Vælg kontor
Privat
Erhverv
Nyheder
Om advodan
Advodan Glostrup København
Ring 46 14 50 00

Glostrup Torv 6-10,
2600 Glostrup
Tlf: 46 14 50 00
glostrup@advodan.dk

Se kort Kundeoplysninger

Advodan Glostrup København

Har du tjek på reglerne omkring markedsføring via e-mail?

På trods af klar lovgivning er det stadig svært for danske virksomheder at finde ud af, hvordan og med hvad man må henvende sig direkte til modtagerne. Bliv klogere på reglerne her og undgå at jagten på kunderne ender galt.

Synderegistret spænder vidt hos de danske virksomheder, der ikke overholder markedsføringslovens bestemmelser om direct marketing. I 2013 modtog Forbrugerombudsmanden omkring 1500 klager over spammails om måneden. Det på trods af, at lovgivningen er klar, siger advokat Karina Lind Bertelsen fra ADVODAN i Glostrup.

”Udgangspunktet er, at hvis du ikke har en kunderelation til modtageren, må du ikke sende nogen form for elektronisk markedsføring uden forudgående samtykke. Har du en relation til kunden i forvejen, er der visse krav, du skal overholde,” siger Karina Lind Bertelsen.

Forskel på henvendelser
”Hvis du henvender dig til kunder eller andre, skelner man i lovgivningen mellem ”servicehenvendelser” og ”markedsføring”. Servicehenvendelser – det kan være oplysning om ny adresse eller lignende – må man godt sende ud til kunder via e-mail, hvis de er blottet for alt andet end den konkrete information og således ikke indeholder noget, der kan karakteriseres som markedsføring.

Er der tale om markedsføring, må du under visse omstændigheder sende markedsføring inden for samme ydelser eller produkter, som kunden tidligere har handlet hos dig. Men rammerne er temmelig snævre. Hvis en kunde har købt et par bukser, kan du sende vedkommende markedsføring vedrørende tøj. Men du kan ikke sende markedsføring om andre produkter som eksempelvis en kuffert,” forklarer Karina Lind Bertelsen.

Her går det galt
Ifølge advokaten kommer virksomhederne typisk på kant med loven af to grunde. Den ene er sjusk. Hvis man som virksomhed ikke har en procedure for, hvordan man håndterer henvendelser fra kunderne eller et effektivt system til at håndtere afmeldinger, kan det koste dyrt.

”En ting er bøderne. En anden ting er de buler, ens omdømme får. Det tager kort tid at ødelægge et godt ry, men det tager virkelig lang tid at bygge det op igen,” siger Karina Lind Bertelsen. Den anden grund er manglende viden.

 ”Mange virksomheder tror, at det kun er klassisk reklame, der kan være spam. Derfor mener de, at eksempelvis nyhedsbreve og andre e-mails uden salgsbudskaber ikke er omfattet af markedsføringslovgivningen. Det er en fejlagtig opfattelse - selv når man sender et nyhedsbrev uden egentlige tilbud, bliver det i lovgivningen opfattet som markedsføring,” siger Karina Lind Bertelsen.

Karina Lind Bertelsen
VIL DU VIDE MERE?

Karina Lind Bertelsen

Advokat Vis faglig profil
GØR SOM 12.633 ANDRE. SE MERE HER
Gør som 12.633 andre

Tilmeld dig vores nyhedsbreve og bliv opdateret på juraen i din hverdag. Vi sender ud to gange hver måned.

Når du udfylder formularen og trykker ”Ja tak, tilmeld mig nu”, giver du samtykke til, at ADVODAN sender dig nyhedsbreve med lokale arrangementer, nyheder og gode råd om jura.

ADVODAN opbevarer og benytter udelukkende de indtastede oplysninger som led i udsendelse af nyhedsbreve. Behandlingen af oplysningerne sker sikkert, fortroligt og i overensstemmelse med gældende lovgivning.

Du kan til enhver tid tilbagekalde dit samtykke og afmelde dig nyhedsbreve fra ADVODAN ved at bruge linket i bunden af nyhedsbrevet.

Læs mere om ADVODANs behandling af personoplysninger her.