Vælg kontor
Privat
Erhverv
Nyheder
Om advodan
Advodan Hillerød
Ring 48 20 74 00

Carlsbergvej 32,
3400 Hillerød
Tlf: 48 20 74 00
hillerod@advodan.dk

Se kort Kundeoplysninger

Advodan Hillerød

Ny dom om trappevask: Er du ramt som udlejer?

Som udlejer må du ikke opkræve fast betaling for trappevask. Det er netop slået fast med ny dom fra Landsretten. Du bør derfor hurtigst muligt få orden på dine lejekontrakter – ellers kan det få dyre konsekvenser. Her får du svar på, hvad du skal gøre over for nuværende og kommende lejere.

”Trappevask kan faktisk aftales til at være lejernes forpligtelse, men det må ikke være en tvungen ordning med fast månedlig betaling, som er listet særskilt i lejekontrakten på linje med vand og varme. Derfor har Landsretten netop afgjort, at en udlejer fra Skanderborg skal tilbagebetale 10.000 kr. til en lejer for uretmæssig opkrævning af trappevask,” siger administrationschef Daniel Grøndal fra ADVODAN Hillerød.

Er du én af de mange, som lige nu opkræver betaling for trappevask? Så få svar på, hvad du bør gøre her.

Hvordan får jeg så vasket trapperne?

Ifølge Daniel Grøndal skal du hurtigst muligt afklare med dine lejere, om de selv vil stå for at vaske trapperne – eller om du skal finde fx et eksternt rengøringsfirma. Er alle lejere enige om selv at stå for trappevask, skal de have mulighed for det. Ellers har du lov til selv at stå for det til et rimeligt beløb, som fordeles på lejerne.

Du behøver som udgangspunkt ikke at ændre i lejekontrakterne. Det er blot vigtigt, at du sender en skriftlig oversigt over omkostningerne og oplyser om, at det er en frivillig aftale – så fungerer det som et slags tillæg til den eksisterende lejekontrakt. Du bør fremsende en årlig oversigt over fordelingen af trappevask i forhold til den afholdte udgift – lige som der gøres med forbrugsregnskaber.

Hvad gør jeg over for nye lejere?

Over for kommende beboere skal du sørge for at ændre din standard lejekontrakt, så trappevask ikke opkræves særskilt. I stedet for skal der stå, at trappevask er lejers forpligtelse – og i §11 noterer du, hvordan den nuværende ordning for trappevask er i opgangen.

Kan jeg stadig risikere at skulle betale penge tilbage?

Du kan ikke sikre dig bagud i tid, hvis betaling for trappevask har været en fast del af lejekontrakten. Så dine lejere kan teoretisk set godt starte en sag om at få penge tilbage for de seneste tre års trappevask. Ifølge Daniel Grøndal kan du dog være med til at afhjælpe en sådan sag, hvis du hurtigst muligt får fundet en accepteret løsning med lejerne fremadrettet.

Betyder det noget for mine andre forpligtelser?

Nej, som udgangspunkt ikke. Det har i mange år været gældende, at man ikke må lægge tillægsydelser for fx snerydning, renovation og skorstensfejning oven i huslejen, og det ændrer sig ikke. Det er udgifter, du som udlejer selv skal afholde, men du må godt lægge det ind som en del af det samlede budget, der er grundlag for huslejen.

Daniel Hesner Grøndal
VIL DU VIDE MERE?

Daniel Hesner Grøndal

Administrationschef Vis faglig profil
GØR SOM 12.199 ANDRE. SE MERE HER
Gør som 12.199 andre

Tilmeld dig vores nyhedsbreve og bliv opdateret på juraen i din hverdag. Vi sender ud to gange hver måned.

Når du udfylder formularen og trykker ”Ja tak, tilmeld mig nu”, giver du samtykke til, at ADVODAN sender dig nyhedsbreve med lokale arrangementer, nyheder og gode råd om jura.

ADVODAN opbevarer og benytter udelukkende de indtastede oplysninger som led i udsendelse af nyhedsbreve. Behandlingen af oplysningerne sker sikkert, fortroligt og i overensstemmelse med gældende lovgivning.

Du kan til enhver tid tilbagekalde dit samtykke og afmelde dig nyhedsbreve fra ADVODAN ved at bruge linket i bunden af nyhedsbrevet.

Læs mere om ADVODANs behandling af personoplysninger her.