Vælg kontor
Privat
Erhverv
Nyheder
Om advodan
Advodan Holbæk
Ring 70 30 10 06

Gl. Ringstedvej 61,
4300 Holbæk
Tlf: 70 30 10 06
holbaek@advodan.dk

Se kort Kundeoplysninger

Advodan Holbæk

Nu bliver det nemmere at klage over p-bøder

Folketinget vedtog i 2017 et lovforslag, som pålagde de private p-selskaber at oprette et uafhængigt klagenævn. Den 1. juli i år åbnede Parkeringsklagenævnet op for modtagelse af klager.

”Indtil nu har det været dyrt og besværligt at klage over en urimelig p-bøde hos et privat p-selskab. P-selskaberne er ofte svære at komme i kontakt med, og det er heller ikke tit, at man som forbruger får medhold i en klage. Da p-bøder ofte ikke er højere end 1000 kr., kan man ikke klage til forbrugerklagenævnet. Det har indtil nu betydet, at man skulle gå i retten med sagen, og det kan let gå hen at blive en dyr affære, da sagsomkostninger ofte ender op med at være langt højere end selve p-bøden” forklarer advokatfuldmægtig Anne Fredholm fra ADVODAN Holbæk.

Ifølge Anne har det formodentligt afholdt mange forbrugere fra at klage. Men med det nye klagesystem er det blevet lettere og billigere at klage. Her bliver man - modsat ved domstolen - ikke pålagt yderligere udgifter, hvis man ikke får medhold i klagen. 

Dog vil man som forbruger opleve, at selve p-bøden er højere en tidligere, hvis den er udstedt af et privat parkeringsselskab. Stigningen skyldes, at det er de private p-selskaber, som skal finansiere det nye klagenævn.

Fakta: Sådan klager du til Parkeringsklagenævnet

Inden du indsender din klage, skal du være opmærksom på følgende ting:

  • P-bøden skal være udstedt ifm. parkering på et offentlig tilgængelig privat område (fx parkeringsplads ved et shopping center). Har du fået en p-bøde ved parkering på en offentlig vej, skal du klage til kommunen.
  • Klagenævnet behandler kun sager, hvor p-bøden er udstedt efter den 1. juli 2018.
  • Du kan kun klage, hvis du selv har foretaget parkeringen.
  • Før du kan indsende en klage til klagenævnet, skal du først have klaget til det private parkeringsselskab, som enten skal have afvist din klage eller undladt at reagere på henvendelsen inden for tre måneder.
  • Klagen kan indsendes via deres hjemmeside eller til deres mail
  • Når du klager, skal du vedhæfte en kopi af din klage til parkeringsselskabet og kopi af klageafvisningen. Har du ikke fået svar på din klage inden for de tre måneder, skal du i stedet vedhæfte en kvitteringsmail, som bevis for, at selskabet har modtaget din klage. 
  • Når du indsender en klage, skal du betale et klagegebyr på 175 kr. Du får tiltagebetalt gebyret, hvis du får medhold i din klage.
Anne Fredholm
VIL DU VIDE MERE?

Anne Fredholm

Advokatfuldmægtig Vis faglig profil
GØR SOM 12.223 ANDRE. SE MERE HER
Gør som 12.223 andre

Tilmeld dig vores nyhedsbreve og bliv opdateret på juraen i din hverdag. Vi sender ud to gange hver måned.

Når du udfylder formularen og trykker ”Ja tak, tilmeld mig nu”, giver du samtykke til, at ADVODAN sender dig nyhedsbreve med lokale arrangementer, nyheder og gode råd om jura.

ADVODAN opbevarer og benytter udelukkende de indtastede oplysninger som led i udsendelse af nyhedsbreve. Behandlingen af oplysningerne sker sikkert, fortroligt og i overensstemmelse med gældende lovgivning.

Du kan til enhver tid tilbagekalde dit samtykke og afmelde dig nyhedsbreve fra ADVODAN ved at bruge linket i bunden af nyhedsbrevet.

Læs mere om ADVODANs behandling af personoplysninger her.