Vælg kontor
Privat
Erhverv
Nyheder
Om advodan
Advodan Holbæk
Ring 70 30 10 06

Gl. Ringstedvej 61,
4300 Holbæk
Tlf: 70 30 10 06
holbaek@advodan.dk

Se kort Kundeoplysninger

Advodan Holbæk

Sådan overholder du kravene til sletning af personoplysninger

Ligeså vigtigt som det er at overholde reglerne for sletning af persondata, ligeså svært kan det være. Her kan du læse, hvordan din virksomhed undgår utilsigtede databrud, fordi I ligger inde med oplysninger, som bør være slettet.

Hvornår er en oplysning slettet? Hvad skal dokumenteres? Hvordan sikrer man sig at overholde reglerne for sletning? Disse spørgsmål besvarer Datatilsynet i en ny tekst, der gennemgår kravene til sletning af personoplysninger. ”Teksten er relevant læsning for alle virksomheder,” understreger advokat og ekspert i persondata Karsten Holt fra ADVODAN Holbæk, som herunder gengiver dens vigtigste indhold.

Hvornår er en oplysning slettet?

Kort sagt er en personoplysning er slettet, når den ikke længere er tilgængelig.

”Selvom en oplysning ikke længere er tilgængelig i det system, man arbejder med, skal man være opmærksom på, at den heller ikke kan findes i en backup,” fortæller Karsten Holt og tilføjer: ”Man skal desuden sørge for at slette personoplysninger forsvarligt, når man skiller sig af med fx en harddisk eller USB-nøgle, som har været brugt til behandling af den type data.”

Hvornår skal en oplysning slettes?

Som udgangspunkt skal personoplysninger slettes, når de ikke længere er nødvendige. Du skal som dataansvarlig selv vurdere, hvornår det er tilfældet. Det er dog også vigtigt at kende til lovbestemmelser om, hvor længe du som minimum skal behandle visse personoplysninger, eksempelvis bogføringsloven.

Sådan lever du op til kravene for sletning af personoplysninger:

Advokat Karsten Holt lister her fem konkrete råd til, hvordan du bedst håndterer sletning af persondata i din virksomhed.

1. Tænk på formålet med opbevaring af forskellige personoplysninger; ud fra dét skal du vurdere, hvornår de bør slettes.

2. Hold dig opdateret på, hvornår loven sætter særlige krav til den tid, du skal opbevare personoplysninger.

3. Fastsæt en procedure for sletning, så det er tydeligt, hvilke oplysninger der har nået sin slettefrist, og hvordan sletningen skal igangsættes.

4. Vær kritisk overfor systemet og inkluder en opfølgning i din sletningsprocedure, hvor du sikrer dig, at sletningen er forløbet uden fejl.

5. Dokumenter din sletningsprocedure og opfølgning på sletningen.

Hvis du vil vide mere, kan du læse Datatilsynets tekst her.

Karsten Holt
VIL DU VIDE MERE?

Karsten Holt

Advokat Vis faglig profil
GØR SOM 12.458 ANDRE. SE MERE HER
Gør som 12.458 andre

Tilmeld dig vores nyhedsbreve og bliv opdateret på juraen i din hverdag. Vi sender ud to gange hver måned.

Når du udfylder formularen og trykker ”Ja tak, tilmeld mig nu”, giver du samtykke til, at ADVODAN sender dig nyhedsbreve med lokale arrangementer, nyheder og gode råd om jura.

ADVODAN opbevarer og benytter udelukkende de indtastede oplysninger som led i udsendelse af nyhedsbreve. Behandlingen af oplysningerne sker sikkert, fortroligt og i overensstemmelse med gældende lovgivning.

Du kan til enhver tid tilbagekalde dit samtykke og afmelde dig nyhedsbreve fra ADVODAN ved at bruge linket i bunden af nyhedsbrevet.

Læs mere om ADVODANs behandling af personoplysninger her.