Vælg kontor
Privat
Erhverv
Nyheder
Om advodan
Advodan Næstved
Ring 55 75 85 00

Nygade 9,
4700 Næstved
Tlf: 55 75 85 00
naestved@advodan.dk

Se kort Kundeoplysninger

Advodan Næstved

Vækst: Familievirksomhed under forandring

H&N Gruppen drev en stor hårde hvidevare- og belysningsbutik, men måtte sande, at tiden var løbet fra den slags detailbutikker. Butikken blev derfor omdannet til e-shop med showroom, og virksomheden satser i dag sideløbende på teknologi til elinstallationer. Det var hårdt at ændre så fundamentalt på den stolte familievirksomhed, men forandringen var nødvendig for at kunne overleve.

Direktør i H&N Gruppen Henrik Nielsen fortæller:

HN-Gruppen

Hvad er dine generelle forventninger til udviklingen i din virksomhed i 2014? Og hvad skal I være særligt opmærksomme på?Det bliver et år, hvor vi kommer til at fokusere endnu mere på de nicher, som man ikke finder andre steder i branchen. Vi er nemlig nødt til at forholde os til, at udviklingen kommer buldrende, og at vi må vælge til og fra. Og især at vælge fra er svært. Eksempelvis besluttede vi at lukke vores detailbutik, som ellers var områdets største el-butik. Men vi mistede 90 procent af handlerne i butikken til blandt andet nettet, og det var umuligt at tjene penge på de handler, vi havde tilbage. Vi havde så ondt af os selv, men vi kunne ikke ændre markedet, og vi måtte bare erkende, at vi havde været for langsomme til at følge med udviklingen. Vi måtte gøre noget nyt, og så vi flyttede vores butik til nettet, hvor kunderne er.

Hvilke muligheder for vækst ser du for jeres virksomhed i 2014?Det ligger specielt i vores bygningsautomatik, H&N Technology, som er en lille selvstændig del af vores virksomhed, hvor vi får el-, vand- og luftenhederne i en bygning til at tale sammen. H&N Technology er for tredje år i træk kåret som Gazelle-virksomhed, og det bekræfter os i, at vi har prioriteret rigtigt ved at satse på netop denne del af vores organisation.

Investeringerne skulle nemlig foretages i en periode, hvor markedet var imod os, og det betød, at vi måtte gøre det stille og roligt. Men i virkeligheden tror jeg, at det har været godt, fordi vi så har fået organisationen og baglandet med os. Ellers ville vi måske have druknet i vores egen succes.

Hvad tror du de største forandringer for jeres virksomhed vil være, når vi kommer til udgangen af 2014?Vi er i gang med en proces, der involverer vores medarbejdere i langt større omfang, end vi gør i dag. Derved tror vi også på, at vi kan engagere og motivere vores medarbejdere på en helt ny måde. Det er et stort internt projekt, vi herved har sat i gang, men vi har indset, hvor afgørende det er, at hver enkelt medarbejder er ambassadør for vores virksomhed. Alle medarbejdere er en værdifuld ressource, og den ressource skal vi anvende bedre.

_______________________________________________________________________________

EN PROFESSIONEL BESTYRELSE BIDRAGER TIL VÆKST:

Når man er en familieejet virksomhed, kan det være rigtig svært at se virksomheden udefra. Fatma Yandim fra ADVODAN i Næstved, som er advokat for H&N Gruppen, vurderer derfor, at sådanne virksomheder kan drage stor nytte af at danne en professionel bestyrelse, som kan hjælpe med til at træffe nogle af de svære valg.

”Når man vælger at indsætte en professionel bestyrelse, får man en gruppe folk ind, som kan se på virksomheden med andre øjne. Man får derved nogle professionelle sparringspartnere, som kommer til at kende virksomheden godt og derved kan være med til at sikre den rigtige retning for organisationen,” siger Fatma Yandim.

Indsæt en bestyrelse så tidligt som muligt
Står man overfor at skulle gå ind på nye forretningsområder, udvikle nye produkter, indtage nye markeder eller andet, er rådet at indsætte en professionel bestyrelse så tidligt i processen som muligt. På den måde kan bestyrelsen allerede fra første fase være med til at opsætte målsætninger, foretage analyser, udvælge kundesegmenter med videre.

”At have en professionel bestyrelse er desuden et vigtigt signal at sende til banken, samarbejdspartnere, kunder og lignende, fordi det er en garanti for, at virksomheden er professionel, og at alt så at sige går ordentligt til. Her spiller advokaten en vigtig rolle, fordi vedkommende sikrer, at virksomheden overholder alle gældende regler. Desuden er man som virksomhedsejer sikker på, at der bliver givet den rette rådgivning i forhold til eksempelvis ny lovgivning– i H&N Gruppens tilfælde i forhold til den helt nye forbrugeraftalelov, som gælder alle virksomheder, der har e-handel,” fortæller Fatma Yandim.

Fatma Yandim
VIL DU VIDE MERE?

Fatma Yandim

Advokat Vis faglig profil
GØR SOM 12.693 ANDRE. SE MERE HER
Gør som 12.693 andre

Tilmeld dig vores nyhedsbreve og bliv opdateret på juraen i din hverdag. Vi sender ud to gange hver måned.

Når du udfylder formularen og trykker ”Ja tak, tilmeld mig nu”, giver du samtykke til, at ADVODAN sender dig nyhedsbreve med lokale arrangementer, nyheder og gode råd om jura.

ADVODAN opbevarer og benytter udelukkende de indtastede oplysninger som led i udsendelse af nyhedsbreve. Behandlingen af oplysningerne sker sikkert, fortroligt og i overensstemmelse med gældende lovgivning.

Du kan til enhver tid tilbagekalde dit samtykke og afmelde dig nyhedsbreve fra ADVODAN ved at bruge linket i bunden af nyhedsbrevet.

Læs mere om ADVODANs behandling af personoplysninger her.