PrivatErhverv
Jylland
Sjælland
Bornholm

Regler i ny markedsføringslov

Den 1. juli 2017 trådte den gældende markedsføringslov i kraft. Her er de vigtigste ændringer i forhold til den tidligere markedsføringslov.

Emilie Andrea Busk
Advokatfuldmægtig

Den nye markedsføringslov er blevet opdateret, så den nu matcher den teknologiske udvikling og de nye muligheder inden for digital og kommerciel kommunikation.

Lovens formål er også at understøtte effektiv konkurrence, og den er samtidig blevet mere overskuelig for forbrugerne. Der er blandt andet blevet indsat en definitionsbestemmelse i loven, så forskellige definitioner af alle relevante begreber nu fremgår direkte af lovens ordlyd. 

Markedsføring af produkter over for eksisterende kunder

Virksomhederne har med den nye lov fået mulighed for at markedsføre tilsvarende produkter over for eksisterende kunder.

Læs mere om markedsføring af tilsvarende produkter her
 
I det oprindelige lovforslag var der også varslet lempelser af reglerne omkring markedsføring mellem erhvervsdrivende uden samtykke, men de udgik under Folketingets behandling.

Skjult reklame

Den nye markedsføringslov indeholder også en stramning af reglerne om skjult reklame.

Læs mere om skjult reklame her

Indsender formularen...

Har du brug for rådgivning om markedsføringsloven?