PrivatErhvervOm Advodan
Jylland
Sjælland
Bornholm

Rejser og COVID-19: Hvordan er du stillet økonomisk?

Er din udlandstur aflyst på grund af corona, eller overvejer du, om det er sikkert at bestille en efterårsrejse allerede nu? Så få styr på dine rettigheder og muligheder her.

Siden regeringen i midten af marts lukkede Danmarks grænser og begyndte at fraråde alle ikke-nødvendige rejser til hele verden, har der været lange udsigter til en lille weekendtur eller solferie sydpå. Mange har måttet se deres planlagte påsketur gå i vasken, mens endnu andre bekymrer sig om familiens planlagte sommerferie.

En ting er oplevelserne, der glipper, en anden og måske mere alvorlig ting er økonomien: For er pengene også gået tabt?

Ifølge advokatfuldmægtig i Advodan Slagelse, Maja Juhl Sørensen, har regeringen vedtaget en række tiltag, der gør det muligt at få kompensation for den tabte rejse i bestemte tilfælde. Og her gælder det om at holde tungen lige i munden, når du skal finde ud af, om du er berettiget til at få pengene tilbage.

”Uanset om du har bestilt en pakkerejse – altså fly og overnatning bestilt samlet gennem et rejseselskab – eller om du fx kun har bestilt flyrejse, er du berettiget til kompensation. Der har været skrevet meget i medierne om, hvorvidt du kunne få pengene tilbage eller kun et tilgodebevis. Men her har EU-kommissionen været ude at slå fast, at du som forbruger har ret til at vælge selv, om du vil have penge eller tilgodebevis.”

 

Afhænger af rejsetidspunkt

I de nuværende regler skelnes der mellem, om rejsen var planlagt til at finde sted mellem den 13. marts og den 13. april eller efter den 14. april.

”Er din rejse aflyst på grund af corona i perioden 13. marts-13. april 2020, er det helt sikkert, at du kan få refusion. Det skyldes, at regeringen har vedtaget en hjælpepakke, der gør det muligt at få dækket beløbet via Rejsegarantifonden. Du skal kontakte dit rejseselskab for at finde ud af, hvordan du kan få penge eller tilgodebevis, men du skal væbne dig med tålmodighed, for der er lige nu virkelig lang behandlingstid,” forklarer Maja Juhl Sørensen.

Hvis du havde planlagt en rejse, der skulle finde sted efter 14. april 2020, er der endnu ikke klare retningslinjer for refusion.

”Der er endnu ikke meldt nogen retningslinjer ud fra den danske regering, men forventningen er, at der kan opnås refusion for den tabte rejse. Så hvis du allerede er gået glip af en rejse eller har en planlagt sommerferie i juli måned, vil jeg anbefale at afvente og se, hvad der sker med rejsevejledningerne og kontakte dit rejseselskab for at få flere informationer,” siger Maja Juhl Sørensen.

 

Tjek betingelser

Under alle omstændigheder bør du allerede nu tjekke, hvilke betingelser dit rejseselskab stiller, for at du kan få ret til refusion.

”Hvis du på nuværende tidspunkt fx kun har betalt depositum for rejsen, kræver nogle selskaber, at du betaler restbeløbet, for at du kan få alle pengene tilbage. Ellers er det misligholdelse af aftalen. Så hvis din rejse fx ligger i august, kan det være, at du bliver nødt til at betale restbeløbet nu, selvom du måske ikke kommer afsted til den tid. Til gengæld skal du ikke bekymre dig om pengene, hvis rejseselskabet går konkurs i de kommende måneder, for din pakkerejse er dækket af Rejsegarantifonden, så du vil altid få en kompensation,” fortæller Maja Juhl Sørensen.

 

Vent med at bestille

Hvad så, hvis du endnu ikke har bestilt en sommerferie eller efterårsferie, men higer efter at have nogle oplevelser lagt i kalenderen?

”Det er så usikkert, hvad der kommer til at ske i de kommende måneder, at jeg vil fraråde, at du bestiller en rejse lige nu – også selvom afrejsen ligger sidst på året eller i 2021. Nogle selskaber tilbyder lige nu en særlig afbestillingsforsikring, hvor du kan få pengene tilbage helt op til 14 dage før afrejse, men her skal du passe på. For hvis dit rejseselskab går konkurs inden din afrejse, er det lige nu usikkert, om Rejsegarantifonden dækker, fordi rejsen er bestilt under corona. Og så nytter din særlige afbestillingsforsikring ikke," forklarer Maja Juhl Sørensen.

Artiklen er udgivet d. 25. maj 2020 og tager udgangspunkt i lovgivning og muligheder på udgivelsesdatoen. 

9 kommentar

0 / 700 tegn

Ruth

Er der indrejseforbud fra Danmark til Spanien

Maja Juhl

Hej Ruth, Der er ikke et direkte indrejseforbud, men Udenrigsministeriet fraråder alle ikke-nødvendige rejser til Spanien. Du kan godt rejse dertil, men skal så I karantæne, når du kommer hjem til Danmark igen. Derudover kan du ikke forvente, at dine forsikringer dækker dig under din rejse til Spanien, så længe der frarådes rejser til landet. Jeg har ikke hørt, at Spanien skulle have lukket ned for indrejsende turister, men jeg anbefaler, at du holder dig orienteret på Udenrigsministeriets hjemmeside.

Anne-Mette Gade

Vi har før Corona i februar bestilt gennem La Santa et ophold til uge 42. Nu er Spanien frarådet og jeg ønsker ikke at skulle afsted. Depositum betalt i februar og rest skulle indbetales nu her d 10 august. De forbeholder sig ret til at se tiden an til 14 dage før afrejse,, hvor man så helt sikkert vil få depositum tilbage. Har de ret til dette ? Mvh Anne-Mette Gade

Maja Juhl

Hej Anne-Mette Tak for dit spørgsmål som jeg her skal besvare. Ja, da din rejse først ligger i uge 42, er der lidt tid endnu, og derfor kan forholdene nå at ændre sig. Det er meget sædvanligt, at mange rejser i disse tider først aflyses i sidste øjeblik. Du må derfor desværre væbne dig med tålmodighed, da man i de fleste tilfælde først er berettiget til refusion, hvis rejsen aflyses. Rejsen aflyses endvidere kun, hvis Udenrigsministeriet stadig fraråder rejser til Spanien, når vi nærmer os afrejsedatoen. Jeg håber, at du får en afklaring før tid, men der er desværre ingen garantier, da rejseselskaberne jo så vidt muligt gerne vil gennemføre rejserne, så de ikke taber penge. Hvis der fortsat frarådes rejser til Spanien, vil rejsen dog forventeligt blive aflyst. Jeg håber, at det løser sig.

Torben

Min kone og jeg skulle til koncert med Thomas helvig i Malaga i starten af september Koncerten er aflyst. Ud over koncertbilletter har vi købt fly og hotel. Fly/hotel er købt gennem expidia. De er umulige at komme igennem til. Vi ønsker ikke at gøre brug af fly og hotel, nu hvor Koncerten er aflyst. Kan vi få pengene tilbage. Spanien ligger og tipper på grænsen til en UM frarådning, men man kan vist nok pt tage til Spanien. Vh torben

Maja Juhl

Hej Torben. Så længe rejsen endnu ikke er aflyst, og Udenrigsministeriet ikke fraråder at rejse dertil, vil det være for egen regning, hvis I vælger ikke at tage afsted, og der ikke er tegnet afbestillingsforsikring eller lignende som evt. dækker. I er derfor nødt til at afvente situationen, da forholdene jo kan nå at ændre sig - henset til situationen i Spanien. I kan kun få refusion, hvis rejsen aflyses grundet COVID-19. Jeg håber, at det løser sig for jer.

Jan

Hejsa. Vi skulle have rejst til USA næste lørdag den 18/7, men der er indrejseforbud i USA og de Danske myndigheder fraråder rejser dertil. Vi har skrevet til flyselskaberne op til flere gange men intet hørt. Vi har købt vores ferie seperat(fly og hoteller direkte eller på online sider) Kan vi gøre noget?

Maja Juhl

Hej Jan, Sikke en træls situation for jer. Hvis rejsen aflyses grundet omstændighederne, er I berettiget til refusion. I er derfor nødt til at afvente en melding fra flyselskabet, om at rejsen aflyses, hvilken I bør modtage i løbet af denne uge. Generelt set er der meget travlt, og det kræver en god portion tålmodighed, når man afventer svar og refusion fra de forskellige selskaber. Hvis rejsen aflyses, og I ikke får jeres penge tilbage, kan I klage til Trafikstyrelsen. Læs mere på dette link: https://tbst.dk/da/Luftfart/Lister/Nyheder/Nyheder/2020/06/Ny-mulighed-for-at-faa-behandlet-klage-over-aflyste-flyafgange-indenfor-EU Jeg håber, at det lykkes for jer.

Peter

Hej Advodan, Vi har i feb 2020 bestilt en pakkerejse hos Sunweb med afrejse 21/7-2020 og hjemrejse 28/7-2020. Grundet corona skriver Sunweb til os d. 2. Juni at vores rejse er aflyst, idet udenrigsministeriet 29. Maj fortsat fraråder at rejse ud af landet til med 31. Aug. Vi kæmper nu med at få vores depositum refunderet, men vi kan kun skrive mails til Sunweb - og får svar fra en ny medarbejder hver gang de respondere på vores mails. Hvordan skal vi forholde os ? Skal vi rejse en sag igennem en advokat og i hvilket omfang har vi chance for at få medhold i sagen? BH Peter, den frustrerede tidligere Sunweb kunde...

Maja Juhl

Hej Peter, Sikke en træls situation for jer - jeg kan godt forstå, at I er frustrerede! Helt generelt må man pt. væbne sig med tålmodighed, fordi alle rejseselskaberne er maksimalt pressede i denne tid. I skal selvfølgelig have jeres penge tilbage, hvis Sunweb har meddelt, at jeres pakkerejse er aflyst. Jeg vil anbefale, at I skrive til Sunweb og giver dem en frist for at tilbagebetale på f.eks. 14 dage. Samtidig bør I meddele, at hvis ikke pengene kommer, så vil I gå videre med sagen til Pakkerejseankenævnet. Det koster 275 kr. at klage via Pakkerejseankenævnet, og I må desværre også her påregne en sagsbehandlingstid, men det er altså jeres bedste mulighed. Efterleves Ankenævnets afgørelse ikke, kan I i de fleste tilfælde inddrive jeres penge via fogedretten. Læs mere på Pakkerejseankenævnets hjemmeside. Held og lykke med det - jeg håber, at I snart får jeres penge retur.

Maja Juhl

Hej Allan, Tak for dit spørgsmål, som jeg her skal besvare. I kan først få pengene tilbage, hvis jeres rejse aflyses. Hvis I har afbestilt hus, bil m.v. uden en egentlig aflysning af den pågældende flyafgang eller bekræftelse på aflysning direkte fra Norwegian, er det desværre jeres egen risiko. Jeg ville dog alligevel kontakte Norwegian for at høre, om I kan finde en løsning - netop henset til de tidligere udmeldinger, som har skabt en misvisende forventning hos jer. Måske I kan få rykket billetterne til et andet tidspunkt, få et tilgodebevis eller lignende. Ellers mener jeg desværre ikke, at der er meget at gøre, når der er tale om flybilletter uden afbestilling.

Allan Kiowsky

Hej, Vi har bestilt flybilletter til Barcelona afrejse 10. juli hjemrejse 17. Juli. Flyselskab Norwegian har tidligere udmeldt, at der kun sker flyrejser ud af Norge 2020, samtidig fraråder udenrigsministeriet rejser til Spanien. Af samme grund har vi tidligere afbestilt lejet hus, bil m.v Nu meddeler Norwegian, at der alligevel sker en afrejse på trods af ovenstående udmelding og på trods af udenrigsministeriets rejsevejledning. kan vi kræve vores flyrejse refunderet af ovenstående grunde på trods af, at billetterne er "lowfare" uden afbestilling. m.v.h Allan kiowsky

carsten

Vi har bestilt tur ved rusisk udbyder. København, Italien og retur. Tur i juli, bestilt i februar. Er penge spildt når udbyder ikke vil refunder

Maja Juhl

Hej Carsten, Tak for dit spørgsmål, som jeg her skal besvare. EU-lovgivningen omkring flypassagerers rettigheder gælder også ved udbydere udenfor EU, så længe du rejser i EU-landene. Du bør derfor have ret til refusion ifølge gældende regler. Hvis udbyderen nægter at betale dig, må du klage til Trafikstyrelsen.

Finn Petersen

Jeg bestilte i januar en rejse til Athen 22.08.2020 og retur fra Athen 09.09.2020 Hjemturen var med Air Serbia med afrejse lørdag kl 13:30 og ankomst 4:20 timer senere i CPH. Nu har Air Serbia fremsendt en aændring af hjemrejsen til 2 dage senere, altså mandag morgen kl 05:00 og 16 timers rejse til CPH. De har tilbudt en voucher som skal bruges inden 31.12.2020. Jeg har meddelt dem at det kan jeg ikke bruge til noget. Hvor skal jeg være i 2 døgn og jeg vil ikke acceptere 16 timers hjemrejse og en voucher med en enkeltrejse fra Athen kan jeg ikke bruge til noget. Hvordan er min chance for fuld refusion af flyrejsen.

Maja Juhl

Hej Finn, Tak for din henvendelse. Som rejsevejledningerne er nu, må du forvente, at du ikke kan komme afsted på din rejse. Da der er et stykke tid til afrejsetidspunktet endnu er det svært at sige noget om, hvorvidt rejsen bliver aflyst, og du må derfor afvente nærmere fra flyselskabet, når det nærmer sig. I forhold til dit spørgsmål om ændret hjemrejsetidspunkt har du ifølge gældende EU-lovgivning ret til refusion, når der sker væsentlige ændringer i din rejse. Du må derfor holde fast på dine rettigheder her.