Vælg kontor
Privat
Erhverv
Nyheder
Om advodan

Stil krav til din bestyrelse og sæt klare mål

  • Af Pia Eskildsen
  • 18. sep 2013
  • 2 Spørgsmål & svar

Gør op med dit ejerskab
Som ejer skal du lade andre være med til at bestemme, hvordan din virksomhed skal drives, og du skal være parat til at lytte til andre og følge de beslutninger, der tages i samarbejde med bestyrelsen. Ellers får du ikke det optimale ud af den. Hvis du mener, at du bedst selv kan drive din virksomhed, skal du ikke have en bestyrelse.

Rekruttér kompetente medlemmer
Der findes flere databaser på nettet, hvor du kan søge efter bestyrelsesmedlemmer. Headhunterfirmaer kan også hjælpe dig i jagten, du kan spørge rundt i dit eget netværk, eller du kan gå til Danske Bestyrelsesadvokater. Dine bestyrelsesmedlemmer skal kunne dokumentere deres kvalifikationer og kompetencer, så de kan opfylde kravene til bestyrelsen.

Aftal honorar
Der er ingen faste beløb, når det gælder bestyrelsesmedlemmers honorar. Vederlaget varierer og afhænger af, hvad der er passende for din virksomhed og det enkelte medlems opgaver i bestyrelsen. Honoraret kan ikke overstige, hvad der er forsvarligt i forhold til virksomhedens økonomi, og hvad der er sædvanligt i forhold til opgave og omfang.  

Opstil klare målsætninger
Bestyrelsen skal kunne rykke virksomheden på centrale parametre for lige præcis din forretning. Der skal lægges handleplaner, som kan føres ud i livet, og bestyrelsen skal være med til at sætte konkrete mål for virksomheden, så den udvikler sig. Kan bestyrelsen ikke det, skal der andre kompetencer og medlemmer på banen.

Sparring på møder og mellem møder
Virksomhedens bestyrelse skal både kunne tilbyde sparring på bestyrelsesmøder og mellem møderne. Du skal kunne trække på den enkeltes relevante erfaringer, når noget i den daglige drift vedrører lige præcis deres kompetencer.

Personligt ansvar
Som bestyrelsesmedlem skal man være opmærksom på, at man kan blive gjort personligt ansvarlig og dermed hæfte ved en eventuel konkurs. Hvert medlem skal handle ansvarligt og omhyggeligt og følge virksomheden tæt. Det betyder også, at en bestyrelse ikke kan holdes i vennekredsen, som så mødes en gang om året til frokost.

Investér tid i arbejdet  
Du skal som direktør være loyal over for bestyrelsesarbejdet og levere de tilbagemeldinger og det materiale, som bestyrelsen efterspørger. Det er nødvendigt at investere tid og ressourcer i arbejdet, så der kan arbejdes konstruktivt på møderne, og gode beslutninger kan træffes.

Vil du vide mere?
Spørgsmål
Malene Pihl
10-05-2017 06:28:52

Honoraret i en AS bestyrelse skal det vedtages på et af bestyrelses møderne? Eller kan direktøren i firmaet og formanden for bestyrelsen bare ændre det uden videre?

Besvar indlæg
Lars Stuckert
11-05-2017 12:20:21

Hej Malene

Tak for dit spørgsmål.

Efter et selskabs vedtægter kan bestyrelseshonorarer være fastsat af generalforsamlingen. Enhver vedtagelse eller ændring vil således her kræve godkendelse af en generalforsamling.

Indeholder vedtægten ikke bestemmelse om generalforsamlingens fastsættelse af bestyrelseshonorarer kan bestyrelsen selv beslutte honorarer, dog således at honorarerne skal fastsættes så de ikke overstiger, hvad der anses for sædvanligt efter hvervets art, arbejdets omfang, samt selskabets økonomiske stilling. Beslutning om fastsættelse af honorarer er i denne situation en bestyrelsesbeslutning, og skal som du spørger om, vedtages af bestyrelsen, og som udgangspunkt på et bestyrelsesmøde. Formand og direktør kan altså ikke bare og uden videre ændre honorarer fastsat af bestyrelsen. Bestyrelsen er om vederlagets størrelse i øvrigt ansvarlig i forhold til selskabets generalforsamling, som godkender vederlaget i forbindelse med godkendelse af selskabets årsrapport.

Med venlig hilsen
Lars Stuckert
Lars Stuckert Advokat | ADVODAN Maribo Se faglig profil
Besvar indlæg
Stil et spørgsmål
DU ER I GANG MED AT STILLE
ET SPØRGSMÅL PÅ ADVODAN.DK

Inden du går videre, vil vi gerne gøre dig opmærksom på, at dit spørgsmål bliver synligt her på siden.

Vi opfordrer derfor til, at du tænker over, hvilke informationer du afgiver, når du stiller dit spørgsmål. Vi anbefaler, at du fx undlader informationer om dit helbred, din økonomi eller andre personfølsomme oplysninger. Det kan også være oplysninger om familiære forhold eller oplysninger om din arbejdsmæssige situation, som det er uhensigtsmæssigt at offentliggøre her på siden.

Ønsker du ikke, at dit spørgsmål skal være synligt, har du mulighed for at kontakte et af vores lokale kontorer via kontaktformularen i højre hjørne.

Når du stiller dit spørgsmål her på siden, skal du oplyse din e-mailadresse. Din e-mailadresse bliver ikke offentliggjort men benyttes, så du kan godkende dit spørgsmål, inden det bliver synligt på hjemmesiden. Samtidig benyttes den til at fremsende en mail, når advokaten har besvaret dit spørgsmål.

Vi forbeholder os retten til at slette spørgsmål, indlæg og kommentarer, som indeholder personfølsomme oplysninger og bryder med gængse uformelle regler for god tone.

OK - LUK DENNE BOKS

Når du udfylder formularen og klikker på ”send”, giver du dit samtykke til, at dit navn og dit spørgsmål offentliggøres på hjemmesiden.
Din e-mailadresse bliver ikke offentliggjort men benyttes, så du kan godkende dit spørgsmål, inden det bliver synligt på hjemmesiden. Samtidig benyttes den til at fremsende en mail, når advokaten har besvaret dit spørgsmål.

ADVODAN opbevarer og benytter udelukkende de indtastede oplysninger som led i besvarelse af spørgsmål. Behandlingen af oplysningerne sker sikkert, fortroligt og i overensstemmelse med gældende lovgivning.
Vi opbevarer din e-mailadresse i tre måneder, hvorefter den slettes helt. Dit spørgsmål og advokatens svar forbliver synlige på ADVODANs hjemmeside, så længe vi vurderer, at det er relevant og giver værdi for andre læsere.

Rette og slette oplysninger

Hvis du ønsker at få fjernet dit spørgsmål fra hjemmesiden, skal du rette henvendelse til ADVODANs sekretariat.
Vi forbeholder os retten til at slette spørgsmål, indlæg og kommentarer, som indeholder personfølsomme oplysninger og bryder med gængse uformelle regler for god tone. Vi opfordrer derfor til, at du tænker over, hvilke informationer du afgiver, når du stiller dit spørgsmål. Vi anbefaler, at du fx undlader informationer om dit helbred, din økonomi eller andre personfølsomme oplysninger. Det kan også være oplysninger om familiære forhold eller oplysninger om din arbejdsmæssige situation, som det er uhensigtsmæssigt at offentliggøre her på siden.

Læs mere om ADVODANs behandling af personoplysninger her.

Har du et spørgsmål til artiklen, kan du stille det her og få svar fra en advokat.

Stil et spørgsmål
GØR SOM 12.743 ANDRE. SE MERE HER
Gør som 12.743 andre

Tilmeld dig vores nyhedsbreve og bliv opdateret på juraen i din hverdag. Vi sender ud to gange hver måned.

Når du udfylder formularen og trykker ”Ja tak, tilmeld mig nu”, giver du samtykke til, at ADVODAN sender dig nyhedsbreve med lokale arrangementer, nyheder og gode råd om jura.

ADVODAN opbevarer og benytter udelukkende de indtastede oplysninger som led i udsendelse af nyhedsbreve. Behandlingen af oplysningerne sker sikkert, fortroligt og i overensstemmelse med gældende lovgivning.

Du kan til enhver tid tilbagekalde dit samtykke og afmelde dig nyhedsbreve fra ADVODAN ved at bruge linket i bunden af nyhedsbrevet.

Læs mere om ADVODANs behandling af personoplysninger her.