Vælg kontor
Privat
Erhverv
Nyheder
Om advodan

Nyt lovkrav til din webshop

  • Af Stina Askholm Hansen
  • 01. feb 2016
  • 3 Spørgsmål & svar

”Den nye klageportal Online Dispute Resolution skal give alle europæiske forbrugere én samlet platform til at klage direkte til den virksomhed i EU, hvor de har købt en vare eller ydelse online. Samtidig er det tanken, at det bliver nemmere for dig som webshop-ejer at håndtere klager fra dine kunder både i Danmark og i resten af EU,” siger advokat Kristian Weber fra ADVODAN Glostrup.

Hvad skal jeg gøre?

Ud over at henvise til din egen branches klageinstans har du fremover pligt til at oplyse dine kunder om ODR-platformen, hvis du driver nethandel.

Hvordan skal jeg gøre det?

Du skal i en kort tekst fortælle om muligheden for at klage over dine varer eller ydelser på ODR-platformen. Du kan finde eksempler på formuleringer på www.forbrugereuropa.dk – benytter du disse tekster, er du sikker på at overholde din oplysningspligt.

Hvor skal jeg gøre det?

Du skal henvise til den nye klageportal, så det er nemt at finde for dine kunder. Det kan eksempelvis være under kundeservice eller i dine handelsbetingelser på hjemmesiden. Kan man som forbruger købe dine produkter direkte fra dine tilbudsmails, skal du også linke til platformen herfra.

Hvornår skal jeg gøre det?

Linket til ODR-platformen skal ligge klar på din hjemmeside og i dine tilbudsmails fra den 15. februar 2016.

Hvad skal jeg gøre, hvis jeg får klager på ODR?

Når du har forholdt dig til klagen, kan du vælge at sende den videre til det rette klagenævn. Hvis klagen fx er fra en fransk forbruger, kan du stadig godt vælge et dansk klagenævn – fx Forbrugerklagenævnet. Du kan også vælge at afvise klagen, og så skal forbrugeren selv gå videre med klagen til et nævn, der kan behandle sagen.

Fakta om den nye klageportal:

  • ODR er en fælles klageportal for hele EU og står for Online Dispute Resolution.
  • Formålet er at give alle forbrugere én fælles klageplatform.
  • Alle, der driver en webshop, har pligt til at henvise til ODR fra hjemmeside og tilbudsmails.
  • Der skal linkes til http://ec.europa.eu/odr. og henvises til virksomhedens email-adresse. 
Vil du vide mere?
Spørgsmål
Arne Hansen
24-02-2016 13:13:34

Hvor kan man finde den danske lov som foreskriver, at webshops nu skal henvise til ODR?

Besvar indlæg
Kristian Weber
24-02-2016 13:21:59

Hej Arne

Tak for dit indlæg.

Du kan finde den danske forbrugerklagelov på Retsinformation.dk:

https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=169709

Med venlig hilsen
Kristian Weber
Kristian Weber Advokat | ADVODAN Glostrup Se faglig profil
Besvar indlæg
Arne Hansen
24-02-2016 13:25:40

Tak for hurtigt svar, det var lige hvad jeg søgte.

Besvar indlæg
Stil et spørgsmål
DU ER I GANG MED AT STILLE
ET SPØRGSMÅL PÅ ADVODAN.DK

Inden du går videre, vil vi gerne gøre dig opmærksom på, at dit spørgsmål bliver synligt her på siden.

Vi opfordrer derfor til, at du tænker over, hvilke informationer du afgiver, når du stiller dit spørgsmål. Vi anbefaler, at du fx undlader informationer om dit helbred, din økonomi eller andre personfølsomme oplysninger. Det kan også være oplysninger om familiære forhold eller oplysninger om din arbejdsmæssige situation, som det er uhensigtsmæssigt at offentliggøre her på siden.

Ønsker du ikke, at dit spørgsmål skal være synligt, har du mulighed for at kontakte et af vores lokale kontorer via kontaktformularen i højre hjørne.

Når du stiller dit spørgsmål her på siden, skal du oplyse din e-mailadresse. Din e-mailadresse bliver ikke offentliggjort men benyttes, så du kan godkende dit spørgsmål, inden det bliver synligt på hjemmesiden. Samtidig benyttes den til at fremsende en mail, når advokaten har besvaret dit spørgsmål.

Vi forbeholder os retten til at slette spørgsmål, indlæg og kommentarer, som indeholder personfølsomme oplysninger og bryder med gængse uformelle regler for god tone.

OK - LUK DENNE BOKS

Når du udfylder formularen og klikker på ”send”, giver du dit samtykke til, at dit navn og dit spørgsmål offentliggøres på hjemmesiden.
Din e-mailadresse bliver ikke offentliggjort men benyttes, så du kan godkende dit spørgsmål, inden det bliver synligt på hjemmesiden. Samtidig benyttes den til at fremsende en mail, når advokaten har besvaret dit spørgsmål.

ADVODAN opbevarer og benytter udelukkende de indtastede oplysninger som led i besvarelse af spørgsmål. Behandlingen af oplysningerne sker sikkert, fortroligt og i overensstemmelse med gældende lovgivning.
Vi opbevarer din e-mailadresse i tre måneder, hvorefter den slettes helt. Dit spørgsmål og advokatens svar forbliver synlige på ADVODANs hjemmeside, så længe vi vurderer, at det er relevant og giver værdi for andre læsere.

Rette og slette oplysninger

Hvis du ønsker at få fjernet dit spørgsmål fra hjemmesiden, skal du rette henvendelse til ADVODANs sekretariat.
Vi forbeholder os retten til at slette spørgsmål, indlæg og kommentarer, som indeholder personfølsomme oplysninger og bryder med gængse uformelle regler for god tone. Vi opfordrer derfor til, at du tænker over, hvilke informationer du afgiver, når du stiller dit spørgsmål. Vi anbefaler, at du fx undlader informationer om dit helbred, din økonomi eller andre personfølsomme oplysninger. Det kan også være oplysninger om familiære forhold eller oplysninger om din arbejdsmæssige situation, som det er uhensigtsmæssigt at offentliggøre her på siden.

Læs mere om ADVODANs behandling af personoplysninger her.
Kunde- og leverandørsamarbejde Kunde- og leverandørsamarbejde

Ordentlige aftaler og kontrakter med dine kunder, leverandører og andre samarbejdspartnere forebygger konflikter og sikrer stabilitet og forbedret likviditet samt øget værdi af din virksomhed.

Læs mere her

Har du et spørgsmål til artiklen, kan du stille det her og få svar fra en advokat.

Stil et spørgsmål
GØR SOM 12.439 ANDRE. SE MERE HER
Gør som 12.439 andre

Tilmeld dig vores nyhedsbreve og bliv opdateret på juraen i din hverdag. Vi sender ud to gange hver måned.

Når du udfylder formularen og trykker ”Ja tak, tilmeld mig nu”, giver du samtykke til, at ADVODAN sender dig nyhedsbreve med lokale arrangementer, nyheder og gode råd om jura.

ADVODAN opbevarer og benytter udelukkende de indtastede oplysninger som led i udsendelse af nyhedsbreve. Behandlingen af oplysningerne sker sikkert, fortroligt og i overensstemmelse med gældende lovgivning.

Du kan til enhver tid tilbagekalde dit samtykke og afmelde dig nyhedsbreve fra ADVODAN ved at bruge linket i bunden af nyhedsbrevet.

Læs mere om ADVODANs behandling af personoplysninger her.