Vælg kontor
Privat
Erhverv
Nyheder
Om advodan

Privatøkonomi: Skattesatser, bidrag og fradrag i 2017

  • Af Mette Rasmussen
  • 24. jan 2017
  • 9 Spørgsmål & svar

Personfradrag

Personfradraget for alle danskere over 18 år er steget fra 44.000 kroner i 2016 til 45.000 kroner i 2017. For personer under 18 år er fradraget steget fra 33.000 kroner i 2016 til 33.800 kroner i 2017.

Personfradraget trækkes fra din løn, inden du skal betale A-skat. Hvis du ikke selv kan udnytte dit personfradrag, kan den uudnyttede del overføres til en eventuel ægtefælle.

Topskat

Du må tjene 479.600 kroner i 2017, før du skal betale topskat. Det er 12.300 kroner mere end i 2016, hvor grænsen var 467.300 kroner.

Afgiftsfri gavebeløb

I 2017 har du mulighed for at give dine nærmeste slægtninge en skattefri kontantgave på op til 62.900 kroner. I 2016 var afgiftsgrænsen 61.500 kroner. Giver du mere end 62.900 kroner, skal modtageren betale gaveafgift af det beløb, som overstiger 62.900 kroner.

Børne- og ungeydelse 

Har du børn, kan du glæde dig over, at børne- og ungeydelsen (også kaldet børnechecken) er blevet lidt større i 2017.

For børn fra 0 til 2 år får du i år 17.964 kroner (2016: 17.880 kroner). For børn fra 3 til 6 år får du 14.220 kroner (2016: 14.148 kroner) og for børn fra 7 til 17 år får du 11.184 kroner (2016: 11.136 kroner).

Børnebidrag

Du har ret til børnebidrag, hvis du er skilt fra dine børns anden forælder, og børnene bor hos dig.

Beløbets størrelse afhænger af den bidragspligtiges indkomst. I 2017 ligger normalbidraget på 1.333 kroner om måneden (grundbeløb + tillæg).

Konfirmationsbidrag

Kan I som forældre ikke blive enige om at holde fælles konfirmation for jeres barn og dele udgifterne til konfirmationen, kan Statsforvaltningen i visse situationer fastsætte konfirmationsbidrag.

I 2017 er konfirmationsbidraget 3.540 kroner (2016: 3.471 kroner).

Bundfradrag dødsbo

Alle personer, der dør, udgør hver ét dødsbo. Hvert dødsbo har et bundfradrag, som der ikke skal betales boafgift af. I 2017 er bundfradraget på 282.600 kroner (2016: 276.600 kroner).

Spørgsmål
jørgen jensen
25-01-2017 09:34:54

Min kone er ansat i mit firma, et Aps, og får løn herfra.

kan jeg give min kone et en skattefri gave på kr. 62.900,00

på forhån tak for svar

Besvar indlæg
Lars Emde Poulsen
26-01-2017 14:21:15

En gave fra din virksomhed til en ansat kan ikke gives skatte- og afgiftsfrit. Det vil blive anset som løn.

Derudover kan jeg oplyse, at gaver mellem ægtefæller er afgiftsfri, hvis ægteskabet ikke er ophørt ved separation/skilsmisse, når gaven modtages. Gaver mellem ægtefæller skal gives ved ægtepagt for at være gyldige.

Besvar indlæg
K
23-02-2017 08:00:04


Jeg er i AKUT bolignød og har brug for at frigive det lidt jeg har, til indskud på en akut-bolig. Kommunen har i første omgang afslået at hjælpe mig, så jeg tænker på at ophæve min lille kapitalpension på omkring 30 K.

Den står som "bundet", da den i sin tid blev etableret i forbindelse med lån til andelslejlighed. DET låne ER betalt tilbage. Og jeg skylder intet andet (har kun 2 bevilgede overtræk på hver 10 K)

Kan jeg overhovedet opsige kapitalpensionen i utide, og er det stadig til 60% ?

Håber I kan svare hurtigt!!!

Gode hilsner
Katja

Michael Larsen
07-03-2017 11:52:46

Hej

Jeg sidder alene i et hus og skal afdrage på huset i juni 2020, som jeg havde med min afdøde samlever som døde i april 2013. Jeg fik i vide på daværende tidspunkt at jeg kunne få gældssanering, hvis jeg ikke kunne blive boende pga af stigende boligudgifter. Vi havde også en stor privat gæld som skulle have være været afvilklet, når vi skulle til at afdrage. Desværre sidder jeg med den gæld tilbage også når jeg skal til at afdrage.

Men så ville jeg lige spørge.
Hvis jeg kan få lov til at omprioritere mit hus af banken og realkreditforeningen, men jeg alligevel på længere sigt, ikke vil kunne klare terminerne, vil man så i en gældssaneringssituation se på, om lånet vil være for nyt, til at gældssaneringen ville falde til jorden? Ingen lån må jo være under 5 år.

Med venlig hilsen
Michael

Besvar indlæg
Christian Lund Agerbæk
07-03-2017 15:05:51

Hej Michael

Betingelserne for at få gældsanering finder du i konkurslovens § 197. Det følger blandt andet heraf, at du ikke må have stiftet en ikke uvæsentlig gæld på et tidspunkt, hvor du er ude af stand til at opfylde dine økonomiske forpligtelser. Bestemmelsen giver ikke nogen absolut grænse for, hvor gammel gælden må være.

Hvis du omprioriterer dine lån vil det ikke i § 197's forstand blive anset som at du stifter ny gæld - medmindre du optager yderligere lån.

Forbuddet mod optagelse af nye lån relaterer sig almindeligvis til forbrugslån.

Med venlig hilsen

Christian Lund Agerbæk
chag@advodan.dk

Med venlig hilsen
Christian Lund Agerbæk
Christian Lund Agerbæk Advokat | ADVODAN Aalborg Se faglig profil
Besvar indlæg
Anni stehr
29-01-2017 12:13:50

Jeg sidder i uskiftet bo efter min mand døde for ca. 5 år siden. Hvis jeg vil skifte med hans børn, hvordan opgøres så dette.
Venligst Anni stehr

Besvar indlæg
Pernille Bøgh
02-02-2017 11:43:40

Kære Anni Stehr

Tak for din henvendelse.

Hvis du vælger at skifte boet på nuværende tidspunkt, vil boet omfatte de værdier du er i besiddelse af på nuværende tidspunkt.

Når boet skiftes dvs. deles mellem dig og jeres børn, vil du først skulle have halvdelen af formuen. Boet efter din mand udgør ligeledes halvdelen heraf.

Hvis du og din mand ikke havde oprettet testamente, vil hans del af formuen (dødsboet) blive delt således, at du modtager halvdelen og jeres børn skal dele den anden halvdel lige. Såfremt I havde oprettet et testamente, vil fordelingen af dødsboets formue kunne være anderledes.

Du er velkommen til at kontakte mig, hvis du har yderligere spørgsmål.

Besvar indlæg
Juan
13-12-2017 20:07:10

I skriver følgende om personfradrag:
Personfradraget for alle danskere over 18 år er steget fra 44.000 kroner i 2016 til 45.000 kroner i 2017.
I SKAT siden står følgende omkring beskæftigelsesfradrag:
2016 8,30 % 28.000 kr. 337.349 kr.
2017 8,75 % 30.000 kr. 342.858 kr.

Hvad er forskellen?

Lars Emde Poulsen
17-01-2018 13:31:39

Personfradrag er et fradrag alle danskere har. Beskæftigelsesfradraget kan kun benyttes af dem, som er i arbejde (alle, der får løn, der betales AM-bidrag af).

Besvar indlæg
Stil et spørgsmål
DU ER I GANG MED AT STILLE
ET SPØRGSMÅL PÅ ADVODAN.DK

Inden du går videre, vil vi gerne gøre dig opmærksom på, at dit spørgsmål bliver synligt her på siden.

Vi opfordrer derfor til, at du tænker over, hvilke informationer du afgiver, når du stiller dit spørgsmål. Vi anbefaler, at du fx undlader informationer om dit helbred, din økonomi eller andre personfølsomme oplysninger. Det kan også være oplysninger om familiære forhold eller oplysninger om din arbejdsmæssige situation, som det er uhensigtsmæssigt at offentliggøre her på siden.

Ønsker du ikke, at dit spørgsmål skal være synligt, har du mulighed for at kontakte et af vores lokale kontorer via kontaktformularen i højre hjørne.

Når du stiller dit spørgsmål her på siden, skal du oplyse din e-mailadresse. Din e-mailadresse bliver ikke offentliggjort men benyttes, så du kan godkende dit spørgsmål, inden det bliver synligt på hjemmesiden. Samtidig benyttes den til at fremsende en mail, når advokaten har besvaret dit spørgsmål.