Vælg kontor
Privat
Erhverv
Nyheder
Om advodan

Reglerne for medarbejderaktier udvides

  • Af Mette Rasmussen
  • 23. maj 2018
  • 4 Spørgsmål & svar

Siden den 1. juli 2016 har du som arbejdsgiver haft mulighed for at tilbyde dine ansatte medarbejderaktier op til 10 procent af årslønnen til en fordelagtig beskatning. Grænsen er nu udvidet til 20 procent, hvis særlige betingelser er opfyldt.

”Hvis du som arbejdsgiver vil tilbyde medarbejderaktier på 20 procent af årslønnen, skal tilbuddet som udgangspunkt gælde for minimum 80 procent af de ansatte. Du må dog godt stille nogle almene krav til de medarbejdere, som får tilbudt ordningen. Det kan fx være, at man skal have været ansat i selskabet i mindst ét år, eller at man har en gennemsnitlig ugentlig arbejdstid på minimum 8 timer”, forklarer advokat Louise Lundin fra ADVODAN Holbæk.

”Til gengæld må du ikke differentiere tilbuddet om medarbejderaktier, så en medarbejdergruppe inden for de 80 procent får tilbudt aktieløn til en værdi af 20 procent af årslønnen og de resterende ansatte får tilbudt aktieløn til en værdi af 11 procent af årslønnen. Vilkårene skal være ens for alle.

De nye regler gælder med tilbagevirkende kraft fra den 1. januar 2018.

Læs også: Skattefordel for medarbejderaktier bliver genindført

Fakta:

  • Medarbejderaktier beskattes først på det tidspunkt, hvor medarbejderen vælger at sælge sine aktier. Beskatningen er 27 procent af de første 52.900 kr. (2018) og 42 procent af resten.
  • Bestyrelsesmedlemmer kan ikke modtage medarbejderaktier, såfremt vedkommende ikke tillige er ansat i koncernen
  • Reglerne om medarbejderaktier står i ligningslovens § 7P
Vil du vide mere?
Kelvin Valeur Thelin

Kelvin Valeur Thelin

Advokat | Vis faglig profil
Spørgsmål
Claus Lind Hansen
9/3/2018 3:46:21 PM

Hej Louise,
De nævnte beskatnings%, skal der lægger arbejdsmarkedsbidrag på 8% oveni eller er det den samlede skatte%?
Pft
Claus

Besvar indlæg
Claus Lind Hansen
9/3/2018 4:24:03 PM

Lige et tillægsspørgsmål. De rammer der er for beskatningen, hvordan hænger de sammen med udbyttebeskatning i øvrigt. Hvis man modtager udbytte fra andre virksomheder påvirker det så rammen for hvornår beskatningen stiger fra 27% til 42%?

Pft
Claus

Besvar indlæg
Claus Lind Hansen
9/3/2018 4:30:15 PM

Hej igen,
Hvordan forholder man sig, hvis man både har anparter i virksomheden placeret i et holdingselskab - og man kan blive omfattet af medarbejderanparter.
Kan man overføre sine medarbejder til holdingselskab umiddelbart - eller er der tale om et salg?

Så prøver jeg om jeg kan holde mig i skindet :-)

Mvh
Claus

Besvar indlæg
Kelvin Valeur Thelin
9/11/2018 9:37:04 AM

Hej Claus

Såfremt man er omfattet af ordningen, skal der ikke betales arbejdsmarkedsbidrag.

Hvis du modtager udbyttebeskatning fra andre virksomheder vil det blive medregnet i beløbsgrænserne.

For at man er omfattet af medarbejderaktieordningen i LL § 7P, er der en række krav til aftale herom med virksomheden, der skal opfyldes, herunder blandt andet at aktierne skal modtages af en person som led i et ansættelsesforhold.

Har du allerede modtaget aktier, og overdrages disse efterfølgende til holdingselskab, vil der som udgangspunkt skulle ske beskatning for salg af aktierne. Der kan være en række muligheder, men det kræver nærmere drøftelse mellem os. Du er velkommen til at kontakte mig.

For modtagne købe- og tegningsretter følger det af LL § 7P, stk. 2, at skattefriheden (at værdien ikke medregnes ved opgørelse af den skattepligtige indkomst) er betinget af, at sådanne modtagne købe- og tegningsretter ikke overdrages. Hvis retten udløber uudnyttet eller overdrages ved arv, anses det dog ikke for overdragelse.

Med venlig hilsen

Kelvin V. Thelin

Besvar indlæg
Stil et spørgsmål
DU ER I GANG MED AT STILLE
ET SPØRGSMÅL PÅ ADVODAN.DK

Inden du går videre, vil vi gerne gøre dig opmærksom på, at dit spørgsmål bliver synligt her på siden.

Vi opfordrer derfor til, at du tænker over, hvilke informationer du afgiver, når du stiller dit spørgsmål. Vi anbefaler, at du fx undlader informationer om dit helbred, din økonomi eller andre personfølsomme oplysninger. Det kan også være oplysninger om familiære forhold eller oplysninger om din arbejdsmæssige situation, som det er uhensigtsmæssigt at offentliggøre her på siden.

Ønsker du ikke, at dit spørgsmål skal være synligt, har du mulighed for at kontakte et af vores lokale kontorer via kontaktformularen i højre hjørne.

Når du stiller dit spørgsmål her på siden, skal du oplyse din e-mailadresse. Din e-mailadresse bliver ikke offentliggjort men benyttes, så du kan godkende dit spørgsmål, inden det bliver synligt på hjemmesiden. Samtidig benyttes den til at fremsende en mail, når advokaten har besvaret dit spørgsmål.

Vi forbeholder os retten til at slette spørgsmål, indlæg og kommentarer, som indeholder personfølsomme oplysninger og bryder med gængse uformelle regler for god tone.

OK - LUK DENNE BOKS

Når du udfylder formularen og klikker på ”send”, giver du dit samtykke til, at dit navn og dit spørgsmål offentliggøres på hjemmesiden.
Din e-mailadresse bliver ikke offentliggjort men benyttes, så du kan godkende dit spørgsmål, inden det bliver synligt på hjemmesiden. Samtidig benyttes den til at fremsende en mail, når advokaten har besvaret dit spørgsmål.

ADVODAN opbevarer og benytter udelukkende de indtastede oplysninger som led i besvarelse af spørgsmål. Behandlingen af oplysningerne sker sikkert, fortroligt og i overensstemmelse med gældende lovgivning.
Vi opbevarer din e-mailadresse i tre måneder, hvorefter den slettes helt. Dit spørgsmål og advokatens svar forbliver synlige på ADVODANs hjemmeside, så længe vi vurderer, at det er relevant og giver værdi for andre læsere.

Rette og slette oplysninger

Hvis du ønsker at få fjernet dit spørgsmål fra hjemmesiden, skal du rette henvendelse til ADVODANs sekretariat.
Vi forbeholder os retten til at slette spørgsmål, indlæg og kommentarer, som indeholder personfølsomme oplysninger og bryder med gængse uformelle regler for god tone. Vi opfordrer derfor til, at du tænker over, hvilke informationer du afgiver, når du stiller dit spørgsmål. Vi anbefaler, at du fx undlader informationer om dit helbred, din økonomi eller andre personfølsomme oplysninger. Det kan også være oplysninger om familiære forhold eller oplysninger om din arbejdsmæssige situation, som det er uhensigtsmæssigt at offentliggøre her på siden.

Læs mere om ADVODANs behandling af personoplysninger her.
Ansættelse og medarbejdere Ansættelse og medarbejdere

Som arbejdsgiver har du en lang række forpligtelser over for dine medarbejdere.

Læs mere her

Har du et spørgsmål til artiklen, kan du stille det her og få svar fra en advokat.

Stil et spørgsmål
GØR SOM 12.622 ANDRE. SE MERE HER
Gør som 12.622 andre

Tilmeld dig vores nyhedsbreve og bliv opdateret på juraen i din hverdag. Vi sender ud to gange hver måned.

Når du udfylder formularen og trykker ”Ja tak, tilmeld mig nu”, giver du samtykke til, at ADVODAN sender dig nyhedsbreve med lokale arrangementer, nyheder og gode råd om jura.

ADVODAN opbevarer og benytter udelukkende de indtastede oplysninger som led i udsendelse af nyhedsbreve. Behandlingen af oplysningerne sker sikkert, fortroligt og i overensstemmelse med gældende lovgivning.

Du kan til enhver tid tilbagekalde dit samtykke og afmelde dig nyhedsbreve fra ADVODAN ved at bruge linket i bunden af nyhedsbrevet.

Læs mere om ADVODANs behandling af personoplysninger her.