Vælg kontor
Privat
Erhverv
Nyheder
Om advodan

Nu bliver det nemmere at klage over p-bøder

  • Af Trille Oxbøll Aarestrup, ADVODAN
  • 08. aug 2018

”Indtil nu har det været dyrt og besværligt at klage over en urimelig p-bøde hos et privat p-selskab. P-selskaberne er ofte svære at komme i kontakt med, og det er heller ikke tit, at man som forbruger får medhold i en klage. Da p-bøder ofte ikke er højere end 1000 kr., kan man ikke klage til forbrugerklagenævnet. Det har indtil nu betydet, at man skulle gå i retten med sagen, og det kan let gå hen at blive en dyr affære, da sagsomkostninger ofte ender op med at være langt højere end selve p-bøden” forklarer advokatfuldmægtig Anne Fredholm fra ADVODAN Holbæk.

Ifølge Anne har det formodentligt afholdt mange forbrugere fra at klage. Men med det nye klagesystem er det blevet lettere og billigere at klage. Her bliver man - modsat ved domstolen - ikke pålagt yderligere udgifter, hvis man ikke får medhold i klagen. 

Dog vil man som forbruger opleve, at selve p-bøden er højere en tidligere, hvis den er udstedt af et privat parkeringsselskab. Stigningen skyldes, at det er de private p-selskaber, som skal finansiere det nye klagenævn.

Fakta: Sådan klager du til Parkeringsklagenævnet

Inden du indsender din klage, skal du være opmærksom på følgende ting:

  • P-bøden skal være udstedt ifm. parkering på et offentlig tilgængelig privat område (fx parkeringsplads ved et shopping center). Har du fået en p-bøde ved parkering på en offentlig vej, skal du klage til kommunen.
  • Klagenævnet behandler kun sager, hvor p-bøden er udstedt efter den 1. juli 2018.
  • Du kan kun klage, hvis du selv har foretaget parkeringen.
  • Før du kan indsende en klage til klagenævnet, skal du først have klaget til det private parkeringsselskab, som enten skal have afvist din klage eller undladt at reagere på henvendelsen inden for tre måneder.
  • Klagen kan indsendes via deres hjemmeside eller til deres mail
  • Når du klager, skal du vedhæfte en kopi af din klage til parkeringsselskabet og kopi af klageafvisningen. Har du ikke fået svar på din klage inden for de tre måneder, skal du i stedet vedhæfte en kvitteringsmail, som bevis for, at selskabet har modtaget din klage. 
  • Når du indsender en klage, skal du betale et klagegebyr på 175 kr. Du får tiltagebetalt gebyret, hvis du får medhold i din klage.
Vil du vide mere?
Anne Fredholm

Anne Fredholm

Advokatfuldmægtig | Vis faglig profil
Stil et spørgsmål
DU ER I GANG MED AT STILLE
ET SPØRGSMÅL PÅ ADVODAN.DK

Inden du går videre, vil vi gerne gøre dig opmærksom på, at dit spørgsmål bliver synligt her på siden.

Vi opfordrer derfor til, at du tænker over, hvilke informationer du afgiver, når du stiller dit spørgsmål. Vi anbefaler, at du fx undlader informationer om dit helbred, din økonomi eller andre personfølsomme oplysninger. Det kan også være oplysninger om familiære forhold eller oplysninger om din arbejdsmæssige situation, som det er uhensigtsmæssigt at offentliggøre her på siden.

Ønsker du ikke, at dit spørgsmål skal være synligt, har du mulighed for at kontakte et af vores lokale kontorer via kontaktformularen i højre hjørne.

Når du stiller dit spørgsmål her på siden, skal du oplyse din e-mailadresse. Din e-mailadresse bliver ikke offentliggjort men benyttes, så du kan godkende dit spørgsmål, inden det bliver synligt på hjemmesiden. Samtidig benyttes den til at fremsende en mail, når advokaten har besvaret dit spørgsmål.

Vi forbeholder os retten til at slette spørgsmål, indlæg og kommentarer, som indeholder personfølsomme oplysninger og bryder med gængse uformelle regler for god tone.

OK - LUK DENNE BOKS

Når du udfylder formularen og klikker på ”send”, giver du dit samtykke til, at dit navn og dit spørgsmål offentliggøres på hjemmesiden.
Din e-mailadresse bliver ikke offentliggjort men benyttes, så du kan godkende dit spørgsmål, inden det bliver synligt på hjemmesiden. Samtidig benyttes den til at fremsende en mail, når advokaten har besvaret dit spørgsmål.

ADVODAN opbevarer og benytter udelukkende de indtastede oplysninger som led i besvarelse af spørgsmål. Behandlingen af oplysningerne sker sikkert, fortroligt og i overensstemmelse med gældende lovgivning.
Vi opbevarer din e-mailadresse i tre måneder, hvorefter den slettes helt. Dit spørgsmål og advokatens svar forbliver synlige på ADVODANs hjemmeside, så længe vi vurderer, at det er relevant og giver værdi for andre læsere.

Rette og slette oplysninger

Hvis du ønsker at få fjernet dit spørgsmål fra hjemmesiden, skal du rette henvendelse til ADVODANs sekretariat.
Vi forbeholder os retten til at slette spørgsmål, indlæg og kommentarer, som indeholder personfølsomme oplysninger og bryder med gængse uformelle regler for god tone. Vi opfordrer derfor til, at du tænker over, hvilke informationer du afgiver, når du stiller dit spørgsmål. Vi anbefaler, at du fx undlader informationer om dit helbred, din økonomi eller andre personfølsomme oplysninger. Det kan også være oplysninger om familiære forhold eller oplysninger om din arbejdsmæssige situation, som det er uhensigtsmæssigt at offentliggøre her på siden.

Læs mere om ADVODANs behandling af personoplysninger her.

Har du et spørgsmål til artiklen, kan du stille det her og få svar fra en advokat.

Stil et spørgsmål
GØR SOM 12.305 ANDRE. SE MERE HER
Gør som 12.305 andre

Tilmeld dig vores nyhedsbreve og bliv opdateret på juraen i din hverdag. Vi sender ud to gange hver måned.

Når du udfylder formularen og trykker ”Ja tak, tilmeld mig nu”, giver du samtykke til, at ADVODAN sender dig nyhedsbreve med lokale arrangementer, nyheder og gode råd om jura.

ADVODAN opbevarer og benytter udelukkende de indtastede oplysninger som led i udsendelse af nyhedsbreve. Behandlingen af oplysningerne sker sikkert, fortroligt og i overensstemmelse med gældende lovgivning.

Du kan til enhver tid tilbagekalde dit samtykke og afmelde dig nyhedsbreve fra ADVODAN ved at bruge linket i bunden af nyhedsbrevet.

Læs mere om ADVODANs behandling af personoplysninger her.