PrivatErhvervOm Advodan
Jylland
Sjælland
Bornholm

Flyforsinkelse - passagerens krav på kompensation

Hvis du er en af de mange, som har oplevet en flyforsinkelse, aflysning eller overbookning, kan du være berettiget til en økonomisk kompensation.

Flyselskaberne er forpligtet til at informere passagererne om deres rettigheder og klagemuligheder, men den pligt lever flyselskaberne sjældent op til. Ofte bliver utilfredse passagerer spist af med madkuponer eller små kontantbeløb i lufthavnen, uden de er bekendt med, at de ofte har krav på mere. Flyselskaberne har store udgifter ved kompensationsudbetalingerne og kæmper derfor hårdt for at undgå at betale kompensation til passagererne – det kan derfor ofte betale sig at få professionel hjælp til at inddrive kompensationen.

Kompensationens størrelse afhænger af flyvedistancen, og hvor lang tid flyet er forsinket. Hvis dit fly er forsinket i mere end 3 timer ved ankomst, er du berettiget til en kompensation på mellem 250 – 600 euro, afhængig af flyrejsens afstand og forsinkelsens varighed.

  • 1.500 km eller kortere indenfor EU – 250 euro (ca. kr. 2.000)
  • Mellem 1.500 og 3.500 km indenfor EU – 400 euro (ca. kr. 3.000)
  • Over 3.500 km udenfor EU – 600 euro (ca. kr. 4.500)

Kompensationen er pr. rejsende person.

Ovenstående kompensationstakster er ligeledes gældende i tilfælde af, at flyselskabet nægter dig boarding grundet overbooking eller aflyser flyrejsen og tilbyder et alternativt fly til destinationen. Dog skal du være opmærksom på, at kompensationen halveres i tilfælde, hvor flyet ankommer hhv. inden for to timer til destinationen på rejser under 1.500 km, inden for tre timer på rejser inden for EU på rejser mellem 1.500 km. og 3.500 km., samt inden for fire timer for rejser over 3.500 km.

Udover kompensationen for forsinkelse, aflysning eller nægtet boarding, er du yderligere berettiget til at få erstattet udgifter, som du har haft under ventetiden. Disse udgifter vedrører mad og drikke, telefonopkald og indkvartering på hotel, hvis forsinkelsen strækker sig til næste dag, samt transport til og fra indkvarteringen.

Undtagelse

I tilfælde hvor forsinkelsen eller aflysningen skyldes ”usædvanlige omstændigheder”, har du ikke krav på kompensation fra flyselskabet. De usædvanlige omstændigheder omfatter b.la. omstændigheder som flyselskabet ikke har kontrol over, som eksempelvis voldsomt vejr og ulovligt varslede strejker, krig og terror.

Sådan søger du kompensation

De fleste flyselskaber har på deres hjemmeside en kompensationsformular, som du skal udfylde for at søge om kompensation. Fremgangsmåden for det enkelte flyselskab fremgår af de betingelser, som du modtog ved købet af flyrejsen. Til brug for din ansøgning for kompensation bør du gemme boardingkortet fra flyrejsen samt kvitteringer på de udgifter, du har haft under ventetiden.

Du har 2 år fra dit fly er forsinket eller aflyst til at klage til flyselskabet. Herefter udløber klagefristen, og du kan ikke længere opnå kompensation.

0 kommentar

0 / 700 tegn