Vælg kontor
Privat
Erhverv
Nyheder
Om advodan
Advodan Glostrup
Ring 46 14 50 00

Glostrup Torv 6-10,
2600 Glostrup
Tlf: 46 14 50 00
glostrup@advodan.dk

Se kort Kundeoplysninger

Advodan Glostrup

Klausuler forsvinder fra ansættelseskontrakterne

Virksomhederne kæmper for tiden hårdt for at holde på sine kunder og forfølger blandt andet tidligere ansatte, der har taget kunder med sig. Alligevel er klausuler over for medarbejderne et sjældent syn. Det viser en ADVODAN-undersøgelse. Her fremgår det, at flere virksomheder vælger klausulerne fra, og at kun én ud af fem SMV’er i dag har konkurrence- eller kundeklausuler.

Undersøgelsen er gennemført af Epinion for ADVODAN og viser, at 79 procent af de adspurgte SMV'er ikke har klausuler, der beskytter virksomheden mod, at tidligere medarbejdere stikker af med kunderne.

Det billede genkender advokat Karina Lind Bertelsen fra Advodan i Glostrup. Hun finder det paradoksalt, at krisen ikke har fået flere virksomheder til at efterspørge klausuler.

Det handler om at få skruet klausulerne ordentligt sammen. Det kan spare virksomhederne for tid og penge og sikre den ønskede effekt.

"Der er meget stor fokus på at fastholde eksisterende kunder på alle mulige måder, og vi oplever flere virksomheder, der forsøger at forfølge krav mod tidligere ansatte, der har taget kunder med sig. Derfor undrer det mig, at der ikke er flere, der er mere på forkant og vælger klausuler, men at der faktisk er en del, som i stedet vælger dem fra," siger hun.

Flere løber en større risiko Ifølge undersøgelsen svarer 13 og 8 procent af virksomhederne nemlig, at de tidligere har brugt henholdsvis konkurrence- og kundeklausuler i medarbejdernes ansættelseskontrakter, men har valgt det fra igen. Det kan dog hurtigt medføre et betydeligt tab, når virksomheder for eksempel tror, at de er godt nok beskyttet af markedsføringslovens paragraf 19.

"Markedsføringsloven beskytter mod, at en medarbejder systematisk kontakter kunder fra sin tidligere arbejdsgiver for at få kunderne med sig over til en ny virksomhed.

Udfordringen med markedsføringsloven er dog, at virksomhederne i en retssag skal bevise, at det er den tidligere medarbejder, der har kontaktet en kunde og ikke omvendt. Det problem opstår ikke med en kundeklausul.

Her må medarbejderen nemlig slet ikke udføre arbejde for kunderne, selvom det er kunderne selv, der henvender sig," forklarer Karina Lind Bertelsen, der samtidig peger på personlige relationer som en udvidet risiko:

"Loyaliteten mellem kunde og leverandør er i mange brancher faldende, og der er en større tendens til, at kunderne shopper rundt mellem leverandører for eksempelvis at opnå lavere priser.

Samtidig betyder den personlige relation mere og mere. Det ses ved, at vi er knyttet op med forretningsforbindelser på de sociale medier. Disse onlinerelationer mellem medarbejdere og kunder betyder, at kunderne straks er orienteret om et jobskifte og nemt kan finde frem til, hvilken virksomhed en medarbejder er skiftet til.

Dermed er virksomhederne i dag langt mere udsatte for at miste kunder som følge af medarbejdere, der skifter job," understreger advokaten.

Ordentlige klausuler betaler sig Den hyppigste årsag til fravalget af klausuler er, at virksomhederne ikke oplever en reel effekt. Det gælder for 35 procent af SMV'erne i undersøgelsen.

De fleste kan nøjes med kundeklausuler, der er lidt billigere.

"En typisk fejl er, at klausulerne slet ikke indeholder en bod, eller at boden bliver sat for lavt i forhold til virksomhedens reelle tab, hvis en tidligere medarbejder løber med kunderne. Derfor handler det om at få skruet klausulerne ordentligt sammen. Det kan spare virksomhederne for tid og penge og sikre den ønskede effekt," fortæller Karina Lind Bertelsen.

Økonomi er en anden årsag, som både undersøgelsen og advokaten peger på som en mulig forklaring på det lave antal af især konkurrenceklausuler. Her skal virksomheden nemlig betale medarbejderen en kompensation, der svarer til 50 procent af lønnen i hele den periode, hvor medarbejderen ikke må tage arbejde i konkurrerende virksomheder.

"Konkurrenceklausuler er effektive, men ofte meget dyre og i mange tilfælde ikke nødvendige. De fleste kan nøjes med kundeklausuler, der er lidt billigere.

Derudover skal man huske, at det ikke er alle medarbejdere, der behøver en kundeklausul. Det vil først og fremmest være dem med meget kundekontakt eller med ansvar for virksomhedens største kunder. Med den form for prioritering bliver klausulerne ikke en økonomisk belastning," forklarer Karina Lind Bertelsen.

 

Fakta

  • Undersøgelsen er gennemført i december 2012 af Epinion for ADVODAN.
  • Der er gennemført 505 interviews med ejere/ledere af små og mellemstore virksomheder fordelt med cirka 100 i hver af landets regioner.
Karina Lind Bertelsen
VIL DU VIDE MERE?

Karina Lind Bertelsen

Advokat Vis faglig profil
GØR SOM 12.622 ANDRE. SE MERE HER
Gør som 12.622 andre

Tilmeld dig vores nyhedsbreve og bliv opdateret på juraen i din hverdag. Vi sender ud to gange hver måned.

Når du udfylder formularen og trykker ”Ja tak, tilmeld mig nu”, giver du samtykke til, at ADVODAN sender dig nyhedsbreve med lokale arrangementer, nyheder og gode råd om jura.

ADVODAN opbevarer og benytter udelukkende de indtastede oplysninger som led i udsendelse af nyhedsbreve. Behandlingen af oplysningerne sker sikkert, fortroligt og i overensstemmelse med gældende lovgivning.

Du kan til enhver tid tilbagekalde dit samtykke og afmelde dig nyhedsbreve fra ADVODAN ved at bruge linket i bunden af nyhedsbrevet.

Læs mere om ADVODANs behandling af personoplysninger her.