Vælg kontor
Privat
Erhverv
Nyheder
Om advodan
Advodan Glostrup
Ring 46 14 50 00

Glostrup Torv 6-10,
2600 Glostrup
Tlf: 46 14 50 00
glostrup@advodan.dk

Se kort Kundeoplysninger

Advodan Glostrup

Ny forbrugeraftalelov strammer reglerne for dansk e-handel

Der er strengere krav på vej til alle danske virksomheder, der enten har en webshop, eller som fx indgår aftaler med en forbruger over telefonen eller via kuponer og blanketter. De nye regler omhandler især øget oplysningspligt om forbrugerens fortrydelsesret. Er forholdene ikke i orden, vanker der bøder til virksomhederne.

Den 13. juni 2014 træder den nye forbrugeraftalelov i kraft. Loven indeholder både helt nye krav samt en række reviderede regler, forklarer advokat Kristian Weber  fra ADVODAN i Glostrup. Han råder derfor alle berørte danske virksomheder til at være opmærksomme på loven.

Med den nye lov siger vi endeligt farvel til det, man traditionelt har kaldt ”alt det med småt”. Kunderne har krav på, at alle relevante oplysninger fremgår tydeligt, når de handler på nettet eller over telefonen.

Oplysningspligt og fortrydelsesret

Overvejende handler de fleste ændringer i den nye lov om øget oplysningspligt, fortrydelsesret og håndteringen af returvarer. Listen over skærpelser for virksomhederne er rigtig lang, hvorimod listen over lempelser er meget kort, påpeger Kristian Weber.

Se faktaark om de vigtigste skærpelser og lempelser her.

"Med den nye lov siger vi endeligt farvel til det, man traditionelt har kaldt ”alt det med småt”. Kunderne har krav på, at alle relevante oplysninger fremgår tydeligt, når de handler på nettet eller over telefonen,” siger Kristian Weber.

Ifølge advokaten skal virksomhederne til at sørge for at få tilrettet deres hjemmesider og få deres salgs- og leveringsbetingelser justeret, så de overholder lovens krav. Det kan de vælge selv at gøre, eller de kan få professionel hjælp.

Øget risiko for bødestraf

Hvis virksomhederne ikke overholder de nye regler, risikerer de fremover bødestraf allerede efter den første overtrædelse. I den nuværende lov får man kun bøder, hvis der er tale om grov eller gentagen overtrædelse. 

forbrugeraftalelov

Den nye forbrugeraftalelov kort fortalt:

Ifølge den nye forbrugeraftalelov kan manglende oplysning om fortrydelsesret over for forbrugeren medføre:

  • at fortrydelsesretten løber i 12 måneder
  • at virksomheden skal betale både forsendelses- og returforsendelsesomkostninger, uanset hvilken forsendelsesmetode forbrugeren har valgt
  • at virksomheden ikke kan kræve refusion for eventuel værdiforringelse af varen
  • at virksomheden får en bøde

De nye regler gælder primært for køb via internettet, pr. telefon, pr. postordre el. lign. Reglerne gælder således ikke for køb i fysiske butikker.

Kristian Weber
VIL DU VIDE MERE?

Kristian Weber

Advokat Vis faglig profil
GØR SOM 12.622 ANDRE. SE MERE HER
Gør som 12.622 andre

Tilmeld dig vores nyhedsbreve og bliv opdateret på juraen i din hverdag. Vi sender ud to gange hver måned.

Når du udfylder formularen og trykker ”Ja tak, tilmeld mig nu”, giver du samtykke til, at ADVODAN sender dig nyhedsbreve med lokale arrangementer, nyheder og gode råd om jura.

ADVODAN opbevarer og benytter udelukkende de indtastede oplysninger som led i udsendelse af nyhedsbreve. Behandlingen af oplysningerne sker sikkert, fortroligt og i overensstemmelse med gældende lovgivning.

Du kan til enhver tid tilbagekalde dit samtykke og afmelde dig nyhedsbreve fra ADVODAN ved at bruge linket i bunden af nyhedsbrevet.

Læs mere om ADVODANs behandling af personoplysninger her.