Vælg kontor
Privat
Erhverv
Nyheder
Om advodan
Advodan Glostrup København
Ring 46 14 50 00

Glostrup Torv 6-10,
2600 Glostrup
Tlf: 46 14 50 00
glostrup@advodan.dk

Se kort Kundeoplysninger

Advodan Glostrup København

Ny spamvejledning: Det skal du vide for at overholde reglerne

Hvis du som erhvervsdrivende sender markedsføring uden at have indhentet samtykke, kan det straffes med bøde. Det fremgår af en ny spamvejledning fra Forbrugerombudsmanden. Læs her, hvad du skal være særligt opmærksom på for at undgå at spamme.

”Meget markedsføring foregår i dag over sociale medier i form af fx kommentarer og notifikationer. Det kan gøre det svært at overskue, hvad der er omfattet af markedsføringslovens spamforbud, og hvad der ikke er. Den nye spamvejledning gør det lettere at navigere rundt i,” fortæller advokatfuldmægtig Jens Fridolf Møller fra ADVODAN Glostrup, som gennemgår de vigtigste pointer herunder.

Hvem er omfattet af spamforbuddet?

Den nye spamvejledning handler om erhvervsdrivendes markedsføring via elektronisk post; dvs. e-mail og sms, men også sociale medier. Du er erhvervsdrivende, så snart du udbyder produkter på markedet, og derfor kan fonde, foreninger og enkeltpersoner i visse tilfælde betragtes som erhvervsdrivende. Det gælder fx, hvis en forening kontakter et medlem for at sælge et produkt. Du kan altså godt være omfattet af spamforbuddet, selvom du ikke driver erhvervsvirksomhed.

Hvornår er der tale om spam?

”Forbrugerombudsmanden har sigtet bredt i fortolkningen af direkte markedsføring med elektronisk post. Både lyd, billeder og push-beskeder fra apps kan også betragtes som spam. Det samme kan kommunikation over sociale medier,” forklarer Jens Fridolf Møller og opsummerer, hvad du som erhvervsdrivende særligt skal være opmærksom på:

  • Det er kun tilladt at sende markedsføring til en modtager, som har givet forudgående samtykke til det. Det vil sige, at det i sig selv er markedsføring, hvis du beder om samtykke ved hjælp af elektronisk post.
  • En virksomhed skal kunne dokumentere, at den har indhentet gyldigt samtykke.
  • Alle former for markedsføring går ind under spamforbuddet – det gælder også imagemarkedsføring (branding) i form af fx elektroniske nyhedsbreve.
  • Tilfredshedsundersøgelser, servicemeddelelser og medlemsblade betragtes ikke som markedsføring og derfor spam, hvis formålet hverken er branding eller salg af produkter.
  • Notifikationer på sociale medier er omfattet af spamforbuddet, hvis de indeholder markedsføring – eksempelvis en opfordring til at synes godt om en virksomheds Facebookside.
  • Tags og kommentarer på sociale medier betragtes som spam, hvis de er lavet med henblik på direkte markedsføring.

Vejledningen kommer ikke med anbefalinger for breve og telefonopkald, men Forbrugerombudsmanden forventer at lave en vejledning om dette i løbet af 2019.

Du kan læse den nye spamvejledning her.

Jens Fridolf Møller
VIL DU VIDE MERE?

Jens Fridolf Møller

Advokat Vis faglig profil
GØR SOM 12.636 ANDRE. SE MERE HER
Gør som 12.636 andre

Tilmeld dig vores nyhedsbreve og bliv opdateret på juraen i din hverdag. Vi sender ud to gange hver måned.

Når du udfylder formularen og trykker ”Ja tak, tilmeld mig nu”, giver du samtykke til, at ADVODAN sender dig nyhedsbreve med lokale arrangementer, nyheder og gode råd om jura.

ADVODAN opbevarer og benytter udelukkende de indtastede oplysninger som led i udsendelse af nyhedsbreve. Behandlingen af oplysningerne sker sikkert, fortroligt og i overensstemmelse med gældende lovgivning.

Du kan til enhver tid tilbagekalde dit samtykke og afmelde dig nyhedsbreve fra ADVODAN ved at bruge linket i bunden af nyhedsbrevet.

Læs mere om ADVODANs behandling af personoplysninger her.