Vælg kontor
Privat
Erhverv
Nyheder
Om advodan
Advodan Glostrup København
Ring 46 14 50 00

Glostrup Torv 6-10,
2600 Glostrup
Tlf: 46 14 50 00
glostrup@advodan.dk

Gl. Kongevej 1,
1610 København V.
Tlf: 46 14 50 00
glostrupkbh@advodan.dk

Se kort Kundeoplysninger

Advodan Glostrup København

Pas på med at bruge OL i din markedsføring

Overvejer du at bruge det kommende OL i forbindelse med en markedsføringskampagne, så pas på. Der er skrappe regler for, hvor meget din virksomhed må læne sig op ad OL-brandet, og det kan udløse bøder at komme for tæt på.

OL er en kæmpe begivenhed, som suger massiv opmærksomhed til sig. Det kan være fristende for en virksomhed at benytte den positive opmærksomhed omkring OL i sin egen markedsføring. Men det er ikke uden risiko. Virksomheder må nemlig ikke uden videre associere sig med OL eller benytte OLs varemærker i forbindelse med annoncering. Det fortæller advokat Henrik Bartels fra ADVODAN i Glostrup.

Han anbefaler virksomheder, som lige nu er i gang med at planlægge deres kampagner, til at sætte sig grundigt ind i reglerne. Det kan betyde bøder og erstatningskrav, hvis de går for tæt på.

OL er et beskyttet varemærke
Virksomhederne skal være opmærksomme på, at de fx ikke må skrive "OL" eller ord som: "Olympiske", "Olympiske Lege", "London 2012" i deres markedsføring. De nævnte ord og ordsammensætninger bliver betragtet som beskyttede varemærker, som virksomheder ikke bare kan gøre brug af. De må derfor heller ikke bruge billeder af OL-ringene", oplyser Henrik Bartels.

Det betyder dog ikke, at det er umuligt at lave både sober og lovlig markedsføring, der på en eller anden måde tager udgangspunkt i begivenheden. Hvilke præcise formuleringer, virksomhederne kan bruge, afhænger af situationen og budskabet i annoncen. Hvis den ansvarlige i virksomheden er i tvivl, om virksomhedens annoncekampagne overholder reglerne, så er det en god idé at få en advokat til at gennemgå materialet.

Få rådgivning om mulighederne
Advokaten kan rådgive om markedsføringsmulighederne under OL både i forhold til de trykte og digitale medier. Samtidig kan advokaten være med til at sikre, at virksomheden undgår at kaste en masse penge efter spildt arbejde og slipper for dyre erstatningskrav.

Har virksomheden fx lavet et personligt sponsorat med en af deltagerne på det danske OL-hold, skal man være opmærksom på, at atleterne skriver under på, at de ikke deltager i reklamekampagner i en periode, der strækker sig før, under og efter OL," uddyber Henrik Bartels.

Fakta

  • OL i London afvikles fra 27. juli til 12. august 2012.
  • Virksomheder må ikke bruge OLs varemærker i forbindelse med annoncering.
  • Atleter må ikke deltage i reklamekampagner i en fastlagt periode, der strækker sig fra 18. juli til og med 15. august 2012.
Henrik Bartels
VIL DU VIDE MERE?

Henrik Bartels

Advokat Vis faglig profil
GØR SOM 12.668 ANDRE. SE MERE HER
Gør som 12.668 andre

Tilmeld dig vores nyhedsbreve og bliv opdateret på juraen i din hverdag. Vi sender ud to gange hver måned.

Når du udfylder formularen og trykker ”Ja tak, tilmeld mig nu”, giver du samtykke til, at ADVODAN sender dig nyhedsbreve med lokale arrangementer, nyheder og gode råd om jura.

ADVODAN opbevarer og benytter udelukkende de indtastede oplysninger som led i udsendelse af nyhedsbreve. Behandlingen af oplysningerne sker sikkert, fortroligt og i overensstemmelse med gældende lovgivning.

Du kan til enhver tid tilbagekalde dit samtykke og afmelde dig nyhedsbreve fra ADVODAN ved at bruge linket i bunden af nyhedsbrevet.

Læs mere om ADVODANs behandling af personoplysninger her.