Vælg kontor
Privat
Erhverv
Nyheder
Om advodan
Advodan Glostrup København
Ring 46 14 50 00

Glostrup Torv 6-10,
2600 Glostrup
Tlf: 46 14 50 00
glostrup@advodan.dk

Se kort Kundeoplysninger

Advodan Glostrup København

Regler for brug af influencere i virksomhedens markedsføring

I mange år har influencere været en gråzone i markedsføringen. Men i takt med at brugen af dem bliver større, er der også kommet større fokus på det, og derfor er der flere ting, du som virksomhed skal være opmærksom på, hvis du vil bruge influencere i din markedsføring.

“Helt overordnet gælder reglerne i markedsføringsloven også, når det gælder brug af influencere. Derfor skal alt indhold, der er kommercielt være markeret tydeligt, så det ikke fremstår som skjult reklame,” siger Jens Fridolf Møller, advokat hos ADVODAN Glostrup København.

Ansvaret ligger både hos virksomheden og influenceren

Som virksomhed er det vigtigt, at du vælger dine influencere med omtanke, og sikrer dig, at de også har styr på reglerne. For det kan ramme både dig selv og influenceren, hvis ikke indholdet på de forskellige platforme overholder reglerne. Hvis ikke det er markeret tydeligt nok, vil det blive anset som skjult reklame, hvilket kan straffes med bøde.

“Som virksomhed skal man sikre sig, at de influencere man vælger at arbejde med, forstår vigtigheden af, at indholdet skal markeres ordentligt. Det skal være synligt og forståeligt for målgruppen, og derfor er det ikke nok at skrive det med små bogstaver eller nederst i teksten. Samtidig skal det markeres i hele fødekæden af sociale medier. Selvom influenceren eksempelvis har markeret et blogindlæg som reklame, så skal den medfølgende tekst på Facebook også markere, at der er tale om reklame, når det deles der,” siger Jens Fridolf Møller.

Derfor er det vigtigt, at du selv kender reglerne, og at din kontrakt med influenceren også omfatter hvor og hvor mange reklamemarkeringer, de forskellige omtaler skal have.

Jo yngre målgruppe, jo strengere regler

Helt generelt er der strengere regler for markedsføring over for børn og yngre, og dette gælder også, når det kommer til influencere. “Jo yngre publikum er, jo tydeligere skal det markeres, at det er reklame. Det skal altid være tydeligt, at der er tale om reklame, men ved et ungt publikum skal det være endnu mere tydeligt,” siger Jens Fridolf Møller og fortsætter:

“Hvis du er i tvivl, kan det være en god idé at benytte et bureau til at stå for kontrakten mellem dig og influenceren. Du kan også kontakte en advokat for at være helt sikker på, at du følger reglerne på området.”

Da influencer marketing i en stor grad er domineret af yngre influencere, er målgruppeproblematikken meget ofte relevant, selvom din virksomhed måske ikke normalt henvender sig til et yngre publikum. Derfor skal du være opmærksom på målgrupper i forhold til markering af reklame. “Der er mange faldgruber i denne form for markedsføring, men det bør ikke afholde dig fra at bruge det. I stedet bør du tage en konkret vurdering fra gang til gang, for på den måde at være sikker på, at du lever op til gældende regler,” siger Jens Fridolf Møller.

Forskellige regler på de forskellige medier

Det er forskelligt fra medie til medie, hvordan reklamemarkeringerne skal være. Samtidig er det ikke ligegyldigt, hvad ordlyden er. Men fælles er, at det skal være tydeligt for modtageren at afkode. Derfor anbefaler Forbrugerombudsmanden, at du bruger “Reklame” eller “Annonce”, da disse ord er nemme at afkode.

Facebook: Ligegyldigt hvilken type influencer marketing du bruger (tekst, billede, video), skal det hele markeres med “Reklame”, og det er en god idé at gøre det i starten af teksten. Ligesom det også anbefales at gøre det i starten af en video - enten med tydelig tekst eller grafik.

Instagram: På Instagram skal markeringen også være i starten af teksten. Selvom Instagram har en funktion til at markere betalt indhold, anbefales det at markere det yderligere, da Forbrugerombudsmanden endnu ikke har taget stilling til om funktionen er tilstrækkelig.

YouTube: På YouTube skal sponsoreret indhold markeres flere steder. Det skal både nævnes i starten af selve videoen, men også i den beskrivende tekst samt i titlen på videoen. Det er ikke nok at skrive “Sponsoreret indhold”, da ordlyden tydelig skal beskrive, at det er betalt indhold.

Snapchat: Snapchat er lidt anderledes. Som det er lige nu, er det kun på første billede eller video i Snapchat storien, der skal markeres som reklame. Men det anbefales at markere reklameindholdet hver gang for at være på den sikre side.

Blogs: I blogindlæg skal teksten markeres øverst oppe som reklame. Dette skal så gøres, hver gang indlægget deles på sociale medier. Derudover skal links i indlægget også markeres som “Reklamelink” eller “Annoncelink”.

Jens Fridolf Møller
VIL DU VIDE MERE?

Jens Fridolf Møller

Advokat Vis faglig profil
GØR SOM 12.633 ANDRE. SE MERE HER
Gør som 12.633 andre

Tilmeld dig vores nyhedsbreve og bliv opdateret på juraen i din hverdag. Vi sender ud to gange hver måned.

Når du udfylder formularen og trykker ”Ja tak, tilmeld mig nu”, giver du samtykke til, at ADVODAN sender dig nyhedsbreve med lokale arrangementer, nyheder og gode råd om jura.

ADVODAN opbevarer og benytter udelukkende de indtastede oplysninger som led i udsendelse af nyhedsbreve. Behandlingen af oplysningerne sker sikkert, fortroligt og i overensstemmelse med gældende lovgivning.

Du kan til enhver tid tilbagekalde dit samtykke og afmelde dig nyhedsbreve fra ADVODAN ved at bruge linket i bunden af nyhedsbrevet.

Læs mere om ADVODANs behandling af personoplysninger her.