Vælg kontor
Privat
Erhverv
Nyheder
Om advodan
Advodan Glostrup København
Ring 46 14 50 00

Glostrup Torv 6-10,
2600 Glostrup
Tlf: 46 14 50 00
glostrup@advodan.dk

Se kort Kundeoplysninger

Advodan Glostrup København

Undgå at tidligere medarbejdere misbruger kundekartoteket

Hvis en tidligere medarbejder tager kunder med sig i et andet job, kan det i værste fald koste virksomheden dyrt. I mange tilfælde er SMV’erne dog beskyttet mod en medarbejders ulovlige handlinger gennem markedsføringslovens § 19. Men en undersøgelse fra ADVODAN viser, at 71 procent af SMV’erne ikke kender til den.

Alle medarbejdere er omfattet af markedsføringslovens § 19, som blandt andet regulerer, hvordan man må agere i forhold til en tidligere arbejdsgivers kunder. Loven gælder, uanset om der er klausuler i medarbejdernes kontrakter eller ej.

ADVODANs undersøgelse viser, at virksomhederne har et lavt kendskab til denne del af markedsføringsloven. Samtidig er det overraskende for mange ansatte, at de er omfattet af bestemmelsen, siger advokat Karina Lind Bertelsen.

Det er vigtigt, at virksomhederne er opmærksomme på mulighederne i loven og reagerer, hvis de er i tvivl om, hvorvidt en tidligere medarbejder handler ulovligt. Typisk opstår tvivlen i forbindelse med, at medarbejderen har kontaktet kunder eller taget kunder med i en ny stilling, og det kan i sidste ende koste virksomheden et tab i omsætningen, hvis der ikke gøres noget. Mange medarbejdere tror, at de må agere, som de vil, når de ikke har klausuler i deres kontrakter, men det må de ikke."

Ny arbejdsgiver risikerer krav
ADVODANs undersøgelse afslører samtidig, at 63 procent af SMV'erne ikke ved, at de kan risikere at skulle betale erstatning, hvis en ny medarbejder fx systematisk kontakter sin tidligere arbejdsgivers kunder.

"Det er som udgangspunkt medarbejderen selv, der er ansvarlig for sine handlinger, men den nye arbejdsgiver kan risikere at blive ramt ud fra et solidarisk ansvar, hvis virksomheden kender til medarbejderens overtrædelse. Erstatningskravet baseres typisk på, hvor stort det økonomiske tab skønnes at være, og der kan sagtens være tale om særdeles væsentlige beløb, som kan få store konsekvenser for SMV'erne," siger Karina Lind Bertelsen.

Vær på forkant
ADVODAN opfordrer SMV'erne til fra starten at gøre opmærksom på markedsføringslovens § 19, så der henvises til den i både opsigelser og nye kontrakter. På den måde kan virksomhederne signalere over for medarbejderne, at de ikke kan agere, som de vil, selvom der ikke er indskrevet en klausul i deres kontrakter.

"Det er meget dyrt at skrive kunde- og konkurrenceklausuler ind i en kontrakt, men det kan også koste penge at lade være. Virksomhederne bør i hvert fald være opmærksomme på § 19, som dækker alle, og det kan have en præventiv effekt at orientere medarbejderne om den i forbindelse med nyansættelser og opsigelser. Det er en fordel for begge parter at undgå situationer, hvor der kan blive tale om brud på markedsføringsloven," siger Karina Lind Bertelsen.

Fakta

  • Undersøgelsen er gennemført i marts 2012 og bygger på svar fra 206 ejere/ledere af små og mellemstore virksomheder.
Karina Lind Bertelsen
VIL DU VIDE MERE?

Karina Lind Bertelsen

Advokat Vis faglig profil
GØR SOM 12.633 ANDRE. SE MERE HER
Gør som 12.633 andre

Tilmeld dig vores nyhedsbreve og bliv opdateret på juraen i din hverdag. Vi sender ud to gange hver måned.

Når du udfylder formularen og trykker ”Ja tak, tilmeld mig nu”, giver du samtykke til, at ADVODAN sender dig nyhedsbreve med lokale arrangementer, nyheder og gode råd om jura.

ADVODAN opbevarer og benytter udelukkende de indtastede oplysninger som led i udsendelse af nyhedsbreve. Behandlingen af oplysningerne sker sikkert, fortroligt og i overensstemmelse med gældende lovgivning.

Du kan til enhver tid tilbagekalde dit samtykke og afmelde dig nyhedsbreve fra ADVODAN ved at bruge linket i bunden af nyhedsbrevet.

Læs mere om ADVODANs behandling af personoplysninger her.