Vælg kontor
Privat
Erhverv
Nyheder
Om advodan
Advodan Holbæk
Ring 70 30 10 06

Gl. Ringstedvej 61,
4300 Holbæk
Tlf: 70 30 10 06
holbaek@advodan.dk

Se kort Kundeoplysninger

Advodan Holbæk

Flyforsinkelse eller aflyst fly? Sådan er dine rettigheder

Kufferten er pakket, og du er klar til at tage på en velfortjent afslapningsferie sydpå med familien. Men når du ankommer til lufthavnen, får du at vide, at flyet er aflyst, og I desværre ikke kan komme afsted som planlagt. Hvordan forholder du dig bedst til situationen, og hvordan er dine rettigheder for kompensation? Det giver vi dig svar på her.

”Det er en ærgerlig og frustrerende situation at stå i, når en flyaflysning eller -forsinkelse sætter en stopper for feriestarten. Den bedste måde du kan forberede dig på en sådan situation, er at sætte dig ind i, hvad dine rettigheder er for økonomisk kompensation”, fortæller advokatfuldmægtig Anna Øding Bjerregaard fra ADVODAN Holbæk.

Hvornår har du ret til kompensation?

Er dit fly mere end 5 timer forsinket før afrejsen eller mere end 3 timer forsinket ved ankomsten, betegnes forsinkelsen som en aflysning. Derved har du krav på, at flyselskabet enten refunderer hele billetprisen, omlægger rejsen hurtigst muligt eller til en anden dato, eller refunderer billetprisen, hvis du selv finder en ny billet, fordi flyselskabet ikke hjælper dig.

Du har som hovedregel ret til kompensation, hvis dit fly bliver aflyst. Her har du ret til følgende kompensation:

  • 250 euro ved flyvninger på max 1.500 km.
  • 400 euro ved flyvninger over 1.500 km indenfor EU og for flyvninger mellem 1.500-3.500 km udenfor EU.
  • 600 euro ved flyvninger over 3.500 km udenfor EU.

”Nægter flyselskabet dig boarding pga. overbooking er du også berettiget til ovenstående kompensation. Dog har du ikke ret til kompensation, hvis flyet er blevet aflyst mindst to uger før afrejsetidspunktet, eller du har fået en ombooking, som overholder en række tidsgrænser”, pointerer Anna Øding Bjerregaard.  

Usædvanlige omstændigheder

Er flyet blevet aflyst pga. usædvanlige omstændigheder, har du ikke krav på kompensation. Omstændighederne kan fx være uvejr, krig og ulovligt varslede strejker. Altså situationer som flyselskabet ikke har kontrol over.

Når du søger kompensation

Ved flyforsinkelse og -aflysning er det vigtigt, at du gemmer dit boardingkort fra flyrejsen, så du kan fremvise det, når du søger om kompensation. Derudover skal du gemme kvitteringer på fx mad og drikke, du har købt under ventetiden, hvis flyselskabet ikke har sørget for forplejning. Har du været nødsaget til at blive indkvarteret på hotel, skal du også her gemme kvitteringerne, så du kan få kompensation for den udgift.

”I de fleste tilfælde søger du kompensation gennem flyselskabets hjemmeside, men det skal du tjekke i de betingelser, der fulgte med, da du købte billetten”, forklarer Anna Øding Bjerregaard og fortsætter:  

”Mange flyselskaber vil arbejde hårdt for ikke at udbetale kompensation. Derfor kan det være en god idé at søge juridisk assistance til at få kompensationen i hus.”

Anna Øding Bjerregaard
VIL DU VIDE MERE?

Anna Øding Bjerregaard

Advokatfuldmægtig Vis faglig profil
GØR SOM 12.633 ANDRE. SE MERE HER
Gør som 12.633 andre

Tilmeld dig vores nyhedsbreve og bliv opdateret på juraen i din hverdag. Vi sender ud to gange hver måned.

Når du udfylder formularen og trykker ”Ja tak, tilmeld mig nu”, giver du samtykke til, at ADVODAN sender dig nyhedsbreve med lokale arrangementer, nyheder og gode råd om jura.

ADVODAN opbevarer og benytter udelukkende de indtastede oplysninger som led i udsendelse af nyhedsbreve. Behandlingen af oplysningerne sker sikkert, fortroligt og i overensstemmelse med gældende lovgivning.

Du kan til enhver tid tilbagekalde dit samtykke og afmelde dig nyhedsbreve fra ADVODAN ved at bruge linket i bunden af nyhedsbrevet.

Læs mere om ADVODANs behandling af personoplysninger her.