Vælg kontor
Privat
Erhverv
Nyheder
Om advodan
Advodan Maribo
Ring 46 14 59 00

C.E. Christiansens vej 2,
4930 Maribo
Tlf: 46 14 59 00
SEND OS EN E-MAIL

Se kort Kundeoplysninger

Advodan Maribo

Covid 19 - Bestyrelsens opgaver og ansvar

SMVDanmark har inden dagens og nattens hjælpepakker blandt dets medlemmer gennemført en under-søgelse af, hvordan deres økonomiske situation er i forbindelse med coronavirus (Covid-19

SMWDanmark´s medlemmer har besvaret et udsendt spørgeskema. Resultatet viser, at en række virksomheder ved en uændret situation med hel eller delvis nedlukning. forventer at løbe tør for likviditet og derved lukke/gå konkurs indenfor en tidshorisont på 5-10 uger. 

Den af Regeringen nu vedtagne hjælpepakke med udskydelsen af betaling af A-skatter, arbejdsmarkedsbidrag og moms vil nok forlænge perioden. Det ændrer dog ikke på, at mange virksomheder, og nu særligt restaurationsbranchen, barer, værtshuse og caféer m.v., hoteller, frisører og fitnesscentre samt andre, der er omfattet af Regeringens indgreb om lukning, står i en ret svær situation. De vil i den kommende periode ikke have nogen omsætning, og derved ikke have nogen likviditet. Regeringens forslag om at udskyde moms er således ikke tilstrækkelig for de virksomheder, der ikke længere har nogen momspligtig omsætning. Virksomhederne vil i øvrigt opleve et betydeligt likviditetspres når de på ny skal betale såvel ordinære som udskudte A-skatter, Arbejdsmarkedsbidrag og moms. Regeringens nuværende hjælpepakke er målrettet de mindre virksomheder der maksimalt har 10 fuldtidsansatte. 

En virksomheds ledelse, herunder bestyrelse, skal nu træffe de fornødne forholdsregler. Det er vigtigt, at samles for analyse og beslutninger. Møderne må forsøges gennemført telefonisk eller via andre digitale løsninger. Det er ledelsens/bestyrelsens pligt at træffe de nødvendige tiltag, herunder at få gennemgået og dokumenteret de overvejelser og beslutninger, som bestyrelserne gør.  Nedenfor er en række råd til ledelsen/bestyrelsen i forhold til de nødvendige forholdsregler, som virksomhederne bør tage:

  1. Genskab overblikket over virksomhedens økonomi: ledelsen bør se på udviklingen i omsætningen og udgifterne, og derfra vurdere den værst tænkelige og den realistiske udvikling i tallene. Undersøg hvordan det kan se ud om 1, 3 og 6 måneder? Gennemgå de ”hjælpepakker”/lovgivningsmæssige tiltage der er gjort samt aftaler mellem arbejdsmarkedets parter.
  2. Tilpas dine omkostninger til omsætningen: og gør det hurtigt; reducer personaleomkostninger og leverancer som du ikke skal bruge. Få din advokats hjælp til fx at gennemføre tvungen ferie, frivillig eller tvungen nedsættelse af arbejdstid, nedsættelse af løn og/eller opsigelse af medarbejdere eller andre nødvendige indgreb.
  3. Skaf likviditet: lige nu er der fx mulighed for at skubbe betalinger af moms og B-skat og bankerne har fået nye muligheder for at hjælpe med lån og afdragsfrihed i en afdækket periode. Du kan også drøfte udskydelse af afdrag på virksomhedslån med banken. Få din advokats hjælp i forbindelse med en sikkerhedsstillelse. Flere af bankerne står klar til at hjælpe deres kunder, men vil søge den sikkerhed som de kan få. Tag fat i din bank hurtigst muligt og hav dine nye budgetfremskrivninger med.
  4. Tænk nyt for at skaffe omsætning: når en stor del af befolkningen nu arbejder hjemme, er der nye behov. Kan du imødekomme dem til gode for din virksomhed?
  5. Pas på ”rovdyrene”: når der er store udfordringer i samfundet, så er der også folk som er parat til at misbruge dem. Lyder noget til at være for godt til at være sandt, så kan det bestemt være tilfældet. Det er vigtigt, at du undersøger alle muligheder grundigt og ikke falder for tilbud, der fx kan gældsætte dig langt ud i fremtiden. 

Det er nu, at virksomhedernes ledelser og bestyrelser skal gøre ovennævnte. Det er ledelsens ansvar. Såfremt en virksomheds ledelse ikke dokumenterer at have truffet de nødvendige beslutninger, kan en ledelse ifalde ansvar. 

ADVODAN Lolland-Falster opfordrer derfor til, at virksomheders ledelse får gennemgået virksomhedens situation og truffet de nødvendige forholdsregler. ADVODAN Lolland-Falster bistår meget gerne med rådgivning i relation til ovennævnte. 

I kan kontakte Lars Stuckert tlf. 46 14 59 13, Simon Mortensen tlf. 46 14 59 45, Rasmus Lindsten tlf. 46 14 59 40, Nina Munk Andersen tlf. 46 14 59 14 og Troels Justesen tlf. 46 14 59 46 for en drøftelse.

Lars Stuckert
VIL DU VIDE MERE?

Lars Stuckert

Advokat Vis faglig profil
Simon Mortensen
VIL DU VIDE MERE?

Simon Mortensen

Advokat Vis faglig profil
GØR SOM 12.744 ANDRE. SE MERE HER
Gør som 12.744 andre

Tilmeld dig vores nyhedsbreve og bliv opdateret på juraen i din hverdag. Vi sender ud to gange hver måned.

Når du udfylder formularen og trykker ”Ja tak, tilmeld mig nu”, giver du samtykke til, at ADVODAN sender dig nyhedsbreve med lokale arrangementer, nyheder og gode råd om jura.

ADVODAN opbevarer og benytter udelukkende de indtastede oplysninger som led i udsendelse af nyhedsbreve. Behandlingen af oplysningerne sker sikkert, fortroligt og i overensstemmelse med gældende lovgivning.

Du kan til enhver tid tilbagekalde dit samtykke og afmelde dig nyhedsbreve fra ADVODAN ved at bruge linket i bunden af nyhedsbrevet.

Læs mere om ADVODANs behandling af personoplysninger her.