Vælg kontor
Privat
Erhverv
Nyheder
Om advodan
Advodan Næstved
Ring 55 75 85 00

Nygade 9,
4700 Næstved
Tlf: 55 75 85 00
naestved@advodan.dk

Se kort Kundeoplysninger

Advodan Næstved

7 gode råd til den effektive bestyrelse

God kemi og de rette kompetencer i bestyrelseslokalet er altafgørende, hvis du vil have optimal værdi ud af din professionelle bestyrelse. Struktur og løbende selv-evaluering spiller også ind.

Frank Møller Nielsen er advokat hos ADVODAN i Næstved og har mange års erfaring som bestyrelsesmedlem. Han giver her syv gode råd til, hvordan du får en velfungerende og effektiv professionel bestyrelse.

  1. Gå efter den gode personlige kemi, når du vælger nye bestyrelsesmedlemmer
    God personlig kemi giver langt de bedste resultater i en bestyrelse. Der skal være en åben og konstruktiv dialog i bestyrelseslokalet, og alle skal have viljen til at lytte til andre synspunkter end ens egne. Derudover skal du som direktør i virksomheden være klar til at argumentere for din sag og svare på kritiske spørgsmål uden at tage det personligt.

  2. Få hjælp udefra til rekruttering af nye bestyrelsesmedlemmer
    Hvis du mangler velegnede kandidater til din bestyrelse, kan det være en god idé at få hjælp til rekrutteringen. Det koster selvfølgelig nogle penge, men det åbner samtidig op for et helt andet netværk, hvor der er mange flere professionelle profiler at vælge imellem.

  3. Sæt nye bestyrelsesmedlemmer godt ind i din forretning
    Når du har valgt dine bestyrelsesmedlemmer, er det vigtigt, at du giver dem et fyldigt og reelt indblik i din forretning. De skal kende både svagheder og styrker. Når medlemmerne har den viden, kan de rådgive dig bedst muligt ud fra dine behov.

  4. Sørg for at udarbejde godt materiale forud for bestyrelsesmøderne
    Et godt bestyrelsesmøde kræver grundig forberedelse hele vejen rundt om bordet. Det betyder, at den daglige ledelse i din virksomhed skal levere godt materiale forud for bestyrelsesmøderne. Herefter er det op til bestyrelsesmedlemmerne at møde velforberedte op.

  5. Kør bestyrelsesmøderne efter en fast skabelon og skab en effektiv beslutningskultur
    Fordelene ved faste rammer omkring møderne er struktur og kontinuitet i bestyrelsesarbejdet. Der skal eksekveres på beslutninger, og konkrete opgaver bør udstyres med en deadline og en ansvarlig person. Efterfølgende er det vigtigt, at bliver fulgt op på de ting, der er sat i gang. 

  6. Sørg for at møderne handler om forretningsudvikling og strategi – ikke daglig drift
    En bestyrelsen skal ikke beskæftige sig med driften i virksomheden. Derimod skal den diskutere de mere overordnede forhold alt efter, hvilken situation virksomheden står i. Generelt skal en bestyrelse passe på ikke kun at kigge bagud til bestyrelsesmøderne. 

  7. Evaluér bestyrelsens kompetencer løbende og skift medlemmerne ud, hvis det er nødvendigt
    Selvkritik hos bestyrelsesmedlemmer er vigtig, og de skal være klar til at trække sig, hvis virksomheden har brug for andre kompetencer i forhold til den situation, din virksomhed står i. Hvis evalueringen af bestyrelsen eksempelvis er et fast punkt på dagsordenen én gang om året, så er det helt legitimt at tage snakken om, hvorvidt nogle medlemmer i bestyrelsen burde skiftes ud. 
Frank Møller Nielsen
VIL DU VIDE MERE?

Frank Møller Nielsen

Advokat Vis faglig profil
GØR SOM 12.693 ANDRE. SE MERE HER
Gør som 12.693 andre

Tilmeld dig vores nyhedsbreve og bliv opdateret på juraen i din hverdag. Vi sender ud to gange hver måned.

Når du udfylder formularen og trykker ”Ja tak, tilmeld mig nu”, giver du samtykke til, at ADVODAN sender dig nyhedsbreve med lokale arrangementer, nyheder og gode råd om jura.

ADVODAN opbevarer og benytter udelukkende de indtastede oplysninger som led i udsendelse af nyhedsbreve. Behandlingen af oplysningerne sker sikkert, fortroligt og i overensstemmelse med gældende lovgivning.

Du kan til enhver tid tilbagekalde dit samtykke og afmelde dig nyhedsbreve fra ADVODAN ved at bruge linket i bunden af nyhedsbrevet.

Læs mere om ADVODANs behandling af personoplysninger her.