Vælg kontor
Privat
Erhverv
Nyheder
Om advodan
Advodan Nykøbing Falster
Ring 46 14 59 00

Nygade 2,
4800 Nykøbing F
Tlf: 46 14 59 00
SEND OS EN E-MAIL

Se kort Kundeoplysninger

Advodan Nykøbing Falster

Det betaler sig at tage HR-opgaver alvorligt

Sløser du med de HR-relaterede opgaver i din virksomhed, risikerer du dyre og opslidende tvister. Satser du i stedet på forebyggelse og professionel sparring, er du godt på vej.

Birgitte Nymann
Birgitte Nymann fra firmaet Nymann Stærke HR

Langt de fleste SMV’er har hverken råd eller behov for at have en fast HR-medarbejder ansat. Når udfordringerne alligevel opstår, risikerer mange arbejdsgivere at bruge alt for mange ressourcer på problemer, som forholdsvist nemt kunne være undgået. Det vurderer Birgitte Nymann, der er partner i HR-virksomheden Nymann Stærke HR i Nakskov.  Hun har gode erfaringer med at hjælpe mindre virksomheder med deres HR-opgaver.

”Vores niche er de virksomheder, som er for små til selv at have en HR-medarbejder ansat. Vi rykker ind og løser en opgave på timebasis, og når opgaven er løst, er vi ude igen. Det tiltaler mange virksomheder, ” siger Birgitte Nymann.

Stor snitflade mellem HR og jura
Advokat Lars Stuckert fra ADVODAN i Maribo har gennem de senest 5 år arbejdet tæt sammen med Nymann Stærke HR. Og han er glad for at kunne tilbyde sine kunder en bred ”rådgivningspakke”, når behovet opstår. Han tager sig eksempelvis af de juridiske dokumenter i en sag, mens Nymann Stærke HR tager sig af de mere bløde HR-opgaver såsom afklaringssamtaler med de involverede parter.

”Der mange snitflader mellem HR og jura, og derfor supplerer vores arbejde hinanden rigtig godt,” siger han og giver et eksempel på et typisk forløb med en kunde.

”En arbejdsgiver henvender sig til mig, fordi vedkommende ønsker at afskedige en medarbejder. En afskedigelse er kun lovlig, hvis den er saglig, og hvis ønsket om afskedigelse bunder i medarbejderens forhold, skal man være ekstra varsom. I sådan en sag spørger jeg altid: Hvordan har forløbet været med medarbejderen? Hvad har I foretaget jer, og hvad ligger der på skift om det? Mange arbejdsgivere kan ikke dokumentere, hvad de har foretaget sig, og derfor skal der et forløb i gang med samtaler, rettidige varsler osv., ” fortæller Lars Stuckert.

Efter en indledende samtale og vurdering af sagen med kunden, anbefaler han gerne, at der tilrettelægges en handleplan, hvor Nymann Stærke HR står for afklaringssamtaler, kompetenceafdækning og lignende. Ender forløbet med en afskedigelse og en eventuel fratrædelsesordning, er det advokaten, der ordner det juridiske og koordinerer det praktiske i den forbindelse.

HR er også branding
Står det til Birgitte Nymann, bør alle virksomheder være opmærksomme på, hvor meget god og korrekt håndtering af deres medarbejdere egentlig betyder. Specielt i forbindelse med en afskedigelse.

”Når vi er med ved en afskedigelse, gælder det jo om at lande en aftale bedst muligt – både for medarbejderen og for arbejdsgiveren. Derudover er det vigtigt at få medarbejderen til at føle sig godt og fair behandlet på trods af situationen. Man skal ikke underkende den branding-værdi det har, at den opsagte medarbejder går derfra som en god ambassadør for virksomheden, ” påpeger hun.

Der er også meget branding forbundet med rekruttering af nye medarbejdere.

”Hvis en virksomhed håndterer en rekruttering uprofessionelt, fordi man har for travlt eller ingen erfaring har med det, så skal man være klar over, at det godt kan gå ud over ens omdømme,” fastslår Birgitte Nymann.

Forebyggelse er vigtig
Hos Nymann Stærke HR kan man godt lide at arbejde forebyggende. Men samtidig er Birgitte Nymann også godt klar over, at HR-opgaver typisk ikke ligger øverst i bunken hos en travl virksomhedsejer. Hun mener, at mange eksempelvis undervurderer værdien af en god og udførlig personalehåndbog.

 ”Det er de færreste, der ved, hvor vigtig den er. Den kan være en enorm hjælp på mange områder, men de fleste arbejdsgivere holder sig kun til ansættelseskontrakterne og eventuelle overenskomster. Desværre løser det langt fra alle de problemer, der kan opstå, når man har ansatte”, påpeger hun.

Lars Stuckert er enig i, at personalehåndbogen er et godt sted at forbygge konflikter i en virksomhed. Men det gælder om at holde den opdateret. Derudover skal man som arbejdsgiver også sørge for, at man har en god og opmærksom praksis, hvor man følger de retningslinjer og politikker, som man selv har indført.

 Fem fordele ved professionel håndtering af HR-opgaver: 

  • Tilfredse og loyale medarbejdere
  • Vished for, hvordan diverse problemstillinger, skal løses, når de opstår
  • Ingen ekstraomkostninger til personalesager
  • Ro og overskud til at fokusere på kerneforretningen
  • Positivt omdømme
     

Om Nymann Stærke HR:

  • Virksomheden ligger i Nakskov og har eksisteret siden 2010
  • Ejerne Nina Stærke og Birgitte Nymann er begge uddannede jurister
  • Kunderne er typisk små og mellemstore virksomheder, fx produktionsvirksomheder, uddannelsesinstitutioner, liberale erhverv mv.
  • Virksomheden hjælper fx med rekruttering, afskedigelser, medarbejderudvikling, strategisk sparring ift. organisering og omstruktureringer mv.
Lars Stuckert
VIL DU VIDE MERE?

Lars Stuckert

Advokat Vis faglig profil
GØR SOM 12.729 ANDRE. SE MERE HER
Gør som 12.729 andre

Tilmeld dig vores nyhedsbreve og bliv opdateret på juraen i din hverdag. Vi sender ud to gange hver måned.

Når du udfylder formularen og trykker ”Ja tak, tilmeld mig nu”, giver du samtykke til, at ADVODAN sender dig nyhedsbreve med lokale arrangementer, nyheder og gode råd om jura.

ADVODAN opbevarer og benytter udelukkende de indtastede oplysninger som led i udsendelse af nyhedsbreve. Behandlingen af oplysningerne sker sikkert, fortroligt og i overensstemmelse med gældende lovgivning.

Du kan til enhver tid tilbagekalde dit samtykke og afmelde dig nyhedsbreve fra ADVODAN ved at bruge linket i bunden af nyhedsbrevet.

Læs mere om ADVODANs behandling af personoplysninger her.