Vælg kontor
Privat
Erhverv
Nyheder
Om advodan
Advodan Nykøbing Falster
Ring 46 14 59 00

Nygade 2,
4800 Nykøbing F
Tlf: 46 14 59 00
SEND OS EN E-MAIL

Se kort Kundeoplysninger

Advodan Nykøbing Falster

Flyforsinkelse eller aflyst fly? Sådan er dine rettigheder

Kufferten er pakket, og du er klar til at tage på en velfortjent afslapningsferie sydpå med familien. Men når du ankommer til lufthavnen, får du at vide, at flyet er aflyst og I desværre ikke kan komme afsted som planlagt. Hvordan forholder du dig bedst til situationen og hvordan er dine rettigheder for kompensation? Det giver vi dig svar på her.

”Det er en ærgerlig og frustrerende situation at stå i, når en flyaflysning eller -forsinkelse sætter en stopper for feriestarten. Den bedste måde du kan forberede dig på en sådan situation, er at sætte dig ind i, hvad dine rettigheder er for økonomisk kompensation”, fortæller advokatfuldmægtig Silas Lasvill-Andersen fra ADVODAN Lolland-Falster.

Hvornår har du ret til kompensation?

Du har som hovedregel ret til kompensation, hvis dit fly bliver aflyst eller hvis du bliver mere end 3 timer forsinket ved ankomsten. Kompensation er som følger: 

  • 250 euro ved flyvninger på max 1.500 km. inden for EU
  • 400 euro ved flyvninger på over 1.500 km inden for EU og for flyvninger mellem 1.500-3.500 km til eller fra et land uden for EU.
  • 600 euro ved flyvninger over 3.500 km til eller fra et land uden for EU. Dog kun 300 EUR hvis forsinkelsen er under 4 timer. 

Er dit fly mere end 5 timer forsinket før afrejsen har du også krav på, at flyselskabet enten refunderer hele billetprisen, omlægger rejsen hurtigst muligt eller til en anden dato, eller refunderer billetprisen, hvis du selv finder en ny billet, fordi flyselskabet ikke hjælper dig. 

”Nægter flyselskabet dig boarding p.g.a. overbooking er du også berettiget til ovenstående kompensation. Dog har du ikke ret til kompensation, hvis flyet er blevet aflyst mindst to uger før afrejsetidspunktet eller du har fået en ombooking, som overholder en række tidsgrænser. Sker forsinkelsen på hjemrejsen, og rejser du hjem fra et land som er beliggende uden for EU, er det vigtigt at understrege, at reglerne kun finder anvendelse hvis flyselskabet driver sin virksomhed fra et EU-land.”, pointerer Silas Lasvill-Andersen. 

Usædvanlige omstændigheder :

Er flyet blevet aflyst pga. usædvanlige omstændigheder, har du ikke krav på kompensation. Omstændighederne kan fx være uvejr, krig og ulovligt varslede strejker. Altså situationer som flyselskabet ikke har kontrol over.

 Når du søger kompensation:

Ved flyforsinkelse og -aflysning er det ikke et krav at du gemmer dit boardingkort fra flyrejsen, det er tilstrækkeligt at du kan fremvise din bookingbekræftelse når du søger om kompensation. Dog skal du have været tilstede ved indtjekning og du skal gemme kvitteringer på fx mad og drikke, du har købt under ventetiden, hvis flyselskabet ikke har sørget for forplejning. Har du været nødsaget til at blive indkvarteret på hotel, skal du også her gemme kvitteringerne, så du kan få kompensation for den udgift.

”I de fleste tilfælde søger du kompensation gennem flyselskabets hjemmeside, og ellers kan man blot sende en mail til flyselskabets kundeservicemail”, forklarer Silas Lasvill-Andersen og fortsætter: 

”Mange flyselskaber vil arbejde hårdt for ikke at udbetale kompensation. Derfor kan det være en god idé at søge juridisk assistance til at få kompensationen i hus.”

Hvis du har spørgsmål er du velkommen til at kontakte Silas Lasvill-Andersen på mail: sand@advodan.dk eller telefon 46145912.

Silas Lasvill-Andersen
VIL DU VIDE MERE?

Silas Lasvill-Andersen

Advokatfuldmægtig Vis faglig profil
GØR SOM 12.531 ANDRE. SE MERE HER
Gør som 12.531 andre

Tilmeld dig vores nyhedsbreve og bliv opdateret på juraen i din hverdag. Vi sender ud to gange hver måned.

Når du udfylder formularen og trykker ”Ja tak, tilmeld mig nu”, giver du samtykke til, at ADVODAN sender dig nyhedsbreve med lokale arrangementer, nyheder og gode råd om jura.

ADVODAN opbevarer og benytter udelukkende de indtastede oplysninger som led i udsendelse af nyhedsbreve. Behandlingen af oplysningerne sker sikkert, fortroligt og i overensstemmelse med gældende lovgivning.

Du kan til enhver tid tilbagekalde dit samtykke og afmelde dig nyhedsbreve fra ADVODAN ved at bruge linket i bunden af nyhedsbrevet.

Læs mere om ADVODANs behandling af personoplysninger her.