Vælg kontor
Privat
Erhverv
Nyheder
Om advodan
Advodan Nykøbing Falster
Ring 46 14 59 00

Nygade 2,
4800 Nykøbing F
Tlf: 46 14 59 00
SEND OS EN E-MAIL

Se kort Kundeoplysninger

Advodan Nykøbing Falster

Må du bruge mail og facebook til inkasso?

Når din virksomhed skal sende rykkere, eller du vil tjekke skyldneres økonomi, er det nemt og hurtigt at bruge mail eller sociale medier. Men det kan stride mod persondataloven. ADVODAN-advokat Simon Mortensen giver dig her tre konkrete anbefalinger, når jeres inkassorutiner går online.

Dårlige betalere kan få store konsekvenser for din virksomheds økonomi, men har du gode procedurer for fakturaer, rykkere og inkassoproces, kan du sikre et sundt liv for din virksomhed.

Med digitale kommunikationsformer bliver arbejdsgangene mere smidige. Fakturaer og rykkere kan nemt sendes ud på mail, og du kan med få klik tjekke, om dine skyldnere stolt viser deres nye, dyre bil frem på facebook.

Men må du egentlig bruge de værktøjer for at få virksomhedens penge sikkert i hus? Advokat Simon Mortensen fra ADVODAN Maribo giver her tre gode råd til de digitale inkassorutiner.

1. Husk at få lov

”Man skal som virksomhed være opmærksom på flere faktorer i både Inkassoloven og Persondataloven, hvis man gerne vil bruge mail eller sms til at kommunikere med sine privatkunder. For det første kan en rykker på mail virke mere påtrængende end et almindeligt brev – og det strider imod god inkassoskik og det såkaldte proportionalitetsprincip, hvis man tager stærkere virkemidler i brug, end der måske er behov for,” siger Simon Mortensen og fortsætter:

”For det andet kan en faktura eller en rykker jo indeholde personoplysninger, som man ikke må sende digitalt uden vedkommendes samtykke.”

Derfor skal din virksomhed arbejde på at få jeres kunders samtykke til at kommunikere digitalt med dem. I kan eksempelvis skrive det ind i forretningsbetingelserne eller indhente skriftligt samtykke på anden vis. Det er nemlig ikke nok, at kunden selv på et tidligere tidspunkt har kontaktet jer på mail.

2. Informér kunden

Ifølge Simon Mortensen skal samtykket også være informeret – det vil sige, at man skal være præcis omkring, hvad kunden giver sit samtykke til. Han eller hun skal klart vide, hvilke slags informationer der bliver sendt på mail – samt hvem der må behandle dem. Er det eksempelvis både din virksomhed og jeres advokat, som må sende digitale rykkere til kunden?

3. Loven gælder også på sociale medier

Hvis situationen udvikler sig, og I bliver nødt til at gå i fogedretten, kan sociale medier være oplagte til at undersøge skyldnerens økonomi. Viser de seneste feriebilleder på facebook for eksempel, at der er en bil, som I kan tage udlæg i?

”Som virksomhed må man godt bruge sociale medier til at undersøge aktiver på forhånd. Men også her skal man være opmærksom på at overholde oplysningspligten i persondatalovgivningen. Det vil sige, at senest når fogedretsmødet finder sted, så skal skyldneren informeres om, at der er indhentet oplysninger om ham eller hende og hvorfor,” siger Simon Mortensen.

Du kan her læse mere om inkasso

Simon Mortensen
VIL DU VIDE MERE?

Simon Mortensen

Advokat Vis faglig profil
GØR SOM 12.691 ANDRE. SE MERE HER
Gør som 12.691 andre

Tilmeld dig vores nyhedsbreve og bliv opdateret på juraen i din hverdag. Vi sender ud to gange hver måned.

Når du udfylder formularen og trykker ”Ja tak, tilmeld mig nu”, giver du samtykke til, at ADVODAN sender dig nyhedsbreve med lokale arrangementer, nyheder og gode råd om jura.

ADVODAN opbevarer og benytter udelukkende de indtastede oplysninger som led i udsendelse af nyhedsbreve. Behandlingen af oplysningerne sker sikkert, fortroligt og i overensstemmelse med gældende lovgivning.

Du kan til enhver tid tilbagekalde dit samtykke og afmelde dig nyhedsbreve fra ADVODAN ved at bruge linket i bunden af nyhedsbrevet.

Læs mere om ADVODANs behandling af personoplysninger her.