Vælg kontor
Privat
Erhverv
Nyheder
Om advodan
Advodan Slagelse
Ring 57 86 46 00

Ndr. Ringgade 70C,
4200 Slagelse
Tlf: 57 86 46 00
slagelse@advodan.dk

Se kort

Advodan Slagelse

Rejser og COVID-19: Hvordan er du stillet økonomisk?

Er din udlandstur aflyst på grund af corona, eller overvejer du, om det er sikkert at bestille en efterårsrejse allerede nu? Så få styr på dine rettigheder og muligheder her.

Siden regeringen i midten af marts lukkede Danmarks grænser og begyndte at fraråde alle ikke-nødvendige rejser til hele verden, har der været lange udsigter til en lille weekendtur eller solferie sydpå. Mange har måttet se deres planlagte påsketur gå i vasken, mens endnu andre bekymrer sig om familiens planlagte sommerferie.

En ting er oplevelserne, der glipper, en anden og måske mere alvorlig ting er økonomien: For er pengene også gået tabt?

Ifølge advokatfuldmægtig i ADVODAN Slagelse, Maja Juhl Sørensen, har regeringen vedtaget en række tiltag, der gør det muligt at få kompensation for den tabte rejse i bestemte tilfælde. Og her gælder det om at holde tungen lige i munden, når du skal finde ud af, om du er berettiget til at få pengene tilbage.

”Uanset om du har bestilt en pakkerejse – altså fly og overnatning bestilt samlet gennem et rejseselskab – eller om du fx kun har bestilt flyrejse, er du berettiget til kompensation. Der har været skrevet meget i medierne om, hvorvidt du kunne få pengene tilbage eller kun et tilgodebevis. Men her har EU-kommissionen været ude at slå fast, at du som forbruger har ret til at vælge selv, om du vil have penge eller tilgodebevis.”

Afhænger af rejsetidspunkt

I de nuværende regler skelnes der mellem, om rejsen var planlagt til at finde sted mellem den 13. marts og den 13. april eller efter den 14. april.

”Er din rejse aflyst på grund af corona i perioden 13. marts-13. april 2020, er det helt sikkert, at du kan få refusion. Det skyldes, at regeringen har vedtaget en hjælpepakke, der gør det muligt at få dækket beløbet via Rejsegarantifonden. Du skal kontakte dit rejseselskab for at finde ud af, hvordan du kan få penge eller tilgodebevis, men du skal væbne dig med tålmodighed, for der er lige nu virkelig lang behandlingstid,” forklarer Maja Juhl Sørensen.

Hvis du havde planlagt en rejse, der skulle finde sted efter 14. april 2020, er der endnu ikke klare retningslinjer for refusion.

”Der er endnu ikke meldt nogen retningslinjer ud fra den danske regering, men forventningen er, at der kan opnås refusion for den tabte rejse. Så hvis du allerede er gået glip af en rejse eller har en planlagt sommerferie i juli måned, vil jeg anbefale at afvente og se, hvad der sker med rejsevejledningerne og kontakte dit rejseselskab for at få flere informationer,” siger Maja Juhl Sørensen.

Tjek betingelser

Under alle omstændigheder bør du allerede nu tjekke, hvilke betingelser dit rejseselskab stiller, for at du kan få ret til refusion.

”Hvis du på nuværende tidspunkt fx kun har betalt depositum for rejsen, kræver nogle selskaber, at du betaler restbeløbet, for at du kan få alle pengene tilbage. Ellers er det misligholdelse af aftalen. Så hvis din rejse fx ligger i august, kan det være, at du bliver nødt til at betale restbeløbet nu, selvom du måske ikke kommer afsted til den tid. Til gengæld skal du ikke bekymre dig om pengene, hvis rejseselskabet går konkurs i de kommende måneder, for din pakkerejse er dækket af Rejsegarantifonden, så du vil altid få en kompensation,” fortæller Maja Juhl Sørensen.

Vent med at bestille

Hvad så, hvis du endnu ikke har bestilt en sommerferie eller efterårsferie, men higer efter at have nogle oplevelser lagt i kalenderen?

”Det er så usikkert, hvad der kommer til at ske i de kommende måneder, at jeg vil fraråde, at du bestiller en rejse lige nu – også selvom afrejsen ligger sidst på året eller i 2021. Nogle selskaber tilbyder lige nu en særlig afbestillingsforsikring, hvor du kan få pengene tilbage helt op til 14 dage før afrejse, men her skal du passe på. For hvis dit rejseselskab går konkurs inden din afrejse, er det lige nu usikkert, om Rejsegarantifonden dækker, fordi rejsen er bestilt under corona. Og så nytter din særlige afbestillingsforsikring ikke," forklarer Maja Juhl Sørensen.

Artiklen er udgivet d. 25. maj 2020 og tager udgangspunkt i lovgivning og muligheder på udgivelsesdatoen. 

Maja Juhl Sørensen
VIL DU VIDE MERE?

Maja Juhl Sørensen

Advokat Vis faglig profil
GØR SOM 12.742 ANDRE. SE MERE HER
Gør som 12.742 andre

Tilmeld dig vores nyhedsbreve og bliv opdateret på juraen i din hverdag. Vi sender ud to gange hver måned.

Når du udfylder formularen og trykker ”Ja tak, tilmeld mig nu”, giver du samtykke til, at ADVODAN sender dig nyhedsbreve med lokale arrangementer, nyheder og gode råd om jura.

ADVODAN opbevarer og benytter udelukkende de indtastede oplysninger som led i udsendelse af nyhedsbreve. Behandlingen af oplysningerne sker sikkert, fortroligt og i overensstemmelse med gældende lovgivning.

Du kan til enhver tid tilbagekalde dit samtykke og afmelde dig nyhedsbreve fra ADVODAN ved at bruge linket i bunden af nyhedsbrevet.

Læs mere om ADVODANs behandling af personoplysninger her.