Vælg kontor
Privat
Erhverv
Nyheder
Om advodan
Advodan Toftlund
Ring 74 83 10 62

Søndergade 58A,
6520 Toftlund
Tlf: 74 83 10 62
toftlund@advodan.dk

Se kort Kundeoplysninger

Advodan Toftlund

Black Friday: Overhold reglerne for prismarkedsføring

Når du sætter varerne i din webshop eller fysiske butik på tilbud, gælder der særlige regler for, hvordan du må markedsføre rabatten i forhold til den tidligere pris. Det kan blive dyrt, hvis du ikke overholder reglerne.

Den store handelsdag Black Friday afholdes i år d. 24. november. Det er en dag, hvor mange butikker og webshops kører særligt gode tilbud på en lang række varer. Men lyder tilbuddet bedre, end det reelt er, kan det resultere i store bøder til virksomhederne fra forbrugerombudsmanden.

Det fortæller advokatfuldmægtig Indira Beckovic fra ADVODAN Tønder. Hun understreger, at det ikke er tomme trusler.

”I forbindelse med Black Friday i 2016 uddelte forbrugerombudsmanden bøder på op til 100.000 kr. til butikker, som ikke overholdte reglerne for prismarkedsføring. Efterfølgende blev reglerne på området også skærpet. Så driver man en butik eller en webshop gør man klogt i at sikre, at tilbud altid er retvisende, så forbrugeren ikke bliver vildledt”.

Indira Beckovic giver overblik over reglerne her:

  • Når du reklamerer med en rabat som en før/nu pris eller en procentvis besparelse, gælder det generelt, at varen eller varerne skal være solgt til en højere normalpris i mindst seks uger, inden prisen sættes ned.
  • En vare må dog godt have været del af en kortvarig tilbudskampagne på maks. tre dage i løbet af de seks uger.
  • Sættes prisen på en vare ned ad flere omgange, skal en besparelse sammenlignes med den seneste pris – og ikke den oprindelige pris.
  • Giver du rabat på sæsonvarer, som fx julepynt, skal produkterne have været solgt til normalpris i minimum fire uger inden fx Black Friday.
  • I september 2017blev reglerne for prismarkedsføring skærpet, så du ikke kan reklamere med en rabat som en før/nu pris eller en procentvis besparelse, hvis en vare er på tilbud så ofte, at der ikke er en egentlig normalpris at sammenligne med.
  • Du må ikke bruge salgsfremmende udtryk som fx ”kampagnepris”, ”choktilbud” og ”ekstremt billigt” med mindre, der er tale om et særligt godt tilbud. Hvis prisen ikke er betydeligt billigere end normalt, vildleder disse udtryk forbrugerne. 
Indira Beckovic
VIL DU VIDE MERE?

Indira Beckovic

Advokat Vis faglig profil
GØR SOM 12.633 ANDRE. SE MERE HER
Gør som 12.633 andre

Tilmeld dig vores nyhedsbreve og bliv opdateret på juraen i din hverdag. Vi sender ud to gange hver måned.

Når du udfylder formularen og trykker ”Ja tak, tilmeld mig nu”, giver du samtykke til, at ADVODAN sender dig nyhedsbreve med lokale arrangementer, nyheder og gode råd om jura.

ADVODAN opbevarer og benytter udelukkende de indtastede oplysninger som led i udsendelse af nyhedsbreve. Behandlingen af oplysningerne sker sikkert, fortroligt og i overensstemmelse med gældende lovgivning.

Du kan til enhver tid tilbagekalde dit samtykke og afmelde dig nyhedsbreve fra ADVODAN ved at bruge linket i bunden af nyhedsbrevet.

Læs mere om ADVODANs behandling af personoplysninger her.