PrivatErhvervOm Advodan
Jylland
Sjælland
Bornholm

Produktansvarslovens regler for erstatning ved defekte produkter

Hvis et produkt er defekt og medfører skade på en genstand eller person, kan producenten eller forhandleren af produktet være ansvarlig for at udbetale erstatning til forbrugeren. Få overblik over reglerne for erstatning efter produktansvarsloven her.

Produktansvarsloven er den lov, som beskriver, hvor (erstatnings)ansvaret skal placeres, når en person eller genstand påføres skade af et defekt produkt.

Hvornår har forbrugeren krav på erstatning efter produktansvarsloven?

En række betingelser skal være opfyldt, hvis en skade skal udløse erstatning efter produktansvarsloven:

  1. Skaden skal være forårsaget af et produkt, dvs. en fysisk genstand
  2. Produktet skal være defekt, dvs. at det ikke er så sikkert, som det kan forventes at være
  3. Produktet skal være fremstillet, indsamlet eller bragt i omsætning som led i erhvervsvirksomhed, dvs. at der ikke er krav på erstatning, hvis produktet fx er købt i en lille loppestand

Forbrugeren har ikke krav på erstatning, hvis skaden opstår, fordi forbrugeren ikke følger vejledningen til produktet.

Hvis forbrugeren opdager, at produktet er defekt, men fortsætter med at anvende det, kan forbrugeren helt eller delvist miste sit krav på erstatning. Forbrugeren har altså pligt til at begrænse skaden i det omfang, det er muligt.

Hvem skal udbetale erstatningen ved skade fra et defekt produkt?

Når forbrugeren rejser erstatningskrav under ovennævnte betingelser, skal der udbetales erstatning af en eller flere af de aktører, som har produktansvaret.

 

To typer aktører med produktansvar

Der findes to typer aktører, som har produktansvar og dermed kan være erstatningsansvarlige efter produktansvarsloven.

 

Producentens produktansvar

En aktør regnes for at være producent, hvis den:

  • fremstiller eller indsamler hele eller dele af produktet
  • fremstiller sig selv som producent ved at sætte sit navn eller andet kendetegn på produktet
  • indfører produktet i EU med henblik på at skabe omsætning (fx gennem videresalg eller udlejning)

Producentens produktansvar bortfalder, hvis producenten beviser et af flg. forhold:

  • at produktet ikke er bragt i omsætning
  • at defekten skyldes, at produktet skal være i overensstemmelse med ufravigelige regler fra offentlige myndigheder
  • at det ikke var muligt at opdage defekten, da produktet blev bragt i omsætning, fordi man ikke havde den tilstrækkelige viden på daværende tidspunkt

Hvis produktet har skadet en person, skal producenten erstatte hele tabet. Hvis produktet har skadet en genstand, må producenten fradrage 4.000 kr.

 

Mellemhandleren som erstatningsansvarlig

En mellemhandler er en person eller virksomhed, som videresælger, udlejer, leaser eller på anden måde får indtægter via et produkt uden samtidig at være producent.

Mellemhandleren er erstatningsansvarlig efter produktansvarsloven, hvis skaden skyldes forsømmelse eller fejl begået af mellemhandleren selv, producenten eller tidligere mellemhandlere i omsætningskæden. Det skyldes at mellemhandleren har ansvaret for at sikre, at det solgte produkt ikke er defekt på salgstidspunktet. Er dette ikke tilfældet, har mellemhandleren pligt til at erstatte hele tabet uden mulighed for fradrag.

 

Produktansvarsloven om flere ansvarlige

Forbrugeren kan frit vælge hvilken aktør med produktansvar, vedkommende vil rette sit erstatningskrav mod. Denne aktør skal udbetale erstatningen og kan herefter rette erstatningskravet videre mod tidligere led i produktions- og omsætningskæden med produktansvar.

Erstatningskravet kan ende et af tre steder:

  • Hos en aktør, som ikke vælger at kræve erstatning af andre aktører med produktansvar
  • Hos en aktør, som selv har medvirket til, at skaden opstod (med vilje eller ej), eller som har været med til at forværre den
  • Hos det første led i produktionskæden (producenten/producenterne)

Hvis erstatningskravet ender hos producenterne, fordeles ansvaret og dermed kravet mellem disse efter hensyn til flg. (medmindre andet er aftalt):

  • Årsagen til defekten
  • Producenternes anledning til og mulighed for at kontrollere produktet
  • Ansvarsforsikringer og øvrige omstændigheder
Indsender formularen...

Har du brug for rådgivning om erstatning efter produktansvarsloven?

0 kommentar

0 / 700 tegn