PrivatErhverv
Jylland
Sjælland
Bornholm

Virksomheder risikerer erstatningsansvar ved delinger af andres facebookopslag

Ny dom slår fast, at du ikke må dele kendte personers eller andre virksomheders Facebookopslag, hvis du bruger det som led i markedsføringen for din egen virksomhed.

Sø- og Handelsretten afsagde i slutningen af maj en dom, der kan få vidtrækkende konsekvenser for, hvordan virksomheder agerer på Facebook, LinkedIn og andre sociale medier.

I den konkrete sag havde et bettingfirma delt et opslag med billeder af håndbold-landsholdsspillerne i landsholdsdragten fra Dansk Håndbold Forbunds Facebook-profil ”Håndboldherrerne”. I forbindelse med delingen havde bettingfirmaet tilføjet en ekstra tekst om et af firmaets egne spilprodukter. Men den fremgangsmåde går ikke, mente Sø- og Handelsretten, der dømte bettingfirmaet til at betale erstatning til DHF og spillerne på 50.000 kr. til deling.

Advodan-advokat Henrik Bartels førte sagen for Dansk Håndbold Forbund, og han forklarer her ræsonnementet i dommen.

”Ifølge dommen krænker bettingfirmaet de pågældende håndboldspilleres ret til deres eget billede. Derudover snylter firmaet uberettiget på Dansk Håndbold Forbunds rettigheder og goodwill – og dermed overtrædes både varemærke- og kendetegnsretten samt markedsføringsloven”.

På baggrund af dommen opfordrer han alle, der laver opslag på sociale medier på vegne af en virksomhed til at tænke sig godt om, inden de kaster sig ud i eventuelle delinger af andre virksomheders opslag.

 

Konsekvenser af dommen

Henrik Bartels giver her nogle eksempler på, hvor man som virksomhed, skal træde varsomt frem.

Firma X laver en konkurrence på Facebook, hvor man kan vinde to billetter til en biograffilm. I Facebookopslaget viser man et billede fra filmen med to kendte skuespillere på. I dette tilfælde snylter firma X på de to skuespilleres ret til eget billede, man snylter på filmens rettigheder, og angiveligt også på den goodwill biografen har. Ifølge dommen vil et opslag som dette være forbudt fremadrettet.

Et andet eksempel kan være, at TV2, der har ret til at sende og markedsføre håndboldlandskampe, laver et opslag på Facebook med en teaser for den næste landskamp med et foto af spillere i aktion. Det må TV2 gerne på grund af deres rettigheder, men firma X må ikke dele dette opslag, hvis man markedsfører sine egne produkter i forbindelse med delingen.

 

Ubesvarede spørgsmål

Dommen efterlader dog en del ubesvarede spørgsmål, vurderer Henrik Bartels.

”Den giver fx ikke svar på, om det også er ulovligt for virksomheder at dele andre virksomheders Facebookopslag, hvis der ikke tilføjes egne kommentarer til delingen. Dommen afklarer heller ikke, om der er forskel på, om en virksomhed deler et opslag eller bare liker det,” siger han.

 

Facebook må på banen

Ifølge Henrik Bartels kunne Facebook med fordel videreudvikle funktionaliteterne på deres platform for at afhjælpe problematikkerne omkring krænkelser og snylteri på andres varemærker og kendetegn.

”Facebook kunne fx gøre det muligt for afsenderen af et opslag at bestemme, om opslaget må deles af andre virksomheder eller kun af privatpersoner,” foreslår han.

 

Opdatering d. 15.09 kl. 13.30: Dommen er anket til landsretten.

PS! Denne artikel må gerne deles af private og virksomheder.

Indsender formularen...

Vi kan rådgive dig om markedsføringsloven.

Vil du vide mere?

3 kommentarer

Merete

Hej Advodan Tak for en interessant artikel. Hvordan gik det med ankesagen? Og hvilke retningslinjer har vi som firma på facebook i dag 3 år senere? De bedste hilsner Merete

Gitte

Hvis jeg gerne vil linke til artiklen her som en service til vores følgere - altså fra en facebook-side - er det så muligt eller er det under alle omstændigheder ulovligt? Altså det er ulovligt at dele jeres opslag på facebook og er det så også ulovligt at deeplinke herfra?

Frands

Gitte ... Da hjemmesiden direkte "opfordrer" til at Dele på Facebook så må det vel samtidig være en tilladelse... ellers skal det da gøres ulovligt ... da det jo er medvirken til noget ulovligt.

Pia Eskildsen

Hej Gitte. Du må gerne dele artiklen. vh Pia (kommunikationsmedarbejder i ADVODAN)

Gitte

Tak for det. Men gælder det generelt for alle artikler eller er det så kun en som denne, som man eksplicit får lov at dele?

Pia Eskildsen

Alle artikler på advodan.dk må deles af alle :-). vh Pia Eskildsen (kommunkationsmedarbejder i ADVODAN).

Gitte

Tak igen. Men hvordan fra andre sites? Må man dele, hvis der er knapper til social sharing eller skal man spørge om lov til det? Må man linke til andres sider/undersider uden der er social share knapper? Eller vil det også være at snylte på et andet brand?

Berit

Det er et godt spørgsmål, som jeg også ønsker svar på. Jeg deler af og til artikler på firma-facebook-side fra hjemmesider og medier - netop som information. Hvis mediet har betalingsmur, indgår jeg aftale med dem. Ellers ikke.

Signe

Det spørgsmål vil jeg også rigtig gerne høre svaret på.

Henrik Bartels

Kære Berit og Cecilie Den dom der er afsagt (og som er anket til Vestre Landsret, hvor den bliver afgjort engang næste år) siger, at det ikke var lovligt at dele og kommentere et konkret opslag fra håndboldforbundets facebookprofil, med et billede af en spiller i landsholdsdragt. Det er min opfattelse, at det afgørende er, om du deler i kommerciel henseende, og det gør du som altovervejende udgangspunkt, når du er erhvervsdrivende. Du deler for at skabe trafik til dit eget site m.v. Du deler ikke billeder af mig og mine to børn - men at noget som kan tiltrække trafikken. Jeg mener at man i princippet må skelne mellem forbrugere - som må dele alt hvad de kan komme i nærheden af, og erhvervsdrivende, der i udgangspunktet intet må dele. De kan så indhente en generel eller konkret tilladelse til deling. Selv i den situation, som også er med i artiklen, hvor TV2 lovligt laver et opslag om at DK spiller på lørdag kl. 16.00 i tv mod Frankrig, med et stort fedt billede, der må virksomheder ikke dele det opslag, selv om det for så vidt er lovligt for TV2 at lave opslaget, så er der underliggende rettigheder, der forhindrer en deling. Det der er afgørende i dommen er, at spillerne har retten til eget billede. De bestemmer hvem der kan bruge dem til markedsføring. DHF har retten til trøjen og den goodwill m.v. der ligger deri. Dommen udtaler sig (desværre) ikke om den rene deling (uden en kommentar) eller et like. Det er min opfattelse, at begge dele skal behandles på samme måde som deling med en kommentar - dog er det lidt usikkert ift. det "kun" at like noget. Men det er virkelig svære vurderinger - alle sammen. Mit bedste bud er derfor, konkret at anmode om tilladelse, hver gang... Med venlig hilsen Henrik Bartels, advokat

Cecilie

Har I nogensinde fået svar på dette spørgsmål? Det er jeg også interesseret i nemlig :)

Lars Christiansen

Jeg undrer mig over formuleringen "ret til eget billede", da der jo ikke er tale om private fotos, men pressefotos. Og når nu facebook overtager rettighederne, når man poster dem. Skal det forstås sådan, at "ret til eget billede" er en beskyttelse af håndboldspillernes personlige brand?

John

Facebook har ikke rettigheder som sådan. https://bogmarkedet.dk/artikel/personbilleder-%E2%80%93-beskyttet-eller-ej + http://delfer.dk/2011/06/ophavsret-internet-og-dine-billeder/

Henrik Bartels

Til Lars Alle mennesker har retten til eget billede. Det er en grundlæggende rettighed, som gør at du selv bestemmer, hvem der må anvende dit billede til hvad. F.esk. kan Head and Shoulders ikke bare bruge Mikkel Hansen i reklamer - uden at have aftalt det med ham. Uanset hvem der har taget fotoet, må det ikke bruges uden spillerens samtykke eller hvem billedet nu er af. Billeder af "alle os andre" er ikke så interessante i markedsføringsmæssig sammenhæng, som billeder af kendte. Aviser og nyhedsmedier må bringe billeder m.v. når det sker som led i redaktionelt indhold - altså i sammenhæng med en artikel. Facebook "overtager" ikke nogen rettigheder i den her relation. Facebooks regelsæt fastslår, at de er de nationale regler der er gældende for markedsføring på Facebook. Med venlig hilsen Henrik Bartels

Henrik Bartels

Jeg har svaret, Lars. Det kommer på sitet lige om lidt. MVH Henrik Bartels