PrivatErhverv
Jylland
Sjælland
Bornholm

Selvsalg – hvordan sælger jeg min bolig?

Når du selv sælger din bolig, sparer du pengene til mæglerens salær. Men gør du det, skal du være opmærksom på, at du i stedet selv får ansvaret for en række administrative og tidskrævende opgaver.

Thomas Colstrup
Advokat og partner

Juridisk set er der ikke noget, der forhindrer dig i selv at stå for din bolighandel. Typisk kan du spare omkring 30-50.000 kr. på mæglersalæret.

Ulempen ved at sælge selv er, at du selv skal gøre alt arbejdet – og det tager tid. Du skal selv finde den rette køber, og samtidig er der også en lang række oplysninger og dokumenter, du skal have styr på.

Det er altid en god idé at tage en advokat med på råd, når du selv vil sælge din bolig. Derved sikrer du den bedst mulige handel for både dig og køber og minimerer risikoen for, at noget går galt undervejs, eller at du efterfølgende løber ind i fx erstatningskrav.

Hvordan griber du dit selvsalg an?

Først og fremmest skal du have prissat din bolig. En god prissætning er vigtig for, om salget går godt. Du kan fx finde vurderingsmodeller på nettet eller betale en ejendomsmægler for at give en vurdering.

Som med enhver anden bolig, der skal sælges, skal der også ved selvsalg udarbejdes en salgsopstilling, og dernæst skal boligen markedsføres. Gør noget ud af at få taget flotte billeder, som sammen med ejendomsoplysninger og en beskrivelse af boligen udgør salgsopstillingen. Søger du på nettet, vil du finde flere portaler, hvor du kan publicere din salgsopstilling og nå ud til potentielle købere. Sørg for at alle oplysningerne i din salgsopstilling er korrekte. Længere nede på siden kan du læse mere om, hvilken dokumentation du skal have styr på ved selvsalg.

Få hjælp til dit selvsalg

Vi kan hjælpe dig med at sælge din bolig. Læs mere her. 

Selvsalg

Hvad er dine pligter som sælger?

Som sælger har du oplysningspligt. Det betyder, at du i købsaftalen har pligt til at komme med alle væsentlige oplysninger om ejendommen, herunder oplysninger om boligens mangler og skavanker.

Er der fx en utæthed et sted i boligen, så er du forpligtet til at gøre køber opmærksom på problemet. Hvis ikke køber får alle informationer om boligen, risikerer du at blive hængt op på det efterfølgende.

Få styr på dokumentationen

Når du sælger din bolig selv, er der en række dokumenter, du skal indhente. Det er dit ansvar, at de informationer, du videregiver til køber, er korrekte. Derfor skal alle dokumenterne tjekkes grundigt igennem – fx med hjælp fra en advokat – inden du præsenterer dem for køber.

Du skal bl.a. indhente disse dokumenter:  

  • Vedtægter og regnskab fra grundejerforeningen
  • Dokumentation for udførte forbedringer af boligen
  • Pantebrev, årsopgørelse og låneoplysninger
  • Den offentlige ejendomsvurdering
  • Tingbogsattest
  • Jordforureningsattest
  • BBR-meddelelse

Få garanti for købesum

Når du har fundet en køber, er det vigtigt, at du sikrer dig, at køberen faktisk kan betale pengene for boligen. Det gør du ved at sørge for, at der sker deponering af købesummen, eller at købers bank stiller en bankgaranti for betalingen.

Sørger du ikke for det, kan meget arbejde og mange kræfter være spildte. I værste fald kan du ende med at overdrage boligen til en køber, som så viser sig ikke at kunne betale købesummen.

Derudover skal køber også informeres om sin fortrydelsesret i forbindelse med købet.

En advokat hjælper dig med dit selvsalg 

Der er meget, du skal have styr på ved selvsalg. Det kan være svært at holde overblikket på egen hånd, og du bør aldrig skrive under på noget fra køber, før du har haft en advokat med på råd. Eller i det mindste har gjort handlen betinget af egen advokats godkendelse, advokatgodkendelsen nemlig også gælde for sælger.

En advokat er din garanti for, at alle papirerne er i orden, så du ikke risikerer at blive mødt med et erstatningskrav fra køber eller i værste fald bliver snydt for betalingen.

Indsender formularen...

Vi står klar til at rådgive dig i forbindelse med dit selvsalg. Tag kontakt til os i dag