Vælg kontor
Privat
Erhverv
Nyheder
Om advodan

Virksomhedsejere har ikke styr på dårlige betalere

  • 02. mar 2010

Mere end 85 procent af de små og mellemstore virksomheder har en kreditpolitik, som eksempelvis definerer betalingsfrist, inddrivelsesfrister og hvor stort et mellemværende, der må være med de enkelte kunder.

Men over 40 procent af virksomhederne overholder ikke deres egen politik. Det afslører en ny undersøgelse, som netop er gennemført af analysefirmaet Telemark A/S for advokatkæden ADVODAN blandt topcheferne i 200 mindre og mellemstore virksomheder.

"Det er et stort problem, at virksomhederne ikke overholder deres egen politik for kreditgivning, ikke mindst i lyset af den aktuelle finanskrise, som giver flere dårlige betalere," siger advokat Claes Lagerbon Jensen fra ADVODAN i Køge og fortsætter:

"De små og mellemstore virksomheder løber en unødvendig risiko for at tabe penge. En risiko som kunne reduceres, hvis kreditpolitikken blev overholdt."

Giver likviditetsproblemer
Manglende betalinger kan give likviditetsproblemer, og det kan få store konsekvenser i en tid, hvor bankerne er tilbageholdende eller direkte negative, når det gælder finansiering af virksomhedernes drift.

"Det er det afgørende, at virksomhederne styrker deres likviditet så meget som muligt på egen hånd. Man kan ikke længere bare få skruet op for kassekreditten - tværtimod. En oplagt metode til at få styrket likviditeten er at sørge for at få inddrevet tilgodehavender og køre en stram kreditpolitik," siger Claes Lagerbon Jensen.

Flere dårlige betalere
43 procent af de adspurgte virksomheder kan samtidig melde om, at de oplever flere dårlige betalere blandt kunderne i forhold til sidste år. Det understreger behovet for en stram kreditstyring og opfølgning på langsomme betalere. 70 procent af de dårlige betalere findes blandt private virksomheder, hvormed undersøgelsen ikke bekræfter den ofte fremførte påstand om dårlige betalere i det offentlige.

"En del kommuner er blevet kritiseret for at trække betalingerne, men pengene kommer jo, når en aftale er indgået, selv om der kan gå et stykke tid. Der er en større risiko for, at en privat virksomhed ender med ikke at kunne betale regningen, hvis kunderne og dermed likviditeten forsvinder," forklarer Claes Lagerbon Jensen.

Genvej til større sikkerhed
Det kræver kun en lille indsats at få styr på de dårlige betalere. Det handler i høj grad om at overholde nogle få, men effektive spilleregler.

"Man skal være hurtig på aftrækkeren. Det er en dødssynd bare at lade tiden gå, når en kunde ikke betaler. Indfør en fast rykkerutine, tag hurtigt fat og overhold principperne. Når kunde og leverandør ved, hvor de har hinanden, er grunden også lagt til et ordentligt samarbejde fremadrettet," siger Claes Lagerbon Jensen fra ADVODAN og fortsætter:

"Det kan også være en god idé at tilpasse virksomheden og kundemassen. Det kan være hårdt at sige farvel til kunder, men det kan ofte være langt bedre at skære 10-30 procent af kunderne væk og beholde dem, der betaler. Omsætning er ikke altid målet - likviditet og indtjening er. Og så gælder det ikke mindst om at tage rykkerprocedurer m.v. alvorligt. Det er ikke et job for yngste kontorelev at følge op på betalingerne, men en opgave, der skal være forankret i ledelsen."

Inkasso Inkasso

Vil du vide mere? Læs guides og prøv vores inkassoberegner. Du kan også tage downloade gratis skabeloner til rykkere og læse vores håndbog.

Læs mere her
GØR SOM 12.693 ANDRE. SE MERE HER
Gør som 12.693 andre

Tilmeld dig vores nyhedsbreve og bliv opdateret på juraen i din hverdag. Vi sender ud to gange hver måned.

Når du udfylder formularen og trykker ”Ja tak, tilmeld mig nu”, giver du samtykke til, at ADVODAN sender dig nyhedsbreve med lokale arrangementer, nyheder og gode råd om jura.

ADVODAN opbevarer og benytter udelukkende de indtastede oplysninger som led i udsendelse af nyhedsbreve. Behandlingen af oplysningerne sker sikkert, fortroligt og i overensstemmelse med gældende lovgivning.

Du kan til enhver tid tilbagekalde dit samtykke og afmelde dig nyhedsbreve fra ADVODAN ved at bruge linket i bunden af nyhedsbrevet.

Læs mere om ADVODANs behandling af personoplysninger her.