Vælg kontor
Privat
Erhverv
Nyheder
Om advodan

Eksportsucces kræver orden i dine papirer

  • Af Pia Eskildsen
  • 07. mar 2012

I dårlige tider kan en uventet ordre fra en ny, udenlandsk kunde vække ekstra stor glæde i mange danske SMV'er. Men virksomhederne skal passe på med ikke at glæde sig for tidligt, hvis ikke de først gør sig umage med at få styr på papirarbejdet.

Mange har udelukkende fokus på salg og glemmer hurtigt, at betalingen også skal sikres, når en ny ordre kommer i hus. Derfor kan det være en god idé at have en sund, naturlig skepsis over for nye kunder og som minimum få styr på helt grundlæggende oplysninger om kunden, så virksomheden kan forfølge sagen, hvis eksempelvis betalingen udebliver," forklarer advokat Niels Aamann fra ADVODAN Kolding.

Vær forberedt på det værste
Manglende basisinformationer om udenlandske samhandelspartnere er blot en af de forglemmelser, som Niels Aamann alt for ofte støder på i sit arbejde med SMV'er. Faste salgs- og leveringsbetingelser samt viden om inkassoregler er desværre også en mangelvare.

"For det første synes mange virksomheder, at det er alt for indviklet og besværligt at få styr på tingene. Derudover er vi som danskere meget tillidsfulde og forventer, at folk betaler. Det betyder desværre, at de fleste virksomheder først henvender sig til advokaten, når skaden er sket i stedet for at tage sine forholdsregler og have planen klar for det værst tænkelige scenarie," fortæller Niels Aamann.

Samtidig understreger han, at virksomheder med planer om fast eksport selv kan sørge for de mest basale informationer og få faste betingelser og procedurer på plads for meget små midler.

Indgå præcise aftaler
Det handler primært om at være opmærksom på de typiske faldgruber og derefter udarbejde en aftale eller kontrakt, der giver svar på alle væsentlige spørgsmål og opstiller klare retningslinjer for løsning af eventuelle tvister.

"En kontrakt med præcise aftaler om eksempelvis levering, betaling og ikke mindst gældende ret kan spare virksomhederne for mange hovedpiner. På den måde minimerer virksomheden risikoen for tvivlsspørgsmål. Skulle handlen alligevel give anledning til en konflikt, er det vigtigt at have en fast aftale om, hvilken lovgivning en eventuel konflikt skal løses efter," uddyber Niels Aamann.

Kunde- og leverandørsamarbejde Kunde- og leverandørsamarbejde

Ordentlige aftaler og kontrakter med dine kunder, leverandører og andre samarbejdspartnere forebygger konflikter og sikrer stabilitet og forbedret likviditet samt øget værdi af din virksomhed.

Læs mere her
GØR SOM 12.474 ANDRE. SE MERE HER
Gør som 12.474 andre

Tilmeld dig vores nyhedsbreve og bliv opdateret på juraen i din hverdag. Vi sender ud to gange hver måned.

Når du udfylder formularen og trykker ”Ja tak, tilmeld mig nu”, giver du samtykke til, at ADVODAN sender dig nyhedsbreve med lokale arrangementer, nyheder og gode råd om jura.

ADVODAN opbevarer og benytter udelukkende de indtastede oplysninger som led i udsendelse af nyhedsbreve. Behandlingen af oplysningerne sker sikkert, fortroligt og i overensstemmelse med gældende lovgivning.

Du kan til enhver tid tilbagekalde dit samtykke og afmelde dig nyhedsbreve fra ADVODAN ved at bruge linket i bunden af nyhedsbrevet.

Læs mere om ADVODANs behandling af personoplysninger her.