Vælg kontor
Privat
Erhverv
Nyheder
Om advodan

Udbud: Den laveste pris vinder ikke altid

  • Af Pia Eskildsen
  • 17. sep 2012

"Den helt grundlæggende præmis for et udbud er, at det er en konkurrence med en række parametre, som er afgørende for, hvem der vinder. Er virksomhederne ikke opmærksomme på det, risikerer de at bruge masser af tid på et udbud, som de taber, fordi de har misset de grundlæggende krav," siger Jacob Schousgaard fra ADVODAN Thisted.  

Læs flere artikler om udbud i ADVODAN nyt

Opfyld ordregivers krav
Parametrene kan spænde vidt, og det er primært opgavens art, der er med til at definere kravene. Ifølge Jacob Schousgaard er prisen ofte afgørende, men det kan også være krav til virksomhedens størrelse og den finansielle situation eller medarbejdernes faglige niveau, som skal imødekommes.

"Når det gælder byggeri, er prisen et vigtigt aspekt, så i den type udbud vil den billigste leverandør ofte løbe med opgaven. I de tilfælde er det en god idé at vurdere markedspriserne for at kunne fastlægge et niveau, der er konkurrencedygtigt. Det kan dog også være andre kriterier, der gør sig gældende, og så det er ikke altid nødvendigt at presse prisen helt i bund for at vinde opgaven," siger han og fortsætter:

"Er der fx tale om skolebuskørsel, skal der stilles garanti for, at bussen altid kører. Derfor skal virksomheden have flere chauffører for at kunne yde den service. Det kan også være krav til de ansattes uddannelse, som skal imødekommes. Her er det afgørende, at virksomhederne opfylder betingelserne, før de vælger at byde," siger Jacob Schousgaard.

Besvar spørgsmålene fyldestgørende
Foruden de grundlæggende præmisser stiller udbyderen ofte en række spørgsmål, ligesom der kan være krav om levering af uddybende materiale. Det kan fx være årsrapporter, dokumentation for uddannelse af medarbejderne eller en referenceliste.

"Det er ikke usædvanligt, at virksomhederne leverer ufyldestgørende svar eller glemmer at sende de rette papirer med tilbuddet. Så ryger man simpelthen ud af konkurrencen. Derfor bør virksomhederne være omhyggelige med den del. Det er ærgerligt at tabe et tilbud på grund af manglende oplysninger," siger Jacob Schousgaard.

Udbud er løbende kontrakter
Når en opgave sendes i udbud, handler det som regel om kontrakter, der løber over en længere periode. Derfor bør virksomhederne også tage et realistisk kig på fremtiden, inden de byder på en opgave. Ellers risikerer de, at et vundet udbud ender med at få store økonomiske konsekvenser i stedet for at være en gevinst.

"Virksomheden skal gøre op med sig selv, om den kan opfylde kontrakten i hele perioden. Er den nødvendige arbejdskraft for eksempel til stede, og har man de rette maskiner til at løse opgaven? Det er rigtigt dyrt at bryde en kontrakt, så derfor er det en vigtig overvejelse," siger Jacob Schousgaard.

Samtidig binder virksomhederne sig til en bestemt pris i hele kontraktperioden. Her er eksempelvis transportvirksomheder meget sårbare over for ændringer i benzinpriserne, og det skal virksomheden tage højde for i prisfastsættelsen.

Overhold kriterier og undgå klage
Som udbudsgiver kan det få store konsekvenser, hvis man udvælger en virksomhed på trods af, at de grundlæggende kriterier ikke er opfyldt. Jacob Schousgaard oplever, at flere og flere virksomheder henvender sig, når de har tabt et udbud. De stiller spørgsmålstegn ved, om alle præmisser er overholdt.  

"Virksomhederne er blevet mere vant til udbudsformen, og de ved godt, at der er en række krav, som skal opfyldes. Derfor reagerer langt flere også, hvis de føler sig forbigået i et udbud. Viser det sig, at vinderen ikke har overholdt de væsentlige kriterier, kan de øvrige tilbudsgivere klage til udbudsklagenævnet. En af deres sanktionsmuligheder er at pålægge ordregiver at sende opgaven i udbud igen, og så mister vinder-virksomheden sin kontrakt," siger Jacob Schousgaard

Vil du vide mere?
Jacob Schousgaard

Jacob Schousgaard

Advokat | Vis faglig profil
Stil et spørgsmål
DU ER I GANG MED AT STILLE
ET SPØRGSMÅL PÅ ADVODAN.DK

Inden du går videre, vil vi gerne gøre dig opmærksom på, at dit spørgsmål bliver synligt her på siden.

Vi opfordrer derfor til, at du tænker over, hvilke informationer du afgiver, når du stiller dit spørgsmål. Vi anbefaler, at du fx undlader informationer om dit helbred, din økonomi eller andre personfølsomme oplysninger. Det kan også være oplysninger om familiære forhold eller oplysninger om din arbejdsmæssige situation, som det er uhensigtsmæssigt at offentliggøre her på siden.

Ønsker du ikke, at dit spørgsmål skal være synligt, har du mulighed for at kontakte et af vores lokale kontorer via kontaktformularen i højre hjørne.

Når du stiller dit spørgsmål her på siden, skal du oplyse din e-mailadresse. Din e-mailadresse bliver ikke offentliggjort men benyttes, så du kan godkende dit spørgsmål, inden det bliver synligt på hjemmesiden. Samtidig benyttes den til at fremsende en mail, når advokaten har besvaret dit spørgsmål.

Vi forbeholder os retten til at slette spørgsmål, indlæg og kommentarer, som indeholder personfølsomme oplysninger og bryder med gængse uformelle regler for god tone.

OK - LUK DENNE BOKS

Når du udfylder formularen og klikker på ”send”, giver du dit samtykke til, at dit navn og dit spørgsmål offentliggøres på hjemmesiden.
Din e-mailadresse bliver ikke offentliggjort men benyttes, så du kan godkende dit spørgsmål, inden det bliver synligt på hjemmesiden. Samtidig benyttes den til at fremsende en mail, når advokaten har besvaret dit spørgsmål.

ADVODAN opbevarer og benytter udelukkende de indtastede oplysninger som led i besvarelse af spørgsmål. Behandlingen af oplysningerne sker sikkert, fortroligt og i overensstemmelse med gældende lovgivning.
Vi opbevarer din e-mailadresse i tre måneder, hvorefter den slettes helt. Dit spørgsmål og advokatens svar forbliver synlige på ADVODANs hjemmeside, så længe vi vurderer, at det er relevant og giver værdi for andre læsere.

Rette og slette oplysninger

Hvis du ønsker at få fjernet dit spørgsmål fra hjemmesiden, skal du rette henvendelse til ADVODANs sekretariat.
Vi forbeholder os retten til at slette spørgsmål, indlæg og kommentarer, som indeholder personfølsomme oplysninger og bryder med gængse uformelle regler for god tone. Vi opfordrer derfor til, at du tænker over, hvilke informationer du afgiver, når du stiller dit spørgsmål. Vi anbefaler, at du fx undlader informationer om dit helbred, din økonomi eller andre personfølsomme oplysninger. Det kan også være oplysninger om familiære forhold eller oplysninger om din arbejdsmæssige situation, som det er uhensigtsmæssigt at offentliggøre her på siden.

Læs mere om ADVODANs behandling af personoplysninger her.

Har du et spørgsmål til artiklen, kan du stille det her og få svar fra en advokat.

Stil et spørgsmål
GØR SOM 12.611 ANDRE. SE MERE HER
Gør som 12.611 andre

Tilmeld dig vores nyhedsbreve og bliv opdateret på juraen i din hverdag. Vi sender ud to gange hver måned.

Når du udfylder formularen og trykker ”Ja tak, tilmeld mig nu”, giver du samtykke til, at ADVODAN sender dig nyhedsbreve med lokale arrangementer, nyheder og gode råd om jura.

ADVODAN opbevarer og benytter udelukkende de indtastede oplysninger som led i udsendelse af nyhedsbreve. Behandlingen af oplysningerne sker sikkert, fortroligt og i overensstemmelse med gældende lovgivning.

Du kan til enhver tid tilbagekalde dit samtykke og afmelde dig nyhedsbreve fra ADVODAN ved at bruge linket i bunden af nyhedsbrevet.

Læs mere om ADVODANs behandling af personoplysninger her.