Vælg kontor
Privat
Erhverv
Nyheder
Om advodan

Effektiv beslutningskultur giver resultater i bestyrelsen

  • Af Pia Eskildsen
  • 01. okt 2013

Det kan være svært at træffe hårde beslutninger og dele ansvar og usikkerhed med andre. Især for ejere og ledere af mindre, familieejede virksomheder. Derfor handler det om at få indført en klar beslutningskultur i bestyrelseslokalet for at sikre den rette fremdrift for virksomheden.

Det forklarer advokat og partner i ADVODAN Vejen, Verner Holm. Han trækker på 30 års erfaring som både aktivt bestyrelsesmedlem og rådgiver for en lang række mindre og mellemstore virksomheder. I dag sidder han i seks bestyrelser og fungerer som ekstern rådgiver for to virksomheder.

Han giver her otte punkter, som en bestyrelse inden, under og efter et møde bør forholde sig til:

  1. Dagsorden
    Der skal være en dagsorden til hvert møde. og den skal sendes ud mindst en uge inden mødet, så alle medlemmer har tid til at forberede sig. Forud for dagsordenen udsendes et udkast, hvortil bestyrelsesmedlemmer kan komme med input.

  2. Beslutningsreferat
    Sammen med dagsordenen udsendes også beslutningsreferat fra sidste møde, hvor det fremgår, hvad de enkelte medlemmer skal samle op på i forhold til eventuelle arbejdsopgaver.

  3. Mødet
    Bestyrelsesmødet skal holdes i et rum, hvor der fysisk og mentalt er rum til at træffe beslutninger. Mobiltelefoner skal slukkes, så medlemmerne er nærværende.

  4. Afvigelser
    Hvad har ændret sig i forhold til det aftalte? Den viden skal deles med resten af bestyrelsen, og der skal fremlægges en årsag.

  5. Regnskab
    Der skal være fokus på at bruge regnskab og budgetter som et aktivt arbejdsredskab for at sikre virksomhedens kapital, likviditet og eventuelt styre debitorer. Det kan ske med deltagelse af virksomhedens revisor.

  6. Banken
    Hvilken dialog har vi med pengeinstituttet? Er vi proaktive og i dialog, før det kontakter os, og det er måske for sent? Her skal budgetopfølgning altid ledsages af en forklaring. Det sikrer, at virksomheden står stærkest og bedst muligt over for banken.

  7. Markedet
    Hvordan står det til hos de 20 største kunder? Hvad er deres udfordringer, og hvordan står virksomheden i forhold til dem? Hvilken struktureret salgsindsats skal der gøres, hvilke mål skal fastsættes, og hvordan følges der op?

  8. Medarbejdere
    Status på af- og tilgang af kolleger samt fastlæggelse af planer for uddannelse og udvikling af medarbejdere. Det skal helst ske, når der er mindst travlt i virksomheden og ikke under et akut behov. For maskinstationen vil det eksempelvis være oplagt at sende medarbejderne på kursus i november og frem mod februar. Ikke i foråret eller høsten.

 

GØR SOM 12.716 ANDRE. SE MERE HER
Gør som 12.716 andre

Tilmeld dig vores nyhedsbreve og bliv opdateret på juraen i din hverdag. Vi sender ud to gange hver måned.

Når du udfylder formularen og trykker ”Ja tak, tilmeld mig nu”, giver du samtykke til, at ADVODAN sender dig nyhedsbreve med lokale arrangementer, nyheder og gode råd om jura.

ADVODAN opbevarer og benytter udelukkende de indtastede oplysninger som led i udsendelse af nyhedsbreve. Behandlingen af oplysningerne sker sikkert, fortroligt og i overensstemmelse med gældende lovgivning.

Du kan til enhver tid tilbagekalde dit samtykke og afmelde dig nyhedsbreve fra ADVODAN ved at bruge linket i bunden af nyhedsbrevet.

Læs mere om ADVODANs behandling af personoplysninger her.