Vælg kontor
Privat
Erhverv
Nyheder
Om advodan

Guide: Det skal du huske, når du lejer boligen ud

  • Af Lea Laursen Pasgaard
  • 09. dec 2013
  • 25 Spørgsmål & svar

Finanskrisen har gjort det svært for mange danskere få solgt boligen, og flere vælger derfor at leje boligen ud for en periode. Det kan være et udmærket økonomisk alternativ, men lejeloven er kompleks, og der mange faldgruber, du skal være opmærksom på, når du lejer din bolig ud.
Det fortæller Mads Fossing, som er advokat hos ADVODAN i Næstved. Han gennemgår her fem vigtige forhold omkring boligudlejning, du gør klogt i at være opmærksom på:

  1. Vælg den rigtige lejer
    Erfaring viser desværre, at det er ikke alle lejere, som har den samme respekt for boligen som ejerne. For at sikre at lejer er seriøs omkring lejemålet, kan du som udlejer opkræve tre måneders husleje i depositum samt tre måneders forudbetalt leje. Hvis lejer lægger mange penge ud for at bo i din bolig, vil vedkommende automatisk have en interesse i at levere den tilbage i samme stand, som han eller hun overtog den i.

  2. Husk lejekontrakten
    Din lejeaftale med lejeren er gyldig, selvom I ikke har skrevet under på en lejekontrakt. Uden en kontrakt vil jeres aftale blive reguleret af lejeloven, og den sikrer lejer bedre end udlejer. Det er imidlertid en fordel for jer begge, at der er en underskrevet lejekontrakt, fordi den sikrer klare linjer i tilfælde af uoverensstemmelser. Som udlejer skal du sætte dig grundigt ind i, hvad der står i lejeloven, fordi der er regler for, hvad du kan skrive ind i kontrakten.

  3. Husk detaljerne
    Er det dig eller lejer, som under lejemålet er ansvarlig for snerydning og pasning af have? Hvis du glemmer sådanne detaljer i kontrakten, så er det dig, der hænger på opgaven. Den slags oplysninger er vigtige at få med i lejekontrakten og skal tilføjes under punktet for særlige vilkår i kontrakten. Vil du være sikker på at have styr på alle detaljerne, kan det være en god idé at få en advokat til at gennemgå lejekontrakten sammen med dig.

  4. Hold huslejen på det rette niveau
    Mange udlejere tror, at de kan fastsætte lejen, så deres egne udgifter til boligen som minimum er dækket. Nogle vil måske endda blive fristet tilat sætte huslejen højere for at tjene lidt ekstra på udlejningen. Her skal du dog være meget opmærksom på, at huslejen ifølge lejeloven skal svare til det lejedes værdi. Det er muligt via lokale advokater eller huslejenævnet at få oplyst lejeniveauet i det konkrete område. Du kan også få dit lokale huslejenævn til at give en forhåndsgodkendelse af huslejens niveau. Det koster dog 3.000 kr.

  5. Husk tidsfristen for flytteafregning
    Når lejemålet opsiges, er det som udlejer din opgave at sørge for, at der bliver lavet en besigtigelse af lejemålet samt en flytteafregning, som lejer skal have senest 14 dage efter fraflytning. Går der mere end 14 dage, kan du ikke kræve, at lejer skal betale for eventuel istandsættelse af boligen, og du risikerer derfor at skulle betale hele depositummet tilbage til lejer og betale for istandsættelsen selv.
Vil du vide mere?
Spørgsmål
John Hansen
14-01-2014 13:47:46

Hej Mads
Har læst dine oplysninger i "Guide" over ting man skal huske når man lejer boligen ud, som er godt beskrevet og giver et fint vink om hvor der kan være problemer.

Dog har jeg en enkelt kommentar til din oplysninger.
Jeg har været i kontakt med Huslejenævnet i Aarhus for at få oplyst lejeniveauet i et bestemt område i byen, men de oplyser at det gør de ikke.

Ved ikke om dette er det samme landet over, men ellers skal der jo nok revideres lidt i din ellers meget fine beskrivelse :-).

Med venlig hilsen
John Hansen, Skanderborg

Besvar indlæg
Mads Fossing
15-01-2014 16:07:14

Hej John
Det burde være muligt at få en sådan oplysning om lejeniveauet. Nævnet tager sig dog betalt for dette arbejde. prisen ligge på mellem kr. 3000 og 35000.

Med venlig hilsen
Mads Fossing
Mads Fossing Advokat | ADVODAN Næstved Se faglig profil
Besvar indlæg
Mads
15-01-2014 16:08:55

Rettelse: kr. 3.000 og 3.500.

Med venlig hilsen
Mads Fossing
Mads Fossing Advokat | ADVODAN Næstved Se faglig profil
john rask
07-11-2014 18:33:40

Hej Mads

Jeg har udlejet mit hus fra d. 15-1-15

og modtaget et depositum på kr 4000

d. 7-11-14 har modtaget en mail på en opsigelse

og lejer vil gerne have depositum udbetalt

hvordan skal jeg forholde mig til det.

Venlig hilsen John

Besvar indlæg
Mads Fossing
11-11-2014 15:56:53

Hej John.

Lejer har ret til at opsige kontrakten med 3 mdr. varsel. Det vil sige, at de er forpligtet til at betale leje i opsigelsesperioden frem til du finder en ny lejer. Du er dog forpligtet til aktivt at forsøge at finde en ny lejer hurtigst muligt. Depositummet skal som hovedregel tilbagebetales, dog kan du godt modregne i evt. skyldig husleje.
For yderligere spørgsmål, skal du være velkommen til at kontakte mig telefonisk tlf. 46 14 56 21

Med venlig hilsen
Mads Fossing

Med venlig hilsen
Mads Fossing
Mads Fossing Advokat | ADVODAN Næstved Se faglig profil
Besvar indlæg
john Rask
11-11-2014 16:09:57

Hej Mads

Tak for dit svar

M.V.H. John

Besvar indlæg
Jan Laursen
18-12-2014 06:06:07

De 14 dages frist man har til at få repereret huset når en lejer er fraflyted er det hverdage det er jo ikke næmt at få nået at lave en regning hvis weekenen tæller med
mvh ruth

Besvar indlæg
Mads Fossing
22-12-2014 16:14:11

Hej Ruth
De 14 dage er det totale antal dage. Du er dog ikke forpligtet til at fremsende en regning inden 14 dage, blot informere lejer om hvilket arbejde der skal laves. Faktura mv. må gerne blive eftersendt.
Mvh.
Mads Fossing

Med venlig hilsen
Mads Fossing
Mads Fossing Advokat | ADVODAN Næstved Se faglig profil
Besvar indlæg
Poul Nielsen
28-01-2015 11:58:03

Hej Mads
Min afdøde mor har boet i en lejlighed i en boligforening i 56 år, samme lejlighed.
Hvordan med vedligehold, istandsættelse efter sådan et forløb? Såvidt jeg ved
Er depositum på 600,00kr. Er der hensat noget til løbene vedligehold?
Skal vi betale for istandsættelse ? PS der er ingen skader men den trænger
Til maling mm.
Poul Nielsen

Besvar indlæg
Mads Fossing
16-02-2015 10:10:05

Hej Pol Nielsen
Undskyld det sene svar.
Idet du har en del spørgsmål, vil jeg foreslå, at du kontakter mig telefonisk, for en nærmere drøftelse.
tlf. 46 14 56 21
Mvh.
Mads Fossing

Med venlig hilsen
Mads Fossing
Mads Fossing Advokat | ADVODAN Næstved Se faglig profil
Besvar indlæg
Jens Petersen
03-04-2015 20:51:20

Hej Mads

Min mor døde for et år siden, hendes lejlighed er lejet ud. Jeg kunne ikke sælge lejligheden, da den er lejet ud uden en udlejer opsigelsesfrist på lejekontrakten, så jeg har overtaget lejligheden ink. lejemål. Der er ingen udlejer opsigelsesfrist på standard lejekontrakten ud over det fortrykte på bagsiden.

§ 83. Andre lejeforhold end de i § 82 nævnte kan udlejeren kun opsige i følgende tilfælde, jf. dog §§ 84 og 88:

a) Når udlejeren ønsker selv at benytte det lejede.

Opsigelsesfristen er på et år ifølge det fortrykte... Er det muligt at benytte denne frist. Jeg er uforstående over der er en fortrykt frist men advokatten der ordnede boet fortæller at lejemålet er fuldstændig tidsubegrænset. Der er jo de fortrykte paragrafer....

Besvar indlæg
Mads Fossing
08-04-2015 11:17:36

Hej Jens.
I henhold til lejelovens § 83 stk. 1 - a, kan du som ejer opsige lejemålet med et års varsel. Som du selv skriver skal du dog være opmærksom på § 84, der oplister nogle undtagelser og forhold, du som udlejer skal være opmærksom på, og tage stilling til i forbindelse med din vurdering af, om opsigelsen kan finde sted.

Mvh.
Mads Fossing

Med venlig hilsen
Mads Fossing
Mads Fossing Advokat | ADVODAN Næstved Se faglig profil
Besvar indlæg
Hedda Raun
20-04-2015 10:51:41

Hej Mads!
Vi står for at skal leje et hus, af nogle gode venner, hvordan er opsigelsesvarslet hvis man bor der mere end 2 år? Vi er pensionister og er jo ikke interesseret i, at blive sagt op med f.eks 3 mdr varsel hvis en af dem går bort. Kan man føje noget ind i kontrakten omkring dette. f.eks at vi først kan opsiges når begge er gået bort.
Mvh
Hedda Raun

Besvar indlæg
Mads
22-04-2015 16:07:48

Hej Hedda
For at kunne give dig et fyldestgørende svar har jeg brug for lidt flere oplysninger, du skal derfor være velkommen til at kontakte mig telefonisk på tlf 46 14 56 21.
Med venlig hilsen
Mads Fossing

Med venlig hilsen
Mads Fossing
Mads Fossing Advokat | ADVODAN Næstved Se faglig profil
Tienna
24-04-2015 15:42:09

Hej Mads !
Jeg er lige kommet hjem efter at ha underskrevet en lejekontrakt, hvor der er blevet tilføjet, at vi gerne må leje kælderen ud til beboelse til en 3 part.
Et kvarter efter underskriften er givet, bliver jeg ringet op af min kæreste, som lige er blevet ringet op af udlejer, at de altså ikke vil have, at vi udlejer kælderen alligevel.
Hvordan forholder vi os til dette ?
Mvh Tienna

Mads Fossing
11-06-2015 15:25:14

Hej Tienna
Jeg skal meget beklage at jeg ikke har fået svaret på dit indlæg. Da der nu er gået så lang tid, ved jeg ikke om du stadig søger et svar. Hvis det er tilfældet skal du være meget velkommen til at ringe til mig for en nærmere drøftelse tlf 46 14 56 21
Mvh.
Mads Fossing

Med venlig hilsen
Mads Fossing
Mads Fossing Advokat | ADVODAN Næstved Se faglig profil
Besvar indlæg
Anne-Marie Stryhn
17-05-2015 10:54:31

Hej Mads
Jeg fraflyttede et lejemål den 15.3.15 og det blev lejet ud igen 1.4.15.
Den 17.3.15 gennemgik udlejer og jeg huset og han skrev det der skulle laves på et stykke papir som vi begge underskrev - siden har jeg ikke hørt et ord. Jeg har heller ikke modtaget noget på skrift og heller ingen kopi af det papir vi underskrev. Hvad gør jeg?

Mvh
Anne-Marie


Besvar indlæg
Mads Fossing
11-06-2015 15:26:41

Hej Anne- Marie Stryhn
Jeg skal meget beklage at jeg ikke har fået svaret på dit indlæg. Da der nu er gået så lang tid ved jeg ikke om du stadig søger et svar. Hvis det er tilfældet skal du være meget velkommen til at ringe til mig for en nærmere drøftelse tlf 46 14 56 21
Mvh.
Mads

Med venlig hilsen
Mads Fossing
Mads Fossing Advokat | ADVODAN Næstved Se faglig profil
Besvar indlæg
Ditte May
03-01-2016 17:39:55

Hej Mads
Vi står overfor at skulle leje vores hus ud, men kan mildest talt ikke finde rundt i hvordan vi skal fastsætte vores husleje? Alt jeg finder, er i forhold til en ejerlejlighed.

Håber du kan give et hint.

Mvh
Ditte May

Besvar indlæg
Mads Fossing
25-01-2016 14:15:43

Hej Ditte
Ja det kan være svært at finde ud af det rigtige lejeniveau, idet en masse forskellige parametre spiller ind. De fleste lokale advokater vil kunne hjælpe dig med et lejeniveau i netop din kommune. En anden mulighed er at du kan kontakte huslejenævnet i din hjemkommune, de vil for et mindre beløb kunne oplyse dig om niveauet.
Mvh.
Mads Fossing

Med venlig hilsen
Mads Fossing
Mads Fossing Advokat | ADVODAN Næstved Se faglig profil
Besvar indlæg
Sisse
07-03-2016 12:47:29

Kære Jer.
Jeg har sammen med min ex. kæreste lejet vores parcel hus ud til en person, "Tidsbegrænset".
Vi har sammen med lejer i § 11 skrevet;
Særlige aftaler og vilkår mellem udlejer og lejer.
kontrakten er på under 2 år, og da "Lejer har ønsket 3 måneders opsigelse i lejeperioden", så har vi skrevet at "Udlejer også har gensidigt 3 måneders opsigelse af Lejer, hvis vi selv ønsker at flytte tilbage" og selv bo i lejemålet.
Er det juridisk korrekt, at vi kan opsige lejeren med de 3 måneder.
Udover det er lejeforholdet problematisk, vi er utrygge ved udlejningen og der ikke passes på huset.
Nu vil min ex.kæreste eller jeg gerne vil tilbage og bo i huset.
Min ex. har boet i huset lige indtil at det blev lejet ud. Jeg har ikke boet i huset i 3 år, vil det være muligt for mig at flytte tilbage, hvis jeg havde lyst.
Holder vores kontrakt ang. de 3 måneders opsigelse med Lejer, hvis han lige pludselig ikke vil flytte
Vi opdagede desværre for sent at han er phykisk syg og slet ikke kan håndtere at bo for sig selv i et hus.
Hvordan er vi stillet ? Kan han opsiges eller skal vi holde os til opsigelsen på 1 år. ?
Tak tak Sisse
.

Mads Fossing
14-09-2016 14:44:35

Hej Sisse

Jeg kan beklageligvis se at jeg ikke har fået besvaret dit spørgsmål tilbage i marts måned.
Såfremt du stadig skulle have brug for et svar, eller en nærmere drøftelse af din sag, må du endelig kontakte mig telefonisk.
46 14 56 21.

Med venlig hilsen
Mads Fossing

Med venlig hilsen
Mads Fossing
Mads Fossing Advokat | ADVODAN Næstved Se faglig profil
Besvar indlæg
Hanne Jacobsen
31-05-2016 12:51:20

For 5 år siden lejede jeg mit hus ud. Vi lavede en lejekontrakt, der udløber 31.12.16. lejerne vil imidlertid gerne fortsætte lejemålet, hvilket jeg egentlig er indforstået med, da de vedligeholder hus og have fortrinligt.
Spørgsmålet er bare, kan vi lave en ny lejekontrakt, hvor de kan opsiges med 3 måneders varsel, hvis vi vil sælge huset på et tidspunkt.. Det kunne f.eks blive aktuelt, når vi bliver ældre, demente, eller ved dødsfald.
Håber du kan hjælpe.
Venlig hilsen
Hanne Jacobsen

Besvar indlæg
Mads Fossing
31-05-2016 14:38:37

Hej Hanne
Nej det kan I ikke. Som udgangspunkt kan et lejemål ikke opsiges af udlejer. I skal også passe på med at forlænge lejemålet med endnu en periode, idet I kan risikerer at denne forlængelse bliver betragtet som en omgåelse af lejelovens regler, og dermed tilsidesat.

Med venlig hilsen
Mads Fossing

Med venlig hilsen
Mads Fossing
Mads Fossing Advokat | ADVODAN Næstved Se faglig profil
Besvar indlæg
Hanne Jacobsen
31-05-2016 15:12:39

Tak for dit hurtige svar Mads

Besvar indlæg
Stil et spørgsmål
DU ER I GANG MED AT STILLE
ET SPØRGSMÅL PÅ ADVODAN.DK

Inden du går videre, vil vi gerne gøre dig opmærksom på, at dit spørgsmål bliver synligt her på siden.

Vi opfordrer derfor til, at du tænker over, hvilke informationer du afgiver, når du stiller dit spørgsmål. Vi anbefaler, at du fx undlader informationer om dit helbred, din økonomi eller andre personfølsomme oplysninger. Det kan også være oplysninger om familiære forhold eller oplysninger om din arbejdsmæssige situation, som det er uhensigtsmæssigt at offentliggøre her på siden.

Ønsker du ikke, at dit spørgsmål skal være synligt, har du mulighed for at kontakte et af vores lokale kontorer via kontaktformularen i højre hjørne.

Når du stiller dit spørgsmål her på siden, skal du oplyse din e-mailadresse. Din e-mailadresse bliver ikke offentliggjort men benyttes, så du kan godkende dit spørgsmål, inden det bliver synligt på hjemmesiden. Samtidig benyttes den til at fremsende en mail, når advokaten har besvaret dit spørgsmål.