Vælg kontor
Privat
Erhverv
Nyheder
Om advodan

Udlejer kan ophæve et lejemål på e-mail

  • Af Pia Eskildsen
  • 18. mar 2013
  • 8 Spørgsmål & svar

"Landsretten lægger i sin kendelse vægt på, at lejeloven/almenlejeloven ikke indeholder egentlige formkrav til, hvordan en udlejer kan ophæve et lejemål. Derfor er de også kommet frem til, at en e-mail er lige så god som et anbefalet brev," fortæller advokat Poul Jost Jensen fra ADVODAN i Glostrup.

"Godt nok er det udlejer, der skal bevise, at lejeren har modtaget ophævelsen, men hvis parterne normalt har korresponderet via e-mail gennem lejemålets forløb, bør denne bevisbyrde alt andet lige være let at løfte," mener advokaten.

Mere fokus på digital kommunikation
Poul Jost Jensen vurderer, at der på baggrund af kendelsen vil være øget fokus på digital kommunikation i retterne femover.

"Formentlig vil det blive gældende ret, at det er tilstrækkeligt med ophævelse på e-mail, hvis udlejere og lejere tidligere har kommunikeret på den måde. Retterne har selv meldt ud, at al post fra retterne pr. 1. januar 2014 vil blive udsendt digitalt. Retterne vil derfor have svært ved at opretholde en retstilstand, hvor de selv kan bruge digitale post, mens udlejere ikke må," påpeger Poul Jost Jensen.

DET SKAL DU GØRE, HVIS DIN LEJER IKKE HAR BETALT SIN HUSLEJE: Send en skriftlig advarsel (påkrav) med dit krav om betaling til din lejer. Det er vigtigt, at du udformer advarslen i overensstemmelse med loven. Du må kun opkræve de beløb, der efter lejeaftalen skal betales, og du har pligt til at nævne, at lejer har en betalingsfrist på 14 dage.

 

Vil du vide mere?
Poul Jost Jensen

Poul Jost Jensen

Advokat | Vis faglig profil
Spørgsmål
Faisel sethi
15-09-2017 11:50:19

Vil det med ovenstående også være tilstrækkeligt at fremsende et påkrav på email - og såfremt det kan bevises at lejer har modtaget påkravet. Fx i form af, at lejer har reageret på mailen?

Besvar indlæg
poul jost jensen
19-09-2017 11:09:42

desværre ikke. det fremgår direkte af loven, at påkrav skal fremsendes via det kongelige danske postvæsen. Det er forhåbentligt en regel, der snart bringes a ´jour med resten af digitaliseringen.

Med venlig hilsen
Poul Jost Jensen
Poul Jost Jensen Advokat | ADVODAN Glostrup København Se faglig profil
Besvar indlæg
Karin Hansen
3/11/2018 11:35:04 AM

Hej.
Jeg er desværre så uheldig at have modtaget et påkrav om husleje på mail (Fredag)hvor udlejer også skriver at påkrav sendes med posten (modtager det nok Mandag)så hvilke dag for modtagelsen af påkrav gælder 14.dagsfristen fra??
Jeg ved at påkravfristen gælder fra dagen efter modtagelsen af påkrav men hvilke dag skal jeg regne med?
Lørdag eller hvis jeg modtager det Mandag så er det Tirsdag?
Det giver lidt nerver og irritation når udlejer sender en mail den ene dag og så vil jeg også modtage et brev dagene efter så det ville være rigtig dejligt at vide hvilken dag jeg skal regne med påkrav gælder fra....
Mvh
Karin Hansen

Besvar indlæg
Rikke Frødstrup
3/13/2018 1:02:46 PM

Kære Karin,

Sådan som loven er formuleret skal påkrav om betaling ske pr. alm. brev, derfor er det min vurdering, at fristen løber fra du har modtaget det alm. brev, og ikke ved modtagelse af mailen.

Men for god ordens skyld bør du under alle omstændigheder få betalt din restance hurtigst muligt, så du undgår en ophævelse. Dette også set i lyset af, at det bliver mere og mere almindeligt at kommunikere pr. mail, og hvis du og udlejer tidligere har kommunikeret pr. mail skal det ikke afvises, at domstolene kan komme frem til, at fristen løber fra den dag du har modtaget mailen.

Mvh
Rikke Frødstrup

Med venlig hilsen
Rikke Frødstrup
Rikke Frødstrup Advokat | ADVODAN Glostrup København Se faglig profil
Besvar indlæg
karin Hansen
3/14/2018 3:19:07 PM

Hej Rikke.
Tak for dit svar.
Men jeg undre mig bare lidt over hvorfor der i loven står at påkravsskrivelse først gælder fra dagen efter modtagelsen af påkravsbrev,om det er via mail eller brev må jo bero på samme regel?Altså at 14. dagsfristen gælder fra dagen efter jeg hår modtaget enten via mail eller brev??
Jeg vil selvfølgelig få styr på min husleje hurtigst mulig men jeg er nød til at vide om ikke samme regler gælder så jeg får lidt ro i mit sind da jeg arbejder på en løsning nemlig og den ene dag mere kan gøre en kæmpe forskel nemlig....hvad med weekender gælder disse med i de 14 dages frist?Eller er det kun hverdage?
mvh
Karin Hansen

Besvar indlæg
Rikke Frødstrup
3/19/2018 4:41:28 PM

Kære Karin,

Fristen på de 14 dage løber fra det tidspunkt påkravet er kommet frem, jf. lejelovens § 93, stk. 2, og weekenden tæller med.

Mvh
Rikke Frødstrup

Med venlig hilsen
Rikke Frødstrup
Rikke Frødstrup Advokat | ADVODAN Glostrup København Se faglig profil
Besvar indlæg
Ann-Lis Christensen
5/9/2018 12:15:34 PM

Forespørgsel: En hjemløs alkoholiker flytter ind i opgangen igennem københavns kommune og overholder ikke husreglementet. Han spiller høj musik både dag og nat nogle dage er der helt stille. Der er skænderi med konen og der er fest med andre hjemløse venner som kommer og går med deres hunde. Det er til gene for andre lejere som skal op om morgenen og passe deres job og det er svært når man ikke har sovet. Han har fået påkrav om at rette ind flere gange og 2 skriftlige klager fra boligselskabet det lover han, men så er der fest igen. Dette har stået på et ½ år uden der sker mere. Mit spørgsmål er, hvor mange klager skal der indsendes og hvor tit før boligselskabet kan opsige lejemålet? Boligselskabet har udtalt, at det kan tage op til et år. Jeg har ikke kunne finde loven i retsplejeloven. På forhånd tak.
Ann-Lis Christensen

Besvar indlæg
Rikke Frødstrup
5/14/2018 11:07:11 AM

Kære Ann-Lis

Hvis lejer har modtaget to påkrav og hans adfærd fortsat ikke har ændret sig, bør betingelserne for ophævelse/opsigelse være til stede.

Det er svært at sige noget konkret om hvor mange klager der skal til og hvor ofte man skal klage, da det afhænger af en konkret vurdering i den enkelte sag. Hvis der er tale om grove forhold, som f.eks. trusler om vold eller vold kan det være tilstrækkeligt med en enkel klage, og hvis der er tale om generende adfærd i form af larm skal der nogle flere klager til, inden betingelserne for ophævelse/opsigelse er opfyldt.

Når først sagen er anlagt ved domstolene kan det godt tage nogle måneder inden der foreligger en endelig afgørelse. Det er svært at sige noget konkret om sagsbehandlingstiden, da det afhænger af den enkelte sag samt sagsbehandlingstiden ved retten.

Mvh
Rikke Frødstrup

Med venlig hilsen
Rikke Frødstrup
Rikke Frødstrup Advokat | ADVODAN Glostrup København Se faglig profil
Besvar indlæg
Stil et spørgsmål
DU ER I GANG MED AT STILLE
ET SPØRGSMÅL PÅ ADVODAN.DK

Inden du går videre, vil vi gerne gøre dig opmærksom på, at dit spørgsmål bliver synligt her på siden.

Vi opfordrer derfor til, at du tænker over, hvilke informationer du afgiver, når du stiller dit spørgsmål. Vi anbefaler, at du fx undlader informationer om dit helbred, din økonomi eller andre personfølsomme oplysninger. Det kan også være oplysninger om familiære forhold eller oplysninger om din arbejdsmæssige situation, som det er uhensigtsmæssigt at offentliggøre her på siden.

Ønsker du ikke, at dit spørgsmål skal være synligt, har du mulighed for at kontakte et af vores lokale kontorer via kontaktformularen i højre hjørne.

Når du stiller dit spørgsmål her på siden, skal du oplyse din e-mailadresse. Din e-mailadresse bliver ikke offentliggjort men benyttes, så du kan godkende dit spørgsmål, inden det bliver synligt på hjemmesiden. Samtidig benyttes den til at fremsende en mail, når advokaten har besvaret dit spørgsmål.