Vælg kontor
Privat
Erhverv
Nyheder
Om advodan

Sådan sikrer du pengene hos dårlige betalere

  • Af Mette Rasmussen
  • 21. apr 2013

Advokat Trine Brønsgaard fra ADVODAN i Køge giver her fire gode råd til en effektiv kreditpolitik.

1. Før regningen skrives: Grundlaget for effektiv kreditpolitik bliver allerede lagt ved de første indledende forhandlinger med kunden. Med et grundigt forarbejde kan virksomheden selv minimere risikoen for tab.

Først og fremmest bør der ses på mellemværendets størrelse. Er beløbet af en forholdsvis stor størrelse, bør der kræves sikkerhed for betalingen i form forudbetaling, depositum, bankgaranti eller lignende sikkerhed.

Man bør også overveje at hente kreditoplysninger på kunden gennem fx Experian eller Debitor Registret for at få et retvisende billede af kundens situation. Samtidig er det vigtigt at sikre sig, at man har fået alle de nødvendige og korrekte oplysninger om kunden.

Jeg anbefaler desuden, at man tjekker kundens telefonnummer. Er der tale om et taletidskort, eller ser adressen, som nummeret er registret på, mærkelig ud, så bør det tænde nogle advarselslamper. Endelig er det også en god idé at bruge lidt tid på at søge kunden frem på Google.

2. Betaling til tiden: Når arbejdet er udført, og regningen er skrevet og sendt til kunden, er det vigtigt at holde øje med, at betalingen kommer som aftalt og dermed i henhold til virksomhedens betalingsbetingelser.

Er kunden i restance med en eller flere betalinger, er det vigtigt, at man hurtigt følger op på disse manglende betalinger. De fleste penge tabes på grund af manglende opkrævning, eller en opkrævning, der foretages alt for sent. Det er altså her, at virksomheden selv kan gøre en stor forskel ved med det samme at håndhæve sine betalingsbetingelser.

Bliver arbejdet udført over længere tid for kunden, vil en anden mulighed også være at stoppe igangværende arbejde, indtil kunden har betalt de forfaldne betalinger.

Man skal være opmærksom på, at nye regler betyder, at forældelsen af et krav regnes fra det tidspunkt, hvor kravet kunne kræves betalt og ikke fra anmodningen er sendt. Er arbejdet fx udført i september, men regningen først skrevet i februar, så tæller forældelsen fra september. Dvs. man kan hurtigt spilde tid i sin tre årige forældelsesfrist, hvis man er sløv til at afregne, og der kan ske forringelser af debitors betalingsevne i den tid, man lader gå, indtil man får skrevet regningen.

3. Rykker: Hvis ikke beløbet er betalt til tiden sendes en rykker. I overensstemmelse med Rentelovens regler kan der sendes tre rykkere. Disse skal sendes med minimum ti dages mellemrum, hvis man skal kunne kræve rykkergebyr for sin ulejlighed.

Hvad mange virksomheder ikke ved er, at det er muligt at sende en rykker allerede ved betalingsfristens udløb. I denne rykker angiver man en betalingsfrist på ti dage samtidig med, at man anfører et varsel om, at kravet vil overgå til inkasso, hvis der ikke sker betaling.

På den måde er det muligt at forkorte rykkerproceduren, og det er klart erfaringen, at det forbedrer chancerne for, at virksomheden får sine penge. Det betyder meget for inddrivelsen, at kunden får afregning og rykker inden for forholdsvis kort tid efter, at arbejdet er udført for dem.

En anden måde at forkorte rykkerproceduren er ved kun at sende én rykker og ét inkassovarsel, før sagen går til inkasso hos en advokat.

4. Inkasso: Hvis kravet er stort, er det vigtigt at få sagen sendt til inkasso med det samme - her kan det ikke nytte at have for lang en rykkerperiode.

At få en professionel til at tage sig af inkassosagen sikrer både en hurtig og effektiv indsats samtidig med, at det aflaster bogholderens arbejde betydeligt.

For nogle debitorer gør det også en væsentlig forskel, at brevpapiret kommer fra en advokat i stedet for virksomheden selv.

Stil et spørgsmål
DU ER I GANG MED AT STILLE
ET SPØRGSMÅL PÅ ADVODAN.DK

Inden du går videre, vil vi gerne gøre dig opmærksom på, at dit spørgsmål bliver synligt her på siden.

Vi opfordrer derfor til, at du tænker over, hvilke informationer du afgiver, når du stiller dit spørgsmål. Vi anbefaler, at du fx undlader informationer om dit helbred, din økonomi eller andre personfølsomme oplysninger. Det kan også være oplysninger om familiære forhold eller oplysninger om din arbejdsmæssige situation, som det er uhensigtsmæssigt at offentliggøre her på siden.

Ønsker du ikke, at dit spørgsmål skal være synligt, har du mulighed for at kontakte et af vores lokale kontorer via kontaktformularen i højre hjørne.

Når du stiller dit spørgsmål her på siden, skal du oplyse din e-mailadresse. Din e-mailadresse bliver ikke offentliggjort men benyttes, så du kan godkende dit spørgsmål, inden det bliver synligt på hjemmesiden. Samtidig benyttes den til at fremsende en mail, når advokaten har besvaret dit spørgsmål.

Vi forbeholder os retten til at slette spørgsmål, indlæg og kommentarer, som indeholder personfølsomme oplysninger og bryder med gængse uformelle regler for god tone.

OK - LUK DENNE BOKS

Når du udfylder formularen og klikker på ”send”, giver du dit samtykke til, at dit navn og dit spørgsmål offentliggøres på hjemmesiden.
Din e-mailadresse bliver ikke offentliggjort men benyttes, så du kan godkende dit spørgsmål, inden det bliver synligt på hjemmesiden. Samtidig benyttes den til at fremsende en mail, når advokaten har besvaret dit spørgsmål.

ADVODAN opbevarer og benytter udelukkende de indtastede oplysninger som led i besvarelse af spørgsmål. Behandlingen af oplysningerne sker sikkert, fortroligt og i overensstemmelse med gældende lovgivning.
Vi opbevarer din e-mailadresse i tre måneder, hvorefter den slettes helt. Dit spørgsmål og advokatens svar forbliver synlige på ADVODANs hjemmeside, så længe vi vurderer, at det er relevant og giver værdi for andre læsere.

Rette og slette oplysninger

Hvis du ønsker at få fjernet dit spørgsmål fra hjemmesiden, skal du rette henvendelse til ADVODANs sekretariat.
Vi forbeholder os retten til at slette spørgsmål, indlæg og kommentarer, som indeholder personfølsomme oplysninger og bryder med gængse uformelle regler for god tone. Vi opfordrer derfor til, at du tænker over, hvilke informationer du afgiver, når du stiller dit spørgsmål. Vi anbefaler, at du fx undlader informationer om dit helbred, din økonomi eller andre personfølsomme oplysninger. Det kan også være oplysninger om familiære forhold eller oplysninger om din arbejdsmæssige situation, som det er uhensigtsmæssigt at offentliggøre her på siden.

Læs mere om ADVODANs behandling af personoplysninger her.

Har du et spørgsmål til artiklen, kan du stille det her og få svar fra en advokat.

Stil et spørgsmål
GØR SOM 12.693 ANDRE. SE MERE HER
Gør som 12.693 andre

Tilmeld dig vores nyhedsbreve og bliv opdateret på juraen i din hverdag. Vi sender ud to gange hver måned.

Når du udfylder formularen og trykker ”Ja tak, tilmeld mig nu”, giver du samtykke til, at ADVODAN sender dig nyhedsbreve med lokale arrangementer, nyheder og gode råd om jura.

ADVODAN opbevarer og benytter udelukkende de indtastede oplysninger som led i udsendelse af nyhedsbreve. Behandlingen af oplysningerne sker sikkert, fortroligt og i overensstemmelse med gældende lovgivning.

Du kan til enhver tid tilbagekalde dit samtykke og afmelde dig nyhedsbreve fra ADVODAN ved at bruge linket i bunden af nyhedsbrevet.

Læs mere om ADVODANs behandling af personoplysninger her.