Vælg kontor
Privat
Erhverv
Nyheder
Om advodan

Sådan holder du på dine forretningshemmeligheder

  • Af Pia Eskildsen
  • 14. jun 2013
  • 1 Spørgsmål & svar

Hver måned bliver advokat med speciale i beskyttelse af følsomme oplysninger Henrik Hornsleth kontaktet af virksomheder, som oplever, at forretningshemmeligheder slipper ud med primært tidligere medarbejdere. Ifølge advokaten er det helt afgørende for virksomhederne, at de kan holde deres følsomme oplysninger fortrolige.

 ”Markedsføringsloven siger, at man ikke må videregive erhvervshemmeligheder, men problemet er, at det er virksomhederne selv, der skal bevise, at der er sket noget ulovligt. Og er skaden sket, er den ikke til at rulle tilbage. Henrik Hornsleth opfordrer derfor alle virksomheder til at tage deres forholdsregler for selv at beskytte følsomme oplysninger. 

1. KNOW HOW:

Ringbindet skal være bag lås og slå Oplysninger om fx produktionsteknikker eller opskrifter, som er koden til virksomhedens produkt, bør ikke være tilgængelige for andre end produktchefen.

”Hvis ringbindet ligger fremme, kan hvem som helst komme forbi og tage et billede eller en fotokopi. Derfor skal det låses inde i pengeskabet, og så er det udelukkende en eller to personer, som har adgang til at tage ringbindet ud og sætte det ind igen. På den måde er det også hurtigt at finde ud af, hvem der har lækket oplysningerne, hvis det skulle ske.”

2. KUNDER:

Fortrolighedserklæringer forebygger misforståelser Det fremgår typisk i ansættelseskontrakter, at medarbejdere har tavshedspligt, men ifølge Henrik Hornsleth er det en god idé at bede medarbejderne underskrive en fortrolighedserklæring, der gælder særlige oplysninger, produkter eller andet.  

”Specifikke erklæringer har en forebyggende effekt, fordi ingen er i tvivl om, hvad der er fortroligt. Samtidig er det nemmere for virksomhederne at komme efter en ansat, hvis fortroligheden omkring oplysninger brydes.”

3. RETTIGHEDER:

Tag patent på din gode idé En virksomhed, der står med et produkt, som er nyskabende bør overveje muligheden for at tage patent på opfindelsen. Patentet sikrer en stærk beskyttelse, men det er også en vanskelig og langvarig proces at opnå patent.

”For at opnå patent skal opfindelsen eller produktet adskille sig væsentligt fra det, der allerede er kendt på området. Derfor bruges patenter ofte i forbindelse med udvikling og opfindelse på det teknologiske område. Et patent varer i op til 20 år, men kan ikke fornys.”

Brugsmodel – det lille patent
Et alternativ til patentet er at registrere en brugsmodel. Brugsmodel er en beskyttelse, der minder om patent, og derfor er brugsmodel også kendt som "det lille patent". Det er lettere at opnå brugsmodel end patent, men der er en række forskelle, som er vigtige at kende.

”Brugsmodellen bruges typisk til at beskytte nye opfindelser og produkter. I modsætning til patent kan brugsmodel ikke bruges til at beskytte produktionsprocesser og fremstillingsmetoder.Det kan kun gives til produkter, der er nye og tydeligt adskiller sig fra eksisterende produkter. Kravene er dog ikke helt så høje som ved patent. En brugsmodel gælder kun i 10 år.”

Beskyt de unikke kendetegn
Registrering af varemærke er den mest simple beskyttelse af en virksomheds immaterielle værdier. Varemærkeregistrering bruges som regel til at beskytte firmanavn, produktnavne, logo og slogans.

Det kan godt betale sig at registrere virksomhedens unikke kendetegn for at mindske risikoen for, at andre efterligner eller misbruger dem. Prisen er nogle få tusinde kroner, og samtidig får man størst mulig sikkerhed for, at der ikke er andre, som har registreret et lignende logo eller navn hos Patent- og Varemærkestyrelsen.”

4. LEVERANDØRSAMARBEJDE:

Leverandøraftale beskytter tegninger Virksomheder, der får smådele eller andre emner produceret hos underleverandører, bør beskytte sig med en god aftale:

”Aftalen kan præcisere, at alle oplysninger er fortrolige, at tegninger på produktet ikke må bruges, og at samtlige materialer skal leveres tilbage med det samme, når samarbejdet ophører. På den måde kan virksomheden sikre sig, at følsomme oplysninger leveres tilbage igen.”  

5.IT SYSTEMER:

Kontroller informationer via it "Det er ikke mit indtryk, at virksomhederne sørger for at begrænse adgangen til kundeoplysninger for sine medarbejdere. Der er mulighed for at styre og kontrollere information via it, og det bør man investere i. Oplysninger om kunder skal ligge på lukkede systemer, så det eksempelvis kun er salgschefen, der har adgang til dem. Samtidig skal der være en log, så man kan se, hvis andre går ind.”



Vil du vide mere?
Henrik Hornsleth

Henrik Hornsleth

Advokat | Vis faglig profil
Spørgsmål
Birgitte Albrechtsen
29-10-2014 11:04:44

Tak for den specifikke artikel om respekt for kunden - og forklaring på at kunden ikke vender tilbage. Sladder er slemt nok, har man betalt penge for at blive sladret om er det da helt galt. I psykologiens verden lærer man om brug af CASES. En case er et eksempel uden navne og billeder, der fint kan forklare et kundebehov uden at kunden personligt kommer med ind i billedet.
Den anden side af artiklens problemstilling er usandheder om firmaets produkter/services - her vil kunden sikkert komme tilbage til virksomheden og kræve bevis for hvad man egentlig for får pengene i virksomheden.
Det var lige det jeg kom til at tænke på da jeg læste artiklen - hej!

Besvar indlæg
Stil et spørgsmål
DU ER I GANG MED AT STILLE
ET SPØRGSMÅL PÅ ADVODAN.DK

Inden du går videre, vil vi gerne gøre dig opmærksom på, at dit spørgsmål bliver synligt her på siden.

Vi opfordrer derfor til, at du tænker over, hvilke informationer du afgiver, når du stiller dit spørgsmål. Vi anbefaler, at du fx undlader informationer om dit helbred, din økonomi eller andre personfølsomme oplysninger. Det kan også være oplysninger om familiære forhold eller oplysninger om din arbejdsmæssige situation, som det er uhensigtsmæssigt at offentliggøre her på siden.

Ønsker du ikke, at dit spørgsmål skal være synligt, har du mulighed for at kontakte et af vores lokale kontorer via kontaktformularen i højre hjørne.

Når du stiller dit spørgsmål her på siden, skal du oplyse din e-mailadresse. Din e-mailadresse bliver ikke offentliggjort men benyttes, så du kan godkende dit spørgsmål, inden det bliver synligt på hjemmesiden. Samtidig benyttes den til at fremsende en mail, når advokaten har besvaret dit spørgsmål.

Vi forbeholder os retten til at slette spørgsmål, indlæg og kommentarer, som indeholder personfølsomme oplysninger og bryder med gængse uformelle regler for god tone.

OK - LUK DENNE BOKS

Når du udfylder formularen og klikker på ”send”, giver du dit samtykke til, at dit navn og dit spørgsmål offentliggøres på hjemmesiden.
Din e-mailadresse bliver ikke offentliggjort men benyttes, så du kan godkende dit spørgsmål, inden det bliver synligt på hjemmesiden. Samtidig benyttes den til at fremsende en mail, når advokaten har besvaret dit spørgsmål.

ADVODAN opbevarer og benytter udelukkende de indtastede oplysninger som led i besvarelse af spørgsmål. Behandlingen af oplysningerne sker sikkert, fortroligt og i overensstemmelse med gældende lovgivning.
Vi opbevarer din e-mailadresse i tre måneder, hvorefter den slettes helt. Dit spørgsmål og advokatens svar forbliver synlige på ADVODANs hjemmeside, så længe vi vurderer, at det er relevant og giver værdi for andre læsere.

Rette og slette oplysninger

Hvis du ønsker at få fjernet dit spørgsmål fra hjemmesiden, skal du rette henvendelse til ADVODANs sekretariat.
Vi forbeholder os retten til at slette spørgsmål, indlæg og kommentarer, som indeholder personfølsomme oplysninger og bryder med gængse uformelle regler for god tone. Vi opfordrer derfor til, at du tænker over, hvilke informationer du afgiver, når du stiller dit spørgsmål. Vi anbefaler, at du fx undlader informationer om dit helbred, din økonomi eller andre personfølsomme oplysninger. Det kan også være oplysninger om familiære forhold eller oplysninger om din arbejdsmæssige situation, som det er uhensigtsmæssigt at offentliggøre her på siden.

Læs mere om ADVODANs behandling af personoplysninger her.
Markedsføringsloven Markedsføringsloven

Du kan undgå konflikter og bøder ved at kende reglerne inden for markedsføring.

Læs mere her

Har du et spørgsmål til artiklen, kan du stille det her og få svar fra en advokat.

Stil et spørgsmål
GØR SOM 12.533 ANDRE. SE MERE HER
Gør som 12.533 andre

Tilmeld dig vores nyhedsbreve og bliv opdateret på juraen i din hverdag. Vi sender ud to gange hver måned.

Når du udfylder formularen og trykker ”Ja tak, tilmeld mig nu”, giver du samtykke til, at ADVODAN sender dig nyhedsbreve med lokale arrangementer, nyheder og gode råd om jura.

ADVODAN opbevarer og benytter udelukkende de indtastede oplysninger som led i udsendelse af nyhedsbreve. Behandlingen af oplysningerne sker sikkert, fortroligt og i overensstemmelse med gældende lovgivning.

Du kan til enhver tid tilbagekalde dit samtykke og afmelde dig nyhedsbreve fra ADVODAN ved at bruge linket i bunden af nyhedsbrevet.

Læs mere om ADVODANs behandling af personoplysninger her.