Vælg kontor
Privat
Erhverv
Nyheder
Om advodan

Jyske Bank skal betale fuld erstatning for mangelfuld rådgivning

  • 19. aug 2013

Ifølge advokaten, som har ført sagen, var landsretsdommen over Jyske Bank på mange måder principiel og rækker langt videre end til forhold i Jyske Bank alene. Derfor er han yderst tilfreds med, at dommen nu er endelig.

”Dommen fra 2011 er helt klar i sine konklusioner og statuerer, at banken havde pligt til at rådgive om det solgte produkt. Det står også klart, at det er banken, der har bevisbyrden og ikke kunden, og at det ikke er tilstrækkeligt at henvise til finanskrisen som undskyldning for, at værdipapirerne var faldet voldsomt i kurs,” siger Peter Ølholm, advokat i Advodan Glostrup.

Større beskyttelse af forbrugerne
Han peger på, at dommen kan få betydning for andres kunders mulighed for at få erstatning for lignende tab, da der nu foreligger nogle meget væsentlige tolkninger af bankers pligter og ansvar over for deres kunder.

”En bank har et udvidet ansvar, når den introducerer et produkt over for sine kunder. Rådgivningen skal ydes individuelt, og banken kan ikke blot løse sit rådgivningsansvar ved at udlevere skriftligt materiale. Vi har dermed fået indskærpet, hvad der helt præcist ligger i bankens ansvar, og det giver forhåbentlig en større forbrugerbeskyttelse fremadrettet,” siger Peter Ølholm.

Lettet bankkunde
Også Flemming Nielsen fra Dreamhaus ApS, som nu endelig kan imødese at få sin erstatning udbetalt, er meget lettet over dagens nyhed.  Han rejste sammen med sin samlever kravet om erstatning over for banken tilbage i 2008.

”Det har været et meget langt forløb, og vi har brugt mange ressourcer på det. Vi var naturligvis lettede og glade, da vi vandt i Landsretten med tre enige dommeres afgørelse, men vi er nu endnu mere lykkelige for endelig at kunne slutte sagen,” siger Flemming Nielsen.

Jyske Bank har samlet solgt de omtalte investeringsbeviser for ca. en milliard kroner. En lang række sager er siden 2011 blevet forligt med forbrugerombudsmandens mellemkomst ved, at bankens kunder har fået en erstatning på 80 % af deres tab, men uden renter og omkostninger. Selv om mange sager er forligt, verserer der fortsat flere sager mod Jyske Bank.

 

Vil du vide mere?
Stil et spørgsmål
DU ER I GANG MED AT STILLE
ET SPØRGSMÅL PÅ ADVODAN.DK

Inden du går videre, vil vi gerne gøre dig opmærksom på, at dit spørgsmål bliver synligt her på siden.

Vi opfordrer derfor til, at du tænker over, hvilke informationer du afgiver, når du stiller dit spørgsmål. Vi anbefaler, at du fx undlader informationer om dit helbred, din økonomi eller andre personfølsomme oplysninger. Det kan også være oplysninger om familiære forhold eller oplysninger om din arbejdsmæssige situation, som det er uhensigtsmæssigt at offentliggøre her på siden.

Ønsker du ikke, at dit spørgsmål skal være synligt, har du mulighed for at kontakte et af vores lokale kontorer via kontaktformularen i højre hjørne.

Når du stiller dit spørgsmål her på siden, skal du oplyse din e-mailadresse. Din e-mailadresse bliver ikke offentliggjort men benyttes, så du kan godkende dit spørgsmål, inden det bliver synligt på hjemmesiden. Samtidig benyttes den til at fremsende en mail, når advokaten har besvaret dit spørgsmål.

Vi forbeholder os retten til at slette spørgsmål, indlæg og kommentarer, som indeholder personfølsomme oplysninger og bryder med gængse uformelle regler for god tone.

OK - LUK DENNE BOKS

Når du udfylder formularen og klikker på ”send”, giver du dit samtykke til, at dit navn og dit spørgsmål offentliggøres på hjemmesiden.
Din e-mailadresse bliver ikke offentliggjort men benyttes, så du kan godkende dit spørgsmål, inden det bliver synligt på hjemmesiden. Samtidig benyttes den til at fremsende en mail, når advokaten har besvaret dit spørgsmål.

ADVODAN opbevarer og benytter udelukkende de indtastede oplysninger som led i besvarelse af spørgsmål. Behandlingen af oplysningerne sker sikkert, fortroligt og i overensstemmelse med gældende lovgivning.
Vi opbevarer din e-mailadresse i tre måneder, hvorefter den slettes helt. Dit spørgsmål og advokatens svar forbliver synlige på ADVODANs hjemmeside, så længe vi vurderer, at det er relevant og giver værdi for andre læsere.

Rette og slette oplysninger

Hvis du ønsker at få fjernet dit spørgsmål fra hjemmesiden, skal du rette henvendelse til ADVODANs sekretariat.
Vi forbeholder os retten til at slette spørgsmål, indlæg og kommentarer, som indeholder personfølsomme oplysninger og bryder med gængse uformelle regler for god tone. Vi opfordrer derfor til, at du tænker over, hvilke informationer du afgiver, når du stiller dit spørgsmål. Vi anbefaler, at du fx undlader informationer om dit helbred, din økonomi eller andre personfølsomme oplysninger. Det kan også være oplysninger om familiære forhold eller oplysninger om din arbejdsmæssige situation, som det er uhensigtsmæssigt at offentliggøre her på siden.

Læs mere om ADVODANs behandling af personoplysninger her.

Har du et spørgsmål til artiklen, kan du stille det her og få svar fra en advokat.

Stil et spørgsmål
GØR SOM 12.774 ANDRE. SE MERE HER
Gør som 12.774 andre

Tilmeld dig vores nyhedsbreve og bliv opdateret på juraen i din hverdag. Vi sender ud to gange hver måned.

Når du udfylder formularen og trykker ”Ja tak, tilmeld mig nu”, giver du samtykke til, at ADVODAN sender dig nyhedsbreve med lokale arrangementer, nyheder og gode råd om jura.

ADVODAN opbevarer og benytter udelukkende de indtastede oplysninger som led i udsendelse af nyhedsbreve. Behandlingen af oplysningerne sker sikkert, fortroligt og i overensstemmelse med gældende lovgivning.

Du kan til enhver tid tilbagekalde dit samtykke og afmelde dig nyhedsbreve fra ADVODAN ved at bruge linket i bunden af nyhedsbrevet.

Læs mere om ADVODANs behandling af personoplysninger her.