Vælg kontor
Privat
Erhverv
Nyheder
Om advodan

Ny udbudslov: De 5 vigtigste regler for SMV’ere

  • Af Mette Rasmussen
  • 15. dec 2015
  • 4 Spørgsmål & svar

Advokat Thomas Frisgaard fra ADVODAN i Aalborg giver her et overblik over de vigtigste regler i den nye udbudslov, som træder i kraft 1. januar 2016.

1. Dialog og forhandling

Med den nye udbudslov bliver der friere adgang til dialog og forhandling omkring de enkelte udbud. Det betyder, at de offentlige myndigheder kan forhandle de indkomne tilbud og priser i stedet for at sende det hele i nyt udbud, hvis de ikke er tilfredse. For virksomhederne betyder det, at de ikke behøver at starte forfra med at lave nyt tilbud – og det vil i sidste ende spare både tid og penge.

2. Delkontrakter

Det bliver muligt at opdele offentlige udbud i en række delkontrakter. På den måde får også de små og mellemstore virksomheder mulighed for at levere under offentlige udbud.

Det bliver ikke obligatorisk at opdele et udbud i delkontrakter. Men hvis en udbyder ikke gør det, skal der gives en forklaring på, hvorfor udbuddet ikke deles op. Altså et såkaldt ”følg eller forklar”-princip.

3. Krav til omsætning

Hidtil har SMV´ere praktisk taget været udelukket fra at deltage i offentlige udbud, fordi virksomhedens størrelse har frasorteret dem allerede i prækvalifikationsfasen. I den nye lov må udbyderen ikke stille større krav til årsomsætning hos den bydende virksomhed end det dobbelte af delkontraktens værdi. Stilles der alligevel højere krav til årsomsætningen, skal det begrundes i udbudsmaterialet.

4. Elektronisk udbud fra 2018

Fra 2018 skal alle offentlige udbud ske elektronisk. Dermed skal det blive mere smidigt og enklere for de bydende virksomheder at deltage i offentlige udbud.

5. Dokumentationskrav

Endeligt sker der en ændring af kravene til dokumentation, så det kun er den vindende virksomhed, der skal fremsende fuld dokumentation. Det vil lette byrden hos de virksomheder, som byder.

Fakta

  • Det forventes, at loven, når den er fuldt implementeret i 2018, vil medføre en årlig offentlig besparelse på ca. 800 mio. kr. samt en årlig besparelse for de bydende virksomheder på 70 mio. kr.
Vil du vide mere?
Thomas Frisgaard

Thomas Frisgaard

Advokat | Vis faglig profil
Spørgsmål
Tinna Kristensen
15-12-2016 13:24:05

Hej Jeg vil høre om et udbud er lovligt hvis der kun er 2 leverandører der kan byde, pga de opstillet krav om årsomsætning og referencer, for så har mindre virksomheder der gerne vil vækste og nye firmaer ikke en chance.
Jeg spørger da vi ikke er mange leverandører til de udbudte opgaver, Der er 2 meget store leverandører, og så er vi 2-3 mindre, og når der er meget stramme krav er det kun de 2 store der kan byde, og i vores udbud skal der vælges 2 leverandører så borgeren kan vælge under fritvalg. De 2 store er jo kun interesseret i at vi andre ikke kan være med men det har kommunerne ikke øje for, og når der kun er 2 kan de jo hæve prisen.

Jeg håber spørgsmålet er til at forstå

Med venlig hilsen
Tinna Kristensen

Besvar indlæg
Thomas Frisgaard
19-12-2016 09:50:10

Hej Tinna,

Nu er det jo svært for mig at svare konkret på din sag, men reglerne omkring krav til omsætning medfører, at udbyder ikke må stille krav om at byders omsætning er mere end det dobbelte af kontraktsværdien.

Der er således grænser for, hvor store krav, der må stilles til omsætningen. Dette er gjort for at åbne op for, at flere små og mellemstore virksomheder kan byde ind.

Håber ovenstående besvarer dit spørgsmål, ellers må du skrive igen eller kontakte mig pr. telefon 96 31 33 68.

Med venlig hilsen
Thomas Frisgaard
Thomas Frisgaard Advokat | ADVODAN Aalborg Se faglig profil
Besvar indlæg
Allan karlsson
05-02-2017 12:33:50

På 3,5 år er Dragør Kommune faktureret 59 millioner af 1 leverandør uden nogen form for offentlig udbud, samt uden brug af en eneste lokal håndværker til vedligeholdelse af kommunens bygninger.Kan det være lovligt at favorisere 1 firma ?

Besvar indlæg
Thomas Frisgaard
06-02-2017 09:28:43

Helt generelt er udbudsloven lavet for netop at undgå, at man favoriserer en enkelt eller enkelte leverandører. Jeg kan naturligvis ikke ud fra informationerne i spørgsmålet sige om der er foregået noget ulovligt i Dragør Kommune, men det lyder da som noget, der bør undersøges nøjere. Du er velkommen til at kontakte mig pr. mail thfr@advodan.dk eller tlf. 96 31 33 68.

Med venlig hilsen
Thomas Frisgaard
Thomas Frisgaard Advokat | ADVODAN Aalborg Se faglig profil
Besvar indlæg
Stil et spørgsmål
DU ER I GANG MED AT STILLE
ET SPØRGSMÅL PÅ ADVODAN.DK

Inden du går videre, vil vi gerne gøre dig opmærksom på, at dit spørgsmål bliver synligt her på siden.

Vi opfordrer derfor til, at du tænker over, hvilke informationer du afgiver, når du stiller dit spørgsmål. Vi anbefaler, at du fx undlader informationer om dit helbred, din økonomi eller andre personfølsomme oplysninger. Det kan også være oplysninger om familiære forhold eller oplysninger om din arbejdsmæssige situation, som det er uhensigtsmæssigt at offentliggøre her på siden.

Ønsker du ikke, at dit spørgsmål skal være synligt, har du mulighed for at kontakte et af vores lokale kontorer via kontaktformularen i højre hjørne.

Når du stiller dit spørgsmål her på siden, skal du oplyse din e-mailadresse. Din e-mailadresse bliver ikke offentliggjort men benyttes, så du kan godkende dit spørgsmål, inden det bliver synligt på hjemmesiden. Samtidig benyttes den til at fremsende en mail, når advokaten har besvaret dit spørgsmål.

Vi forbeholder os retten til at slette spørgsmål, indlæg og kommentarer, som indeholder personfølsomme oplysninger og bryder med gængse uformelle regler for god tone.

OK - LUK DENNE BOKS

Når du udfylder formularen og klikker på ”send”, giver du dit samtykke til, at dit navn og dit spørgsmål offentliggøres på hjemmesiden.
Din e-mailadresse bliver ikke offentliggjort men benyttes, så du kan godkende dit spørgsmål, inden det bliver synligt på hjemmesiden. Samtidig benyttes den til at fremsende en mail, når advokaten har besvaret dit spørgsmål.

ADVODAN opbevarer og benytter udelukkende de indtastede oplysninger som led i besvarelse af spørgsmål. Behandlingen af oplysningerne sker sikkert, fortroligt og i overensstemmelse med gældende lovgivning.
Vi opbevarer din e-mailadresse i tre måneder, hvorefter den slettes helt. Dit spørgsmål og advokatens svar forbliver synlige på ADVODANs hjemmeside, så længe vi vurderer, at det er relevant og giver værdi for andre læsere.

Rette og slette oplysninger

Hvis du ønsker at få fjernet dit spørgsmål fra hjemmesiden, skal du rette henvendelse til ADVODANs sekretariat.
Vi forbeholder os retten til at slette spørgsmål, indlæg og kommentarer, som indeholder personfølsomme oplysninger og bryder med gængse uformelle regler for god tone. Vi opfordrer derfor til, at du tænker over, hvilke informationer du afgiver, når du stiller dit spørgsmål. Vi anbefaler, at du fx undlader informationer om dit helbred, din økonomi eller andre personfølsomme oplysninger. Det kan også være oplysninger om familiære forhold eller oplysninger om din arbejdsmæssige situation, som det er uhensigtsmæssigt at offentliggøre her på siden.

Læs mere om ADVODANs behandling af personoplysninger her.

Har du et spørgsmål til artiklen, kan du stille det her og få svar fra en advokat.

Stil et spørgsmål
GØR SOM 12.622 ANDRE. SE MERE HER
Gør som 12.622 andre

Tilmeld dig vores nyhedsbreve og bliv opdateret på juraen i din hverdag. Vi sender ud to gange hver måned.

Når du udfylder formularen og trykker ”Ja tak, tilmeld mig nu”, giver du samtykke til, at ADVODAN sender dig nyhedsbreve med lokale arrangementer, nyheder og gode råd om jura.

ADVODAN opbevarer og benytter udelukkende de indtastede oplysninger som led i udsendelse af nyhedsbreve. Behandlingen af oplysningerne sker sikkert, fortroligt og i overensstemmelse med gældende lovgivning.

Du kan til enhver tid tilbagekalde dit samtykke og afmelde dig nyhedsbreve fra ADVODAN ved at bruge linket i bunden af nyhedsbrevet.

Læs mere om ADVODANs behandling af personoplysninger her.