Vælg kontor
Privat
Erhverv
Nyheder
Om advodan

Erhvervsejendom: Ejerskab kræver mange overvejelser og mere administration

  • Af Pia Eskildsen
  • 08. nov 2016

Erhvervsadvokat Lars Stuckert fra ADVODAN i Maribo har stor erfaring med rådgivning af erhvervsdrivende om køb og salg af erhvervsejendomme. Her gennemgår han nogle af de forhold, du skal være opmærksom på som ejer af en erhvervsejendom.

Planforhold:

De planlovsmæssige forhold er afgørende for ejendommens anvendelsesmuligheder, både på kort som på lang sigt. Ved køb og investering i en erhvervsejendom bør køber/ejer løbende være ajour med de gældende regler, kommune- og lokalplaner samt de lokalepolitiske overvejelser, som løbende pågår. Mange ejere har oplevet af kravene til produktionsvirksomheder er blevet skærpet, blandt andet fordi et oprindeligt by-beliggende eller bynært industrikvarter ændrer status til lettere industri eller beboelseskvarter.   

Energimærkning:

Når du ejer en erhvervsejendom, har du pligt til løbende at opdatere energimærkningen. Kravene er forskellige alt efter hvilken type bygning, du ejer. Fx skal landbrugs- og industribygninger ikke energimærkes, mens andre typer bygninger skal.

Forsikringer:

Du har pligt til at holde styr på dine forsikringer. En forsikring skal ajourføres, når der kommer flere værdier i ejendommen, eller hvis du ændrer anvendelse i ejendommen. Det kan fx være, at du starter nye aktiviteter op, som er særligt farlige – gør du det, har du pligt til at oplyse det til dit forsikringsselskab.

Miljøgodkendelser:

Hvis ejendommen ændrer anvendelse, skal du også huske at indhente eventuelle miljøgodkendelser fra de relevante myndigheder. Har du ikke de rigtige tilladelser, risikerer du bøder eller i sidste ende, at din virksomhed må lukke.

Ejendomsvurdering:

Som virksomhedsejer bør du være opmærksom på værdien af din erhvervsejendom. Gør du ingenting, risikerer du, at ejendomsskatten for din erhvervsejendom er for høj. Bemærk dog, at den offentlige ejendomsvurdering er blevet suspenderet. Hvis der ikke er sket større ændringer på din erhvervsejendom, vil der derfor ikke blive foretaget en ny offentlig ejendomsvurdering af din bolig før tidligst i 2019. Indtil da gælder ejendomsvurderingen fra 2012, medmindre der i forbindelse med ombygning eller nybygning er sket omvurdering.   

Særskilt ejendomsselskab:

Overvej om du bør eje dine erhvervsejendomme i et ejendomsselskab, som således er adskilt fra selve driften i din virksomhed. Det kan have betydning, hvis virksomheden (driften) må indstilles – fx som følge af konkurs. Det giver en højere sikkerhed og mulighed for at bevare værdier (ejendom), der ikke er omfattet af konkursen. Flere selskaber, eksempelvis et holdingselskab, der ejer både ejendoms- og driftsselskab, kræver lidt mere administration – men giver mere sikkerhed.

Salg af anparter:

Hvis ejendommen er ejet af et selskab kan en overdragelse af ejendommen ske ved salg af anparterne i ejendomsselskabet til den nye ejer. Når du sælger ejendommen på denne måde, undgår køber at betale tinglysningsafgift. Sælges ejendommen ikke via anparter, skal køber betale for tinglysning af ejerskiftet, hvilket kan være ret mange penge, hvis det drejer sig om en dyr ejendom.

Exit-strategi:

Du bør altid have en exit strategi for dine erhvervsejendomme. Det kan godt være, at du ikke har planer om at lukke eller flytte din virksomhed lige nu, men du bør alligevel have en afklaret holdning til, hvad der skal ske med din ejendom på sigt.

Vil du sælge, hvis der kommer en interesseret køber? Kunne du overveje at sælge til et investeringsselskab og bo til leje i stedet? Eller hvad skal der ske, hvis der kommer en køber til din virksomhed, som gerne vil købe driften, men ikke dine erhvervsejendomme? Du bør fremtidssikre din situation ved at have gennemtænkt disse situationer i god tid. 

Generationsskifte:

Du bør også tænke dine erhvervsejendomme ind i en eventuelt plan om generationsskifte. Er dine ejendomme attraktive nok for de fremtidige ejere? Er der udvidelsesmuligheder, og er placeringen rigtig på lang sigt? Tag gerne din advokat med på råd, så du og din virksomhed står bedst muligt den dag du skal give bolden videre til næste generation.

Vil du vide mere?
Stil et spørgsmål
DU ER I GANG MED AT STILLE
ET SPØRGSMÅL PÅ ADVODAN.DK

Inden du går videre, vil vi gerne gøre dig opmærksom på, at dit spørgsmål bliver synligt her på siden.

Vi opfordrer derfor til, at du tænker over, hvilke informationer du afgiver, når du stiller dit spørgsmål. Vi anbefaler, at du fx undlader informationer om dit helbred, din økonomi eller andre personfølsomme oplysninger. Det kan også være oplysninger om familiære forhold eller oplysninger om din arbejdsmæssige situation, som det er uhensigtsmæssigt at offentliggøre her på siden.

Ønsker du ikke, at dit spørgsmål skal være synligt, har du mulighed for at kontakte et af vores lokale kontorer via kontaktformularen i højre hjørne.

Når du stiller dit spørgsmål her på siden, skal du oplyse din e-mailadresse. Din e-mailadresse bliver ikke offentliggjort men benyttes, så du kan godkende dit spørgsmål, inden det bliver synligt på hjemmesiden. Samtidig benyttes den til at fremsende en mail, når advokaten har besvaret dit spørgsmål.

Vi forbeholder os retten til at slette spørgsmål, indlæg og kommentarer, som indeholder personfølsomme oplysninger og bryder med gængse uformelle regler for god tone.

OK - LUK DENNE BOKS

Når du udfylder formularen og klikker på ”send”, giver du dit samtykke til, at dit navn og dit spørgsmål offentliggøres på hjemmesiden.
Din e-mailadresse bliver ikke offentliggjort men benyttes, så du kan godkende dit spørgsmål, inden det bliver synligt på hjemmesiden. Samtidig benyttes den til at fremsende en mail, når advokaten har besvaret dit spørgsmål.

ADVODAN opbevarer og benytter udelukkende de indtastede oplysninger som led i besvarelse af spørgsmål. Behandlingen af oplysningerne sker sikkert, fortroligt og i overensstemmelse med gældende lovgivning.
Vi opbevarer din e-mailadresse i tre måneder, hvorefter den slettes helt. Dit spørgsmål og advokatens svar forbliver synlige på ADVODANs hjemmeside, så længe vi vurderer, at det er relevant og giver værdi for andre læsere.

Rette og slette oplysninger

Hvis du ønsker at få fjernet dit spørgsmål fra hjemmesiden, skal du rette henvendelse til ADVODANs sekretariat.
Vi forbeholder os retten til at slette spørgsmål, indlæg og kommentarer, som indeholder personfølsomme oplysninger og bryder med gængse uformelle regler for god tone. Vi opfordrer derfor til, at du tænker over, hvilke informationer du afgiver, når du stiller dit spørgsmål. Vi anbefaler, at du fx undlader informationer om dit helbred, din økonomi eller andre personfølsomme oplysninger. Det kan også være oplysninger om familiære forhold eller oplysninger om din arbejdsmæssige situation, som det er uhensigtsmæssigt at offentliggøre her på siden.

Læs mere om ADVODANs behandling af personoplysninger her.
Selskabskonstruktion og virksomhedsformer Selskabskonstruktion og virksomhedsformer

Se og læs guides, e-bog, tidslinje og infografikker om sikker virksomhedsdrift og konstruktion.

Læs mere her

Har du et spørgsmål til artiklen, kan du stille det her og få svar fra en advokat.

Stil et spørgsmål
GØR SOM 12.693 ANDRE. SE MERE HER
Gør som 12.693 andre

Tilmeld dig vores nyhedsbreve og bliv opdateret på juraen i din hverdag. Vi sender ud to gange hver måned.

Når du udfylder formularen og trykker ”Ja tak, tilmeld mig nu”, giver du samtykke til, at ADVODAN sender dig nyhedsbreve med lokale arrangementer, nyheder og gode råd om jura.

ADVODAN opbevarer og benytter udelukkende de indtastede oplysninger som led i udsendelse af nyhedsbreve. Behandlingen af oplysningerne sker sikkert, fortroligt og i overensstemmelse med gældende lovgivning.

Du kan til enhver tid tilbagekalde dit samtykke og afmelde dig nyhedsbreve fra ADVODAN ved at bruge linket i bunden af nyhedsbrevet.

Læs mere om ADVODANs behandling af personoplysninger her.