Vælg kontor
Privat
Erhverv
Nyheder
Om advodan

Guide: Sådan skal du gøre, hvis dit CPR-nummer bliver misbrugt

  • 20. mar 2018
  • 17 Spørgsmål & svar

I de forkerte hænder kan et stjålet CPR-nummer misbruges til en lang række ting. Det kan bl.a. bruges til at;

  • Bestille varer over nettet med fakturabetaling, så regningen sendes til dig og pakken til tyven.
  • Købe mobiltelefoner og oprette mobilabonnementer
  • Ansøge om kviklån
  • Oprette et kreditkort i dit navn
  • Bestille receptpligtig medicin i dit navn
  • Få adgang til personfølsomme oplysninger (fx dit testamente eller ægtepagt)

Det kan altså være en god ide at passe godt på sit CPR-nummer, da du bl.a. kan ende med at skylde en masse penge til virksomheder eller kreditorer – også selvom du ikke selv har brugt pengene.

Hvad skal jeg gøre, hvis mit CPR-nummer er blevet misbrugt?

  • Lav en politianmeldelse
    Hvis du opdager, at dit CPR-nummer kan eller er blevet misbrugt, skal du henvende dig til det lokale politi og anmelde det. Det gælder alle former for identitetstyveri.
  • Send dokumentation til din bank
    Det kan være en god ide at have en form for dokumentation, der kan bekræfte, at du har været udsat for identitetstyveri (fx en kopi af din anmeldelse eller en kvittering for henvendelsen til politiet). På den måde kan du vise din bank eller kreditorer, at det ikke er dig, der eksempelvis har købt en vare eller taget et lån.
  • Tag kontakt til det sted, hvor misbruget er sket
    Når du opdager, at dit CPR-nummer er blevet misbrugt, skal du kontakte den virksomhed eller offentlige myndighed, hvor misbruget er sket. På den måde kan du forklare, at det ikke var dig, der gjorde købet eller indgik aftalen, og at du derfor ikke mener, at købet/aftalen er gyldig
  • Få hjælp af en advokat
    Det kan være en god ide at kontakte en advokat, hvis du er i tvivl om, hvorvidt du kan bevise, at det ikke er dig, der har indgået handler og aftaler, men en it-kriminel.
  • Opret en kreditadvarsel på dit CPR-nummer
    Ved at oprette en kreditadvarsel får virksomheder (der fx udsteder lån) en advarsel, når nogen forsøger at oprette et lån i dit navn. Virksomheden vil ofte lave yderligere kontrol eller helt give afslag på lånet, fordi de har mistanke om identitetstyveri. Opret kreditadvarsel her
  • Undersøg mulighederne for et nyt CPR-nummer
    Hvis dit CPR-nummer er blevet misbrugt, kan du i særlige tilfælde søge om at få et nyt. Du kan ikke få et nyt, hvis fx din pung er blevet stålet, og du frygter, at CPR-nummeret kan blive misbrugt. Der skal være tale om konkret misbrug af din identitet. Du skal sende anmodningen til Økonomi- og Indenrigsministeriets CPR-kontor. Læs mere her
Vil du vide mere?
Nina Munk Andersen

Nina Munk Andersen

Advokatfuldmægtig | Vis faglig profil
Spørgsmål
William B.B.Kristensen
4/24/2018 3:45:32 PM

Hvorfor har man ikke gjort noget ved det fra den lovgivende magts side?-naivt spørgsmål
måske, da det kun er en ud adskillige problemer!-det burde da være kreditgivers eget ansvar
at man på så spinkelt et grundlag yder lån eller andet-problemet har været påpeget mange
gange i årenes løb!? Med venlig hilsen William Kristensen

Besvar indlæg
Brian Ostermann Petersen
5/17/2018 1:39:59 AM

Hej.
Vil jeg kunne få et nyt cpr nummer, da mit cpr nummer bliver misbrugt gang på gang af et familiemedlem? Han køre tog uden billet, og opgiver så mit navn og cpr nummer. Jeg får så bøder tilsendt, og skal hver gang bevise og overbevise DSB og politiet om at det ikke er mig der har kørt uden billet.
Håber i kan hjælpe. På forhånd tak!
Brian Ostermann Petersen

Besvar indlæg
Nina Munk Andersen
5/17/2018 5:00:27 PM

Hej Brian,
Tak for din besked. Du oplyser, at dit personnummer er blevet misbrugt af et familiemedlem. Har du anmeldt det til politiet? Alle former for identitetstyveri skal politianmeldes til dit lokale politi og med anmeldelsen kan du henvende dig til DSB og vise, at det ikke er dig der har kørt uden billet.

Umiddelbart er det ikke min vurdering, at misbruget er af en sådan karakter, at du kan få et nyt CPR-nummer.

Du er meget velkommen til at ringe til mig på tlf. nr. 46 14 59 14 eller pr. mail nand@advodan.dk for en snak om sagen.

Med venlig hilsen
Nina Munk Andersen

Besvar indlæg
K. L.
9/10/2018 12:00:56 PM

Hvad gør man hvis man opdager at en tidligere arbejdsgiver har mit billede fulde navn og cpr nummer på sin hjemmeside så det dukker op når man Google sit navn? det har åbenbart ligget der siden jeg stoppede for 5 år siden.

Nina Munk Andersen
9/13/2018 6:42:47 PM

Hej K.L.
Du skal bede din tidligere arbejdsgiver om at fjerne oplysningerne (billede og CPR-nr.) fra hans hjemmeside hurtigst muligt. Du skal skrive til ham på mail, så du kan dokumentere din henvendelse.

Såfremt din tidligere arbejdsgiver ikke fjerner oplysningerne fra hans hjemmeside, skal du henvende dig til dit lokale politi.

Med venlig hilsen
Nina Munk Andersen

Besvar indlæg
Christian Fosgrau
10/25/2018 2:43:15 PM

CPR-nummer
Er det ok at en tele-butik kræver cpr nummer for at indlevere en telefon til reparation/garanti service. Jeg har ikke telefon-nummer hos pågældende firma, kun købt telefonen der. Samtidig er det ikke muligt at kontakte deres servicetelefon, for at checke status på uden at afgive sit cpr-nummer.

Til info. Det er telebutikken 3 jeg skriver om . Må gerne slettes fra mit spørgsmål

Besvar indlæg
Nina Munk Andersen
11/27/2018 2:35:44 PM

Hej Christian,

Du er som hovedregel ikke tvunget til at afgive dit cpr. nr., hvis en vare er købt kontant, og virksomheder kan heller ikke kræve at du afgiver personlige oplysninger (cpr. nr., kontonr. mv.), medmindre det sker til udtrykkeligt angivne og saglige formål.
Virksomhederne må ikke stille krav om, at du skal afgive flere personlige oplysninger, end der er behov for. Det vil sige, at hvis din identitet kan fastslås udelukkende ved at bede om fødselsdato, navn og adresse, er virksomheden ikke berettiget til at få udleveret dit CPR-nummer.
De virksomheder der kræver, at du oplyser dem dine personfølsomme oplysninger, som for eksempel CPR-nummer, skal overholde databeskyttelsesloven.

Besvar indlæg
Mia
11/9/2018 8:40:20 AM

Hejsa.
Jeg har lejet et hus igennem en advokat - da der er stillet en varmeblæser og en fugtsuger op pga. vandskade, har jeg ikke tilmeldt mig SEAS - dette er advokaten bekendt med.
Nu får jeg pludselig et velkomstbrev fra SEAS hvor både jeg selv og min kæreste står på. Er det lovligt at advokaten videregiver vores cpr.numre uden vores samtykke?
Vh.
Mia

Nina Munk Andersen
11/27/2018 2:34:47 PM

Hej Mia,

Tak for din besked.

Jeg kan ikke læse hele sagsforløbet ud fra det beskrevne, så du er velkommen til at skrive det pr. mail til nand@advodan.dk.

Det fremgår af SEAS NVE’s hjemmeside, at ejer af en udlejningsejendom automatisk bliver tilmeldt selskabet i tomgangsperioden, når en tidligere lejer flytter. Det er derfor muligt at udlejer har videregivet oplysninger om nye lejere til SEAS. Såfremt I ikke ønsker SEAS som udbyder, skal I henvende jer til SEAS herom.

Besvar indlæg
Bent Jacobsen
11/17/2018 11:19:49 PM

Min hustru har gentagne gange modtaget post fra udbetaling danmark indeholdende personnummer - der har været distribueret af Bladkompagniet - som har været anbragt i røret til avisen. Jeg har klaget til udbetaling danmark, og gjort opmærksom på, at det var deres ansvar, at breve af den art bliver anbragt i min postkasse, men her henviser man til Bladkompagniet. Gentagne henvendelser til Bladkompagniet har ikke ændret ved denne praksis. Hvad gør jeg??
Mvh. Bent Jacobsen

Besvar indlæg
Nina Munk Andersen
12/27/2018 10:04:44 AM

Hej Bent.

Tak for dit spørgsmål.

Bladkompagniet A/S abonnerer på oplysninger (personnummer og adresse) fra CPR-registret, og adgangen hertil fremgår af CPR-lovens § 38.

Bladkompagniet skal efter persondataloven godtgøre, at der er et sagligt formål med at abonnere på den enkelte persons oplysninger, samt sikre at der ikke sker uhensigtsmæssig behandling af personoplysninger.

Som det fremgår ud fra din besked, har du forgæves forsøgt at indgå i dialog med Bladkompagniet. Jeg vil på baggrund heraf, forslå dig at rette henvendelse til Datatilsynet, der fører tilsyn med virksomheders anvendelse af personnumre.

Besvar indlæg
Emma
11/19/2018 11:42:32 AM

Hej, jeg er for nyligt blevet kontaktet af en long-lost faster, der fortæller om en gen fejl. Hun fortalte så at hun skulle snakke med en læge på klinikken om at få et brev til mig med oplysninger, henvendelse og info.
Dum som jeg er, gav jeg hende mit telefon nummer, og CPR nummer, i den naive tanke at det kun skulle bruges til lægen...
Men nu er der tvivl om kortmisbrug...
Hvad bør jeg gøre nu?

Nina Munk Andersen
11/27/2018 2:36:27 PM

Hej Emma,

Tak for din besked.

Du oplyser, at du har oplyst dit cpr. nr. og dit telefonnr. Jeg formoder derfor, at du er bange for, at der kan opstå misbrug via mobilepay. Ud fra de oplysninger som du har videregivet, så er du ikke umiddelbart i risiko herfor. For at der kan oprettes en profil til mobilepay-tjenesten, skal misbrugeren have adgang til dit kortnummer og evt. dine nem-id oplysninger. Du kan se mere på https://www.mobilepay.dk/hjaelp/mobilepay-til-private/kom-i-gang/opsaetning/hvad-kraever-det-at-faa-mobilepay#scroll

Du kan hos Borger.dk indsætte et kreditadvarsel på dit CPR-nummer. Det er en markering som signalere til virksomheder, at de skal være særlig opmærksomme i forbindelse med deres identitetskontrol, før de yder lån eller kredit i dit navn.

Besvar indlæg
Michael
12/4/2018 3:04:01 PM

Hej. Jeg blev den 3 Dec.om aftenen Ringet op af en person ( ikke huske navnet ) som udgav sig for at være fra energiselskabet eniig. Support ( ang strøm )
Vi har lige afmeldt det og fået nyt leverandør om fredagen. D.30 Nov.
Han spøger og lyder ærligt om et tilbud de køre for at få deres kunder tilbage, han spurgte om hvor vi var skiftet til, og lover os strøm til en god pris i 41 kr pr. Kgw. I to år fast.
jeg spøger om hvorfor man ikke fik tilbuddet før og han svare det er en kampagne for at få kunder tilbage og man skulle bekræfte man gerne ville have kampagnen og så skulle man afmelde inden 14 dage. ( fortrydelses retten) .
Han havde min e-mail. Og spøger om mit cpr-nr. Jeg spurgte om de ikke havde den fra før, hvorn han svare nej i følge den nye datelov må de ikke gemme sådan oplysninger, hvorpå jeg så giver ham mit cpr-nummer. Han siger tak og siger han nu vil sende en mail om dette kampagne tilbud til mig. Men har ikke modtaget noget endnu D.4 normalt vil sådan komme med det samme. Hvad kan jeg evt gøre og skal jeg frygte mit cpr-nr bliver misbrugt?
Tænker at om 14 dage der burde komme noget om jeg er tilbage ved det gamle selvskab, men tvivler.

Besvar indlæg
Nina Munk Andersen
12/27/2018 10:16:08 AM

Hej Michael,

Tak for dit spørgsmål.

Efter den nye persondatalov må virksomheder ikke gemme flere oplysninger på dig end højest nødvendigt. Det er derfor meget muligt, at virksomheden der har rettet henvendelse til dig, har haft slettet dig forud for du blev ringet op. Umiddelbart lyder det ikke til, at du er i risiko for misbrug, men hvis du er bekymret, har du mulighed for at oprette en kreditadvarsel på borger.dk, således at du vil modtage besked hvis nogle forsøger at oprette lån eller kredit i dit navn.

Mht. virksomhedens manglende fremsendelse af kampagnetilbud, skal du aktivt acceptere tilbuddet, før det kan gøres gældende af virksomheden. Som du oplyser, har du ikke modtaget tilbuddet efter 14. dage, hvorfor tilbuddet må anses som at være bortfaldet.

Besvar indlæg
Ruby
12/13/2018 9:25:55 PM

Hej
Min kæreste cpr nr, bliver misbrugt af en person. Som har open virksomhed med med min kæreste navne. Og vi har anmelde hos politi, men det lykkes ikke at politi kan ikke finde den person som der har gjort. Derfor de har lukket sagen. Efter en måneden tide kommer en regninger fra skat jeg vi skulle betale moms hos skat også har jeg ringe ind til skat, og forklar at mit kæreste har ikke åben en virksomhed. Og vi ved slev ikke hvilken virksomhed den person har åben. Men skat har forklar, at hvis det ikke os der åben så kan i godt lukket. Men det har vi gjort og den er lukket siden 2016. Men alligevel stiger moms, gebyr og renter ind hos skat. Og det kan vi ikke stoppe, de siger heltid at de vil gerne have noget oplysninger fra politi, og jeg har sendt til skat alle oplysninger fra politi. Men alligevel vil de ikke slette, de stopper første når politi har fundet den Person. Men politi de har lukket sagen at de kan ikke finde den person.. hvad skal vi gøre, og regninger stiger og nu bliver det snart 30.000 kr... jeg håber du kan svar på mit spørgsmål.

Nina Munk Andersen
12/27/2018 10:40:12 AM

Hej Ruby,

Tak for dit spørgsmål.