Vælg kontor
Privat
Erhverv
Nyheder
Om advodan

Ny spamvejledning: Det skal du vide for at overholde reglerne

  • Af Amanda Ellekilde Jørgensen, ADVODAN
  • 25. jan 2019

”Meget markedsføring foregår i dag over sociale medier i form af fx kommentarer og notifikationer. Det kan gøre det svært at overskue, hvad der er omfattet af markedsføringslovens spamforbud, og hvad der ikke er. Den nye spamvejledning gør det lettere at navigere rundt i,” fortæller advokatfuldmægtig Jens Fridolf Møller fra ADVODAN Glostrup, som gennemgår de vigtigste pointer herunder.

Hvem er omfattet af spamforbuddet?

Den nye spamvejledning handler om erhvervsdrivendes markedsføring via elektronisk post; dvs. e-mail og sms, men også sociale medier. Du er erhvervsdrivende, så snart du udbyder produkter på markedet, og derfor kan fonde, foreninger og enkeltpersoner i visse tilfælde betragtes som erhvervsdrivende. Det gælder fx, hvis en forening kontakter et medlem for at sælge et produkt. Du kan altså godt være omfattet af spamforbuddet, selvom du ikke driver erhvervsvirksomhed.

Hvornår er der tale om spam?

”Forbrugerombudsmanden har sigtet bredt i fortolkningen af direkte markedsføring med elektronisk post. Både lyd, billeder og push-beskeder fra apps kan også betragtes som spam. Det samme kan kommunikation over sociale medier,” forklarer Jens Fridolf Møller og opsummerer, hvad du som erhvervsdrivende særligt skal være opmærksom på:

  • Det er kun tilladt at sende markedsføring til en modtager, som har givet forudgående samtykke til det. Det vil sige, at det i sig selv er markedsføring, hvis du beder om samtykke ved hjælp af elektronisk post.
  • En virksomhed skal kunne dokumentere, at den har indhentet gyldigt samtykke.
  • Alle former for markedsføring går ind under spamforbuddet – det gælder også imagemarkedsføring (branding) i form af fx elektroniske nyhedsbreve.
  • Tilfredshedsundersøgelser, servicemeddelelser og medlemsblade betragtes ikke som markedsføring og derfor spam, hvis formålet hverken er branding eller salg af produkter.
  • Notifikationer på sociale medier er omfattet af spamforbuddet, hvis de indeholder markedsføring – eksempelvis en opfordring til at synes godt om en virksomheds Facebookside.
  • Tags og kommentarer på sociale medier betragtes som spam, hvis de er lavet med henblik på direkte markedsføring.

Vejledningen kommer ikke med anbefalinger for breve og telefonopkald, men Forbrugerombudsmanden forventer at lave en vejledning om dette i løbet af 2019.

Du kan læse den nye spamvejledning her.

Vil du vide mere?
Jens Fridolf Møller

Jens Fridolf Møller

Advokatfuldmægtig | Vis faglig profil
Stil et spørgsmål
DU ER I GANG MED AT STILLE
ET SPØRGSMÅL PÅ ADVODAN.DK

Inden du går videre, vil vi gerne gøre dig opmærksom på, at dit spørgsmål bliver synligt her på siden.

Vi opfordrer derfor til, at du tænker over, hvilke informationer du afgiver, når du stiller dit spørgsmål. Vi anbefaler, at du fx undlader informationer om dit helbred, din økonomi eller andre personfølsomme oplysninger. Det kan også være oplysninger om familiære forhold eller oplysninger om din arbejdsmæssige situation, som det er uhensigtsmæssigt at offentliggøre her på siden.

Ønsker du ikke, at dit spørgsmål skal være synligt, har du mulighed for at kontakte et af vores lokale kontorer via kontaktformularen i højre hjørne.

Når du stiller dit spørgsmål her på siden, skal du oplyse din e-mailadresse. Din e-mailadresse bliver ikke offentliggjort men benyttes, så du kan godkende dit spørgsmål, inden det bliver synligt på hjemmesiden. Samtidig benyttes den til at fremsende en mail, når advokaten har besvaret dit spørgsmål.

Vi forbeholder os retten til at slette spørgsmål, indlæg og kommentarer, som indeholder personfølsomme oplysninger og bryder med gængse uformelle regler for god tone.

OK - LUK DENNE BOKS

Når du udfylder formularen og klikker på ”send”, giver du dit samtykke til, at dit navn og dit spørgsmål offentliggøres på hjemmesiden.
Din e-mailadresse bliver ikke offentliggjort men benyttes, så du kan godkende dit spørgsmål, inden det bliver synligt på hjemmesiden. Samtidig benyttes den til at fremsende en mail, når advokaten har besvaret dit spørgsmål.

ADVODAN opbevarer og benytter udelukkende de indtastede oplysninger som led i besvarelse af spørgsmål. Behandlingen af oplysningerne sker sikkert, fortroligt og i overensstemmelse med gældende lovgivning.
Vi opbevarer din e-mailadresse i tre måneder, hvorefter den slettes helt. Dit spørgsmål og advokatens svar forbliver synlige på ADVODANs hjemmeside, så længe vi vurderer, at det er relevant og giver værdi for andre læsere.

Rette og slette oplysninger

Hvis du ønsker at få fjernet dit spørgsmål fra hjemmesiden, skal du rette henvendelse til ADVODANs sekretariat.
Vi forbeholder os retten til at slette spørgsmål, indlæg og kommentarer, som indeholder personfølsomme oplysninger og bryder med gængse uformelle regler for god tone. Vi opfordrer derfor til, at du tænker over, hvilke informationer du afgiver, når du stiller dit spørgsmål. Vi anbefaler, at du fx undlader informationer om dit helbred, din økonomi eller andre personfølsomme oplysninger. Det kan også være oplysninger om familiære forhold eller oplysninger om din arbejdsmæssige situation, som det er uhensigtsmæssigt at offentliggøre her på siden.

Læs mere om ADVODANs behandling af personoplysninger her.
Markedsføringsloven Markedsføringsloven

Du kan undgå konflikter og bøder ved at kende reglerne inden for markedsføring.

Læs mere her

Har du et spørgsmål til artiklen, kan du stille det her og få svar fra en advokat.

Stil et spørgsmål
GØR SOM 12.422 ANDRE. SE MERE HER
Gør som 12.422 andre

Tilmeld dig vores nyhedsbreve og bliv opdateret på juraen i din hverdag. Vi sender ud to gange hver måned.

Når du udfylder formularen og trykker ”Ja tak, tilmeld mig nu”, giver du samtykke til, at ADVODAN sender dig nyhedsbreve med lokale arrangementer, nyheder og gode råd om jura.

ADVODAN opbevarer og benytter udelukkende de indtastede oplysninger som led i udsendelse af nyhedsbreve. Behandlingen af oplysningerne sker sikkert, fortroligt og i overensstemmelse med gældende lovgivning.

Du kan til enhver tid tilbagekalde dit samtykke og afmelde dig nyhedsbreve fra ADVODAN ved at bruge linket i bunden af nyhedsbrevet.

Læs mere om ADVODANs behandling af personoplysninger her.