PrivatErhvervOm Advodan
Jylland
Sjælland
Bornholm

Det skal du være opmærksom på, når du handler på Black Friday

Den store amerikanske tilbudsdag, Black Friday, er på få år også blevet en fast tilbudsdag i Danmark, hvor butikkerne lokker med vilde tilbud. Men som forbruger skal du se dig godt for og kende dine rettigheder, så du undgår at blive snydt.

“Mange danskere kender ikke deres rettigheder, og det lever butikkerne højt på. For når forbrugeren er i tvivl om, hvad de kan returnere eller reklamere over, når de køber varer på tilbud til Black Friday, så falder det oftest ud til forretningens fordel,” siger Palle Eskildsen Jensen fra Advodan Tønder.

 

Kend dine retur- og reklamationsrettigheder

Falske tilbud er et problem på de store tilbudsdage. Mange butikker forsøger at få tilbuddene til at se bedre ud, end de reelt er, ved at skrue på prisen op, så de derefter kan sætte den ned. Derfor er det altid en god idé at holde øje med priserne op til Black Friday.

“Tilbuddene er ikke altid så gode, som de giver sig ud for at være. Derfor er der mange, der fortryder deres køb efterfølgende, og mange tror fejlagtigt, at de ikke kan returnere tilbudsvarer. Men hvis du handler i webshops inden for EU, har du som minimum 14 dages fortrydelsesret,” fortæller Palle Eskildsen Jensen.

Hvis du køber varer, inklusiv tilbudsvarer, online i Danmark og inden for EU, har du altid 14 dages fortrydelsesret. I mange tilfælde har butikkerne selv fastsat en længere frist. Dog skal du være opmærksom på, at du selv skal betale returfragten, hvis ikke det er en del af deres service. Vær ligeledes opmærksom på at fortrydelsesretten ikke omfatter fx flybilletter, kulturoplevelser og mad.

I fysiske butikker har du ikke automatisk returret. Det er noget, som butikkerne selv vælger at tilbyde som en service. Derfor er det en god idé at tjekke, om butikken tilbyder den service - især hvis du er i tvivl om dit køb.

Derudover gælder din reklamationsret i to år, uanset om du har købt varen på tilbud eller ej. Så hvis din vare går i stykker, eller den har tydelige mangler, når du modtager den, har du ret til at reklamere over den. De eneste tilfælde, hvor reklamationsretten kan bortfalde, er hvis du fx køber en demovare, hvor du er gjort opmærksom på varens mangler.

 

Gør forarbejdet og undgå dårlige oplevelser

Selvom Black Friday er kendt for at have nogle vilde tilbud, så er det altid godt at forholde sig kritisk. For nogle af tilbuddene er for gode til at være sande.

Palle Eskildsen Jensen pointerer, at gør du dit forarbejde, kan Black Friday og andre tilbudsdage være til din fordel. Han opsummerer herunder dine rettigheder som forbruger, og hvordan du bedst forbereder dig, hvis du vil gøre et godt køb.

  • Overvej om det virkelig er et godt tilbud. Hold øje med prisen på varen, og lad dig ikke blive forblændet af rabatter. Kig i stedet på selve prisen og ikke kun, hvad rabatten er.
  • Du har samme rettigheder som forbruger, selvom du køber tilbudsvarer.
  • Du har minimum 14 dages returret for varer købt i webshops i EU.
  • Vær opmærksom på at fysiske butikker ikke er forpligtet til at tage varer retur, med mindre de har det som en del af deres service.
  • Reklamationsretten gælder også i to år for tilbudsvarer.
  • Vær opmærksom på at de forbrugerrettigheder vi har i Danmark, er en del af EU’s rettigheder.
  • Derfor gælder de kun for webshops i EU. Hvis du fx køber fra USA eller Kina, er du ikke sikret på samme måde.
  • Pak altid dine varer ud, når du modtager dem, så du med det samme kan tjekke, at de er i orden. Hvis ikke kan du returnere dem inden for fristen.