Vælg kontor
Privat
Erhverv
Nyheder
Om advodan

Det skal du være opmærksom på, når du handler på Black Friday

  • Af Johanne Hauch Jensen
  • 22. nov 2019

“Mange danskere kender ikke deres rettigheder, og det lever butikkerne højt på. For når forbrugeren er i tvivl om, hvad de kan returnere eller reklamere over, når de køber varer på tilbud til Black Friday, så falder det oftest ud til forretningens fordel,” siger Palle Eskildsen Jensen fra ADVODAN Tønder.

Kend dine retur- og reklamationsrettigheder

Falske tilbud er et problem på de store tilbudsdage. Mange butikker forsøger at få tilbuddene til at se bedre ud, end de reelt er, ved at skrue på prisen op, så de derefter kan sætte den ned. Derfor er det altid en god idé at holde øje med priserne op til Black Friday.

“Tilbuddene er ikke altid så gode, som de giver sig ud for at være. Derfor er der mange, der fortryder deres køb efterfølgende, og mange tror fejlagtigt, at de ikke kan returnere tilbudsvarer. Men hvis du handler i webshops inden for EU, har du som minimum 14 dages fortrydelsesret,” fortæller Palle Eskildsen Jensen.

Hvis du køber varer, inklusiv tilbudsvarer, online i Danmark og inden for EU, har du altid 14 dages fortrydelsesret. I mange tilfælde har butikkerne selv fastsat en længere frist. Dog skal du være opmærksom på, at du selv skal betale returfragten, hvis ikke det er en del af deres service. Vær ligeledes opmærksom på at fortrydelsesretten ikke omfatter fx flybilletter, kulturoplevelser og mad.

I fysiske butikker har du ikke automatisk returret. Det er noget, som butikkerne selv vælger at tilbyde som en service. Derfor er det en god idé at tjekke, om butikken tilbyder den service - især hvis du er i tvivl om dit køb.

Derudover gælder din reklamationsret i to år, uanset om du har købt varen på tilbud eller ej. Så hvis din vare går i stykker, eller den har tydelige mangler, når du modtager den, har du ret til at reklamere over den. De eneste tilfælde, hvor reklamationsretten kan bortfalde, er hvis du fx køber en demovare, hvor du er gjort opmærksom på varens mangler.

Gør forarbejdet og undgå dårlige oplevelser

Selvom Black Friday er kendt for at have nogle vilde tilbud, så er det altid godt at forholde sig kritisk. For nogle af tilbuddene er for gode til at være sande.

Palle Eskildsen Jensen pointerer, at gør du dit forarbejde, kan Black Friday og andre tilbudsdage være til din fordel. Han opsummerer herunder dine rettigheder som forbruger, og hvordan du bedst forbereder dig, hvis du vil gøre et godt køb.

  • Overvej om det virkelig er et godt tilbud. Hold øje med prisen på varen, og lad dig ikke blive forblændet af rabatter. Kig i stedet på selve prisen og ikke kun, hvad rabatten er.
  •  Du har samme rettigheder som forbruger, selvom du køber tilbudsvarer.
  • Du har minimum 14 dages returret for varer købt i webshops i EU.
  • Vær opmærksom på at fysiske butikker ikke er forpligtet til at tage varer retur, med mindre de har det som en del af deres service.
  • Reklamationsretten gælder også i to år for tilbudsvarer.
  • Vær opmærksom på at de forbrugerrettigheder vi har i Danmark, er en del af EU’s rettigheder. Derfor gælder de kun for webshops i EU. Hvis du fx køber fra USA eller Kina, er du ikke sikret på samme måde.
  • Pak altid dine varer ud, når du modtager dem, så du med det samme kan tjekke, at de er i orden. Hvis ikke kan du returnere dem inden for fristen.
Vil du vide mere?
Palle Eskildsen Jensen

Palle Eskildsen Jensen

Advokatfuldmægtig | Vis faglig profil
Stil et spørgsmål
DU ER I GANG MED AT STILLE
ET SPØRGSMÅL PÅ ADVODAN.DK

Inden du går videre, vil vi gerne gøre dig opmærksom på, at dit spørgsmål bliver synligt her på siden.

Vi opfordrer derfor til, at du tænker over, hvilke informationer du afgiver, når du stiller dit spørgsmål. Vi anbefaler, at du fx undlader informationer om dit helbred, din økonomi eller andre personfølsomme oplysninger. Det kan også være oplysninger om familiære forhold eller oplysninger om din arbejdsmæssige situation, som det er uhensigtsmæssigt at offentliggøre her på siden.

Ønsker du ikke, at dit spørgsmål skal være synligt, har du mulighed for at kontakte et af vores lokale kontorer via kontaktformularen i højre hjørne.

Når du stiller dit spørgsmål her på siden, skal du oplyse din e-mailadresse. Din e-mailadresse bliver ikke offentliggjort men benyttes, så du kan godkende dit spørgsmål, inden det bliver synligt på hjemmesiden. Samtidig benyttes den til at fremsende en mail, når advokaten har besvaret dit spørgsmål.

Vi forbeholder os retten til at slette spørgsmål, indlæg og kommentarer, som indeholder personfølsomme oplysninger og bryder med gængse uformelle regler for god tone.

OK - LUK DENNE BOKS

Når du udfylder formularen og klikker på ”send”, giver du dit samtykke til, at dit navn og dit spørgsmål offentliggøres på hjemmesiden.
Din e-mailadresse bliver ikke offentliggjort men benyttes, så du kan godkende dit spørgsmål, inden det bliver synligt på hjemmesiden. Samtidig benyttes den til at fremsende en mail, når advokaten har besvaret dit spørgsmål.

ADVODAN opbevarer og benytter udelukkende de indtastede oplysninger som led i besvarelse af spørgsmål. Behandlingen af oplysningerne sker sikkert, fortroligt og i overensstemmelse med gældende lovgivning.
Vi opbevarer din e-mailadresse i tre måneder, hvorefter den slettes helt. Dit spørgsmål og advokatens svar forbliver synlige på ADVODANs hjemmeside, så længe vi vurderer, at det er relevant og giver værdi for andre læsere.

Rette og slette oplysninger

Hvis du ønsker at få fjernet dit spørgsmål fra hjemmesiden, skal du rette henvendelse til ADVODANs sekretariat.
Vi forbeholder os retten til at slette spørgsmål, indlæg og kommentarer, som indeholder personfølsomme oplysninger og bryder med gængse uformelle regler for god tone. Vi opfordrer derfor til, at du tænker over, hvilke informationer du afgiver, når du stiller dit spørgsmål. Vi anbefaler, at du fx undlader informationer om dit helbred, din økonomi eller andre personfølsomme oplysninger. Det kan også være oplysninger om familiære forhold eller oplysninger om din arbejdsmæssige situation, som det er uhensigtsmæssigt at offentliggøre her på siden.

Læs mere om ADVODANs behandling af personoplysninger her.
Markedsføringsloven Markedsføringsloven

Du kan undgå konflikter og bøder ved at kende reglerne inden for markedsføring.

Læs mere her

Har du et spørgsmål til artiklen, kan du stille det her og få svar fra en advokat.

Stil et spørgsmål
GØR SOM 12.697 ANDRE. SE MERE HER
Gør som 12.697 andre

Tilmeld dig vores nyhedsbreve og bliv opdateret på juraen i din hverdag. Vi sender ud to gange hver måned.

Når du udfylder formularen og trykker ”Ja tak, tilmeld mig nu”, giver du samtykke til, at ADVODAN sender dig nyhedsbreve med lokale arrangementer, nyheder og gode råd om jura.

ADVODAN opbevarer og benytter udelukkende de indtastede oplysninger som led i udsendelse af nyhedsbreve. Behandlingen af oplysningerne sker sikkert, fortroligt og i overensstemmelse med gældende lovgivning.

Du kan til enhver tid tilbagekalde dit samtykke og afmelde dig nyhedsbreve fra ADVODAN ved at bruge linket i bunden af nyhedsbrevet.

Læs mere om ADVODANs behandling af personoplysninger her.