PrivatErhverv
Jylland
Sjælland
Bornholm

Webinar om den nye whistleblowerlov

7. oktober 2021 15:00 — 16:00 Zoom Gratis Seneste tilmelding 07. okt. 2021
Den 17. december 2021 træder whistleblowerloven i kraft. Det betyder, at arbejdsgivere med over 49 medarbejdere skal have en whistleblowerordning.

Advodan og Whistlesoft byder velkommen!

Den 17. december 2021 træder whistleblowerloven i kraft. Det betyder, at arbejdsgivere med over 49 med-arbejdere skal have en whistleblowerordning. Private virksomheder, som har mellem 50-249 medarbejdere, kan dog vente to år frem til 17. december 2023 med at etablere ordningen.

Uanset om man er omfattet af whistleblowerloven eller ej, giver det for mange rigtig god mening at etablere en whistleblowerordning, da en sådan ordning er med til at understrege ansvarlighed og signalerer en reel vilje til at afdække eventuelle problematiske forhold i organisationen.

Advodan administrerer whistleblowerordninger for sine kunder og samarbejder i den forbindelse med Whistlesoft, som har udviklet den softwareløsning, Advodan anvender. Whistlesoft er udviklet af eksperter i whistleblowerlovgivningen, som sikrer, at den tekniske løsning opfylder de til enhver tid gældende krav.

Hvorfor skal man etablere en whistleblowerordning?

Etablering af en whistleblowerordning, hvor både medarbejdere og eventuelt også eksterne interessenter kan indberette mistænkelige forhold, er et vigtigt redskab til at forebygge og opdage alvorlige forhold i en organisation. Whistleblowerloven sikrer, at medarbejdere, der sidder inde med viden eller mistanke om f.eks. mulige lovovertrædelser eller øvrige alvorlige forhold, får mulighed for at gå anonymt videre med denne viden og uden at frygte konsekvenserne.

Fordele ved at lade sin ordning administrere eksternt

Der er flere fordele ved at lade sin whistleblowerordning administrere eksternt. Man sikrer blandt andet, at alle henvendelser modtages og screenes af en kvalificeret rådgiver udenfor organisationen, og at en indberetning ikke deles med nogen i organisationen, som er omfattet af en indberetning. Dette er med til at understrege et reelt ønske om at reagere på henvendelser, ligesom en ekstern modtager ofte skaber større tryghed for personer, som ønsker at foretage en indberetning.

Bliv klogere på reglerne

På webinaret, som varer en time, vil vi gennemgå den nye whistleblowerlovgivning og fortælle om fordelene ved at etablere en whistleblowerordning. Advodan vil også fortælle om, hvordan Advodan kan hjælpe med at administrere jeres whistleblowerordning, herunder bistå med at håndtere de indberetninger, der måtte komme.

 

HUSK AT REGISTRERE DIG INDEN MØDET PÅ LINKET HERUNDER:


Tilmeld dig Advodan Glostrups Webinar på Zoom

 

Læs mere om Advodan’s whistleblowerordning her