Vælg kontor
Privat
Erhverv
Nyheder
Om advodan

7 gode råd til den effektive bestyrelse

  • Af Pia Eskildsen
  • 08. okt 2014
  • 1 Spørgsmål & svar

Frank Møller Nielsen er advokat hos ADVODAN i Næstved og har mange års erfaring som bestyrelsesmedlem. Han giver her syv gode råd til, hvordan du får en velfungerende og effektiv professionel bestyrelse.

  1. Gå efter den gode personlige kemi, når du vælger nye bestyrelsesmedlemmer
    God personlig kemi giver langt de bedste resultater i en bestyrelse. Der skal være en åben og konstruktiv dialog i bestyrelseslokalet, og alle skal have viljen til at lytte til andre synspunkter end ens egne. Derudover skal du som direktør i virksomheden være klar til at argumentere for din sag og svare på kritiske spørgsmål uden at tage det personligt.

  2. Få hjælp udefra til rekruttering af nye bestyrelsesmedlemmer
    Hvis du mangler velegnede kandidater til din bestyrelse, kan det være en god idé at få hjælp til rekrutteringen. Det koster selvfølgelig nogle penge, men det åbner samtidig op for et helt andet netværk, hvor der er mange flere professionelle profiler at vælge imellem.

  3. Sæt nye bestyrelsesmedlemmer godt ind i din forretning
    Når du har valgt dine bestyrelsesmedlemmer, er det vigtigt, at du giver dem et fyldigt og reelt indblik i din forretning. De skal kende både svagheder og styrker. Når medlemmerne har den viden, kan de rådgive dig bedst muligt ud fra dine behov.

  4. Sørg for at udarbejde godt materiale forud for bestyrelsesmøderne
    Et godt bestyrelsesmøde kræver grundig forberedelse hele vejen rundt om bordet. Det betyder, at den daglige ledelse i din virksomhed skal levere godt materiale forud for bestyrelsesmøderne. Herefter er det op til bestyrelsesmedlemmerne at møde velforberedte op.

  5. Kør bestyrelsesmøderne efter en fast skabelon og skab en effektiv beslutningskultur
    Fordelene ved faste rammer omkring møderne er struktur og kontinuitet i bestyrelsesarbejdet. Der skal eksekveres på beslutninger, og konkrete opgaver bør udstyres med en deadline og en ansvarlig person. Efterfølgende er det vigtigt, at bliver fulgt op på de ting, der er sat i gang. 

  6. Sørg for at møderne handler om forretningsudvikling og strategi – ikke daglig drift
    En bestyrelsen skal ikke beskæftige sig med driften i virksomheden. Derimod skal den diskutere de mere overordnede forhold alt efter, hvilken situation virksomheden står i. Generelt skal en bestyrelse passe på ikke kun at kigge bagud til bestyrelsesmøderne. 

  7. Evaluér bestyrelsens kompetencer løbende og skift medlemmerne ud, hvis det er nødvendigt
    Selvkritik hos bestyrelsesmedlemmer er vigtig, og de skal være klar til at trække sig, hvis virksomheden har brug for andre kompetencer i forhold til den situation, din virksomhed står i. Hvis evalueringen af bestyrelsen eksempelvis er et fast punkt på dagsordenen én gang om året, så er det helt legitimt at tage snakken om, hvorvidt nogle medlemmer i bestyrelsen burde skiftes ud. 
Vil du vide mere?
Frank Møller Nielsen

Frank Møller Nielsen

Advokat | Vis faglig profil
Spørgsmål
Niels Arnold Lund
29-10-2014 11:20:22

Mange gode pointer!
Vi oplever dog at mange bestyrelsesmedlemmer mangler metoder, modeller, strukturer, processer og dynamikker til rent faktisk at bringe de gode overskrifter på et "how-to-do" niveau.

Især fordi der netop er tale om mennesker - og i erkendelse af, at bestyrelsesarbejde er at arbejde med mennesker, så består udfordringerne ofte i netop at få etableret et arbejdsgrundlag med fokus, konkrete opgaver, målsætninger og succeskriterier. Ellers ved man jo heller ikke hvilke ressourcer og profiler man skal se efter - når der skal skiftes ud i bestyrelsen.

Der ud over, oplever vi udfordringer med det at få aktiveret og anvendt de ressourcer og kompetencer, som allerede er til stede i bestyrelsen.

Så det er helt korrekt at det drejer sig om personlige egenskaber, sociale kompetencer og så en lang række værktøjer, metoder og modeller til at den faglige kompetence rent faktisk får mulighed for at blive anvendt i bestyrelsens arbejde med at skabe resultater og gøre en forretningsmæssig forskel.

i er velkomne til at kommentere og skrive til mig på: nal@board-governance.com

Besvar indlæg
Stil et spørgsmål
DU ER I GANG MED AT STILLE
ET SPØRGSMÅL PÅ ADVODAN.DK

Inden du går videre, vil vi gerne gøre dig opmærksom på, at dit spørgsmål bliver synligt her på siden.

Vi opfordrer derfor til, at du tænker over, hvilke informationer du afgiver, når du stiller dit spørgsmål. Vi anbefaler, at du fx undlader informationer om dit helbred, din økonomi eller andre personfølsomme oplysninger. Det kan også være oplysninger om familiære forhold eller oplysninger om din arbejdsmæssige situation, som det er uhensigtsmæssigt at offentliggøre her på siden.

Ønsker du ikke, at dit spørgsmål skal være synligt, har du mulighed for at kontakte et af vores lokale kontorer via kontaktformularen i højre hjørne.

Når du stiller dit spørgsmål her på siden, skal du oplyse din e-mailadresse. Din e-mailadresse bliver ikke offentliggjort men benyttes, så du kan godkende dit spørgsmål, inden det bliver synligt på hjemmesiden. Samtidig benyttes den til at fremsende en mail, når advokaten har besvaret dit spørgsmål.

Vi forbeholder os retten til at slette spørgsmål, indlæg og kommentarer, som indeholder personfølsomme oplysninger og bryder med gængse uformelle regler for god tone.

OK - LUK DENNE BOKS

Når du udfylder formularen og klikker på ”send”, giver du dit samtykke til, at dit navn og dit spørgsmål offentliggøres på hjemmesiden.
Din e-mailadresse bliver ikke offentliggjort men benyttes, så du kan godkende dit spørgsmål, inden det bliver synligt på hjemmesiden. Samtidig benyttes den til at fremsende en mail, når advokaten har besvaret dit spørgsmål.

ADVODAN opbevarer og benytter udelukkende de indtastede oplysninger som led i besvarelse af spørgsmål. Behandlingen af oplysningerne sker sikkert, fortroligt og i overensstemmelse med gældende lovgivning.
Vi opbevarer din e-mailadresse i tre måneder, hvorefter den slettes helt. Dit spørgsmål og advokatens svar forbliver synlige på ADVODANs hjemmeside, så længe vi vurderer, at det er relevant og giver værdi for andre læsere.

Rette og slette oplysninger

Hvis du ønsker at få fjernet dit spørgsmål fra hjemmesiden, skal du rette henvendelse til ADVODANs sekretariat.
Vi forbeholder os retten til at slette spørgsmål, indlæg og kommentarer, som indeholder personfølsomme oplysninger og bryder med gængse uformelle regler for god tone. Vi opfordrer derfor til, at du tænker over, hvilke informationer du afgiver, når du stiller dit spørgsmål. Vi anbefaler, at du fx undlader informationer om dit helbred, din økonomi eller andre personfølsomme oplysninger. Det kan også være oplysninger om familiære forhold eller oplysninger om din arbejdsmæssige situation, som det er uhensigtsmæssigt at offentliggøre her på siden.

Læs mere om ADVODANs behandling af personoplysninger her.

Har du et spørgsmål til artiklen, kan du stille det her og få svar fra en advokat.

Stil et spørgsmål
GØR SOM 12.693 ANDRE. SE MERE HER
Gør som 12.693 andre

Tilmeld dig vores nyhedsbreve og bliv opdateret på juraen i din hverdag. Vi sender ud to gange hver måned.

Når du udfylder formularen og trykker ”Ja tak, tilmeld mig nu”, giver du samtykke til, at ADVODAN sender dig nyhedsbreve med lokale arrangementer, nyheder og gode råd om jura.

ADVODAN opbevarer og benytter udelukkende de indtastede oplysninger som led i udsendelse af nyhedsbreve. Behandlingen af oplysningerne sker sikkert, fortroligt og i overensstemmelse med gældende lovgivning.

Du kan til enhver tid tilbagekalde dit samtykke og afmelde dig nyhedsbreve fra ADVODAN ved at bruge linket i bunden af nyhedsbrevet.

Læs mere om ADVODANs behandling af personoplysninger her.