Vælg kontor
Privat
Erhverv
Nyheder
Om advodan

Skal du betale skat af dine loppesalg?

  • Af Stina Askholm Hansen
  • 01. dec 2016
  • 63 Spørgsmål & svar

Når der skal luges ud i vintergarderoben eller møblerne udskiftes, er det nemt og hurtigt at sælge det videre online på fx Trendsales, eBay eller DBA. Mange vælger også at få en stand på en af forårets mange loppemarkeder. Men skattereglerne er ikke helt så lige ud ad landevejen.

”Om du skal betale skat af din fortjeneste, afhænger af en række forhold, som Skat vurderer samlet. Er det regelmæssige salg, har du en stor fortjeneste, er det videresalg af tøj end salg af privat tøj fra klædeskabet, osv. Det er et lidt broget marked, men Skat kigger i højere og højere grad med, når man fx sætter tøj til salg på Trendsales eller sælger møbler på DBA,” siger advokatfuldmægtig Rasmus Lund Petersen fra ADVODAN i Thisted.

Hvis du er en af de mange, som sælger ud af tøj og møbler, kan du her blive klogere på de vigtigste regler.

1. Privat salg er skattefrit

Ifølge advokaten er al salg af private ejendele som udgangspunkt skattefrit – uanset om det foregår online eller på et loppemarked. Det vil sige, at du fx frit kan sætte dit tøj til salg på Trendsales eller sætte en stand op på det lokale loppemarked med nips og møbler uden at skulle opgive fortjenesten til Skat.

Vær dog opmærksom på, at Skat alligevel kan kigge dig over skulderen for at vurdere, om dit salg får karakter af en professionel virksomhed.

2. Hyppige salg kan være hobbyvirksomhed

Hvis dine onlinesalg eller besøg på loppemarkeder begynder at tage fart, skal du passe lidt på. Får du fx en høj fortjeneste, og begynder du at opkøbe tøj og møbler for at sælge det videre på regelmæssig basis, kan Skat vurdere, at du driver hobbyvirksomhed.

Det betyder ifølge advokaten, at du skal betale skat af et eventuelt overskud, men du kan ikke blive momsregistreret og fx trække momsen fra de ting, du køber til videresalg.

3. Overskud kan betyde erhvervsvirksomhed

Skat kan også vurdere, at dine loppesalg er en erhvervsmæssig virksomhed. Det er fx, hvis du driver dine køb og salg på en professionel og regelmæssig måde og måske har opsat en hjemmeside, en instagram-profil eller lignende til formålet.

Det har også en betydning, om formålet er at få et overskud – enten nu og her eller på længere sigt. Er du såkaldt professionel kræmmer, skal du momsregistreres og sørge for at registrere alle dine salg, fx med et kasseapparat på loppemarkedet eller med simple fakturaer.

Eksempel – Simone sælger tøj på Trendsales

  • Simone har over tid samlet sig et klædeskab fyldt med dyrt og lækkert tøj.
  • Meget af tøjet bruger hun ikke, så hun opretter en profil på Trendsales.dk og sætter nogle kjoler og blazerjakker til salg.
  • Især blazerjakkerne er stadig i god stand, og mærket er i høj kurs, så Simone får faktisk flere penge for dem, end hun gav i sin tid.
  • Hun har derfor overskud på sine salg på Trendsales, men skal ikke betale skat af det, fordi det drejer sig om så få salg af private ejendele over et år.

Eksempel – Johannes opstøver loppefund

  • Johannes er begyndt at bruge mere og mere af sin fritid på at besøge antikvitetshandlere og loppemarkeder for at opstøve fine fund.
  • Han sælger effekterne på loppemarkeder næsten hver weekend, og opretter også en instagram-profil, hvor han især sælger vintagedesign.
  • Skat vurderer, at Johannes driver en hobbyvirksomhed på grund af hyppigheden, og fordi der ikke længere er tale om salg af private ejendele.
  • Johannes skal derfor betale skat af sit overskud, men skal ikke momsregistreres.
Vil du vide mere?
Rasmus Lund Petersen

Rasmus Lund Petersen

Advokatfuldmægtig | Vis faglig profil
Spørgsmål
Marianne Olsen
06-12-2016 22:06:17

Hvis jeg sælger nogle af mine ting, skal beløbet jeg får, så trækkes i min kontanthjælp.

Besvar indlæg
Rasmus Lund Petersen
13-12-2016 09:09:14

Hej Marianne,

som udgangspunkt kan du følge ovenstående retningslinjer, idet det er den skattepligtige personlige indkomst, der medfører fradrag i kontantydelsen. Du bliver således ikke trukket i kontanthjælp ved salg af ganske få ting, af mindre værdi.

Hvis du er usikker på, hvorvidt salget af dine ting vil medføre, at du bliver trukket i din kontanthjælp, vil jeg anbefale dig at kontakte din socialrådgiver inden du går i gang.

Med venlig hilsen
Rasmus Lund Petersen

Med venlig hilsen
Rasmus Lund Petersen
Rasmus Lund Petersen Advokatfuldmægtig | ADVODAN Thisted Se faglig profil
Besvar indlæg
Jacob Fiedler
16-12-2016 10:15:58

Det er rigtigt, at det ved lønindtægter er den skattepligtige del, der fradrages i kontanthjælpen (og ikke arbejdsmarkedsbidrag, ATP-bidrag og eventuelle kollektive pensionsbidrag), men i princippet skal alle indtægter anvendes, før det offentlige yder hjælp.Kontanthjælp er det nederste grundlovssikrede sikkerhedsnet. Kontantydelse er i øvrigt noget andet end kontanthjælp (Lov om kontantydelse nr. 174 af 24/2 2015.) Det er et indviklet område, men din anbefaling om at spørge sagsbehandler er god at følge.

Besvar indlæg
Emil
29-06-2017 16:12:09

Jeg har overvejet at begynde at købe samt sælge brugte genstande med fortjeneste. Jeg har undersøgt hvordan og hvorledes, men når frem til at man umiddelbart skal have en fysisk butik, for at kunne handle med brugte genstande? Jeg ønsker primært at sælge fra eventuelt lager samt over nettet, og dermed undgå en fysisk butik.

Hvad gør eksempelvis kræmmere på kræmmermarkeder?

Jeg har en virksomhed som beskæftiger sig med tømning af dødsbo mm, men kan på nuværende tidspunkt ikke sælge/købe møbler, da jeg gerne vil have styr på eventuelle regler.

Er det eksempelvis den eneste mulighed at leje en butik, og derfra sælge?

Rasmus Lund Petersen
04-08-2017 14:26:24

Hej Emil

Som du beskriver din situation, vil jeg klart anbefale dit at kontakte en advokat, der kan hjælpe dig med dit setup, der lyder relativt omfattende.

Jeg kan dog ikke umiddelbart se noget problem i, at du sælger genstandene alene via internettet.

Med venlig hilsen
Rasmus Lund Petersen

Med venlig hilsen
Rasmus Lund Petersen
Rasmus Lund Petersen Advokatfuldmægtig | ADVODAN Thisted Se faglig profil
Besvar indlæg
Henriette
15-07-2017 14:49:03

Hej.
Jeg overvejer at have en stand på et loppemarked en gang i mellem for at sælge nogle at mine kreative ting som jeg selv laver. Skal jeg betale skat af et overskud og skal jeg registre mig som virksomhed ?

Besvar indlæg
Rasmus Lund Petersen
04-08-2017 14:22:02

Hej Henriette

Uden at kende din konkrete situation og omfanget af dit salg, samt dine udgifter og dermed også dit overskud, kan jeg kun henvise til artiklen, hvoraf det fremgår, at du skal betale skat af dit overskud, i og med at der ikke er tale om salg af private ting, men derimod af fabrikerede ting.

Hvis der er tale om et mindre omfang, således at der alene bliver tale om et meget lille overskud, skal du umiddelbart ikke registrere virksomhed.

Alt afhængig af dine konkrete planer, er der fordele og ulemper i forhold til at drive hobbyvirksomhed og erhvervsvirksomhed.

Jeg vil anbefale dig at gøre det klart for dig selv, hvad hensigten med dit salg er her og nu, og på sigt, ligesom du med fordel kan konkretisere det forventede omfang af dit salg. Derefter vil jeg anbefale dig at kontakte en advokat, som kan give dig en konkret rådgivning.

Med venlig hilsen
Rasmus Lund Petersen

Med venlig hilsen
Rasmus Lund Petersen
Rasmus Lund Petersen Advokatfuldmægtig | ADVODAN Thisted Se faglig profil
Besvar indlæg
marianne olsen
29-08-2017 19:13:59

jeg er begyndt at opkøbe ting som jeg sælger videre, skal jeg betale skat af det?.kan jeg også trække mine udgifter fra ift at hente tingene, fx km penge.vh m

Besvar indlæg
Rasmus Lund Petersen
06-09-2017 13:15:18

Hej Marianne

Som du beskriver din situation, går jeg ud fra, at der er tale ikke-erhvervsmæssig virksomhed, altså hobbyvirksomhed.

Du skal betale skat af nettoindkomsten, idet de omkostninger, der specifikt er knyttet til hobbyvirksomheden og som er forbundet med indkomsterhvervelsen, kan trækkes fra. Sondringen kan være (meget) vanskelig og du bør - i hvert fald i tvivlstilfælde - søge rådgivning ved en revisor eller advokat.

Med venlig hilsen
Rasmus Lund Petersen

Med venlig hilsen
Rasmus Lund Petersen
Rasmus Lund Petersen Advokatfuldmægtig | ADVODAN Thisted Se faglig profil
Besvar indlæg
Laila Pedersen
01-09-2017 08:57:07

Vi er nogle stykker , der har tænkt på at få en reol til 300,kr pr.mdr i et af de nye loppemarkeder. ( salg af de ting vi ikke selv bruger mere .)
Der skal betales 10% af salget til butikken.

De fleste vi har talt med sælger for ca. 500,kr - op til 1000,kr pr.mdr.
Så skal der jo betales standleje.

Skal der betales skat/ af den indtægt .....eller bliver man beskåret i boligydelse / pension / folkepension .

Besvar indlæg
Rasmus Lund Petersen
06-09-2017 13:24:55

Hej Laila

Som udgangspunkt skal du/I ikke betale skat af den fortjeneste, som du/I opnår ved at sælge jeres egne ting, når disse ting ikke købes og sælges i spekulationsøjemed.

Til besvarelse af dit spørgsmål om, hvorvidt du/I risikerer at miste (en del af) diverse ydelser, skal jeg bruge flere konkrete oplysninger. Jeg vil derfor blot nøjes med at svare, at du/I bør rette henvendelse der, hvor ydelsen kommer fra, således at I på forhånd er orienterede om eventuelle økonomiske konsekvenser ved salget.

Med venlig hilsen
Rasmus Lund Petersen

Med venlig hilsen
Rasmus Lund Petersen
Rasmus Lund Petersen Advokatfuldmægtig | ADVODAN Thisted Se faglig profil
Besvar indlæg
Lars Nielsen
10-09-2017 12:50:51

Jeg overvejer at starte en lille butik op ved siden af mit arbejde hvor jeg sælger brugte ting. Jeg har samlet på lamper i mange år og dem vil jeg nu begynde at sælge.
Skal jeg betale skat af fortjenesten af din lamper jeg har i min samling hvis jeg får et CVR nummer?
Mvh Lars Nielsen

Besvar indlæg
Rasmus Lund Petersen
11-09-2017 10:13:18

Hej Lars

Uanset om du får et CVR-nummer eller ej, skal du betale skat af fortjenesten, men der er forskel på, om din butik (virksomhed) bliver betragtet som en hobbyvirksomhed eller en selvstændig erhvervsvirksomhed, blandt andet i forhold til moms, fradrag og arbejdsmarkedsbidrag.

Som jeg har anbefalet flere gange ovenfor, i forbindelse med min besvarelse af de andre spørgsmål, synes jeg du skal kontakte en advokat - eller i det mindste en rådgiver - som kan hjælpe dig med din konkrete situation, idet min umiddelbare opfattelse er, at du planlægger en større aktivitet end salg af egne (brugs)ting.

Med venlig hilsen
Rasmus Lund Petersen

Med venlig hilsen
Rasmus Lund Petersen
Rasmus Lund Petersen Advokatfuldmægtig | ADVODAN Thisted Se faglig profil
Besvar indlæg
Marianne.
14-09-2017 15:42:58

Jeg hygger med at strikke og hækle. Jeg er efterlønner, må jeg sælge mine ting. Jeg tror at fortjenesten vil max være 300kr på en måned.
Venlig hilsen Marianne.

Besvar indlæg
Rasmus Lund Petersen
26-10-2017 08:36:12

Hej Marianne

Som du beskriver dit salg af strikketøj m.v., er der tale om hobbyvirksomhed, og du skal således betale skat af overskuddet.

I forhold til din efterløn, ser jeg ikke umiddelbart et problem, men jeg vil klart anbefale dig at kontakte din a-kasse, som kan oplyse dig om, hvorvidt salget påvirker din efterløn.

Med venlig hilsen
Rasmus Lund Petersen

Med venlig hilsen
Rasmus Lund Petersen
Rasmus Lund Petersen Advokatfuldmægtig | ADVODAN Thisted Se faglig profil
Besvar indlæg
anna
05-10-2017 10:07:30

Må en momsfritaget idrætsforenings loppemarked sælge indsamlede/overskydende effekter via internettet m.v. uden at disse skal tillægges moms. ? - Hvor er grænsen ?
Effekterne indsamles via dødsboer private doneringer m.v.
Salgsbeløbet videreformidles til klubbernes ungdomsarbejde.

Rasmus Lund Petersen
26-10-2017 08:57:10

Hej Anna

Som jeg har forstået din beskrivelse, så ligger aktiviteten (salg på internettet) - for mig at se - uden for foreningens formål, som er idræt, ligesom der heller ikke er tale om et enkeltstående arrangement, for eksempel en sommerfest eller juleafslutning, hvor der (også) sælges effekter.

Foreningen skal derfor ansøge om momsfritagelse ved SKAT, hvor anvendelsen af overskuddet tillægges betydning. Her kan jeg oplyse, at SKAT som udgangspunkt godkender anvendelse af overskuddet til amatøridræt.

Der er en del ting, der skal afklares, før foreningen bør gå i gang med salg via internettet. SKAT kan med fordel kontaktes indledningsvis, alternativt vil jeg anbefale at kontakte en revisor eller advokat, som kan se på den konkrete sag.

Med venlig hilsen
Rasmus Lund Petersen

Med venlig hilsen
Rasmus Lund Petersen
Rasmus Lund Petersen Advokatfuldmægtig | ADVODAN Thisted Se faglig profil
Besvar indlæg
Linda
14-11-2017 21:32:45

Hej Rasmus

Faldt netop over debatten her i forbindelse med en søgning omkring salg af hjemmelavede ting.
Hvordan er reglerne vedr. skat, hvis jeg selv producerer nogle varer og sælger dem?

Mvh Linda

Rasmus Lund Petersen
23-11-2017 09:19:32

Hej Linda

Afhængig af omsætningsomfanget og karakteren af din forretning, er der enten tale om hobbyvirksomhed eller erhvervsvirksomhed.

Som udgangspunkt er der tale om hobbyvirksomhed, hvis din omsætning ikke overstiger 50.000 kroner årligt (ikke nødvendigvis fra januar-januar, men en periode på 12 måneder).

Hvis det er hobbyvirksomhed du driver/vil drive, er regnestykket enkelt. Du skal betale skat af dit overskud, dvs. indtægterne minus udgifterne, ligesom du ikke skal føre momsregnskab, idet du heller ikke får momsfradrag.

Såfremt omfanget er større end hobbyvirksomhed, vil jeg under alle omstændigheder råde dig til at rådføre dig med en advokat eller revisor.

Med venlig hilsen
Rasmus Lund Petersen

Med venlig hilsen
Rasmus Lund Petersen
Rasmus Lund Petersen Advokatfuldmægtig | ADVODAN Thisted Se faglig profil
Besvar indlæg
Oliver Sølvmose
28-11-2017 13:39:54

Hej Rasmus,

Hvis man sælger sit brugte tøj, skal man så betale skat af det? Kan ikke rigtigt finde et konkret svar på nettet, nogle skriver man skal betale skat af overskudet. Andre skriver noget andet.
Ville gerne have det på plads så jeg ikke får et rap over nallerne af skat en dag i fremtiden :D

MVH Oliver

Besvar indlæg
Rasmus Lund Petersen
30-11-2017 10:56:41

Hej Oliver

Ud fra din beskrivelse af din situation, kan du finde svaret i et af eksemplerne ovenfor. Jeg har valgt at kopiere eksemplet og indsætte det her som mit svar til dig:

Eksempel – Simone sælger tøj på Trendsales

- Simone har over tid samlet sig et klædeskab fyldt med dyrt og lækkert tøj.

- Meget af tøjet bruger hun ikke, så hun opretter en profil på Trendsales.dk og sætter nogle
kjoler og blazerjakker til salg.

- Især blazerjakkerne er stadig i god stand, og mærket er i høj kurs, så Simone får faktisk flere
penge for dem, end hun gav i sin tid.

- Hun har derfor overskud på sine salg på Trendsales, men skal ikke betale skat af det, fordi
det drejer sig om så få salg af private ejendele over et år.

Med venlig hilsen
Rasmus Lund Petersen

Med venlig hilsen
Rasmus Lund Petersen
Rasmus Lund Petersen Advokatfuldmægtig | ADVODAN Thisted Se faglig profil
Besvar indlæg
Charlotte Lauritsen
20-12-2017 10:25:32

Hej Rasmus

Hvordan er reglerne hvis man udlejer sin campingvogn nogle uger om året - udover at man selv bruger den?

Med venlig hilsen
Charlotte Lauritsen

Besvar indlæg
Rasmus Lund Petersen
04-01-2018 12:26:02

Hej Charlotte

Dit spørgsmål falder uden for emnet, men som udgangspunkt kan du anvende den samme økonomiske vurdering i forhold til at afklare, om din udlejning af campingvognen betragtes som erhvervsmæssig virksomhed eller hobbyvirksomhed.

Jeg vil helt klart anbefale dig at søge rådgivning ved en advokat eller revisor omkring den potentielle skattemæssige udfordring, ligesom jeg foreslår, at du kontakter Dansk Camping Union, som formentlig kan bidrage med erfaring omkring udlejning af campingvogne.

Du bør under alle omstændigheder afklare forsikringsforholdene, hvis du påtænker at udleje din campingvogn, ligesom jeg mener, at du bør få udarbejdet en lejekontrakt, som du kan anvende fra gang til gang.

Der er altid en vis risiko forbundet med at være udlejer, uanset om der er tale om udlejning af fast ejendom eller andre ting, så du bør lave en nøje afvejning af, om det er besværet og risikoen værd for dig.

Med venlig hilsen
Rasmus Lund Petersen

Med venlig hilsen
Rasmus Lund Petersen
Rasmus Lund Petersen Advokatfuldmægtig | ADVODAN Thisted Se faglig profil
Besvar indlæg
Tina
23-01-2018 14:19:31

Hej Rasmus.
Jeg overvejer at lave et marked i min lade hver weekend.
Det skal være sådan, at folk betaler ca. 200,- kr for en stand i en weekend.
Hvordan er skatte reglerne omkring det ?
K.h.
Tina

Rasmus Lund Petersen
24-01-2018 15:13:47

Hej Tina

Da der er tale om et fast arrangement hver weekend, hvor du modtager betaling for standpladser, vil jeg klart opfordre dig at kontakte en revisor eller advokat, som kan give dig en konkret rådgivning om de skattemæssige forhold, som du skal være opmærksom på.

Dit spørgsmål falder lidt uden for emnet, da din indtægt/fortjeneste ikke umiddelbart stammer fra salg af dine effekter, men derimod fra betaling for standpladser, på dit eget marked.

Under alle omstændigheder fortjener din situation en konkret rådgivning, og derfor understreger jeg min anbefaling om at søge rådgivning.

Med venlig hilsen
Rasmus Lund Petersen

Med venlig hilsen
Rasmus Lund Petersen
Rasmus Lund Petersen Advokatfuldmægtig | ADVODAN Thisted Se faglig profil
Besvar indlæg
Tina
24-01-2018 17:08:05

Tusind tak for dit svar.
Jeg kontakter en lokal revisor.
Tina

Rasmus Jørgensen
29-01-2018 11:14:11

Hej, jeg har et et et filosofisk spørgsmål.
jeg køber counter strike skins for 10.000.- får dem rigtigt billigt da jeg jo køber mange på en gang, hvor efter jeg vælger at sælge dem efter jeg har brugt dem lidt, jeg sælger dem enkeltvis til mindre end deres værdi men stadig mere end jeg selv købte dem for?
skal der betales skat, hvis det drejer som om 100.- i fortjeneste.

Besvar indlæg
Rasmus Lund Petersen
06-02-2018 14:55:42

Hej Rasmus

Som udgangspunkt skal du være varsom i forhold til SKAT, når du køber genstande med henblik på videresalg. I den størrelsesorden du beskriver, er der formentlig højest tale om hobbyvirksomhed, hvis der overhovedet er tale om "virksomhed" i nogen som helst form.

Du skriver, at du sælger "...dem efter jeg har brugt dem lidt...", så du kan eventuelt kontakte SKAT, en revisor eller advokat, hvis du ønsker konkret stillingtagen eller rådgivning omkring din situation.

Med venlig hilsen
Rasmus Lund Petersen

Med venlig hilsen
Rasmus Lund Petersen
Rasmus Lund Petersen Advokatfuldmægtig | ADVODAN Thisted Se faglig profil
Besvar indlæg
Marianne Sørensen
22-02-2018 12:15:03

Hej Rasmus,
Jeg har en PMV (Personligt Ejet Mindre Virksomhed) som på ingen måde beskæftiger sig med loppemarkeder/køb/salg af effekter.
Hvis jeg sælger private effekter på et loppemarked - vil det så blive betragtet som et privat anliggende - eller vil Skat betragte det som en firma-indtægt?

Mvh/Marianne

Besvar indlæg
Rasmus Lund Petersen
26-02-2018 16:29:22

Hej Marianne

Hvis din aktivitet intet har med firmaet at gøre, og du sørger for at holde de økonomiske forhold adskilt, har jeg svært ved at se, at SKAT skulle finde anledning til at betragte det som en firmaindtægt.

Som jeg læser dit spørgsmål, så er din aktivitet med loppemarkeder udelukkende af privat karakter. Hvis du påtænker et omfang af erhvervsmæssig karakter, bør du søge konkret rådgivning.

Med venlig hilsen
Rasmus Lund Petersen

Med venlig hilsen
Rasmus Lund Petersen
Rasmus Lund Petersen Advokatfuldmægtig | ADVODAN Thisted Se faglig profil
Besvar indlæg
Marianne Sørensen
27-02-2018 09:55:59

Hej Rasmus,
Mange tak - det er udelukkende af privat karakter.

Mvh/Marianne

Besvar indlæg
eva sauer
3/2/2018 8:49:54 PM

Jeg er 73 år, har de sidste 50 år købt på diverse loppemarkede r ting og sager som jeg altid har haft stående. Nu er jeg begyndt af sælge ud af
tingene på et loppesupermarked. Skal der betales skat når tingene ikke
har været med øje for salg? Har iøvrigt også fået en del af venner og familie når de flyttede.

Besvar indlæg
Rasmus Lund Petersen
3/5/2018 10:58:13 AM

Hej Eva

Hvis omfanget er "sædvanligt", og din fortjeneste er forholdsvis beskeden, så er der ikke umiddelbart anledning til, at du skal beskattes, når tingene er købt og anvendt af dig igennem flere år.

Hvis du derimod har købt tingene og opbevaret dem i et privat "lager", med henblik på at sælge dem senere - altså nu - skal du være opmærksom i forhold til en eventuel beskatning.

Et kvalificeret svar kræver en konkret vurdering, og det kræver en nærmere gennemgang af din situation, så du skal overveje, om du skal søge konkret rådgivning, eller om du stoler på din egen vurdering ud fra mit svar. Det er helt op til dig.

Med venlig hilsen
Rasmus Lund Petersen

Med venlig hilsen
Rasmus Lund Petersen
Rasmus Lund Petersen Advokatfuldmægtig | ADVODAN Thisted Se faglig profil
Besvar indlæg
Lars Tovgaard Nielsen
3/14/2018 7:51:43 PM

Hej,

Jeg har samlet på bøger siden mine barndomsår og har nu samlet i ca. 40 år, hvilket betyder en samling på 10.000 titler til en værdi på ca. 1.000.000 kr.
Jeg påtænker at starte et antikvariat på basis af samlingen, men skal der beskattes, når det er en samling. Og hvordan får man en aftale med skat. Desuden er der brugt moms spørgsmålet, skal der betales brugt moms af samlingen. ?
Mit sidste spørgsmål er, at hvis jeg vælger at starte antikvariatet, kan det ikke undgås at der ville blive købt op og solgt videre, hvordan adskiller man salg fra samlingen og opkøb/salg.
Har forsøgt at komme i kontakt med skat, men har ikke fået svar.
Ser frem til at høre jer.

Besvar indlæg
Rasmus Lund Petersen
3/16/2018 12:38:39 PM

Hej Lars

Med den værdi og det omfang, som du beskriver, kan jeg ikke andet end at henvise dig til en advokat, så du kan få lavet en konkret ordning, der passer til din situation.

Din udfordring falder klart uden for emnet, som omhandler afgrænsningen mellem privat salg, hobbyvirksomhed og erhvervsvirksomhed, hvilket helt naturligt forudsætter, at salget og værdierne er forholdsvis beskedne. Det er ikke ligefrem tilfældet, når værdien af din formentlig meget flotte samling er cirka 1.000.000 kroner.

Med venlig hilsen
Rasmus Lund Petersen

Med venlig hilsen
Rasmus Lund Petersen
Rasmus Lund Petersen Advokatfuldmægtig | ADVODAN Thisted Se faglig profil
Besvar indlæg
Birgit Kjærsgaard
4/8/2018 12:42:19 PM

Jeg har i rigtig mange år lavet forskellige typer håndarbejde - brugskunst mm. Meget af det er produceret for 5 år, 10 år eller endnu flere år siden.
Jeg vil imidlertid gerne af med meget af det, da det fylder i skabe og skuffer.
Hvis man skal betale skat af fortjeneste af salg af selvproducerede ting, er der så en aldersgrænse for hvornår varen er produceret med hensyn til om der skal betales skat af fortjeneste? Meget af det er jo brugt som almindelig indbo i mange år.

Besvar indlæg
Rasmus Lund Petersen
5/14/2018 10:08:45 AM

Hej Birgit

Ud fra det du skriver, er det min opfattelse, at du ikke skal betale skat af den fortjeneste, som du opnår ved et salg, idet tingene er produceret til eget brug. Det forhold, at du nu vælger at sælge tingene, ændrer ikke ved dette. Situationen falder ind under punkt 1 i artiklen.

Hvis dit salg får et erhvervsmæssigt udtryk, for eksempel ved oprettelse af en butik, webshop, markedsføring eller lignende, er det naturligvis en anden sag, end hvis du sælger tingene på et loppemarked eller andre lignede steder.

Hvis du fortsat er i tvivl om, hvorvidt du skal betale skat af fortjenesten, vil jeg anbefale dig at søge konkret rådgivning ved en advokat eller revisor, idet spørgsmålsmuligheden til denne artikel ikke er rette forum til konkret rådgivning.

Med venlig hilsen
Rasmus Lund Petersen

Med venlig hilsen
Rasmus Lund Petersen
Rasmus Lund Petersen Advokatfuldmægtig | ADVODAN Thisted Se faglig profil
Besvar indlæg
Birgit Kjærsgaard
5/10/2018 2:33:28 PM

Er uforstående over for manglende svar på spørgsmål!
mvh

Besvar indlæg
Bjørn Johansen
5/17/2018 2:30:09 PM

Dette spørgsmål falder måske uden for emnet, men jeg kan ikke finde svar andre steder.
Hvordan er reglerne for salg af f.eks. æbler fra et træ der tilfældigvis står i min have, eller rabarber fra et bed?
Det er jo ikke produceret med henblik på salg.

Besvar indlæg
Rasmus Lund Petersen
5/22/2018 12:02:30 PM

Hej Bjørn

Umiddelbart vil det være hobbyvirksomhed.

Du kan eventuelt beskrive dine planer for SKAT og bede om et bindende svar på, hvordan dine salgsaktiviteter vil blive karakteriseret.

Alternativt kan du kontakte en advokat eller revisor, men dit spørgsmål bærer efter min opfattelse præg af, at dine planer har et meget lille omfang, og derfor skal du overveje, hvor meget tid og hvor stor en indsats du vil bruge på at afklare din situation.

Med venlig hilsen
Rasmus Lund Petersen

Med venlig hilsen
Rasmus Lund Petersen
Rasmus Lund Petersen Advokatfuldmægtig | ADVODAN Thisted Se faglig profil
Besvar indlæg
Nanna C
8/9/2018 7:45:29 AM

Hej,

Jeg har de sidste måneder solgt ud af mit brugte designertøj og designertasker på nettet og et enkelt loppemarked. Jeg vil skyde på, at jeg efterhånden har solgt ud for +60.000. Det har været med tab på alt, men da beløbet er i den større ende, er jeg bekymret for, om jeg skal betale skat af pengene?

(Som jeg kan læse mig til i eksemplet med “Simone” overfor drejer det eksempel sig om færre kr samt en lille fortjeneste, og jeg tænker derfor, at min situation ikke er helt den samme?)

Besvar indlæg
Rasmus Lund Petersen
8/9/2018 11:23:23 AM

Hej Nanna C

Som du beskriver din situation, er der for mig at se ikke grund til at foretage noget i forhold til SKAT, da det udelukkende er din egen garderobe, du har solgt ud af.

Jeg forstår din bekymring, da beløbet er højt, men omvendt er det vel ikke noget, som du kan fortsætte med, i hvert fald ikke før du næste gang beslutter at skifte garderoben ud.

Jeg kan naturligvis ikke garantere, at SKAT ikke vil rette henvendelse, men din situation er umiddelbart som beskrevet ovenfor i eksemplet med "Simone", og derfor mener jeg, at du må afvente SKATs eventuelle henvendelse, og så tage diskussionen der.

Som en helt klar anbefaling vil jeg råde dig til at have/få styr på kvitteringer, både for køb og salg, så du bedst muligt kan dokumentere, at tøjet har været køb til eget brug, og ikke med henblik på videresalg.

Du kan eventuelt kontakte SKAT, hvis du ønsker afklaring nu, men i dette forum kommer jeg det ikke nærmere.

Med venlig hilsen
Rasmus Lund Petersen

Med venlig hilsen
Rasmus Lund Petersen
Rasmus Lund Petersen Advokatfuldmægtig | ADVODAN Thisted Se faglig profil
Besvar indlæg
Steffen Nielsen
10/26/2018 6:59:44 PM

Hej Rasmus,

Jeg har gået at kigget på at lave en hjemmeside, hvor jeg køber ting fra Kina og sælger dem videre til USA. lidt ligesom Amazon eller lignende, Hvis jeg nu ikke tjener særlig meget skal jeg så betal skat, eller hvordan hænger det her sammen.

Besvar indlæg
Rasmus Lund Petersen
10/29/2018 11:48:15 AM

Hej Steffen

Ud fra din beskrivelse af hjemmesideetablering med henblik på salg, import fra Kina og eksport til USA, er det min opfattelse, at der klart er tale om erhvervsmæssig virksomhed, hvorfor svaret er "ja".

Jeg vil råde dig til at søge rådgivning fra en revisor og advokat, således at du dels får rådgivning om det økonomiske aspekt, dels om eventuelle problemstillinger vedrørende import og eksport fra og til de nævnte lande.

Med venlig hilsen
Rasmus Lund Petersen

Med venlig hilsen
Rasmus Lund Petersen
Rasmus Lund Petersen Advokatfuldmægtig | ADVODAN Thisted Se faglig profil
Besvar indlæg
Rasmus
11/7/2018 7:33:07 PM

Hvis jeg køber 2 computere på dba, skiller dem ad og samler 2 "nye" ud af det, og jeg så beholder den ene og sælger den anden og tjener lad os sige 1000 kr. på det, skal der så betales skat?

Rasmus Lund Petersen
11/19/2018 10:29:56 AM

Hej Rasmus

Umiddelbart er computerne indkøbt til dig selv, med henblik på at samle én computer, der passer til dit behov.

Hvis det efterfølgende viser sig, at du ikke skal bruge den anden computer, men at den har en videresalgsværdi, ser jeg ingen problemer i at sælge den uden at indberette dette til SKAT.

Med venlig hilsen
Rasmus Lund Petersen

Besvar indlæg
Per Pinnerup
5/1/2019 11:07:05 AM

Som hobbyvirksomhed, som til tider køber ting og sager af private folk, og så sælge dem videre med evt. lidt fortjeneste, er det sjælent at de kan give mig en kvitt. for købet, og hvad gør jeg så her.

Endvidere når jeg så holder loppemarked, skal jeg så give hver kunde en kvitt. for hver køb, tænker på ekspl. salg af vase til 10 kr, eller kan man lave en kvitt. for overskuddet for den pågældende dag.

Besvar indlæg
Rasmus Lund Petersen
5/2/2019 11:13:18 AM

Hej Per

Jeg forstår godt din problemstilling, og at der er noget upraktisk i arbejdet med dokumentation for dine handler. Jeg kan kun bidrage med, at jo bedre dokumentation du har, jo bedre er du stillet ved en eventuel tvist, hvor du skal frem dokumentation.

Hvis dit spørgsmål er en reel problemstilling, vil jeg anbefale dig at kontakte en revisor, da det i givet fald er en revisoropgave at få løst problemstillingen.

Med venlig hilsen
Rasmus Lund Petersen
Rasmus Lund Petersen Advokatfuldmægtig | ADVODAN Thisted Se faglig profil
Besvar indlæg
Lizzie Kjeldsen
5/17/2019 3:18:07 PM

Hej Rasmus
Min mand og jeg, har igennem de sidste 20 år samlet på ældre malerier til privat indbo.
Malerierne har vi hængende i vores stue og de bliver dermed anvendt som indbo, hvilket vi nyder synet af hver dag.
Nogle malerier har vi arvet, andre har vi købt i auktionshuse.
Gennem de seneste 5 år, har vi solgt nogle af malerierne for at få ryddet op.
Dvs. 3 stk i 2015, 2 stk i 2016 og 1 stk i 2018. Ingen i 2014 og ingen i 2017.
Det éne maleri som var købt som værende en kopi i 2016, viste sig ved salg 6 måneder senere at være ægte, og gav en fortjeneste på 400.000 kr, salærer fratrukket. Vi købte maleriet fordi vi syntes det var smukt, men det viste sig at være for stort til vores lille, lavloftede stue.
Salget af maleriet i starten af 2018, havde vi købt 2 måneder forinden, men vi brød os alligevel ikke om det da vi fik det hjem at hænge og valgte derfor at sælge det kort efter.
Den samlede fortjeneste på salg af disse 6 malerier, fordelt over de 3 år, er 733.500, salærer fratrukket.
Vi er nu i tvivl om disse salg af privat indbo, vil blive anset som værende hobbyvirksomhed og dermed skattepligtige? Vi mener ikke der er høj intensitet, høj hyppighed og kontinuerligt køb og salg forbundet med disse handler.
Vi er ikke spekulanter eller erhvervsdrivende, men er private samlere og alm. lønmodtagere.

Mvh Lizzie


Besvar indlæg
Rasmus Lund Petersen
5/22/2019 8:51:18 AM (1)

Hej Lizzie

Som du beskriver det er jeg helt enig med dig i, at du og din mand ikke driver (hobby)virksomhed.

Umiddelbart er der heller ikke grundlag for beskatning af den fortjeneste I har haft, da salg af malerierne ikke er jeres "næringsvej".

Med venlig hilsen
Rasmus Lund Petersen

Med venlig hilsen
Rasmus Lund Petersen
Rasmus Lund Petersen Advokatfuldmægtig | ADVODAN Thisted Se faglig profil
Besvar indlæg
Astrid
5/20/2019 6:33:05 PM

Jeg har en personligt ejet virksomhed ved siden af mit fuldtidsarbejde og producerer en vare, som jeg sælger og køber materialer ind til - jeg har momsregnskab osv.
Jeg køber nogle gange materialer på loppemarkeder og sælger også nogle af mine materialer, hvis jeg ikke selv kan bruge det - alle disse materialer køber jeg privat og sælger også kun til private. Hvordan gør jeg med moms når jeg sælger og køber disse materialer?

Rasmus Lund Petersen
5/22/2019 9:06:32 AM

Hej Astrid

Når salget sker privat og ikke vedrører virksomheden, skal du ikke foretage dig noget med momsen.

Med venlig hilsen
Rasmus Lund Petersen
Rasmus Lund Petersen Advokatfuldmægtig | ADVODAN Thisted Se faglig profil
Besvar indlæg
I.
5/22/2019 7:28:27 PM

Hej.

Hvis jeg bygger et hus fx, og jeg får besøg af nogen unge mennesker med særlige behov, hvor de får lov til at side og være kreative, og lave alt muligt til “vores” hjem, men efter længere tid, vil jeg skifte det ud med noget nyt, og vælger derfor at vi sælger det de har lavet, skal der så betales skat af overskuddet?

Hvis der skal betales skat af overståede, kan man så lave en aftale med skat, at man samler kvitteringer på alle salg og alt indkøb at man så kun betaler skat 1 gang om året, altså for et helt år, fremfor hver måned eller ved hvert salg?

Jeg håber ikke det var for indviklet forklaret.

Rasmus Lund Petersen
5/23/2019 2:27:27 PM

Hej I.

Umiddelbart bliver der ikke tale om beskatning, da det er salg af jeres egne indbogenstande, men ud fra det du skriver kan jeg ikke udelukke, at I på et tidspunkt vil ramme en gråzone, hvor der muligvis - i et eller andet omfang - skal betales skat.

Du kan altid kontakte SKAT med henblik på at indhente et bindende svar, men jeg kan ikke love dig, at SKAT vil afgive et sådant i det her tilfælde.

Med venlig hilsen
Rasmus Lund Petersen
Rasmus Lund Petersen Advokatfuldmægtig | ADVODAN Thisted Se faglig profil
Besvar indlæg
Vibse
5/30/2019 5:29:12 PM

Hej !

Da jeg ikke kan finde svar andre steder, prøver jeg lykken denne vej.

Jeg er desværre på kontanthjælp, og har fået ryddet op i mine egne gemmer, og har fået samlet en del sammen.
Nu er mit spørgsmål så - må jeg deltage i det man kalder - GARAGESALG - ?
Man køre ud et sted hvor det bliver afholdt. Parkere sin bil, og stiller et bord op langs bilen, og sælger derfra.

Da jeg ikke ønsker at komme i klemme, og nødig vil miste eller modregnes i min kontanthjælp, håber jeg, at du har svaret.

På forhånd tak for dit svar...

Rasmus Lund Petersen
6/13/2019 9:19:52 AM

Hej Vibse

Dit spørgsmål vedrørende kontanthjælp falder desværre uden for emnet, men jeg vil anbefale dig at rette henvendelse til din sagsbehandler, hvis du vil have et sikkert svar.

Med venlig hilsen
Rasmus Lund Petersen
Rasmus Lund Petersen Advokatfuldmægtig | ADVODAN Thisted Se faglig profil
Besvar indlæg
Anette
6/15/2019 11:06:37 AM

Hej!
Er det mon en "hobbyvirksomhed", som jeg er ved at etablere?
Jeg går i genbrugsbutikker, hvor jeg køber gamle broderier, stof, lynlåse, knapper, garn osv. Ud af det indkøbte syr jeg så tasker og puder eller strikker tæpper mm., som jeg vil tage på kunsthåndværks marked ca. 5 gange om året for at sælge. Jeg overvejer at lave hjemmeside samt visitkort. Jeg har fuldtidsjob så mit syværelse er derfor kun i min fritid. Jeg er i tvivl om reglerne; som jeg har læst mig frem til, så er det en hobbyvirksomhed, som jeg har gang i. Altså at jeg skal betale skat af et evt. overskud men ikke momsregistreres. Men; hvordan kan jeg bevise mine udgifter, når mine materialer købes i genbrugsbutikker? Her får jeg godt nok en kvittering, men her står stort set aldrig, hvad det er, jeg har købt. Ofte står der bare "tekstiler"... Er det bevis nok?
Vh. Anette

Rasmus Lund Petersen
6/17/2019 10:27:26 AM

Hej Anette

Umiddelbart er jeg enig i, at du er ved at etablere hobbyvirksomhed, men du skal være opmærksom på, at du muligvis bevæger dig tæt på grænsen til økonomisk virksomhed. Det gælder særligt, hvis du etablerer hjemmeside og laver visitkort, da din virksomhed i så fald får en klart mere professionel karakter. Du kan eventuelt kontakte en advokat, som kan rådgive dig nærmere, og eventuelt også undervejs, hvis du på nogen måde "udvider" virksomheden.

Hvorvidt du skal momsregistreres afhænger som udgangspunkt af, om du årligt omsætter for mere end 50.000 kroner eller ej. Hvis du omsætter for mere end 50.000 kroner om året, skal du med sikkerhed momsregistreres.

I forhold til dit spørgsmål om, hvordan du kan dokumentere dine udgifter, så tror jeg ikke umiddelbart, at du får problemer med SKAT, når blot du har kvitteringer. Hvordan de enkelte genbrugsbutikker specificerer materialet på kvitteringerne, kan du jo ikke stå til ansvar for. Spørgsmålet kan dog formentlig bedre besvares af en revisor.

Med venlig hilsen
Rasmus Lund Petersen
Rasmus Lund Petersen Advokatfuldmægtig | ADVODAN Thisted Se faglig profil
Besvar indlæg
Bent
7/25/2019 3:53:02 PM

Hvis man selv producerer det man sælger på dba eller andre steder hvilke regler gælder da, fx træ kunst, Figurer, træ skåle osv

Amanda Ellekilde Jørgensen
8/5/2019 2:13:11 PM

Hej Bent. Jeg vil henvise dig til denne artikel (se særligt spørgsmål 5): https://www.advodan.dk/nyheder/2019/4/faa-svar-paa-7-spoergsmaal-om-loppesalg-og-skat/. Hvis det ikke besvarer dit spørgsmål, er du selvfølgelig velkommen til at skrive til os igen.

Med venlig hilsen
Amanda Ellekilde  Jørgensen
Amanda Ellekilde Jørgensen Stud.komm. | ADVODAN Sekretariatet Se faglig profil
Besvar indlæg
Naja
8/16/2019 7:53:04 PM

Hej jeg har købt to reoler ved loppekuppen i Svinninge, jeg har købt for 5 uger til 1400 kr, uge 5 gratis, jeg har dog set at på de 20 dage mine ting har været der har jeg solgt meget lidt, jeg har nu skrevet til loppen at jeg gerne vil hente mine ting og få de resterende penge tilbage, men dette skriver ejeren nej til, da han først skal finde en til at tage mine reoler. Kan han det? Der stå ikke nogen steder på hans side at man ikke må hente sine ting og opsige ens aftale, det er loppekuppen.dk

Stil et spørgsmål
DU ER I GANG MED AT STILLE
ET SPØRGSMÅL PÅ ADVODAN.DK

Inden du går videre, vil vi gerne gøre dig opmærksom på, at dit spørgsmål bliver synligt her på siden.

Vi opfordrer derfor til, at du tænker over, hvilke informationer du afgiver, når du stiller dit spørgsmål. Vi anbefaler, at du fx undlader informationer om dit helbred, din økonomi eller andre personfølsomme oplysninger. Det kan også være oplysninger om familiære forhold eller oplysninger om din arbejdsmæssige situation, som det er uhensigtsmæssigt at offentliggøre her på siden.

Ønsker du ikke, at dit spørgsmål skal være synligt, har du mulighed for at kontakte et af vores lokale kontorer via kontaktformularen i højre hjørne.

Når du stiller dit spørgsmål her på siden, skal du oplyse din e-mailadresse. Din e-mailadresse bliver ikke offentliggjort men benyttes, så du kan godkende dit spørgsmål, inden det bliver synligt på hjemmesiden. Samtidig benyttes den til at fremsende en mail, når advokaten har besvaret dit spørgsmål.