Vælg kontor
Privat
Erhverv
Nyheder
Om advodan

Ny dom gør det lettere for udlejer at hæve huslejen efter en gennemgribende renovering

  • Af Pia Eskildsen
  • 08. jun 2016
  • 124 Spørgsmål & svar

Advokat og ekspert i lejeret Camilla Kisling fra ADVODAN i Helsingør gennemgår konsekvenserne af højesteretsdommen her:

Sagen handlede om, hvorvidt en udlejer havde ret til at kræve leje efter boligreguleringslovens § 5 stk. 2. Det fremgår af bestemmelsen, at hvis der er udført en gennemgribende forbedring, kan udlejer ved genudlejningen fastsætte huslejen, så den svarer til, hvad andre udlejningsboliger af samme stand, beliggenhed, art og størrelse koster. Dette opgøres efter en m2-pris.

Sagens omstændigheder

I den konkrete sag bestred lejeren, at den renovering, der havde fundet sted, kunne betragtes som en gennemgribende forbedring af lejemålet. Lejeren anså i stedet renoveringen som almindelig vedligeholdelse.

Udlejer havde opgjort sine omkostninger til renoveringen til 463.204 kr. Beløbet var brugt til et nyt køkken, hvor faldstammen blandt andet blev udskiftet og flyttet, så køkkenets indretning blev mere brugervenligt. Der blev også etableret et toilet på badeværelset, som ikke tidligere havde været i lejligheden, såvel som en vaskesøjle på badeværelset. Alle forbedringerne blev holdt i ejendommens fredede stil.

Ankenævnet for huslejenævnene i Københavns kommune havde besigtiget lejemålet og var kommet frem til, at forbedringerne ikke var omfattet af boligreguleringslovens § 5 stk. 2 (som tillader en huslejestigning) men alene gav ret til et individuelt forbedringstillæg efter § 5 stk. 1, fordi de gennemførte arbejder ikke væsentligt forbedrede lejemålet.

Boligretten og landsretten kom ligesom Ankenævnet frem til, at forbedringerne ikke opfyldte kriterierne i § 5 stk. 2 om, at forbedringen væsentligt havde øget det lejedes værdi. Lejen blev på den baggrund nedsat fra 192.000 kr. til 106.130 kr. om året.

Højesteretsdommen

For at løse tvisten tog Højesteret udgangspunkt i de kriterier, der er opstillet i boligreguleringslovens § 5 stk. 2:

  • Forbedringsudgiften skal overstige 1.600 kr. pr. m2 eller samlet 183.000 kr. (2000-niveau)
  • Forbedringerne skal være gennemført inden for en periode på to år
  • Forbedringen skal have medført en væsentlig forøgelse af det lejedes værdi

I sin kendelse lagde Højesteret vægt på, at udlejers forbedringsomkostninger på 463.204 kr. lå væsentligt over grænsen på 183.000 kr. Højesteret fremhævede desuden, at det fremgår af forarbejderne til boligreguleringsloven, at en gennemgribende forbedring af et lejemål typisk vil omfatte forbedring af køkken og bad samt installationer.

Kriteriet om, at forbedringerne skulle være gennemført over en periode på maks. to år, var også opfyldt. Højesteret fandt det også godtgjort, at lejen ikke væsentligt oversteg, hvad en tilsvarende bolig koster. Det var udlejers ansvar at påvise dette, hvilket udlejer gjorde ved at fremlægge en oversigt over 11 tilsvarende fredede udlejningsboliger i indre København. 

Det betyder dommen for andre udlejere

Ifølge Camilla Kisling var det helt afgørende punkt i sagen det beløb, som udlejer havde brugt på renoveringen – også når man fratrak ”sparet vedligeholdelse”. Det var på den baggrund, at Højesteret sagde, at så lempes bevisbyrden for, om forbedringerne væsentligt har øget lejemålets brugsværdi.

Det betyder, at hvis en udlejer kan bevise, at et lejemål er forbedret gennemgribende, kan der ikke længere stilles høje bevismæssige krav til, at udlejer skal bevise, at forbedringerne også har tilført lejemålet en væsentlig øget brugsværdi.

Hvis man som udlejer vil modernisere et lejemål i forbindelse med, at man genudlejer et boliglejemål, kan det være en god idé at foretage en gennemgribende modernisering, da lejen i gennemgribende moderniserede lejemål fastsættes efter det lejedes værdi. M2-prisen i gennemgribende moderniserede lejemål ligger typisk nogle 100 kr. over m2-prisen for lejemål, der ”kun” er moderniseret.

Vil du vide mere?
Camilla Kisling

Camilla Kisling

Advokat | Vis faglig profil
Spørgsmål
Inge Nielsen
24-09-2016 09:37:22

Hvis jeg fremlejer en lejlighed, hvordan er jeg så stillet hvis ejeren dør og en datter på 1 år skal arve.Går overformynderiet ind og kræver lejligheden solgt.

venligst Inge Nielsen

Besvar indlæg
Camilla Kisling
26-09-2016 13:34:44

Kære Inge
Ja - boet efter afdøde kunne godt finde på at sælge lejligheden. En ny ejer skal som udgangspunkt respektere din fremlejekontrakt, men vil muligvis kunne opsige lejemålet med 1 års varsel med den begrundelse, at den nye ejer selv skal bruge lejligheden.
Med venlig hilsen
Camilla Kisling

Besvar indlæg
Tina Dyg Johansen
04-10-2016 19:13:50

Min gode ven der er hjerneskadet efter en blopprop i hjernen i 2015 har pludselig fået en væsentlig lejestigning. Pga. hans handicap skriver jeg. Han har boet i et lille rækkehus på 56 kvm som er ejet af Lejerbo, siden 1/6-16 og betalt 5005 kr om mrd. ekl. varme og el. Der er lavet nyt badeværelse indenfor de sidste ti år vil jeg regne med, det er slet ikke nyt. Køkkenet er lige så gammelt som huset som er før 1991. Udvendig er der heller ikke gjort noget i årevis. Nu har han pludselig fået en huslejeforhøjelse på 8,71 % svarende til 456 kr pr. mrd. Det sal siges at der kun bor handicappede mennesker i 12 rækkehuse hvor han bor. De henholder sig til boligreguleringslovens paragraf 5 stk. 2. Er det lovligt at lade lejen stige så meget pr. år, især når der slet ikke er sket nogen forbedringer i årevis?
Mvh Tina Dyg Johansen

Besvar indlæg
Camilla Kisling
06-10-2016 11:50:54

Kære Tina
Boligreguleringslovens § 5, stk. 2 handler om, hvad lejen kan fastsættes til ved genudlejning. Jeg mener derfor ikke, at udlejer undervejs i lejeperioden kan sætte lejen op med henvisning til boligreguleringslovens § 5, stk. 2.

Din ven skal dog huske at protestere mod lejeforhøjelsen. Det skal ske senest 6 uger efter, at din ven har modtaget varslet om lejeforhøjelse. Herefter skal udlejer indbringe sagen for huslejenævnet, der træffer afgørelse i sagen.

Med venlig hilsen
Camilla Kisling

Besvar indlæg
Tina Dyg Johansen
06-10-2016 12:26:04

Jeg havde set forkert. Varslingen sker i henhold til Lov om leje af almene boliger paragraf 10. Hvordan gør man indsigelse, det står der ikke noget om i brevet. Mvh Tina Dyg Johansen
Tak for svaret

Besvar indlæg
lotte westergaard
12-10-2016 00:04:07

hvis du som tømmer,bor til leje,og du pludselig får tid tilovers,kontakter udlejer,og spør, om han skal renovere den for ham, udlejer siger, det må han godt,og martrialer,ku han hente på udlejers konto,skal siges de kender hinanden privat,han går i gang,men meget gammelt, og det falder fra hinanden,lejer gør et fantastisk arbejde,lejer bliver efterfølgende opsagt,men havde regnet med at noget af arbejdet, ku fraskrive kommende husleje stigninger,de har ik aftalt nogen løn,hvad kan han tillade sig at kreve, og hvordan stiller loven sig omkring det spørgsmål?? vh lotte

Besvar indlæg
lotte westergaard
12-10-2016 00:37:48

et spørgsmål mere,ang. et kælderrum,jeg bor i et aneks for mig selv,men høre sammen med 4 andre lejemål i hovedbygningen,d.v.s. jeg er påført at betale fældes udgifter på ligefod med dem der bruger dem, her er tale om en vaskemaskine, jeg ik har stående der, men her hos mig selv medtil at betale vand både her og der strøm og rengøring,jeg betaler al det her for mit eget hus,har aldrig set noget regnskab,i 15år,først nu starter et problem, i minkontrakt er der ik ved kælderrum,udlejer siger at jeg ik har noget,hvordan står jeg ifølge loven,har jeg ik ret til et rum,?? selv om det ik står i kontrakten,efter jeg flyttede ind fik jeg af udlejer til at benytte et uselt rum,til hvad man ku ha der, for 5år siden blev der et rum ledigt og det tog jeg,mente at nu var det min tur,hvordan står jeg nu, hvor udlejer siger jeg ik er beretted til at ha et,aner ik mit levende råd,hvor skal jeg flytte mine ting hen, kan du hjælpe mig vh lotte

Besvar indlæg
Camilla Kisling
12-10-2016 09:44:07

Kære Lotte
Jeg har læst begge dine mails. De spørgsmål du stiller er uklare og derfor ikke egnet til et kort skriftligt svar. Du kan kontakte mig for en kort samtale, hvor jeg kan give dig svar.
Med venlig hilsen
Camilla Kisling

Besvar indlæg
Berit Bugge Friis
27-11-2016 17:38:33

Min mor på 91 år er p.t. på venteliste til plejehjemsplads. Hun har boet i sin lejebolig siden ejendommen blev bygget i 1950. Min mor har selv isat et gaskomfur, som min niece gerne vil overtage, når min mor flytter. Kan lejligheden fraflyttes uden, der står et komfur? Ejendommen ejes nu af Advodan og lejligheden bliver solgt til ejerlejlighed ved fraflytning. Lejligheden er ikke misligholdt, men der er ikke istandgjort i mange år, min mor har været alene siden 1986, hvor min far døde. Hvilke krav vil der blive stillet til min mor om istandsættelse?

Venlig hilsen
Berit Bugge Friis

Besvar indlæg
Camilla Kisling
28-11-2016 10:59:17

Kære Berit
Tak for din mail.
Lovens udgangspunkt er, at en lejer ikke skal aflevere lejemålet i bedre stand end det er overtaget. Hvilke krav din mor kan og vil blive stillet overfor ved fraflytning er umuligt at svare på uden at have set lejekontrakten. Udgangspunktet er også, at din mor kan medtage sit gaskomfur ved fraflytning, men også her afhænger det af lejekontraktens formulering. Jeg vil forslå dig at søge juridisk rådgivning, hvis du ønsker et mere nøjagtigt svar.
Med venlig hilsen
Camilla Kisling

Besvar indlæg
Helene Heidi Jørgensen
10-01-2017 19:40:04

Hej.

Jeg bor i Åbyhøjgården Nr 2, vi er lige nu igennem en totalrenovering..

Jeg har rigtig mange spørgsmål, men jeg vil begrænse mig.

Jeg er blevet informeret om at Al2bolig (Boligforeningen jeg lejer en bolig hos) Først kan varsle huslejestigning 3 måneder efter at renoveringen er færdig, der er nu varslet huslejestigning 917 kr pr måned for min 3 værelset på 92m2 fra den 1/4-17 og der er rigtig mange af os beboer der ikke syntes at vores bolig er færdig, men jeg er nysgerrig på hvordan der vurdere om det er færdig eller ej???

Jeg skal have lavet mit bad om, da der ikke var sat de rigtige fliser op som vi aftalte og det vil resultere i at jeg ikke kan benytte mit eget bad i ca 5-7 dage.

Der er andre beboer der mangler håndtag, få sat røgalarm til, få skabslåger sat på, få sat loft op på deres altaner, få gjort haverne færdige, haverne er stadig et stort rod og flere af os venter på at de genetablerer vores haver som de var inden renoveringen.

opgangene er ikke fædige der stikker ledninger ud forskellige steder, gelænder sidder løst, der er støv og murbrokke i kældere i opgangene og her er så beskidt.

udearealet er rodet, beskidt osv.

Vi er mange beboer der oplever den her totalrenovering som en direkte foringelse fra det vi havde før..

Jeg betaler af på et nyt badeværelse, et rigtig flot badeværelse HAVDE jeg, nu betaler jeg af på et badeværelse der er ødelagt udsen mæssigt, da der er sat ukurante fliser op ,fliser der afviger både i størrelse og farve fra de fliser jeg selv har på mit bad og det resulterer i at intet passer sammen, de har taget min håndvask, fordi den håndvask de kom med, skulle jeg tage imod.

Da de så satte de nye fliser op på væggen har de sat en række af deres fliser over min håndvask, så man kan se en række hvide fliser ved siden af mine flotte store fliser og det er bestemt ikke pænt, den besked jeg fik var -det må du leve med-
Jeg skal stadig betale af på badeværelset som bestemt ikke er lige så smukt og dejligt som før renoveringen, vi er godt nok blevet lovet en afskrivning på 1/3 del af det der skyldes på lånet fra nyt bad, men det er jeg ligeglad med, jeg vil bare gerne have det tilbage som jeg havde, eller have afskrevet hele mit lån på det bad jeg havde før renoveringen..

Jeg er ikke den eneste der har sådan problemer, vi er mange beboer med nye badeværelser der har måtte acceptere at det havde vi ingen indflydelse på, vi syntes at vi får en noget streng behandling og vi undrer os over om det nu også er okay...

med venlig hilsen
Helene Heidi Jørgensen..

tak...

osv osv...

Hvornår kan en boligorganitation varsle huslejestigning??

og dækker-Håndværksmæssigt korekt ikke udseendet-

Besvar indlæg
Camilla Kisling
11-01-2017 14:30:03

Kære Helene

Tak for din mail. Lejefastsættelsen i henhold til Almenlejeloven er anderledes end i Lejeloven og jeg kan ikke på det foreliggende grundlag bedømme om forhøjelsen er korrekt.
De arbejder, der udføres i din lejlighed skal naturligvis udføres håndværksmæssigt korrekt og eventuelle mangler skal udbedres.
Med venlig hilsen
Camilla Kisling

Besvar indlæg
Ben
23-01-2017 16:37:52

Kære Camilla,

Jeg er udlejer af et rækkehus, hele ejendomen er på 140kvm, rækkehuset er 90kvm og private gården er 50kvm i alt 140kvm. Når jeg regner huslejen ud skal jeg regne det ud med 140kvm eller kun 90kvm.

Tak

Camilla Kisling
24-01-2017 12:12:03

Kære Ben

Tak for din mail.

Jeg ved ikke helt hvad du mener med "private gården", men jeg kan oplyse, at du i lejekontrakten skal anføre boligarealet, hvorfor jeg umiddelbart mener, der skal stå 90 m2 i lejekontrakten. Du vil kunne undgå nogle besværligheder senere hvis du overlader det til en advokat at udarbejde din lejekontrakt.

Med venlig hilsen
Camilla Kisling

Besvar indlæg
Robina Ravn
23-01-2017 19:01:10

Kan udlejer afvise at lægge nyt vinyl gulv i køkken, efter at tidligere lejer har lavet brændemærker i vinylen?
Jeg kan ikke få kopi af fraflytningsrapport på tidligere lejer, men er overbevist om, at denne har skullet betale for misligeholdelse af vinylen.
Nu siger udlejer blot, at der i min indflytningsrapport er vedgået at der er brændemærker og at det ikke er noget jeg hæfter for.

Besvar indlæg
Camilla Kisling
24-01-2017 12:06:10

Kære Robina

Tak for din mail.

Ja - udlejer kan afvise at lægge nyt venyl gulv i køkken. Det vigtigste er også, at du ikke hæfter for betaling af nyt venyl gulv ved din fraflytning.

Med venlig hilsen
Camilla Kisling

Besvar indlæg
Esben Kaagaard
20-02-2017 14:21:48

Må man forhøje husleje efter udskiftning af tag hvor der samtidig udskiftes til 2 nye tagvinduer ?
Prisen anslås til Kr. 150.000,00

Besvar indlæg
Camilla Kisling
23-02-2017 12:38:47

Kære Esben
Udskiftning af tag er normalt en vedligeholdelsesudgift. Den del af udgiften, der er gået til bedre isolering eller andre forbedrende arbejder vil kunne danne grundlag for en forbedringsforhøjelse. Udskiftning af vinduer er normalt en forbedring, idet der dog skal fratrækkes mindst 1/3 af udgiften som såkaldt "sparet vedligeholdelse". Hvis du protesterer mod en forbedringsforhøjelse indenfor den i varslingen angivne frist skal udlejer indbringe sagen for Huslejenævnet, der tager stilling til i hvilket omfang udlejer kan hæve lejen efter arbejdernes gennemførelse.
Med venlig hilsen
Camilla Kisling

Besvar indlæg
Lone Fransson
22-02-2017 13:17:54

Hej!
Jeg bor i en lejelejlighed, som jeg er så glad for, at jeg har valgt at renovere, istandsætte og vedligeholde den og har selv betalt det hele. Mit spørgsmål går på, om jeg evt. kan trække nogle af håndværker udgifterne fra i skat?
-Har forbedret soveværelset med nedrivning af savsmulstapet og opsætning af filt, samt maling.
-Har sænket loftet i min entré og mit køkken og opsat spots i lofterne.
-Har fået installeret nyt køkken med nye hvidevarer.
-Har fået udskitet AL elektricitet fra gamle stofledninger til nye tidssvarende ledninger.
Jeg har anvendt autoriserede håndværkere som tømrer, maler, elektriker og vvs.
Jeg har benyttet mig af ejendommens indvendige råderet og jeg har boet i lejligheden mens alle opgaver er blevet udført( en herlig udfordring, når man kun har 56m2 ;-)
På forhånd tak for svar.
Venlig hilsen
Lone Fransson

Besvar indlæg
Lars Emde Poulsen
23-02-2017 13:02:12

Du kan få håndværkerfradrag uanset, om du har ejet eller lejet din bolig. Men der er nogle betingelser der skal være opfyldt. Du kan finde nærmere om reglerne og betingelserne på SKATs hjemmeside. Følg dette link: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=2234759

Besvar indlæg
K. Jørgensen
27-02-2017 22:57:40

I forhold til dommen omtalt i artiklen.

Fakta:
Ny ejer
5 fraflyttede lejemål = gennemmoderniserede lejlighder iflg. ejer
Nye badeværelser - der var i forvejen badeværelser etableret indenfor de sidste 10 år.
Nye køkkener
Rygterne siger, at det ikke er pænt lavet og var unødvendigt
Husejer ejer ultimativt både ejendom og det selskab, som står for renovering
Husleje steget til det dobbelte fastsat efter §5.stk 2

Kan vi andre lejere slet intet gøre? Det kan se ud til, at husejer bruger ejendommen til at holde liv i sit byggeselskab.
Vi kan jo frygte, at vi kan blive tvunget ud i huslejestigninger/"moderniseringer", hvis der bliver for mange lejemål efter 5. stk.2

Gode råd?

Tak på forhånd

Besvar indlæg
Camilla Kisling
28-02-2017 15:18:22

Kære K. Jørgensen
I det omfang udlejer har brugt det i loven foreskrevne beløb på forbedringer i lejemålet kan udlejer i forbindelse med genudlejning leje ud efter § 5, stk. 2. § 5, stk. 2 anvendes ved genudlejning - og ikke i forhold til lejere, der bor i ejendommen i forvejen.

Med venlig hilsen
Camilla Kisling

Besvar indlæg
Karin Hansen
08-03-2017 20:23:21

Hej.
Min udlejer har fremsendt en huslejeforhøjelse hvor han har "puttet" dagrenovation ind i årlig huslejeforhøjelse,men det må han da ikke vel?? Af brev fra udlejer i dag, skriver han at min nuglædende årlige leje er 83.400 med en månedlig husleje på 6950 kr, men han har så forhøjet lejen i 2017 til en årlig leje på 86.043.48 kr, månedlig husleje på 7170.29 kr
Udspiciferet lyder det sådan:
I 2013 grundskyld kommune 2460.53 kr
I 2017 grundskyld kommune 2942.46 kr og Dagrenovation 2094.84 kr (en 190 L spand),som jeg VED at jeg ikke skal betale udover huslejen idet jeg sidste år klagede over at jeg betalte renovation udover husleje og fik penge tilbage fra udlejer, men nu forsøger han at "snyde" sig til at vi lejere skal betale for renovation i vores huslejeforhøjelse som jeg finder SÅ grotesk.
Han skriver også:
"Under henvisning til lejelovens §§ 50-51 varsles herved lejeforhøjelse til udligning af skatter og afgifter m.m. Ifølge disse regler kan lejeforhøjelsen genneføres med 3 måneders varsel. Lejeforhøjelsen kan dog kræves med virkning fra det tidspunkt, hvor udgiften er pålagt ejendommen,hvis krav om lejeforhøjelse fremsættes senest 5 måneder efter dette tidspunkt". Der står INTET i lejelov om 5 mdr. ??!! og de 3 mdr. er overskredet idet det er den 8. i dag,så kan du hjælpe med råd idet jeg vil gøre en indsigelse hurtigst mulig da jeg ikke vil finde mig i at blive snydt. Må udlejer kræve mig for dagrenovation i huslejeforhøjelse??Jeg har boet her siden 2013 så jeg har virkelig brug for råd.....
Mvh
Karin Hansen

Besvar indlæg
Camilla Kisling
09-03-2017 14:37:05

Kære Karin
Udlejer er ikke berettiget til at opkræve udgifter til renovation ved siden af lejen.
Derimod er udlejer berettiget til at varsle lejeforhøjelse for stigninger i skatter og afgifter (inklusiv stigninger i udgift til renovation). Dette kan ske med tilbagevirkende kraft, jf. lejelovens § 50, stk. 3, hvis der varsles senest 5 måneder efter stigningen i udgiften er pålignet ejendommen.
Med venlig hilsen
Camilla Kisling

Besvar indlæg
Karin Hansen
09-03-2017 15:14:25

Hej Camilla.
Jamen som jeg så kan forstå det så må udlejer GODT hæve min husleje og lægge renovation indover min husleje i en ny huslejeforhøjelse?? Men jeg har boet her i 3 1/2 år og jeg har altid betalt renovation udover min husleje som jo er ulovligt iht lejeloven, så min lejekontrakt skal da så også laves om eller?
Som jeg opfatter det ja så kommer vi lejer jo så til at betale for renovation i vores husleje lige pludselig og efter 3 1/2 år med den ved siden af huslejen så jeg synes jo der er noget lusket ved det hele.....Fordi sidste år i Juni kontaktede jeg udlejer vedr renovation og de blev pålagt den så jeg vil jo mene at der er gået mere end 5 måneder siden udgiften er pålagt ejendommen? Og så er det jo ugyldigt?
Men jeg laver en indsigelse mod dagrenovation i huslejeforhøjelsen idet jeg mener at udlejer fra starten af mit lejemål burde have påført renovation i min husleje,idet jeg finder at dette her ikke kan være rigtig.....de slipper pga paragraffermen og vi lejere må jo også have nogle rettigheder i form af at når man er "gammel" lejer så må man ikke pålægges renovation lige pludselig, da det er udlejers opgave og pligt at have styr på tingene fra starten af....
Jeg høre meget gerne fra dig da vi er mange lejere som kæmper mod en meget emsig udlejer som ikke har overholdt loven før og måske nu heller ikke gør....
mvh
Karin Hansen

Besvar indlæg
Camilla Kisling
10-03-2017 17:57:33

Kære Karin
Læg mærke til, at jeg skrev STIGNINGER i skatter og afgifter. Kostede renovation f.eks. 3000 kr. i 2016 og koster renovation f.eks. 4000 kr. i 2017 kan udlejer varsle en stigning på 1000 kr. til fordeling blandt lejerne. Håber det giver mening.
Med venlig hilsen
Camilla Kisling

Besvar indlæg
Pia L
17-03-2017 12:14:40

Kære Camilla Kisling.

Jeg bor i en lejelejlighed og betaler omk.leje.

Jeg vil gerne vide om en ny hoveddør er en forbedring, som udlejer kan kræve forbedringsforhøjelse på, eller om det er udvendig vedligeholdelse, så udlejer kan hente nogle penge på §§ 18/18b?

Noget af døren vil være en forbedring, da de døre der er nu er gamle "pap" døre, og lige til at gå igennem. De nye døre vil være indbrudssikrede døre med bedre isolering.
Til gengæld er de døre vi har nu gamle og slidte.

Hvordan er jeg stillet i forhold til en forhøjelse af lejen?

Et andet spørgsmål går på samme problematik.
Der er lejligheder fra 60m2 til 112m2. Kan det være rigtigt, at man skal betale forhøjelse efter m2? Jeg har en dør, min nabo har en dør. Min lejlighed er 112m2 og naboens 60m2. Jeg mener, vi har begge en dør til vores lejlighed... jeg undrer mig over om dette kan være rigtigt.

Slutteligt, kan det være rigtigt at forbedringsforhøjelsen er for evigt. Ikke over en 10 årig periode eller lignende??

På forhånd mange tak for dit svar
Mange hilsner
Pia L.

Pia L
17-03-2017 12:22:18

PS:
Vil det stadig være mit ansvar at stå for låse og nøgler?

Camilla Kisling
17-03-2017 15:07:57

Kære Pia
Noget af udgiften til udskiftning af hoveddøre, der er bedre end de gamle og som derved øger lejlighedens brugsværdi, er en forbedring. Jeg vil umiddelbart mene, at en ligelig fordeling af forhøjelsen mellem lejerne ville være en mere korrekt måde at fordele på da forbedringen er ligeligt fordelt på lejlighederne uanset deres størrelse. Ja - du vedligeholder stadig låse og nøgler.
Med venlig hilsen
Camilla Kisling

Besvar indlæg
Palle P
20-03-2017 10:06:28

Hej Camilla

Har en datter på 21 år som studere i København og nu står til, pr. d. 1/4 at skulle leje en lejlighed i byen, gennem en privat udlejer. Hun ønsker imidlertid at leje et værelse ud i lejligheden til en med-studerende og er tvivl om, hvorledes hun gør med en evt. lejekontrakt til hendes nye roommate.

Hvilken form for kontrakt udarbejder man, er den f.eks. magen til den, som hun får (ganske almindelig kontrakt gennem Danmarks Lejeforeninger) eller er den anderledes, når det drejer sig om et værelse, i en allerede lejet lejlighed.

Et andet spørgsmål er, hvorledes gør man mht. til boligsikring, når man er to lejere i lejligheden? I dette tilfælde med to forskellige udlejere, kan jo sige.

Lejligheden er en 2 vær. på 60 kvm. med køkken, hvor der er toilet og bad, på gangen.

Mvh. Palle

Besvar indlæg
Camilla Kisling
20-03-2017 17:27:32

Kære Palle
Der anvendes samme lejekontrakt (Typeformular A, 9. udgave). Jeg anbefaler at søge rådgivning i forbindelse med fremlejekontrakten.
Eventuel boligsikring nedsættes forholdsmæssigt. Fremlejes 15m2 nedsættes boligsikring med 15/60= 25%. Lejeindtægten for værelset er skattepligtig, dog er der et bundfradrag på 30.000.
Med venlig hilsen
Camilla Kisling

Besvar indlæg
Christian
27-03-2017 12:04:34

Kære Camilla Kilsling

1000 tak for muligheden for at stille spørgsmål her.

Min udlejer har netop sendt mig en opsigelse af et lejemål i et hus til 12 måneder, da udlejer selv ønsker at bo i sit hus, hvilket klart fremgår af opsigelsen. Det er han vist i sin gode ret til, men hvorledes stiller det mig ift. hvis jeg eksempelvis fraflytter 8 måneder før de omtalte 12 måneder, skal jeg så fortsat betale husleje frem til den 12 måned eller er det udlejers bet? Hvis det er, har du forslag til hvordan jeg kan sikre mig mod en mulig tvist på det forhold. Skal nævnes, at udlejer har mit depositum på 6 måneders husleje, som jeg ikke ønsker der skal gøres indhug i dette forhold, og vil sikre mig her mod.

På forhånd mange tak for svar. Christian

Besvar indlæg
Camilla Kisling
07-04-2017 18:03:39

Kære Christian
Tak for din mail.
Ja - udlejer kan opsige med 1 års varsel hvis udlejer selv skal flytte ind i lejemålet. Hvis ikke der er uopsigelighed i din lejeaftale kan du i opsigelsesperioden opsige lejemålet med 3 måneders varsel til den 1. i en måned, hvorefter du ikke længere skal betale leje mv. Det ser ud til, at der er betalt leje forud med 3 måneder - dem kan du "bo op".
Med venlig hilsen
Camilla Kisling

Besvar indlæg
Brian bo jensen
28-03-2017 19:35:41

Hej, jeg bor i en lejebolig som er ved at skal renoveres sammen med hele foreningen, de vil lave en gennemgribende renovering, plus boligerne skal laves ældre og handicapvenlige.

Ejendommen er fra 1942 så det bliver ca. 90 millioner kr. På 80 lejemål, isolering, elevator, nyt køkken og bad og elinstallationer og meget meget mere.

Jeg elsker min bolig og placeringen, har boet her i 16 år, men kan boligselskabet tvinge mig til at tage imod en anden bolig efter renoveringen er gennemført? Eller kan de kun tilbyde mig anden bolig?

Tænker på hvis min bolig bliver til en ældre eller handicapboligvenlig enhed, om man kan tvinge mig væk fra lejemålet med tilbud om anden??

Jeg skal genhuses imens de renovere, men kan lejer ikke kræve at komme tilbage til samme lejemål som jeg har boet og betalt i 16 år.

Og er der ikke regler for hvor meget en husleje må stige efter renovering, et loft eller lign?

På forhånd tusinde tak for svar. Vh. Brian.

Besvar indlæg
Camilla Kisling
07-04-2017 17:57:27

Kære Brian

Det er desværre ikke muligt at svare på dine spørgsmål uden at have set nærmere på sagen.

Med venlig hilsen
Camilla Kisling

Besvar indlæg
Kirsten Sørensen
10-05-2017 11:41:56

Kan jeg forhøjet huslejen i udlejet hus, hvor der før var oliefyr, ældre, til nu installeret fjernvarme, som helt sikkert giver bedre varme økomomi. Prisen ved installeringen 45.000, plus tilslutningsafgifter til fjernvarmeværket.

Besvar indlæg
Camilla Kisling
11-05-2017 17:09:14

Kære Kirsten

Energibesparende foranstaltninger vil typisk være en forbedring, så umiddelbart er svaret ja. Der skal fratrækkes for sparet vedligeholdelse og reglerne for varsling af forbedringslejeforhøjelse skal være følges/være fulgt.

Med venlig hilsen
Camilla Kisling

Besvar indlæg
Charlotte
15-04-2017 17:44:24

Jeg bor i et lejet hus på 5 år, og har siden jeg flyttede ind gjort opmærksom på, at flere termoruder var gået itu samt at flere af vinduesrammerne er rådne..Nu siger udlejer at de vil blive skiftet, men at jeg vil stige i husleje fordi han laver en forbedrelse at boligen.. jeg mener ikke det er at forbedre, men derimod at reparere noget der er gået istykker.? Det svarer til at fyret går og så får jeg regningen..mvh..

Besvar indlæg
Camilla Kisling
18-04-2017 09:49:05

Kære Charlotte
Udskiftning af vinduer kan godt være en forbedring, f.eks hvis der er tale om udskiftning fra 2 lags termovinduer til 3 lags termovinduer. Der vil dog være et fradrag for sparet vedligeholdelse. Forbedringsforhøjelsen skal varsles af udlejer med 3 måneder. Du kan gøre indsigelse mod varslingen, hvorefter udlejer skal indbringe sag for det lokale huslejenævn, der så vil tage stilling til forbedringsforhøjelsen.
Med venlig hilsen
Camilla Kisling

Besvar indlæg
Charlotte
18-04-2017 13:08:59

De skifter 2 lags punkterede termoruder til en 2 lags termorude. Som har været punkteret siden indflytning. Og udlejer er gjort opmærksom på dette siden.

Besvar indlæg
jesper Nyrnberg
16-05-2017 20:47:52

Hej Camilla.
Min morfar har en ejendom, som skal have skiftet tag og renoveret udvendigt murværk. Der er en beboerrepræsentation, og huslejen er omkostnings bestemt.
Hvordan skal de varsles mht. Byggeri start, og kan de sættes op i leje.?
Mvh Jesper Nyrnberg

Besvar indlæg
Camilla Kisling
22-05-2017 18:34:01

Kære Jesper
En del af tagudskiftningen kunne være en forbedring, f.eks. hvis det nye tag er bedre isoleret. Inden din morfar igangsætter arbejderne vil jeg anbefale ham at søge rådgivning. Sættes arbejdet igang uden forvarsel mv. vil din morfar ikke senere kunne varsle forbedringsforhøjelse.

Med venlig hilsen
Camilla Kisling

Besvar indlæg
Niels Andersen
20-05-2017 15:29:38


Min udlejer, er af kommunen pålagt, at lade kloakken fra lejemålet, et parcelhus, blive tilsluttet en ny kloak kommunen har lagt i vejen. Kan udlejer på den baggrund, sætte huslejen op.



Besvar indlæg
Palle Poulsen
23-05-2017 11:36:24

Min datter har lejet en lejlighed i København, gennem en privat udlejer, hvor der er udarbejdet en almindelig standardkontrakt, dog kun af 6 måneders varighed, dvs. den står til opsigelse pr. d. 1/10.

Nu ønsker hun imidlertid at få en roommate ind i lejligheden, som der jo så også skal udarbejdes en lejekontrakt med, mellem roommaten og min datter. Vores spørgsmål er, hvilket slags kontrakt man laver, er det feks. den samme, som der er mellem min datter og udlejer eller findes der en speciel kontrakt der bruges i dette tilfælde?

Et andet spørgsmål er, at denne kontrakt jo kun skal gælde for 4 måneder (de første 2 måneder af den 6 måneders kontraktperiode er brugt), er der noget vi skal tage forbehold for her? Det skal siges, at kontrakten muligvis bliver forlænget ud over de 6 måneder, ved ikke om det har nogen betydning?

Mvh. Palle



Besvar indlæg
Camilla Kisling
24-05-2017 12:19:03

Kære Palle
Du skal anvende Typeformular A9. udgave. Der er ingen særlig kontraktsformular for værelsesudlejning. når et udlejet værelse er en del af udlejers bolig kan værelset opsiges med 1 måneds varsel til den 1. i en måned. Det vil være en god idé at gøre lejeaftalen tidsbegrænset til samme periode som din datter lejemål.

Husk at du ikke må rette i den fortrykte tekst i kontrakten. Alle særlige vilkår anføres i punkt 11.

Med venlig hilsen
Camilla Kisling

Besvar indlæg
Flemming Brokhage
24-05-2017 10:47:22

Hej.
Jeg var til møde om renovering af vores blokke i går. Der kommer en huslejestigning på 1988 kr. De har valgt at alle 94 lejemål stiger med samme beløb. Altså udgift ligeligt delt. De store to etager rækkehuse stiger altså med det samme beløb, som min 39 kvm et værelse lejlighed. Jeg giver 2160 kr i husleje nu og stiger altså ca 90 % . Er det lovligt. Det eneste indvendige i den, som de kalden den, gennemgribende renovering er ny fordør og nye vinduer.

Besvar indlæg
Camilla Kisling
30-05-2017 11:42:34

Kære Flemming
Det lyder som en almindelig forbedringsforhøjelse og umiddelbart forekommer lejeforhøjelsen høj for dine 39 m2 sammenlignet med de øvrige lejemål, som jeg antager er større end dit. Du kan gøre indsigelse mod lejeforhøjelsen senest 6 uger fra du har modtaget varslingen og gør du det skal udlejer indbringe sag for det lokale huslejenævn.

Med venlig hilsen
Camilla Kisling

Besvar indlæg
alice flinthøj
25-05-2017 09:43:24

Min udlejer vil sætte altaner op på ejendommen ved 8 ud af de 11 lejemål, der er i ejendommen.
Det er kun 3 lejemål, der er interesseret i at få altaner opsat.
Kan vi på nogen måde forhindre dette ?

Der er varslet en huslejestigning på kr.1.100, så huslejen stiger til kr. 6.927 uden varme, antenne osv.
Må huslejen stige så meget p.g.af opsætning af en altan ?
Jeg er almindelig folkepensionist, og selvom jeg får lidt mere i boligsikring, er det mange penge at tage ud af mit budget.
Jeg har en overfølsomhed overfor kemikalier og duftstoffer, som giver mig åndedrætsbesvær, kan jeg forlange, at der bliver brugt materialer (træ, lim og maling) som jeg kan tåle at være i nærheden af ?
På forhånd tak for svaret
Alice Flinthøj

Besvar indlæg
Camilla Kisling
30-05-2017 11:55:35

Kære Alice
Hvis du har modtaget et varsel om iværksættelse af forbedringen har du mulighed for at gøre indsigelse senest 6 uger efter modtagelsen af varslingen. Udlejer skal da indbringe sag for det lokale huslejenævn, der kan modsætte sig iværksættelsen "hvis forbedringen er uhensigtsmæssig under hensyn til ejendommens alder, beliggenhed og beskaffenhed". Umiddelbart tror jeg ikke du kan kræve særlige materialer anvendt i forbindelse med arbejdets udførelse.
med venlig hilsen
Camilla Kislign

Besvar indlæg
Jørgen Christensen
01-06-2017 14:54:27

I min (standard)lejekontrakt har udlejer ikke udfyldt rubrikken om hvem der har ansvaret for indvendig vedligeholdelse. Det kommer vel udlejer til skade, således at han har byrden.

Samtidig er det aftalt, at lejemålet skal afleveres nyistandsat. Hvis udlejeren har den indvendige vedligeholdelse, betyder det så, at mangler der udspringer af indvendig vedligeholdelse skal udbedres for udlejers regning?

Med venlig hilsen

Jørgen Christensen

Besvar indlæg
Camilla Kisling
06-06-2017 10:40:27

Kære Jørgen
Det kommer meget an på hvad der står i punkt 11 - særlige vilkår - i lejekontrakten. Står der intet om vedligeholdelse i punkt 11 har udlejer både den indvendige og den udvendige vedligeholdelse af lejemålet. Selv om udlejer skal vedligeholde i lejeperioden kan det godt være aftalt, at lejemålet skal afleveres nyistandsat. Når du en dag skal flytte vil jeg anbefale dig at søge rådgivning.
Med venlig hilsen
Camilla Kisling

Besvar indlæg
Bettina Jensen
12-06-2017 13:22:18

Kære Camilla
Jeg har som så mange andre utrolig svært ved at forstå de forskellige muligheder for at sætte lejen. Jeg har en enkelt ejerlejlighed i en ejendom fra 1931 som jeg købte for 13 år siden, i den forbindelse renoverede jeg den for lidt over 100.000 Efterhånden kunne den godt trænge til nyt badeværelse og køkken igen, men jeg vil kun investere i sådan en renovering såfremt det betyder jeg derefter kan sætte lejen uden at få problemer med det Københavnske huslejenævn som mener en 60m2 lejlighed skal koste under 4.000,-/mdr. inkl. fuld møblement.

Et andet spørgsmål er ifm. inventar. Jeg har i lejekontrakten haft aftalt seperat leje af møblement, da det har været ret så omfattende eks. fuld køkkenudstyr, sengetøj, sofapuder, pynteting, håndklæder, linned etc. Mine lejere har hidtil været expats som blot er ankommet med deres kuffert og alt andet har der været sørget for. Jeg har opkrævet et seperat beløb for denne del udover lejen. Kan huslejenævnet jvf. lejeloven prisfastsætte denne del?
pft. mange tak
mvh Bettina

Besvar indlæg
Camilla Kisling
15-06-2017 12:40:39

Kære Bettina
Det er altid huslejenævnet/boligretten, der i sidste ende sætter leje. Nyt badeværelse er en forbedring, som du vil kunne få en beregnet forbedringsforhøjelse for. Fornyer du badeværelse i forbindelse med en genudlejning sætter du lejen til det lejedes værdi - dvs. den leje andre tilsvarende lejligheder betaler.
Når du lejer ud møbleret bør du kunne fastsætte lejen højere - ikke i en separat lejeaftale, men som en del af lejen og i den forbindelse kan huslejenævnet prissætte værdien af, at lejligheden er udlejet møbleret.
Jeg vil anbefale dig at søge juridisk rådgivning i forbindelse med genudlejningen af lejligheden.
Med venlig hilsen
Camilla Kisling

Besvar indlæg
Camilla N
16-06-2017 08:11:50

vi er lejere af et hus.
har boet i huset i 6 år til samme faste husleje.
udlejere er meget glade for os og vi er fint tilfredse med ham.
Men.. Midt i marts varslede han at der skulle nyt tag på og en bærende bjælke i vores stue som åbenbart havde manglet. dette fik vi 1 dags varsling på. det skulle tage ca. 3 uger fik vi at vide.
Udlejer kom forbi en søndag og fortalte om deres planer og sagde at de ville begynde den kommende uge, så vi skulle ryde loft og noget af stuen, så de kunne komme til.
vi skyndte os at gøre dette om søndagen..
Først d. 29/4 begyndte de arbejdet.
Idag d. 16/6 er de stadig ikke færdige.

Desværre er entrepenøreren blevet brændt af af nogle medarbejdere og så er han blevet syg med en blodprop.
I sidste uge kom udlejer og sagde at de ikke ville lave udtræk til vores tørretumbler så han ville give os penge til en kondenstørretumbler. så han fandt en på nettet der koster 2300 kr og så siger at det er de penge han vil give os til en tumbler. (kan han det?)

Mine spørgsmål er;
Hvor længe må sådan en renovering varer?
(jeg kan ikke ordne mine have omkring huset pga dette. og de har adgang til huset. vi er aldrig i fred, da der ikke noget struktur i deres arbejdsrytme. i weekendenerne kommer de rendende.)

Under deres arbejde i stuen, har de lavet et hak i vores gulvtæppe, som vi selv har betalt for.
det vil de bare lime, skal de ikke erstatte det?

venligst Camilla


Besvar indlæg
Camilla Kisling
19-06-2017 10:00:12

Kære Camilla
Der er ikke nogen fast grænse for hvor længe en byggesag må vare, men omvandt kan det også trække så langt ud, at du kan kræve nedslag i lejen så længe arbejdet pågår. Sag herom kan du indbringe for det lokale huslejenævn.
Din udlejer kan godt stille en kondenstørretumbler til rådighed for dig i stedet for en med aftræk.
Det er en konkret vurdering om udlejer skal betale for udskiftning af ødelagt tæppe - også det kan du bede det lokale huslejenævn om at tage stilling til.

Med venlig hilsen
Camilla Kisling

Besvar indlæg
Camilla n
19-06-2017 10:09:43

Mange tak for svar

Besvar indlæg
Doris Christensen
03-08-2017 16:26:41

Kan en ejer/administrator pludselig lade en husleje stige. Sagen er. At et lejemål brandte for nogle år siden. Lejemålet blev istandsat via ejendommens forsikring.
Men administrator iværksatte efterfølgende en renovering af badeværelset, og etablerede bruseniche. Dette gav en lejestigni g.
Nu har administrator oplyst, at lejen nu vil stige p.gr. af det nye køkken.

Kan administrator/ejer gøre det, for det er jo faktisk lejerne der har betalt for istandsættelse af lejemålet efter branden, idet ejendomesforsikringen jo betales af lejerne

På forhånd tak for dit svar

Venlig
Doris Christensen

Besvar indlæg
Camilla Kisling
11-08-2017 15:17:14

I det omfang det nye køkken er betalt med erstatningen fra forsikringen, mener jeg ikke udlejeren kan hæve lejen, medmindre lejemålet efter branden er genudlejet til en anden lejer. Får du et varsel om lejeforhøjelse synes jeg derfor du skal gøre indsigelse.

Med venlig hilsen
Camilla Kisling

Besvar indlæg
Dorthe Hansen
06-08-2017 10:29:52

En privat udlejer kan ved genudlejning foretage en gennemgribende renovering efter boligreguleringsloven § 5, stk. 2.
Hvis der ikke er tale om genudlejning, hvilken paragraf kan udlejer da renovere efter, og er der en begrænsning på, hvor meget huslejen i dette tilfælde må stige i forbindelse med en gennemgribende renovering?
På forhånd tak.

Besvar indlæg
Camilla Kisling
11-08-2017 15:27:56

Hvis det ikke er genudlejning kan udlejeren forbedre efter lejelovens § 58 ff. og/eller boligreguleringslovens § 23 ff.
Der er grænser for hvor meget udlejer kan forbedre uden at tilbyde lejeren en erstatningsbolig. Grænsen er 193 kr. pr. m2 bruttoetageareal beregnet pr. bolig.
Med venlig hilsen
Camilla Kisling

Besvar indlæg
Gitta Favlund
19-08-2017 10:53:50

Hej
Den boligforening jeg bor i skal til at renovere afdelingen jeg bor i. Har beboerne mulighed for at få indflydelse på, hvor gennemgribende renoveringen bliver og er der ikke loft på hvor meget huslejen må stige?

Venlig hilsen
Gitta

Besvar indlæg
Camilla Kisling
21-08-2017 10:45:26

Kære Gitta
Renoveringer i almene boligbyggerier vil normalt foregå i en proces hvor afdelingsbestyrelsen og beboerne bliver inddraget. I almene boligbyggerier er der ikke regler om loft over stigninger i huslejen i forbindelse med forbedringer.

Med venlig hilsen
Camilla Kisling

Besvar indlæg
Morten Wraae Pedersen Schäfer
05-09-2017 17:21:00

Jeg bor til leje i en lejlighed i en støre bygning. En aften sprang et vandrør på loftet af bygningen, som til følge fugtbeskadigede de tre nedeunder placerede lejligheder i løbet af natten, inklusiv vores. Boligforeningen har som følge af dette stået for udbedring af skader. Dette har medført at alle tre lejligheder i 2 mdr. kun har haft halvdelen af disses bebolige kvm tilgængelige.
Boligforeningen nægter at tale om en reduktion af huslejen for denne periode, med argumentation om at der er tale om en force major situation. Jeg mener dertil at det kan diskuteres om boligforeningen har forsøgt at udbedret skaderne hurtigst muligt.
Er det korrekt at beboerne i de tre beskadigede lejligheder ikke har ret til en reduceret husleje for den beskrevet periode?

Besvar indlæg
Camilla Kisling
23-10-2017 12:47:30

Kære Morten
Det er vanskeligt på det foreliggende grundlag at bedømme om du har krav på forholdsmæssigt afslag i lejen i den periode udbedringsarbejderne har stået på. Jeg vil foreslå dig at søge bistand til at gennemgå din sag og rådgive dig om, hvorvidt du har en en sag.
Med venlig hilsen
Camilla Kisling

Besvar indlæg
Berith Mosbæk
20-09-2017 17:01:03


Kære Camilla

Jeg har 2 spørgsmål

1) Kan udlejer uden forbedringer men med reference til "det lejedes værdi" hæve denne fra 1297,00 kr til 1450 i forbindelse med bytte?

Lejligheden ligger på Frederiksberg og er 161 m2 - dvs en stigning på 2054,00 kr månedligt ved bytte.

Lejligheden reguleres efter § 5 stk. 2 pga "modernisering" i begyndelsen af 90'erne.

Vi har boet der i 3 år og 3 måneder og har løbende været reguleret med trappestigning og senest i maj med indeks, som loven foreskriver.

2) Udlejer foreskriver maling og gulvslibning til 113.000 på vores regning ved fraflytning.
Vi står selv for invendig vedligeholdelse.

I forbindelse med indflytning sendte vi en liste til lejer over mangler, herunder hak i gulve samt tilmaling af hasper, vinduer skydelåse osv.

Dette skal åbenbart udbedres nu på vores regning samtidig med at vores byttere skal betale 2000 mere om måneden for en lejlighed med 90ér klikgulve, savsmuldstapet og fungerende men umoderne køkken og bad.

Har jeg en sag at gå videre med?

Mvh

Berith

Besvar indlæg
Camilla Kisling
21-09-2017 18:06:15

kære Berith
Bytte af lejligheder sidestilles med genudlejning. Ved genudlejning har udlejer ret til at regulere lejen til det lejedes værdi. Huslejenævnet kan tage stilling til om en leje på 1.450,00 svarer til det lejedes værdi eller er væsentligt over det lejedes værdi.
Udlejer har krav på at I istandsætter lejligheden ved jeres fraflytning, hvis den er overtaget nyistandsat. I hæfter ikke for manglerne ved gulv, der var til stede da I overtog lejligheden og som I har gjort gældende overfor udlejeren ved indflytningen. Også omkring udlejers afregning ved fraflytning kan Huslejenævnet tage stilling.
Med venlig hilsen
Camilla Kisling

Besvar indlæg
Lykke Hansen
03-10-2017 11:10:09

Hej Camilla..
Jeg har et spørgsmål angående huslejestigning.. Da jeg flyttede ind for 5 år siden havde den daværende udlejere renoveret meget lidt i denne lejlighed og opført en ny ved siden af, der er 3 lejligheder i huset. Vi har for nyligt fået ny udlejer som lige har sendt mig en mail med en huslejestigning på 1000 kr og en hævelse i forbrug på 500 pr. 1 Januar. Der står at den hæves grundet huslejen ikke passer til de andre i området men der står intet andet i brevet, heller ikke at jeg kan gøre indsigelser. Kan hun godt hæve huslejen så meget når der absolut intet er gjort af forbedring i denne lejlighed? Mine køkkenlåger falder af da det er så gammelt og de kan ikke sættes op mere fordi træet simpelthen er mørt.. Jeg har købt andre hængsler for at få dem op men de fortsætter med at falde ned da jeg ikke kan bruge hullerne mere.. Der skulle være isoleret dengang jeg flyttede ind men ovenpå kan jeg når jeg åbner lågen i væggen til begge sider stå og kigge ud mellem tagrenderne.. Mit varneforbrug er højt fordi der er så koldt deroppe og min søn bliver nød til at sove hos mig selvom radiatoren på hans værelse banker på 5 så derfor kan jeg godt forstå forbruget stiger, hun har dog ikke fremsendt en opgørelse hvorpå det fremgår hvordan hun er kommet frem til den skal hæves med 500 men kan hun tillade sig at hæve den så meget når hun ikke har lavet nogen forbedringer overhovedet men bruger argumentet med at den tidligere udlejer lavet nogle forbedringer for 5 år siden? Jeg har læst et sted at når ikke der står man kan lave indsigelser så så kan jeg bare "glemme" den mail hun har sendt indtil hun sender en hvorpå der står jeg kan lave indsigelser? Den husleje hun vil have nu passer overhovedet ikke til lejlighedens stand og jeg bliver nu nød til at finde noget andet at bo i for jeg vil ikke betale så meget i husleje for noget der næsten er faldefærdigt.. Håber du kan hjælpe med et svar.. Hilsen Lykke..

Besvar indlæg
Camilla Kisling
09-10-2017 11:43:25

Kære Lykke
Det var mange spørgsmål på éen gang. I såkaldt "småhuse" kan udlejer regulere lejen hvert andet år til det lejedes værdi. I varslingen skal der stå, at lejer har ret til at gøre indsigelse, ellers er varslet ugyldigt. Udlejer kan kræve sine udgifter til varme dækket af lejerne og betaler man for lidt i á-conto varme kan udlejer regulere beløbet. Jeg vil anbefale dig at indbringe sag om lejeforhøjelse for det lokale huslejenævn og i indbringelsen klage over den manglende varme.
Med venlig hilsen
Camilla Kisling

Besvar indlæg
Jan Mortensen
08-11-2017 22:23:10

Hej Camilla
Jeg er selvstændig massør og har haft samme adresse i 18 år. De sidste 10 år har huset haft samme ejer. Den 1 Nov. er der kommet ny ejer, uden varsling har han tømt alle kælderrum incl det rum jeg altid har haft og smidt det hele ud. Hvad kan jeg gøre?
Hvis den nye udlejer skal sætte min leje op, hvor finder jeg reglerne for hvor meget lejen må stige osv.

mvh Jan Mortensen

Besvar indlæg
Camilla Kisling
10-11-2017 10:35:02

Kære Jan
En udlejer kan ikke uvarslet tømme kælderrum og smide andre folks ting væk. Det er ulovlig selvtægt. jeg mener umiddelbart, at du kan kæve erstatning. Reglerne om regulering af lejen kan du finde i lejeloven, boligreguleringslove og erhvervslejeloven - afhængig af hvilken type lejemål du har.
Med venlig hilsen
Camilla Kisling

Besvar indlæg
Victor
10-11-2017 14:42:58

Hej jeg står i den situation at have overtaget/købt (af min morfar) en lejlighed. Lejligheden er beboet og lejer har boet der i mange år. Jeg har længe gerne vil renovere lejligheden da den virkelig trænger til en gennemgribende renovering, nyt køkken, bad/toilet og installationer. Mit spørgsmål er, hvordan griber jeg det an? Jeg vil jo naturligvis gerne kunne hæve huslejen, som pt er uhørligt lav pga. uopsigelig lejer og lejer ingen husleje stigning har fået i mange år. Hvordan sikre jeg mig, at dette kan lade sig gøre? skal lejer genhuses eller hvordan gør man i sådanne situationer?

Camilla Kisling
16-11-2017 10:25:45

Kære Victor
Der findes regler i lejeloven/boligreguleringsloven om forhåndsgodkendelse af lejen i forbindelse med moderniseringer. Det vil være alt for omfattende at redegøre nærmere for reglerne her. Jeg synes du skal søge bistand til at få sagen igang.
Mvh
Camilla Kisling

Besvar indlæg
Klaus P.
30-11-2017 11:30:01

Hej

Jeg kunne godt tænke mig at starte et relocation firma hvor jeg formidler lejelejligheder til expats.
Opsætning af en væg i lejlighed kan være begrundelse til at medføre husleje forhøjelsen? Og hvad med lidt møblering?

Mvh
Klaus

Besvar indlæg
Camilla Kisling
11-12-2017 14:39:52

Kære Klaus
Hvis opsætning af en væg giver lejemålet en bedre rumfordeling vil det være en forbedring.
Praksis omkring møblering er lidt forskellig, men generelt er svaret ja - møblering vil være grundlag for en højere leje.
Med venlig hilsen
Camilla Kisling

Besvar indlæg
Thor Fridriksson
11-12-2017 18:16:33

Kære Camilla,

Min lejlighed er blevet renoveret af udlejer med en huslejestigning til følge.

Desværre er der en del elementer der ikke blev færdiggjort som udlejer har bekræftet er mangler:
- hul i stuegulvet af 30x5 cm
- umalede elementer efter fjernelse af vindueskarm til altandør
- ufærdigt indgangsgulvparti til altandør (dog funktionelt)
- el- og antennestik ikke fastgjorte i væggen

Udlejer har meddelt at disse mangler alligevel ikke bliver forbedret da deres samarbejde med entreprenør er endt efter samarbejdsvanskeligheder.

Kan jeg forlange afslag i huslejestigningen sålænge disse elementer forbliver ufærdige?

På forhånd tak!

Bedste hilsen,
Thor

Besvar indlæg
Camilla Kisling
12-12-2017 10:02:56

Kære Thor
Når udlejer igangsætter forbedringsarbejder skal arbejderne selvfølgelig færdiggøres. Der står i lejelovens § 59, at lejeforhøjelse for forbedringer tidligst kan få virkning fra det tidspunkt hvor forbedringen er fuldført. Som du beskriver det, er forbedringen ikke fuldført endnu - lejeforhøjelsen bør derfor ikke være trådt i kraft. Du kan få det lokale huslejenævn til at vurdere hvorvidt lejeforhøjelsen er sat i kraft for tidligt.
Med venlig hilsen
Camilla Kisling

Besvar indlæg
Ricard Christensen
05-01-2018 08:43:56

Hvis et tag laves tæt - udgift over 183.000 med nye tagvinduer - vil det så også være lovligt at forhøje huslejen.

Besvar indlæg
Camilla Kisling
08-01-2018 13:07:17

Kære Richard
En del af udgiften kan være forbedring. Det kan være vinduerne og isolering af taget. Det meste af udgiften til en tagudskiftning/-renovering vil normalt være vedligeholdelse. Hvor meget der er forbedring og hvor meget der er vedligeholdelse er en konkret vurdering.
Med venlig hilsen
Camilla Kisling.

Besvar indlæg
Helle andersen
13-01-2018 19:54:56

Jeg vil,gerne vide hvad en gennemgribende renovering indeholder. Jeg flyttede i 2013 ind i en 3 værelset lejlighed hvor der var laver nyt køkken og nyt badeværelse ..alt andet var tapetseret og malet og gulvene var slebet. De sagde den gang at det var n gennemgribende renovering?? Hvilket jeg ikke forstår, jeg vil sige det er en vedligeholdelse af lejligheden?
Men hvad er en gennemgribende renovering?
Hilsen Helle

Besvar indlæg
Camilla Kisling
15-01-2018 14:47:23

Kære Helle
Er der til forbedringer af lejemålet anvendt enten kr. 2.213 pr. m2 eller et samlet beløb på i alt kr. 253.064 (2017 tal) er lejligheden gennemgribende moderniseret. Nyt køkken og bad anses for forbedringsarbejder efter evt. fradrag af sparet vedligeholdelse. Hvor meget der skal fradrages i sparet vedligeholdelse varierer.
Med venlig hilsen
Camilla Kisling

Besvar indlæg
Helle andersen
15-01-2018 20:29:17

Tak for,svaret..
Jeg har haft sagen i huslejenævnet og de mente også det var en gennemgribende renovering. Hvilket er uforstående for og..
Lejen steg fra 2700 til 5400 kr altså dobbeltop, samt vinselv skal betale for almindvendig vedligeholdelse?
Vi betaler til 18 a og 18 b også ca 900 kr om mdr.
Og det er Eks varme..
Lyder det rimeligt syntes du?
Mvh Helle

Besvar indlæg
Camilla Kisling
16-01-2018 09:49:40

Selv tak! Jeg kan ikke svare dig på om det er en rimelig leje, men Huslejenævnet har erfaring i at fastsætte lejen i de gennemgribende moderniserede lejemål. Medmindre du kan bevise, at den leje du betaler er væsentlig højere end den leje, der betales i andre tilsvarende lejemål, tror jeg ikke meget på, at du kommer langt med at indbringe en sag for boligretten.
Med venlig hilsen
Camilla Kisling

Besvar indlæg
Helle
19-01-2018 21:48:10

Hej igen
Og takker for dine hurtige svar ..Men et andet spørgsmål..
Nu er de begyndt IKKE at renovere ( gennemgribende renovering) af de lejligheder hvor der bliver fraflyttet fra... grunden kender jeg ikke..
Har det nogen betydning for os der er flyttet ind i en gennemgribende renoveret lejlighed og er steget i husleje..?
Skal lige sige det er privat udlejning, gennem advokater Eiland ..
Hilsnen helle

Camilla Kisling
24-01-2018 11:58:13

Nej - lejen i de gennemgribende moderniserede lejligheder har ikke indflydelse på lejen i de øvrige lejligheder i ejendommen.
Med venlig hilsen
Camilla Kisling

Besvar indlæg
William
26-01-2018 15:55:49

Hej Camilla.

Jeg bor i en almen bolig og betaler 4500 kr i måneden for et 3 værelses. Mit spørgsmål går på om boligselskabet jeg bor til leje hos må renovere i lejligheden i en periode på lidt over 3 uger ca. 17 arbejdsdage og forvente at man i de 3 uger betaler fuld husleje selvom lejligheden stort set er ubeboeligt da der dækket af overalt og lagt beskyttelse på gulvet og rodet fuldstændigt rundt i mine møblere og lign. Der er kun lige plads til at lægge sig på en sofa samt en seng alt andet ligner noget der er løgn. Samtidig render der allemulige forskellige slags håndværker rundt i lejligheden som jeg også blev tvunget til at aflevere mine husnøgler til så de kunne komme ind. Andet spørgsmål er om boligselskabet så ydmer må hæve huslejen med 25% for det som er blevet lavet, renoveringen gik ud på at isolere hele vægen i stuen og få sat nye døre og vinduer i overalt i lejligheden pga. Det var utæt før hvis det blæste meget kunne man høre blæsten og at det træk i rummet. SYNTES IKKE DET FAIR AT JEG SKAL BETALE FULD HUSLEJE I DEN PERIODE OG AT HUSLEJEN STIGER MED 25% DA DET ER EN SELVFØLGE AT LEJLIGHEDEN SKAL VÆRE TÆT, DET KAN DA IKKE PASSE JEG SKAL BETALE EKSTRA FOR DET??


Håber du kan hjælpe mig med råd og vejledning. Tak.

Ps: tror der andre som tænker det samme mig selv, da boligselskabet skal renovere ca. 40 opgange hvor der i hver opgang er 6 lejemål.

Med venlig hilsen

William G

Besvar indlæg
Camilla Kisling
29-01-2018 09:25:47

Kære William
Det kan ikke undgås, at byggearbejder giver gener i byggeperioden. Men det lyder voldsomt, som du beskriver det og jeg synes du skal kontakte afdelingens bestyrelse herom. Isoleringsarbejder samt udskiftning af vinduer og døre er forbedringsarbejder, der medfører lejeforhøjelse. Hvis du ikke er enig i lejeforhøjelsens størrelse kan du bede det lokale beboerklagenævn om at tage stilling i sagen.
Med venlig hilsen
Camilla Kisling

Besvar indlæg
William G
29-01-2018 15:50:17

Hej Camilla. Tak for svaret. Kan høre der ikke er så meget at gøre ved det. Har lige et spørgsmål mere. Hvad så med mit gulvtæppe og lister som de har hevet op, kan det være rigtigt at jeg selv skal sørge for at få det lagt på igen? Da jeg flyttede ind fik jeg en gulvmontør til at lægge det på og der var to steder hvor han skulle lappe det sammen med tape fordi dertæppet ikke var stort nok. Der bare et problem fordi der hvor han lappede det sammen der kan man ikke ligge tæppet på igen uden det kan ses. Mit spørgsmål er så om det ikke er boligforeningens ansvar at lægge nyt tæppe på igen, da det inden de rev det op ikke kunne ses?
Det kostede mig sammen med tæppet og få lagt det på flere tusinde kroner. Nu har håndværkerne bare revet det op og ødelagt det uden at gøre noget ved det!

Med venlig hilsen

William G

Besvar indlæg
Camilla Kisling
29-01-2018 17:28:35

Kære William
Som udgangspunkt skal der retableres efter udførelsen af arbejderne i din lejlighed. Jeg synes du skal kontakte afdelingen bestyrelse herom også.
Med venlig hilsen
Camilla Kisling

Besvar indlæg
Heidi Kirkegaard Sørensen
07-02-2018 17:05:33

Jeg bor til leje, hos Boligkontoret Danmark.
Vi har fået skriftlig varsling, med overskriften: 3 måneders varsling, omkring udskiftning af vinduer og yderdøre. Varslingen er kommet, 2. februar 2018 og deri står, at udskiftningerne finder sted: primo april 2018 og frem til ultimo maj 2018. Hvis jeg nu får besked om, at der sker udskiftning, fx 26. april 2018, 6 uger før, er det så rettidigt varslet? Eks.: Varsling er sket 2. februar og udskiftning sker 26. april. Er det rettidigt varslet?

Besvar indlæg
Camilla Kisling
08-02-2018 11:04:52

Kære Heidi
Hvis der er varslet den 2. februar 2018 med 3 måneder træder lejeforhøjelsen i kraft 1. juni 2018. Lejeforhøjelsen kan tidligst træde i kraft når forbedringsarbejdet er udført. Jeg vil umiddelbart tro, at de 6 uger du nævner relaterer sig til, at du kan gøre indsigelse mod lejeforhøjelsen senest 6 uger fra din modtagelse af varslingen.
Med venlig hilsen
Camilla Kisling

Besvar indlæg
Bestyrelsen
08-02-2018 19:55:34

Vi bor i en privat ejede ejendom, 56 lejemål. Ejere har mange lejligheder rundt i Danmark.Der blev sat en orientering op dateret 10 jan 2018 , at lejligheden skulle moderniseret og genudlejes efter paragraf 5 stk 2. Efter få dage blev notatet pillet ned. De unge mennesker der havde opsagt lejligheden holdt flyttesyn den 15 januar 2018 sammen med D.L og viceværten. Viceværten fortalte intet om renoveringen og opslaget var pillet ned. Her blev de enige om der skulle males i alle rum, radiator skulle males, loftet hvidtes, afslibning af gulv samt rengøring efter tømrer og gulvsliber. Nu viser det sig at alle radiatoren er pillet ned og kørt væk. Desuden er køkken, bad dørkarme pillet ned. Der er intet tilbage i lejligheden. Kan det virkelig være rigtigt at de unge mennesker skal betale for dette. Vi i bestyrelsen er dybt rystet, vi mener det er en form for bedrageri.

Besvar indlæg
Camilla Kisling
09-02-2018 10:48:41

Kære bestyrelse
Udlejer er berettiget til at modernisere et fraflyttet lejemål og genudleje det efter boligreguleringslovens § 5, stk. 2. Lejemål, der er overtaget nyistandsat iht. en lejekontrakt indgået på typeformular A 8. udgave, kan forlanges nyistandsat ved fraflytning. Det lyder ikke helt korrekt, at lejer skal betale for hele istandsættelsen. Det er en konkret vurdering hvordan lejemålet skal afleveres og jeg vil derfor anbefale, at der indbringes sag for huslejenævnet, der kan afgøre omfanget af lejerens istandsættelsespligt ved fraflytning i den konkrete situation.

med venlig hilsen
Camilla Kisling

Besvar indlæg
Jon
15-02-2018 02:15:56

Jeg bor til leje i en privat gammel ejendom og fået lov af udlejer til at opsætte en opvaskemaskine. I den forbindelse vil jeg selv betale for at få flere el-faser ind i lejligheden og trække strøm til køkken så jeg også kan opsætte et el-komfur samt få ekstra el-kontakt til el-kedel samt til min vaskemaskine. Kan min husleje forhøjes senere på dette grundlag hvis jeg selv betaler for installering af opvaskemaskine, opsætning af el-komfur, ekstra strøm til køkken samt ny elmåler med flere faser ?

Camilla Kisling
19-02-2018 11:48:56

Kære Jon
Udlejer kan ikke overfor dig kræve lejeforhøjelse af forbedringer i lejemålet, som du har betalt for. Jeg vil anbefale dig at sørge for at kunne dokumentere de udgifter du har afholdt til el-arbejderne, som bør udføres af en autoriseret installatør, og de hårde hvidevarer. De hårde hvidevarer kan du tage med dig ved fraflytning. Ved genudlejning kan udlejer sætte lejen højere, svarende til de forbedringer du har udført. Overstiger dine udgifter kr. 13.938 bør du - inden du går igang med arbejdet - sætte dig ind i lejelovens § 62a om godtgørelse for udførelse af forbedringer i lejligheden.
Med venlig hilsen
Camilla Kisling

Besvar indlæg
KF
19-02-2018 19:55:53

Jeg udlejer min andelsbolig, og lejer er gået til LLO - pga. utilfredshed med huslejens størrelse. Ejendommen er under renovation, der var kun et toilet, og intet bad i lejligheden - og nu bliver bagtrappen inddraget til badeværelse, med en udgiftspost på mindst kr. 300.000.

Jeg vil self. anse det som en gennemgribende forbedring af lejemålet - og når/hvis LLO fastsætter en eventuel ny husleje, kan man så bagefter hæve huslejen?

Camilla Kisling
20-02-2018 09:49:22

Kære KF
Ja det lyder sådan. Jeg tror, at du lejer ud til det lejedes værdi allerede nu. Bliver lejemålet forbedret kan du varsle forbedringslejeforhøjelse. Der skal sandsynligvis forvarsles om arbejderne og de lejeretlige konsekvenser, ligesom der skal varsles adgang til lejemålet. hvis du ikke overholder varslingsreglerne, herunder forvarslingsreglerne mister du retten til at varsle lejeforhøjelse når arbejderne er gennemført.
Med venlig hilsen
Camilla Kisling

Besvar indlæg
mogens carlsen
26-02-2018 13:37:23

har fået lavet nyt køkken (bor til leje) udlejer har betalt det meste men håndværkerne
sender så mig extra regning på 5500,00 for el 7157,00 for loft.
Ja det er jo som sædvanlig penge, har acceptert lejestigning og er begyndt 500,00
1-2-18 jeg kan jo ikke tgae køkkenet med under armen når jeg skal på plejehjem
er(pensionist) 70år alm folkepension.

Besvar indlæg
Camilla Kisling
2/28/2018 3:23:44 PM

Kære Mogens
Din lejestigning skal enten være varslet eller der skal være indgået en aftalt iht. lejelovens § 62b. Jeg er enig i, at du ikke kan tage køkkenet med dig - det er jo også udlejer, der har betalt det meste som du skriver.
Med venlig hilsen
Camilla Kisling

Besvar indlæg
Kristine
27-02-2018 15:09:40

Jeg har lejet min andelsbolig ud i 2 år, er det muligt at ophæve, idet jeg gerne selv skal tilbage og bebo lejligheden?

Besvar indlæg
Camilla Kisling
2/28/2018 3:31:05 PM

Kære Kristine
Det kommer an på hvad der står i lejekontraktens § 11 om opsigelse i lejeperioden. Hvis der ikke står noget kan du ikke opsige lejemålet. Hvis det er aftalt, at du kan opsige lejemålet i lejeperioden, kan lejemålet opsiges med 1 års varsel med den begrundelse, at du selv skal bruge lejemålet.
Med venlig hilsen
Camilla Kisling

Besvar indlæg
Kurt
3/3/2018 11:44:17 AM

Jeg har boet til leje i en gammel skæv lejlighed på 110 kvm. siden 1991 i Århus C. og i den tid jeg har boet her har der ikke været foretaget forbedringer eller moderniseringer af nogen art. Lejligheden består af en stuen og tre små værelser, men er ikke tidssvarende.
Jeg har indtil nu betalt kr. 3.700,00 plus forbrug per måned og betalte i sin tid kr. 10.500,00 i depositum.
Nu har jeg fået en varsling af lejeforhøjelse som er temmelig voldsom. Der henvises til boligreguleringsloven paragraf 29 C paragraf 47 & 48.
Den månedlige stigning vil være på kr. 5.925 - så jeg totalt skal betale kr. 9.625,00 per måned, samt en regulering af depositum på 18.375,00. Hvor der henvises til lejelovens paragraf 34 stk 3.

Er det lovligt at hæve husleje og depositum så voldsomt uden at have foretaget nogen form for renovering eller forbedring ?

Jeg har taget kontakt til LLO - så sagen kan indbriges til huslejenævnet, men er nysgerrig på hvor jeg står i det her.

På forhånd tak for svar

Camilla Kisling
3/6/2018 12:07:00 PM

Kære Kurt
I såkaldt småhuse er udlejer berettiget til regulere lejen til det lejedes værdi hvert andet år. Der er ikke nogen begrænsning på hvor meget lejen kan stige. Lejen må dog ikke overstige hvad andre tilsvarende lejemål med omkostningsbestemt leje betaler. Er din lejlighed ikke moderniseret synes jeg en m2 leje på kr. 1050,00 lyder af meget. Omvendt tror jeg også, at din nuværende leje er væsentligt lavere end det lejedes værdi.
Jeg synes det er helt rigtigt at få sagen prøvet ved det lokale Huslejenævn.
Med venlig hilsen
Camilla kisling

Besvar indlæg
Kurt
3/7/2018 7:11:18 PM

Kære Camilla,

Tak for dit svar.

Jeg har kikket i lejeloven og faldet over det der hedder omkostningsbestemt leje, og tager måske fejl - men der står, som jeg læser det at der er nogle undtagelser.

Undtagelser ved boligregulering for omkostningsbestemt husleje, hvis huset har 6 eller færre lejemål og er opført før 01.01.1995.

Er det korrekt forstået ?

På forhånd tak for svar

Kurt

Camilla Kisling
3/9/2018 11:21:08 AM

Kære Kurt
Ja - delvist. "Småhuse" er ejendommen der 1. januar 1995 omfattede 6 eller færre beboelseslejligheder. Hvornår ejendommen er opført er uden betydning.
Med venlig hilsen
Camilla Kisling

Besvar indlæg
Erik
3/3/2018 11:54:21 AM

Hej Camilla,

Jeg har et par spørgsmål :D

1) Min lejer er gået til LLO, og Huslejenævnet har været og besigtige lejemålet. Jeg har svært ved at gennemskue, hvad proceduren er, hvis huslejen sættes ned, og jeg som udlejer anker det? Hvad er det med sammenligningslejemål, skal jeg finde dem, og hvordan gør man det?
Eller skal man anmode huslejenævnet om oplysninger om disse??

2) Selve ejendommen er under renovation, og når denne er færdig, medfører det en stigning i boligafgiften. I lejlighende bliver en stigning på ca. kr. 9000 pr. m2. Lejer flyttede ind 1/6 -17, projektet var i licitation, og Kommunen gav grønt lys til byggeprojekt august 2017.

Hvordan skal denne stigning varsles?

2) Lejligheden skal vurderes, det er svært at finde info omkring hvor lang tids varsel der skal være, så lejer er informeret omkring besøget?

mvh
Erik

Camilla Kisling
3/6/2018 12:13:12 PM

Kære Erik
Hvis din lejer kræver lejen nedsat er det din lejer, der i boligretten skal dokumentere, at lejen er væsentligt højere end det lejedes værdi. Det kan være en svær bevisbyrde at løfte. I huslejenævnet træffes beslutning om lejens størrelse efter huslejenævnets generelle kendskab til lejeniveauet.
Dine spørgsmål og varsling af lejeforhøjelse er for omfattende og uegnet til besvarelse her - jeg anbefaler at du hurtigst mulig søger rådgivning da der er mange regler, der skal iagttages.
Med venlig hilsen
Camilla Kisling

Besvar indlæg
Henrik Sørensen
3/3/2018 12:30:17 PM

Det er en interessant dom - hvordan finder man den konkrete sag, så man kan henvise til den, i en eventuel tvist?

Besvar indlæg
Camilla Kisling
3/6/2018 12:17:21 PM

Kære Henrik
Jeg har den fra karnov. Prøg at søg på Ufr 2016. 2446.
Med venlig hilsen
Camilla Kisling

Besvar indlæg
Catharina Andersen
3/12/2018 4:02:23 PM

Hej Camilla,

Jeg har et par spørgsmål.

Jeg bor til leje i en 2 vær. Lejlighed på 52 m2 på et kollegie for enlige mødre under uddannelse. Kollegiet er drevet af hjælpeorganisationer og ved hjælp af frivillig støtte. Kollegiet har lejet sig ind i en boligblok, hvor boligerne for de enlige mødre også er. Vores lejekontrakter er tidsbegrænsede og ophører alt efter, hvornår vores studie er færdigt.
Vi er nu alle mundligt opsagt til den 1. Juli, på grund af, at kollegiet ikke kan kører videre forårsaget af stort underskud.
Vi er i første omgang blevet informeret om, at vi kan blive boende men til en helt anden husleje, idet fonden som ejer boligblokken vil foretage nogle ændringer/ombygninger af lejlighederne og fordi den opkrævede husleje hos os er mindre end den kollegiet betaler til fonden.
Efterfølgende har vi fået af vide, at vi personligt kan søge om at blive boende.
Jeg har fået oplyst, at min lejlighed vil komme til at koste omkring kr. 8.600 incl. varme, el og vand. I dag giver jeg kr. 5.769 incl. varme, el, vand, antenne og altan.
Min lejekontrakt er udfærdiget den 1. Juli 2017 på en typeformular A, 9. Udgave og løber den 30. Juli 2020, hvor mit studie ophører.
Jeg troede ikke, at jeg/vi kunne opsiges efter lejekontrakten, men kollegiet har oplyst, at det kan vi godt, da det er fonden de har lejet bygningerne/lejlighederne af.

1) Hvordan skal jeg forholde mig til opsigelsen, som endnu ikke er modtaget skriftlig. Kan jeg opsiges?

2) Og hvordan skal jeg forholde mig til, at jeg selv skal møde op på fondens kontor og søge om at blive boende, jeg er jo usikker på, om jeg kan opsiges? (Jeg har fået oplyst, at jeg skal være hurtig, da der er mange, der gerne vil have lejlighederne).

3) Hvis jeg siger ja til tilbuddet, kan jeg så kræve at blive boende i den lejlighed, som jeg har nu?

Med venlig hilsen
Catharina

Besvar indlæg
Camilla Kisling
3/13/2018 10:27:26 AM

Kære Catharina
Det er min umiddelbare opfattelse, at udlejer ikke uden videre sige dig op, men jeg er ikke sikker. Jeg anbefaler dig at søge rådgivning om de stillede spørgsmål, der ikke kan besvares uden at have gennemgået lejekontrakten.
Med venlig hilsen
Camilla Kisling

Besvar indlæg
Brian Dalgaard
5/29/2018 4:15:42 PM

Jeg har haft en snak med min udlejer om et vindue som er nedbrudt og som er repareret med silicone og derefter sømmet fast så det ikke kan åbnes. Der er indgået standard A9 kontrakt uden tilføjelser. Jeg har inden 14 dage meldt at den ikke er brugbar. Der er ikke lavet indflytningssyn. Han har flere udlejningsejendomme. Han truer med at han selv vil flytte ind og så skal jeg flytte ud efter 3 måneder. Vi er også uenige om at udendørs vedligeholdelse af haven. Jeg kan godt slå græs så længe min gamle plæneklipper vil være med. Synes på den ene side ikke jeg har råd til at skaffe f.eks. hækkeklipper og andet udstyr til at passe haven, og på den anden har jeg gode naboer som sikker vil låne mig redskaber. Han forsøger at indlade sig på at naboerne taler dårligt om haven og klager. De har ikke klaget til mig, og jeg har det godt med dem. Jeg har en have som skal passe med at min søn og jeg kan lege, så ja der står mål, gynger, bolde og trampolin på grunden, mine naboer er pensionister og bruger mange timer i deres have, den mulighed har jeg ikke. Kan han få mig ud, og hvis jeg rejser mine bekymrende krav til huslejenævnet, vil han så kunne få held med sin trussel?

Besvar indlæg
Camilla Kisling
6/4/2018 11:02:24 AM

Kære Brian
Udlejer kan kun opsige/ophæve dit lejemål med en af de begrundelser, der fremgår af lejeloven. Indbringelse af sag for huslejenævnet kan ikke i sig selv medføre opsigelse/ophævelse. hvis din udlejer har flere udlejningsejendomme mener jeg ikke umiddelbart, at din udlejer kan opsige dig med den begrundelse, at han selv skal bruge lejemålet - og hvis han kan er det med et opsigelsesvarsel på 1 år.
Med venlig hilsen
Camilla Kisling

Besvar indlæg
Pernille
6/2/2018 9:54:00 AM

Hej
Jeg er igang med at købe en andelsbolig som overgår fra lejebolig til andelsbolig. Der bor allerede nogle i forvejen i lejligheden men en tidsbegrænset leje. Lejligheden er gennemgribende rennoveret, hvilket betyder at lejen er ret høj grundet forbedringerne er lagt oveni (100 kvm. 12.000 i København). Jeg er bange for at de nuværende lejere kan finde på at hive sagen i huslejenævnet og jeg så skal betale dem tilbage.
Hvordan finder jeg ud af om lejen er kritisk høj? Huslejeforbedringen (5.000 om måneden) svarer jo til hvad der er forbedret for jf. andelsbeviset.

Hilsen
Pernille

Besvar indlæg
Camilla Kisling
6/4/2018 11:12:21 AM

Kære Pernille
Hvis du køber en andelbolig med lejere i er det din risiko hvis lejeren går i huslejenævnet. Hvis lejerne har boet og betalt den samme leje i 1 år eller mere kan nedsættelsen få virkning for fremtiden og ikke med tilbagevirkende kraft. Det er alene huslejenævnet, der tager stilling til om lejen er væsentlig højere end det lejedes værdi. Måske kan du starte med at kontakte huslejenævnet og spørge hvad huslejenævnet normalt fastsætter lejen til i gennemgribende moderniserede lejligheder.
Med venlig hilsen
Camilla Kisling

Besvar indlæg
Pernille
6/4/2018 5:39:01 PM

Hej Camilla
Mange tak for tilbagemelding. Hvor kan jeg finde reglen som du henviser til vedr. 1 år eller længere og at jeg ikke hæfter med tilbagevirkende kraft?
Hilsen
Pernille

Besvar indlæg
Camilla Kisling
6/6/2018 10:59:02 AM

Boligreguleringsloven § 17, stk. 2

Med venlig hilsen
Camilla Kisling

Besvar indlæg
Dorte Andersen
6/7/2018 9:27:39 AM

Jeg har boet i en lejlighed siden 2016. Udlejer siger, at lejligheden er blevet gennemgribende renoveret i 2012, hvorfor huslejen er fastsat efter §5.2. Bebyggelsen har kun energiklasse F og jeg mener derfor ikke at §5.2 kan anvendes: Udlejer er af en anden mening - se svar fra ham: "vi er opmærksomme på reglen om, at man ikke kan 5.2-modernisere og foretage 1. udlejning efter disse regler, såfremt energimærket ikke er mindst D. Disse regler trådte i kraft juli 2015. Da jeres lejlighed er moderniseret tilbage i 2012, er jeres lejlighed/lejemål således ikke underlagt disse regler, hvorfor lejemålet ganske rigtigt er udlejet efter reglerne i boligreguleringslovens §5.2." Er det korrekt, hvad han skriver til mig at de godt kan anvedne§5.2 selv med energiklasse F da vores lejlighed er moderniseret i 2012?

På forhånd tak for svar!

Besvar indlæg
Camilla Kisling
6/7/2018 5:53:50 PM

Kære Dorte

Det kan gøres meget kort: Ja - det har udlejer ret i.

Med venlig hilsen
Camilla Kisling

Besvar indlæg
Dorte Andersen
6/7/2018 9:16:14 PM

Tak for svar

Giver dog ikke mening for mig at vores husleje kan fastsættes efter 5,2 fordi det er renoveret i 2012, mens nyere renoverede lejligheder i bebyggelsen har fået nedsat huslejen fordi lejen fejlagtig var fastsat efter 5,2 (fejlagtigt pga den dårlige energiklasse), og derfor nu fastsættes som omkostningsbetinget leje og ca 300 kr mindre pr m2 pr år end vores.

Hilsen Dorthe

Besvar indlæg
Camilla Kisling
6/8/2018 9:35:20 AM

Kære Dorte - eller måske Dorthe

Selvtak. Reglerne om krav til energimærket blev vedtaget i 2015 med ikrafttræden 1. juli. Man lovgiver ikke med tilbageværende kraft, hvilket giver mening - men når en begrænsning i regler går ud over en selv forstår jeg godt man kan blive skuffet.

Med venlig hilsen
Camilla Kisling

Besvar indlæg
Birgit
6/11/2018 7:06:50 PM

Kære brevkasse,

Jeg er dybt fortvivlet efter en afgørelse fra KBH´s husleje Ankenævn har fastlagt at jeg skal betale leje tilbage til en lejer der har boet i min gamle lejlighed i 4 år, aldrig udtrykt nogen form for utilfredshed med lejen. Han er fra udlandet og kom hertil uden ejendele hvorfor lejekontrakten var delt op i 2. Husleje og et fee for alt andet inventar, møbler, håndklæder, tallerkener etc. (som en hotel lejlighed). De har ikke givet nogen begrundelse for hvordan de er kommet frem til beløbet, ej heller anvendt "Sammenligning" bare skrevet at jeg skal betale tilbage for de seneste 11 mdr. pga en justering på kr. 200,- da han ønskede at forlænge med yderligere et år.

Ejendommen er fra 1930

Mit spørgsmål er:
Hvordan skal jeg forholde mig, jeg har ikke modtaget et krav (endnu) fra lejeren, jeg bor i udlandet langt væk fra Danmark. Brevet fra KBH K siger blot noget om grundejernes register som man kan blive skrevet ind i hvis man ej følger flere afgørelser? men er der andet jeg skal være opmærksom på?

pft. tusind tak for din tid.

Mvh Birgit

Camilla Kisling
6/13/2018 9:52:15 AM

Kære Birgit
Du har 4 uger fra modtagelsen af afgørelsen til at indbringe sagen for boligretten - jeg lægger til grund at sagen har været i huslejenævnet og i ankenævnet. I boligretten er det lejeren, der skal bevise, at lejen er væsentlig højere end det lejedes værdi ved fremlæggelse af sammenligningslejemål - hvis det er det afgørelsen går ud på. Det kan være en svær bevisbyrde at løfte.
Hvis ikke der længere er mulighed for at gå videre med sagen skal du få et kontonummer fra lejeren, således at du kan overføre det beløb du er ham skyldig. Beløbets forrentning fremgår af boligreguleringslovens § 17.
Med venlig hilsen
Camilla Kisling

Besvar indlæg
Susanne Honore’
9/17/2018 9:30:34 PM

Hej. Jeg bor i en ældre ejendom, hvor lejlighederne bliver renoveret efter fraflytninger. Jeg er en af de få der stadigvæk har en lejlighed af ældre dato. Da jeg har lettere gigt i hoften har jeg svært ved at kravle op i badekarret, hvor bruseren sidder. Hvis jeg skal have fjernet badekarret skal mit badeværelse renoveres. Mit spørgsmål er: Hvor meget kan man ca. stige i husleje for et badeværelse?( betaler idag 4800 DKK om mdr) for en 2 vær. på 56 m4.
Mvh. Susanne

Besvar indlæg
Camilla Kisling
9/19/2018 10:24:26 AM

Kære Susanne
Forhøjelsen vil være ydelsen på et 20 årigt realkreditlån, pt. 6,7% af de udgifter, der afholdes til renoveringen af badeværelset fratrukket ca. 20% til sparet vedligeholdelse. Til håndværkerudgiften kan udlejer lægge ca. 15-20%, idet udlejer også kan medtage udgifter til teknisk og administrativ bistand samt låneomkostninger. Hvad beløbet bliver i kroner og ører kan jeg ikke svare dig på.
Med venlig hilsen
Camilla Kisling

Besvar indlæg
Stil et spørgsmål
DU ER I GANG MED AT STILLE
ET SPØRGSMÅL PÅ ADVODAN.DK

Inden du går videre, vil vi gerne gøre dig opmærksom på, at dit spørgsmål bliver synligt her på siden.

Vi opfordrer derfor til, at du tænker over, hvilke informationer du afgiver, når du stiller dit spørgsmål. Vi anbefaler, at du fx undlader informationer om dit helbred, din økonomi eller andre personfølsomme oplysninger. Det kan også være oplysninger om familiære forhold eller oplysninger om din arbejdsmæssige situation, som det er uhensigtsmæssigt at offentliggøre her på siden.

Ønsker du ikke, at dit spørgsmål skal være synligt, har du mulighed for at kontakte et af vores lokale kontorer via kontaktformularen i højre hjørne.

Når du stiller dit spørgsmål her på siden, skal du oplyse din e-mailadresse. Din e-mailadresse bliver ikke offentliggjort men benyttes, så du kan godkende dit spørgsmål, inden det bliver synligt på hjemmesiden. Samtidig benyttes den til at fremsende en mail, når advokaten har besvaret dit spørgsmål.