Vælg kontor
Privat
Erhverv
Nyheder
Om advodan

Transport af kæledyr i bil - hvad siger reglerne?

  • Af Pia Eskildsen
  • 09. maj 2017
  • 45 Spørgsmål & svar

”Der findes ingen lovkrav om, at eksempelvis hunde skal sidde i transportbur eller være fastspændt, når du har dem med i din bil. Men til gengæld står der i færdselsloven om transport af gods, at gods skal være anbragt således, at det ikke kan være til fare for personer eller medføre skade på ejendom - og i Danmark kategoriserer politiet hunde som gods. Uanset hvad skal hunde selvfølgelig transporteres forsvarligt både for dyrets, førerens og eventuelle passagerers sikkerheds skyld,” siger advokat Trine Binderup Larsen fra ADVODAN Aalborg og fortsætter:

”Det gældende regelsæt for transport af dyr findes i transportforordningen. Her er der eksempelvis regler om, at dyrene skal være egnede til den planlagte transport, at der skal være plads nok, og at dyrene skal vandes og fodres med passende mellemrum osv. Men at dyr skal være spændt fast under kørslen af trafiksikkerhedsmæssige grunde, er der ingen udtrykkelige krav til,” forklarer hun.

Regler i udlandet
Tager du dit kæledyr med på ferie, skal du være opmærksom på, at der kan være særlige regler for transport af kæledyr i andre lande. Derfor er der god grund til at undersøge reglerne, inden du tager afsted.

”I Sverige skal kæledyr være sikret under kørslen. Det kan være i et transportbur eller med en speciel sikkerhedssele. Hvis du fx transporterer en hund eller en kat i et bur, er der krav til burets størrelse, og det kan udløse en bøde, hvis buret er for småt. Reglerne gælder også, selvom du bare er på gennemrejse til Bornholm,” siger Trine Binderup Larsen.

I Tyskland betragtes dyr som transport af gods, og det kræver, at hunden som minimum er spændt fast, så den ikke er løs i kabinen. Overholder du ikke disse regler, kan du risikere en bøde.

Husk pas til dit kæledyr
Udover reglerne omkring transport skal du også huske, at hunde og katte skal have udstedt et blåt EU-selskabsdyrspas, inden du tage dyret med over grænsen.

”Når passet er udstedt, og der er angivet de nødvendige vaccinationer, behandlinger og test, er passet gyldigt i hele EU. Alle praktiserende dyrlæger kan hjælpe dig med at udstede et gyldigt selskabsdyrspas,” siger Trine Binderup Larsen. 

Vil du vide mere?
Spørgsmål
Christina Østergaard Hansen
30-06-2017 22:00:09

Hej . Jeg har kig på en hvalp i Italien og de siger at hvalpe må køres med uden pas i bilen til Danmark når de er 12 uger , er dette korrekt ?
Mange hilsner Christina

Besvar indlæg
Christina Østergaard Hansen
30-06-2017 22:02:07

Hej . Jeg kan se jeg glemte at få "under" med i min forrige mail.
De siger at hvalpe under 12 uger må transporteres uden pas igennem Europa . Er dette korrekt ?
Mvh Christina

Besvar indlæg
Trine Binderup Larsen
05-07-2017 12:28:30

Kære Christina

I EU forordning nr. 576/2013, fremgår det således, at en hund der indføres i en medlemsstat , uanset alder, skal ledsages af et identifikationsdokument (et pas). Det fremgår endvidere, at hvis hunden er under 12 uger, er det dog ikke nødvendigt med en rabiesvaccination. Der kan således dispenseres fra kravet om rabiesvaccination.

Jeg vil råde dig til at søge konkret rådgivning ved politiet eller anden relevant myndighed inden du afhenter hunden i Italien og indfører den i Danmark.

Med venlig hilsen
Trine  Binderup
Trine Binderup Advokat | ADVODAN Aalborg Se faglig profil
Besvar indlæg
Christina
05-07-2017 14:23:25

Mange tak for dine svar . Jeg snakkede med fødevarer styrelsen og fandt ud af at Tyskland ikke tillader hvalpe under 15 uger (med rabies) igennem deres land . Så den eneste måde at få hunden hjem på når den er så ung er med fly .

Besvar indlæg
Filippa
20-09-2017 20:43:09

Hej må man have hund med i en hestetranport til to heste på guleplader?

Besvar indlæg
Trine Binderup Larsen
05-10-2017 09:54:02

Kære Filippa

Udgangspunktet er, at transportmidlet skal have den fornødne størrelse i forhold til antal dyr og af hensyn til arten, således dyrene får fornødent komfort.

Med afsæt i ovenstående, vil denne hestetransport som udgangspunkt kun indeholde plads til to heste.

Med venlig hilsen
Trine  Binderup
Trine Binderup Advokat | ADVODAN Aalborg Se faglig profil
Besvar indlæg
Leon
11-01-2018 15:25:30

Når vi flyver fra københavn til Malaga med SAS eller Norweigan, skal vores hund på grund af størrelsen transporteres i lastrumme, som er opvarmet og med lys.
Da vi skal aflevere hunden senest en time før afgang og flyveturen er på 3 1/2 time går der min. ialt 5-6 timer før vi modtager hunden i Malaga.
Hvis så maskinen er forsinket, hvilket ikke oplyses ved indleverering af hunden kan der ofte gå gå yderligere op til et par timer.
Mit spørgsmål er, er der regler for hvor lang tid der må gå uden at der er mulighed for at give en hund vand/mad?

Trine Binderup Larsen
16-01-2018 11:56:13

Hej Leon

I følge mine oplysninger er udgangspunktet for hunde der skal fragtes i lastrum at transportkassen skal være forsynet med mad og vand til hele turen, så den også kan klare sig i tilfælde af flyforsinkelse. Mængden afhænger selvfølgelig af flyveturens længde.

Jeg vil dog anbefale dig at spørge din dyrlæge om hvad han eller hun vil anbefale og henvende dig til flyselskabet, for at høre nærmere om deres politik.

Hvis du ønsker at jeg konkret skal se på din sag er du velkommen til at henvende dig.

Venlig hilsen

Trine Binderup Larsen
Advokat

Med venlig hilsen
Trine  Binderup
Trine Binderup Advokat | ADVODAN Aalborg Se faglig profil
Besvar indlæg
Leon
16-01-2018 15:02:57

Mange tak for dit svar, som jeg forstår på, at der ikke er nogen tidsbegrænsning ved transport af private husdyr i fly.

Så vil jeg ved aflevering af hunden forsøge at få lov til at den må have vand med udover grænsen for 10 cl.

Det ville være nemmere, hvis man var to personer og fik lov til at betale for et ekstra sæde (flybillet)til hunden på en række med tre sæder.

Hilsen
Leon

Rikke mauritzen
3/12/2018 10:11:47 PM

Hej må man gerne have 2 hunde spændt fast i samme selespænde i bilen? Hvis man skal til Sverige/Norge?

Besvar indlæg
Trine Binderup Larsen
3/13/2018 10:59:00 AM

Kære Rikke

Som udgangspunkt vil jeg mene, at de to hunde bør fastspændes i hver deres selespænde for at leve op til sikkerhedskravene.

Såfremt du ønsker konkret rådgivning, er du velkommen til at kontakte mig.

Med venlig hilsen
Trine  Binderup
Trine Binderup Advokat | ADVODAN Aalborg Se faglig profil
Besvar indlæg
Henrik Tofte
4/15/2018 9:11:32 AM

Jeg har købt en (hjemmelavet) transporttaske til at sætte bagpå min MC, så min hund (Labrador) kan side på bagsædet. Tasken er lavet af kraftig nylon og med hul til hovedet i “låget”. Den er spændt forsvarligt fast med 4 kraftige stropper og hunden kan ikke hoppe ud af den under kørslen.

Det er mægtigt sjovt at køre en lille tur med hunden, det vækker en del opsigt og vovsen synes det er dejligt. Men er det lovligt?

Besvar indlæg
Trine Binderup Larsen
4/23/2018 8:09:41 AM

Hej Henrik

I Danmark har vi ingen generel lovgivning om transport af kæledyr, men derfor er det stadig vigtigt at sikre at kæledyret er spændt godt og sikkert fast under kørsel. Udgangspunktet er, at det er lovligt at køre med sin hund bagpå motorcykel i et bur. Da det er muligt at købe hundetasker der er beregnet til at spænde på motorcykel, vil jeg anbefale at købe sådan en til din labrador, for at være sikker på at de sikkerhedsmæssige foranstaltninger er overholdt, når du har en stor hund.

Med venlig hilsen
Trine  Binderup
Trine Binderup Advokat | ADVODAN Aalborg Se faglig profil
Besvar indlæg
susanne ladefoged
4/20/2018 9:19:06 AM

Hej
Vi står skal på ferie i Spanien - vi kører selv derned.
Skal igennem Tyskland og Frankrig ville hører om det er okay med en lovlig hundesikkerhedssele. Vi har en Golden retriever og den er for stor til at side et bur.

Besvar indlæg
Trine Binderup Larsen
4/26/2018 8:08:50 AM

Hej Susanne

I udlandet er der regler for at hunde der transporteres i bil, skal være spændt fast under kørsel enten i bur eller i sikkerhedssele. Det er derfor okay at transportere hunden i en lovlig hundesikkerhedssele, der passer til hundens størrelse.

Med venlig hilsen
Trine  Binderup
Trine Binderup Advokat | ADVODAN Aalborg Se faglig profil
Besvar indlæg
Ulla Østergaard
5/12/2018 8:04:05 AM

Jeg har lige været i Sverige med min hund. Nu er jeg kommet i tvivl, om man skal melde til tolden, at man er rejst ud af Sverige igen. Jeg meldte indrejsen over nettet, og kan ikke finde noget om at rejse retur. Vh Ulla

Besvar indlæg
Trine Binderup Larsen
5/17/2018 8:55:35 AM

Hej Ulla

Når du medbringer din hund til Sverige, enten på grund af gennemrejse eller for at tage ophold der, skal det anmeldes til den svenske toldmyndighed. Reglerne siger dog ikke udrejsen skal anmeldes, hvorfor jeg ikke formoder at du skal foretage dig noget.

Med venlig hilsen
Trine  Binderup
Trine Binderup Advokat | ADVODAN Aalborg Se faglig profil
Besvar indlæg
Thomas Kamienski
5/20/2018 8:40:42 PM

Er det tilladt at en person på passagersædet i en personbi,l sidder med en hund på skødet og begge er i samme sikkerhedssele?

Besvar indlæg
Trine Binderup Larsen
5/25/2018 1:04:10 PM

Hej Thomas

Som der står skrevet i artiklen er der ingen specifikke krav til at en hund skal være fastspændt, men du bør vurdere hvorvidt det den måde du påtænker at transportere hunden på er sikker.

Uden at kunne sige det med sikkerhed, så tror jeg ikke det er hverken sikkert eller lovligt at have hunden med i samme sikkerhedssele som passageren. Det er måske en god idé at kontakte Styrelsen for trafiksikkerhed omkring et sådant spørgsmål.

Med venlig hilsen
Trine  Binderup
Trine Binderup Advokat | ADVODAN Aalborg Se faglig profil
Besvar indlæg
kathrine
5/30/2018 8:55:25 PM

Hej.
jeg skal til Holland med min hund. Han vil være i bagagerummet med hundegitter til bagsædet. Ville dette være lovligt, da han dessideret ikke er i et hundebur. når man rejser til sverige skal de registreres, skal de også det i Holland?

Besvar indlæg
Trine Binderup Larsen
6/15/2018 9:18:22 AM

Hej Kathrine

Dit spørgsmål kræver mere dybdegående undersøgelser, kontakt mig venligst hvis du ønsker bistand.

Med venlig hilsen
Trine  Binderup
Trine Binderup Advokat | ADVODAN Aalborg Se faglig profil
Besvar indlæg
Kathrine
6/28/2018 11:04:55 PM

hej - du må meget gerne undersøge nærmere, hvis du har mulighed for det!

Besvar indlæg
Trine Binderup Larsen
7/3/2018 1:17:24 PM

Hej Katrine

Du kan kontakte mig på trbl@advodan.dk eller 96 31 33 29.

Med venlig hilsen
Trine  Binderup
Trine Binderup Advokat | ADVODAN Aalborg Se faglig profil
Besvar indlæg
mathilde
6/21/2018 10:57:04 PM

Jeg skal med en vandreforening køre gennem Sverige i en lejet bus. Er der samme regler omkring transport bur og sele til hund som i alm. personbil? hvis hunden er bundet til et sæde i en sele, er det korrekt fastspænding af hund?

Besvar indlæg
Trine Binderup Larsen
6/26/2018 1:10:00 PM

Hej Mathilde

I Sverige gælder er et krav om, at hunden skal kunne transporteres sikkert. Dette betyder, at hunden enten skal sikres ved brug af en transportboks eller sikkerhedssele, der er tilpasset til hunde. Dette betyder, at du ikke blot kan binde hunden til sædet, medmindre der anvendes en godkendt hundesikkerhedssele.

Jeg har ikke kunne finde særlige regler om transport i en bus, men igen skal du overveje, om transporten kan ske sikkert. Endvidere er det et krav, at køretøjet er egnet til transport af hunde. Dette omfatter f.eks., at hunden skal kunne være i skygge og få god ventilation. Når der ikke er tale om transport i en personbil gælder der desuden et krav om, at der skal være et skilt på køretøjet om, at der transporteres dyr. Skiltet skal enten være på svensk eller engelsk.

Du skal være opmærksom på, at hvis du anvender et bur til transporten skal dette have en bestemt størrelse. Du kan generelt se mere om kravene på hjemmesiden for det svenske "Jordbruksverk", som er den relevante myndighed.

Med venlig hilsen
Trine  Binderup
Trine Binderup Advokat | ADVODAN Aalborg Se faglig profil
Besvar indlæg
Rudi
7/5/2018 11:00:25 AM

Er det nok med hundegitter, som helt adskiller bagsæde fra bagagerum (i en stationcar) hvis man skal køre med hunde i Tyskland? De er jo så ikke i bur, men hele bagagerummet bliver jo et bur.

Trine Binderup Larsen
7/6/2018 8:17:52 AM

Hej Rudi

Dit spørgsmål kræver nærmere undersøgelser af tysk lovgivning, du er velkommen til at kontakte mig på trbl@advodan.dk, hvis du ønsker det undersøgt.

Med venlig hilsen
Trine  Binderup
Trine Binderup Advokat | ADVODAN Aalborg Se faglig profil
Besvar indlæg
Mads Hansen
8/26/2018 6:36:05 PM

Hej. Skal en hund være fastspændt på bagsædet ?

Besvar indlæg
Trine Binderup Larsen
8/30/2018 10:27:08 AM

Hej Mads

I Danmark findes der ingen lovkrav om at hunde skal sidde i transportbur eller være fastspændt under kørsel i bil. Hunde kategoriseres som gods og efter færdselsloven skal gods være anbragt således, at det ikke kan være til fare for personer eller medføre skade på ejendom. Tager du din hund med på ferie til udlandet i bil, skal du være opmærksom på, at der kan gælde andre regler under kørsel.

Med venlig hilsen
Trine  Binderup
Trine Binderup Advokat | ADVODAN Aalborg Se faglig profil
Besvar indlæg
Lisbeth Vind
12/18/2018 12:13:34 PM

Jeg ser mange bilister, der kører med en hund på skødet. Er det lovligt, og hvis ikke hvad er en evt sanktion ?
God dag.
Vh Lisbeth Vind

Besvar indlæg
Trine Binderup
1/3/2019 3:50:53 PM

Hej Lisbeth

Som der står skrevet i artiklen er der ingen specifikke krav til at en hund skal være fastspændt, men du bør vurdere hvorvidt den måde du påtænker at transportere hunden på er sikker.

Jeg har ikke kendskab til hvad sanktionen vil være, hvis transporten vurderes usikker.
Måske kan du få det oplyst ved at kontakte Styrelsen for trafiksikkerhed.

Med venlig hilsen
Trine  Binderup
Trine Binderup Advokat | ADVODAN Aalborg Se faglig profil
Besvar indlæg
flemming arnet
1/6/2019 10:18:58 PM

giver det bøde at have hund bag i bilen, når der ikke er lovkrav derom, men jeg har d.d. på tv2 set politiet give bøde for det. hvad er korrekt?

Besvar indlæg
Trine Binderup
1/16/2019 9:19:47 AM

Hej Flemming

Politiet er berettiget til at give en bøde efter færdselsloven § 82, hvis de vurderer, at din hund ikke er anbragt forsvarligt således, at den er til fare for personer eller til gene for føreren.

Besvar indlæg
Erik Vangsgaard
1/10/2019 10:13:34 PM

Hej. Jeg skal til Tyrkiet og kører dermed i bil. Jeg skal have min hund med. Er der andre regler i ikke EU lande Kører bl.a gennem Serbien som Tyrkiet ikke et med i EU.

Besvar indlæg
Trine Binderup
1/16/2019 9:20:38 AM

Hej Erik

Når I skal opholde jer uden for EU i en periode, er det en god idé, at den er id-mærket, har EU-pas, en gyldig rabiesvaccination og fået foretaget en rabiesantistoftitertest med et resultat på mindst 0,5 IE/ml, inden I forlader Danmark. På den måde sikrer I jer, at hunden vil kunne indføres uproblematisk til Danmark igen når ferien er slut. Herudover vil jeg anbefale, at I undersøger reglerne i de enkelte lande. Det vil kræve en nærmere undersøgelse, hvorfor du bedes henvende dig til mig, hvis du ønsker at vi skal se nærmere på det.

Med venlig hilsen
Trine  Binderup
Trine Binderup Advokat | ADVODAN Aalborg Se faglig profil
Besvar indlæg
Pia vangsgaard
1/11/2019 7:30:11 AM

Til sommer skal jeg med familien kører i bil til tyrkiet med min hund, vi kører gennem Tyskland, Tjekkiet, Serbien, Ungarn og Bulgarien. Jeg er klar over hunden skal være vaccineret og have hundepas. Er der andre ting jeg skal være opmærksom på?

Besvar indlæg
Trine Binderup
1/16/2019 9:21:36 AM

Hej Pia

Udover at hunden skal vaccineres og have hundepas, skal du sørge for at hunden er spændt fast under kørsel enten i en sikkerhedssele eller et bur. Herudover vil jeg anbefale, at I undersøger reglerne i de enkelte lande. Det vil kræve en nærmere undersøgelse, hvorfor du bedes henvende dig til mig, hvis du ønsker at vi skal se nærmere på det.

Med venlig hilsen
Trine  Binderup
Trine Binderup Advokat | ADVODAN Aalborg Se faglig profil
Besvar indlæg
Hanne
5/29/2019 6:25:51 PM

Kære Trine, kan du hjælpe med et svar? Jeg har en stor Mercedes på papegøjeplader med et fastmonteret tværstillet gitter, der afskærmer mellem forsæder og bagagerum. Vil gerne have mine 2 store hunde med gennem Sverige og til Norge. Kan læse at Sverige kræver bur eller sele - vil det afskærmede bagagerum kunne tælle som et fælles bur? Hvordan er reglerne i Norge? Vh Hanne

Trine Binderup
6/6/2019 10:21:24 AM

Hej Hanne,

Norge har de samme regler på området, som Danmark har, hvorfor der ikke foreligger regler om fastspænding eller bur. Hundene skal dog være sikret forsvarligt og ikke være til gene for køreren. Derfor vil det være lovligt at køre i Norge udelukkende med det fastmonterede gitter.

Det er korrekt, at det kræver bur eller sele til dine hunde, hvis de skal transporteres gennem Sverige. Umiddelbart er min vurdering at et sådant gitter ikke vil være tilstrækkeligt til at gå under betegnelsen bur, hvorfor jeg vil råde dig til at anskaffe dig et bur til hver af dine hunde med de lovpligtige mål, så du er på den sikre side.

Med venlig hilsen
Trine  Binderup
Trine Binderup Advokat | ADVODAN Aalborg Se faglig profil
Besvar indlæg
Karina
10/9/2019 9:49:02 AM

Hej
Jeg blev for ca 3 år siden godkendt en handicapbil, pga dårlig ryg/dårligt gående
Samt PTSD og uden mulighed for at bruge offtenligt transport mm
Jeg har havde to mindre børn
Da keg blev godkendt til støtte til køb af handicapbil.
Mine børn på 8 og 10 skal køres til aktiviteter, læge, skole mm
Derfor fik jeg en lille 5 dørs Opel Karl som jeg har været utrolig glad for.
Men i år blev min hund certificeret
Servicehund, med støtte fra kommunens hjælpemidler, i den økonomiske del af hans før træning, til servicehund, og nu efter også vedligeholdelse træning, da han skal recertificeres hver 2 år.
Han er igennem min kommunes hjælpemidler anset som et hjælpemiddel.

Mit spørgsmål er så..

I Min nuværende handicap bil er der ikke plads til et transportbur som sikre hans sikkerhed ved uheld,
Samt mine Børns el min.
Vi bruger alm hundesikkerhedssele, men børnene er ofte med, og det er simpelthen ikke sikkert, hvis vi sku køre galt.
Han er tungt gods/et tungt og levende hjælpemiddel.
Samtidig har jeg venner/veninder i Sverige samt svigerforædrene sommerhus som vi ikke kan komme til,
Da det her kræves at hunden er i forsvarligt fastspændt bur, hvor hunden skal kunne lægge sig ned.

Han er meget værdifuld for trivslen i mit liv, men hæmmer også ting jeg ikke kan fordi han ikke er sikkert placeret i en fastspændt bur.

Det er ikke et lovkrav i dk om fastspændelse el bur i der kørsel med hund.
Men jeg tænker at han er en form for gods, Og samtidig et hjælpemiddel som jeg ikke kan undvære,
Og ikke bare ville kunne erstatte, hvis det værst tænkelige skulle ske, at jeg kørte
Galt.


Forlægger der Nogle retsafgørelser om udskiftning af handicapbil,
Således at en servicehund/førerhund mm kan være forsvarligt spændt Fast i et bur.
Og med syn på
At jeg ikke kan besøge hverken Sverige el Tyskland i
Min bil uden.



Trine Binderup
10/23/2019 11:42:14 AM

Hej Karina,

For så vidt angår udskiftning af handicapbil, er der her tale om en konkret vurdering, hvorfor jeg ikke kan give dig et entydigt svar.

Der kan ydes støtte til førtidig udskiftning før den 6 årig periodes udløb, hvis der foreligger en ændring i ansøgerens helbredsforhold og funktionsniveau, der bevirker at bilen ikke længere er egnet, eller når det dokumenteres, at udskiftning af bilen er nødvendig.

I bekendtgørelse om støtte til køb af bil efter serviceloven er desuden fastsat en række regler om nødvendig indretning af handicapbiler. I relation til indretning til transport af dyr, fremgår dog intet af lovgivningen.

Derfor anbefaler jeg, at du enten retter henvendelse til den kommune, der har bevilget din bil. Såfremt det kunne være nødvendigt, kan du også kontakte en fagkyndig med henblik på assistance herom.

Med venlig hilsen
Trine  Binderup
Trine Binderup Advokat | ADVODAN Aalborg Se faglig profil
Besvar indlæg
Søren
1/11/2020 10:22:10 AM

Hej Trine
Jeg vil gerne høre om et hundegitter sammen med en bagerumsopdeler kan gøre det ud for et hundebur ved indrejse i Sverige eller skal det være et seperat hundebur
Venlig hilsen
Søren

Trine Binderup
1/16/2020 10:06:29 AM

Hej Søren

Sverige har særlige regler for import af dyr, som du kan læse nærmere om på www.jordbruksverket.se

Kort fortalt skal du ved indrejse i Sverige sørge for at hunden transporterens sikkert, vha. et transportbur eller sikkerhedssele til hunde.

Minimumsmål på et bur er følgende ved transport af én hund:

Længde = hundens længde fra næsespidsen til benet, når hunden er i en normal position,
gange 1.10.
Bredde = hundens brystbredde gange 2,5. Hunden skal kunne lægge sig og dreje frit.
Højde = højde på hund over hoved, når hund er i normal position.

Med venlig hilsen
Trine  Binderup
Trine Binderup Advokat | ADVODAN Aalborg Se faglig profil
Besvar indlæg
Christian Hartmann
2/17/2020 8:08:07 PM

Hej med jer
Mit spørgsmål går på.
Vi skal til Kroatien til sommer og have hund med.
Kan kun læse mig frem til at i Tyskland skal den være i bur eller sele.
Hvad med Østrig, Slovenien og selve Kroatien hvordan skal han være der.
Kan slet ikke finde noget om det på nettet.
Og så et mere hvad med bosnien-hercegovina hvad er reglerne der med hund i bil

Håber i kan hjælpe os

Hilsen Christian

Besvar indlæg
Trine Binderup
3/2/2020 8:36:29 AM

Hej Christian

Jeg forestiller mig, at i er fint sikret hvis i overholder de i Tyskland og/eller Sverige gældende regler herom, idet reglerne i disse lande er vidtrækkende.

Hvis i vil være helt sikre, kan i kontakte enten myndighederne eller ambassaden i det pågældende land.

Med venlig hilsen
Trine  Binderup
Trine Binderup Advokat | ADVODAN Aalborg Se faglig profil
Besvar indlæg
Stil et spørgsmål
DU ER I GANG MED AT STILLE
ET SPØRGSMÅL PÅ ADVODAN.DK

Inden du går videre, vil vi gerne gøre dig opmærksom på, at dit spørgsmål bliver synligt her på siden.

Vi opfordrer derfor til, at du tænker over, hvilke informationer du afgiver, når du stiller dit spørgsmål. Vi anbefaler, at du fx undlader informationer om dit helbred, din økonomi eller andre personfølsomme oplysninger. Det kan også være oplysninger om familiære forhold eller oplysninger om din arbejdsmæssige situation, som det er uhensigtsmæssigt at offentliggøre her på siden.

Ønsker du ikke, at dit spørgsmål skal være synligt, har du mulighed for at kontakte et af vores lokale kontorer via kontaktformularen i højre hjørne.

Når du stiller dit spørgsmål her på siden, skal du oplyse din e-mailadresse. Din e-mailadresse bliver ikke offentliggjort men benyttes, så du kan godkende dit spørgsmål, inden det bliver synligt på hjemmesiden. Samtidig benyttes den til at fremsende en mail, når advokaten har besvaret dit spørgsmål.