Vælg kontor
Privat
Erhverv
Nyheder
Om advodan

Ny ferielov på vej: Her er de 3 vigtigste ændringer

  • Af Mette Rasmussen
  • 21. sep 2017
  • 12 Spørgsmål & svar

Formålet med den nye ferielov er at modernisere reglerne og samtidig sikre, at de lever op til EU-bestemmelserne.

”EU-kommissionen har kritiseret de danske ferieregler, fordi nyansatte kan være nødt til at vente op til 16 måneder, fra de starter på deres første job, til de kan holde betalt ferie. Og det skyldes, at man i dag optjener ferie i kalenderåret, og herefter skal man vente fire måneder, før man kan begynde at afholde sin ferie. Det er noget af det, som skal laves om i den nye ferielov”, fortæller advokat Steen Marslew fra ADVODAN i Holbæk og fortsætter:

”Hvis de nye regler bliver vedtaget, skal man i virksomhederne regne med at bruge nogle kræfter på at omstille interne procedurer i forhold til de nye ferieudbetalinger, og samtidig skal man huske at opdatere ansættelseskontrakter og personalepolitikker med de nye regler”.

Steen Marslew giver her overblik over de tre vigtigste ændringer i den nye ferielov:

1. Optjening af ferie

Hvis reglerne vedtages, skal man fremover optjene sin ferie i perioden fra 1. september til 31. august året efter. Ligesom i den nuværende ferieordning vil den enkelte lønmodtager også i den nye ferieordning optjene ret til fem ugers betalt ferie om året.

2. Afholdelse af ferie

I den nye ferieordning kan ferien afholdes parallelt med, at man optjener feriedage. Man har dog fire ekstra måneder til at afholde ferien, og det betyder, at ferien kan afholdes fra 1. september til 31. december året efter. Tanken er, at det skal give en øget fleksibilitet til lønmodtageren, som altså får 16 måneder til at afholde sin ferie. For nyansatte betyder det, at de vil kunne holde betalt ferie allerede det første år på arbejdsmarkedet.

Alle lønmodtagere vil fortsat have ret til at holde tre ugers sammenhængende ferie i perioden fra 1. maj til 30. september. Og arbejdsgiver skal også fremover varsle ferielukket efter samme regler som i dag.

3. Overgangsordning

De nye ferieregler skal ifølge forslaget træde i kraft 1. september 2020. Og indtil da skal ferie optjenes efter de nuværende regler. Det vil betyde, at mange lønmodtagere vil have optjent betalt ferie, som ikke er afholdt, når den nye ordning træder i kraft. Samtidig vil man begynde at optjene ny ferie, som efter den nye ordning kan holdes i takt med, at den optjenes.

For at virksomhederne ikke skal ende med at betale dobbelt ferie, ”indfryses” den ferie, som optjenes fra den 1. september 2019 til den 31. august 2020, og den udbetales først, når man forlader arbejdsmarkedet. 

Vil du vide mere?
Steen Marslew

Steen Marslew

Direktør og advokat | Vis faglig profil
Spørgsmål
Henriette Braun
26-09-2017 07:46:01

Hej. Jeg kan se ideen med samtidighedsferie og for funktionærer er det lige til, men hvordan vil det være med timelønnet, som i dag afholder en gennemsnitssats pr. dag, da det svinger med antal timer måned for måned??
Ifht den ferie som infryses, hvor længe kan den være indfrosset? én bliver ansat i 2018 og er der 25 år. Forlader arbejdesmarkedet eller skifter arbejdsplads? skal virksomheden gemme oplysningerne til de går på pension, vil det vel modstride den nye persondatalov?
mvh Henriette

Besvar indlæg
Steen Marslew
26-09-2017 08:11:13

Hej Henriette.

Det er gode spørgsmål, som jeg ikke umiddelbart kan besvare endnu, idet lovgivningsarbejdet slet ikke er færdigt.

Mvh. Steen Marslew

Med venlig hilsen
Steen Marslew
Steen Marslew Direktør og advokat | ADVODAN Holbæk Se faglig profil
Besvar indlæg
Carsten Rørbæk Jacobsen
26-09-2017 08:13:43

Jeg mener at have læst i en anden sammenhæng at der oprettes en fond man skal indbetale de feriepenge der indefryses i forbindelse med overgangsordningen.

Besvar indlæg
JR
27-09-2017 13:59:53

Tak Steen Marslew for din artikel.

Jeg synes det er rigtig fint med lovgivningen vedrørende afholdelsen af ferie. Men Jeg har aldrig forstået den her form for statsbørnehave med den arbejdende befolknings feriepenge, det er jo i virkeligheden en del af deres løn. Staten påstår at børnehaven er lavet for at beskytte de arbejdende i samfundet, så de har penge når ferien skal afholdes.
Jeg påstår det er endnu en finurlighed/manipulation af lønmodtagerne så det batter.
Det rigtige burde være at lønmodtagerne fik overført deres feriepenge en gang månedligt til deres egen feriekonto i banken. Således at man har både sin egen lønkonto og en feriekonto og selv får renterne af pengene. Ligeledes bør det i øvrigt også være med denne her omtalte indefrysning. Indefrysningen er iøvrigt en overordenlig omgang sludder, hvor svært kan det være at slå en streg i sandet og fortsætte med noget nyt. Det må nærmere betragtes som et langvarigt lån/statsstøtte til arbejdsmarkedet fra de i forvejen hårdt beskattede lønmodtagere.
Jeg har altid været selvstændig og der er ingen der spørger mig om jeg har råd til at holde ferie, hvornår jeg gør det, om jeg vælger at bruge de penge jeg har lagt til side til ferien til et nyt køleskab eller andet, og så vælge at hygge sig med "havregrøden" sammen med konen og børnene måske endda have tid til at besøge familien også. Vi er lige for loven og vi er alle lige gode som de mennesker vi nu engang er. Jeg synes vi alle uanset hvad status vi har skal have
den samme ret til at gøre vores egne valg uden indblanding fra statsbørnehaven.
Dir. og adv. Steen Marslew kan du med den indsigt du har, og på fornuftig vis redegøre overfor mig, hvorfor man bliver med at bygge vores samfund på domino brikker i stedet for, at alle gives glæde og tryghed i et stærkt fundament.

Mvh. JR

Jonna
06-10-2017 03:41:25

👍🏻👏🏻

Steen Marslew
09-10-2017 16:32:20

Kære JR.

Tak for dit indlæg. Én af fordelene ved at være advokat er, at man altid kan sige, at det "ikke er mig som laver reglerne" :-) Så jeg vil ikke begive mig ud i en politisk diskussion, uanset om jeg er enig med dig eller ej.

Mvh. Steen Marslew

Med venlig hilsen
Steen Marslew
Steen Marslew Direktør og advokat | ADVODAN Holbæk Se faglig profil
Besvar indlæg
Michael Ovesen
03-11-2017 07:09:33

Jeg har set frem til denne ændring næsten 40 år. I England arbejde jeg som 22 årig et år under min uddannelse og havde optjening og afvikling af ferie i samme år, hvilket betød at jeg faktisk fik udbetalt mine feriepenge mens jeg var derovre. Så endlige sejrede fornuften i Danmark og folk som skifter jobs får det væsentlig nemmere og de store formuer som bliver indbetalt til feriekontoen bliver væsentlig formindsket.

Nu til spørgsmålene:

1) Hvornår skal arbejdsgiverne indbetale de 12 måneders feriepenge til Pensionkontoen og hvem kommer til at administrere denne (overgangsordningen)?

Er ATP, LD eller indbetaling til eget Pensionsselskab hvis man har en firmabetalt pensions aftale?

2) Hvordan håndteres at der er afholdt mere ferie end der er optjent i ferieåret og manglende afholdt ferie når man skifter job eller stopper med at arbejde?

Vil det som i England blot blive fratrukket i sidste måneds løn (hvis afholdt for meget ferie) og udbetalt hvis ikke afholdt endnu, som det var tilfældet for 40 år siden i England?

Besvar indlæg
Steen Marslew
03-11-2017 13:39:37

Hej Michael.

Loven er vedtaget - men træder først i kraft i 2020. Der er derfor en masse praktiske ting, som der (mig bekendt) endnu ikke er taget endeligt stilling til. Jeg kan derfor ikke svare på dine spørgsmål endnu.

Mvh. Steen Marslew

Med venlig hilsen
Steen Marslew
Steen Marslew Direktør og advokat | ADVODAN Holbæk Se faglig profil
Besvar indlæg
Andreas jensen
9/20/2018 3:10:00 PM

Hej Michael

Jeg kan forstå at feriepenge for timelønnenede indfryses og administreres af en fond, da man alligevel udbetaler til feriekonto.

MEN
Skal man virkelig også for funktionære opgøre opsparet ferie i perioden 1 sep 2019 til 30. okt 2020 og indbetale til fonden? Det er jo en kæmpe likviditets mæssig påvirkning. For virksomheden med funktionær ansatte.

Besvar indlæg
Steen Marslew
9/21/2018 2:38:45 PM

Hej Andreas.

Jeg går ud fra, at spørgsmålet er til mig og ikke til Michael! :-)

Feriepenge for perioden 1/9 2019 til 31/8 2020 skal principielt indbetales til en fond - men der er under visse nærmere forudsætninger mulighed for at lade pengene stå i virksomheden indtil lønmodtagerens pensionering, idet feriepengene bl.a. skal forrentes.

Mvh. Steen Marslew

Med venlig hilsen
Steen Marslew
Steen Marslew Direktør og advokat | ADVODAN Holbæk Se faglig profil
Besvar indlæg
Birgitte
2/15/2019 12:25:03 PM

Hej
Jeg kan læse flere steder på nettet, at jeg ved den nye ferielov efter aftale med arbejdsgiver kan få mulighed for at afholde ferie, der endnu ikke er optjent uden at blive trukket i løn. Hvis jeg stopper på arbejdspladsen, vil de dage blive modregnet på sidste lønudbetaling.
MEEEEN... Hvad hvis jeg ikke har brugt alle mine feriedage, når jeg stopper på en arbejdsplads? Får jeg så de penge extra udbetalt/vil de blive sat på feriekonto som nu og kan jeg så holde ferie uden løn på min nye arbejdsplads?

venlig hilsen
Birgitte

Besvar indlæg
Steen Marslew
2/19/2019 3:12:37 PM

Hej Birgitte.

Ja - ikke afholdt ferie skal afregnes til FerieKonto ved fratræden på samme måde som nu.

Mvh. Steen Marslew

Med venlig hilsen
Steen Marslew
Steen Marslew Direktør og advokat | ADVODAN Holbæk Se faglig profil
Besvar indlæg
Stil et spørgsmål
DU ER I GANG MED AT STILLE
ET SPØRGSMÅL PÅ ADVODAN.DK

Inden du går videre, vil vi gerne gøre dig opmærksom på, at dit spørgsmål bliver synligt her på siden.

Vi opfordrer derfor til, at du tænker over, hvilke informationer du afgiver, når du stiller dit spørgsmål. Vi anbefaler, at du fx undlader informationer om dit helbred, din økonomi eller andre personfølsomme oplysninger. Det kan også være oplysninger om familiære forhold eller oplysninger om din arbejdsmæssige situation, som det er uhensigtsmæssigt at offentliggøre her på siden.

Ønsker du ikke, at dit spørgsmål skal være synligt, har du mulighed for at kontakte et af vores lokale kontorer via kontaktformularen i højre hjørne.

Når du stiller dit spørgsmål her på siden, skal du oplyse din e-mailadresse. Din e-mailadresse bliver ikke offentliggjort men benyttes, så du kan godkende dit spørgsmål, inden det bliver synligt på hjemmesiden. Samtidig benyttes den til at fremsende en mail, når advokaten har besvaret dit spørgsmål.